Tájfutó Fesztivál egy angol iskolában


Az angol oktatási rendszer sok kislétszámú iskolát üzemeltet mozgás sérült és fogyatékos gyermekek részére, ahol a pedagógus gárda lelkesen próbálja a tanrendet a "normál"-hoz lehetô leghasonlóbban megszervezni. Én most már hetedik éve dolgozom a Brit Tájfutó Szövetségnél, mint sport szervezô/sport fejlesztô, és munkám zöme iskolákban folyik. Az Angol Sport Tanács külön finanszírozza azokat a kezdeményezéseket, amelyek kisebbségek, hátrányos helyzetuek és ezen belül mozgás sérültek és fogyatékosak között terjeszti és fejleszti a sport lehetôségét.
Egy éve indult ez a project, melyben eredetileg három ilyen, a Londontól délre fekvô Surrey megye észak-keleti részében fekvô, iskola vett részt, és mely végül is egy nagyon sikeres tájfutó fesztiválban kulminálódott 2002 november 13-án. Kezdetben azon igyekeztem, hogy mindegyik iskolából a pedagógus gárdából minimum egy személyben felkeltsem a tájfutás iránti érdeklôdést. Glen Edey, Cifton Hill egyik tanárnôje, már többszôr benevezte tanítványait egy évente egyszer rendezett sport fesztiválra, ahol a sok sport között a tájfutás is szerepelt. Végül 2001-ben felhívott, hogy nagyon szeretné, ha tanítványai megismerhetnék a tájfutás örömeit az évi egyetlen fesztiválon kívül is. Miután az anyagiakat a Szövetség biztosította, Glen elkezdte a propaganda kampányt, és sikerült végül is két másik iskolát is bevonni a project-be. Mindegyik iskolának készítettünk egy tájfutó térképet és egy délután egy 4 órás tanfolyamot vezettem, ahol sportunk alapelemeit és pedagógiai értékeit próbáltam átadni egy-egy tanárnak.
Az érdeklôdés komollyá vált, ahogy mindhárom iskola megkapta a térképét és az én segítségemmel elkezdtek egy-két tornaórán tájfutni. Végül arra kértek, hogy rendezzek nekik egy egész napos versenyt, amin nemcsak ez a három iskola vehetne részt, hanem egy-két másik is.
Erre került sor november 13-án öt iskola 65 tanulójának a részvételével. Egy, abszolút kezdôknek való, pálya volt felvezetve az iskola körüli udvaron, kertben és futball pályán. 4 bóját kivéve, az összes többi olyan közel volt az aszfaltos és kikövezett kerti ösvényekhez, hogy tolószékes gyerekek is nyugodtan versenyezhettek.
Igazi öröm volt látni, hogy mennyire élvezik a versenyzést. Bár úgy döntöttünk, hogy idôt nem mérünk, így mindenki, aki végig futotta, járta, kocsikázta a pályát kapott diplomát és a Brit Iskolai Tájfutó Szövetség által dotált jelvény megszerzéséhez szükséges bizonyítványt is. Glen örömmel jegyezte meg, hogy mivel az ô osztályában a heti jelszó "önállóság" volt, a tájfutás pont beleillett ebbe a témába. Az egyik meghívott iskola egyik pedagógusa így foglalta össze tanítványai aznapi élményeit: "A mai feladat pontosan olyan kihívást jelentett nekik, hogy mindegyikük sikerélménnyel fog visszatérni a saját iskolájába."
Az eredeti három iskola már tervezi, hogy a jövô tanévben kis tájfutó ligát fognak kezdeni maguk között és ôk fogják tovább terjeszteni a tájfutás hírét a környékbeli iskolákban. Ezek után az én feladatom nem annyira az iskolákban lesz Surrey-nak ebben a részében, hanem a helybeli tájfutó klubok között. Ha azt akarjuk, hogy ezek a gyerekek ne csak az iskolában tudjanak tájfutni, a helyi versenynaptárt úgy kellene revideálni, hogy legalább évente 4-5 verseny arra is alkalmas legyen, hogy mozgás sérültek és fogyatékosak is benevezhessenek. Ez, az eddigi tapasztalataim alapján, nehezebb lesz, mint az iskolákat rábeszélni arra, hogy bevegyék a tájfutást a tantervbe.

Grant Julianna



Vissza a Tájoló 2003/3 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!