GPS-es tájékozódás - Silva Multinavigátor Kupa


Február végén ismét megrendeztük, a most már hagyományosnak is nevezhető GPS navigációs terepversenyünket. Immár harmadik alkalommal szép számban jelentek meg a résztvevők, mintegy huszonnégy autó vállalkozott indulni a 20 órás megpróbáltatásra. A jelentkezők között két tájfutókkal ellátott csapat is elindult, hogy a tájékozódási képességét kamatoztassa az ilyen technikai sportban is. Az egyik csapat dicséretére válik, hogy egy szimpla Ford Focus autóval vágott neki a kalandnak. A végelszámolásban kiderült, hogy az erős középmezőnyben végeztek és még elakadásuk, illetve károsodásuk sem volt az autón. A másik "tájfutós" csapatnak kevésbé volt szerencséje, a technika ördöge közbe szólt, az autó laprugója nem bírva a hideget, eltört. Őket is dicséret illeti, ugyanis a baleset idején még az élmezőnyben tanyáztak, így még a dobogóra is esélyesek lettek volna.
A verseny izgalmasan zajlott, hogy mi is történt a verseny közben, arról tanúskodik az egyik csapat sofőrjének írásából egy részlet:
"Azért nem vártuk meg, hogy a pánik teljesen úrrá legyen rajtunk, gyorsan elindultunk a kis hagyományos toronyiránt módszerünkkel, az általunk elsőnek kiszemelt zsákmánypont felé, ami a rendezők jóindulatát ismerve, könnyen azonosíthatóan egy várban volt elrejtve egy hegytetőn.
Mire odataláltunk, már egy csapat javában túrta a havat az ódon falak tövében, eddig eredménytelenül. Mi is bekapcsolódtunk a keresgélésbe és még közben egy-két másik csapat is átment makkra éhes vaddisznóba - sokáig teljesen eredménytelenül. Miután az első két óra eltelt a versenyből véletlenül valaki ráakadt az elásott palackra, - de nem mi voltunk azok. Nekünk nem maradt hátra más, csak hogy reményvesztetten elkullogjunk a színhelyről más vizekre evezve. Közben az SMS-ek is megtöltötték a telefonunkat a többi zsákmánypont begyűjtéséről hírt adva, ezért ezekkel a duplaszorzós pontokkal már nem is próbálkoztunk. Maradtak hát számunkra a már hagyományos szúróbélyegzős KP-k, amiből az elsőt úgy újabb fél óra elteltével sikerült felderítenünk. Ezután nagy véletlenségből megszólalt a rádió és a közelből jelentkezett a mozgó KP. Nagy tempóval igyekeztük elvágni az útját - és lám sikerült.
Kicsit megnyugtatott bennünket a tudat, hogy már értékelhetőek leszünk, ha egyszer célba érünk, de ekkor még mindig nem működött a navigációs rendszerünk, ezért csak találomra hajtogattuk turista térképünket a következő pontot keresve.
Na ez is megvolt, csak közben besötétedett és még mindig szakadt a hírcsatorna a laptop és a GPS között. Újabb elkeseredett próbálkozás és telefonálgatás, végül sikerült feltöltenünk a térképre a pontok helyét. Heuréka most már minden oké és innentől kezdve már tudtuk, hogy az általunk szkennelt turista térkép semmit sem ér (már ha valakinek még belefér a 2-300 méteres átlagos torzítás) ezúton is csókoltatom a kartográfiát.
Azért az éj leple alatt legalább már nagyjából tudtuk, hogy nagyjából hol járunk, és merre van a keresett pont. Lassan ahhoz is hozzászoktunk, hogy a torzításokat figyelembe véve navigáljunk az adott területen.
Hamarosan elfogyott a hírek szerint az összes zsákmánypont, így azokat töröltük az adatbázisból a könnyebb áttekinthetőség kedvéért. Közben egy bányaterület kerítésénél autóztunk fel-alá, de akárhogy is néztük, a kerítésen belül volt a kiszemelt pont. Akkor most mászunk érte, döntöttük el félórai tanakodás után. Miközben végeztük a dolgunkat, megérkeztek a vagyonvédelmi "szakemberek" kérdőre vonni bennünket, a dolgot illetően szerencsére nem voltak harapós kedvükben, így némi ejnye-bejnye után odébbálltak. Szegényeket vajon hányszor zavarják még fel az éjszaka hozzánk hasonló vadorzók?
Ezután már viszonylag nyugalmasan teltek az órák, a sötétség idején az unalmat az ideiglenesen nyitva tartó állomásokra egyszerre befutó autók utasainak gyors eszmecseréje törte meg.
Ez egy jópofa ötlet volt a rendezőség részéről, csak a pontőröket sajnáltam egy kicsit az esti mínusz tíz fokos hidegben, mert azért valljuk be, nem sátorozós idő volt."
A másnapi gyalogos GPS verseny már az autósok körében nem volt túl népszerű. Ez érthető is, mivel kemény 20 órát küzdöttek az elemekkel egész éjszaka, így nem csoda, hogy a másnapi 90 perces futásra már nem volt kedvük. A gyalogosok között is elindult egy "tájfutós" csapat, kipróbálva ezt a típusú tájékozódási futást. Nem volt szerencséjük, mert két perccel a szintidő után érkeztek be a célba, így az elért eredményük nem volt értékelhető.
Év közben tervezek még további gyalogos GPS-szel tájékozódó versenyfutamot rendezni. Remélem ez a típusú versengés is népszerűvé válik a tájfutó versenyeken, és minél több követője lesz azoknak, akik ezt a technikát is kipróbálják.

(GZ)



Vissza a Tájoló 2003/2 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!