Bevezetés
A Sportident rendszer harmadik évét zárta. A rendszer bevezetésének
idején a tervek a beszerzéshez felvett kölcsönök
ötéves visszafizetési futamidejével számoltak.
A számítottnál gyorsabb elterjedés és gyakoribb
alkalmazás következtében lehetővé vált
a kölcsönök három év alatti visszafizetése.
Ez egyben azt is jelenti, hogy 2003. elejétől a rendszer átmegy
az MTFSz tulajdonába és kezelésbe. Ennek részleteit
és feltételeit az MTFSz elnöksége fogja kidolgozni
és jóváhagyni.
A fentiek következtében 2002. december 31.-ével a Sportident
Szponzori Tanács megszűnik. Ez a tény alkalom arra, hogy
a rendszer bevezetését kölcsönnel, illetve támogatással
lehetővé tévő sporttársainknak és
szervezeteinknek a sportág nevében ismételten köszönetet
mondjunk.
A kölcsönadók a következők voltak (szervezetek
esetén a kölcsönajánlatot közvetítő
személy neve után zárójelben szerepel a kölcsönadó
klub, szövetség): Bogdanovics András, Bogdány Miklós
(TTE), Bognár Ildikó, Bokodi Blanka, Boros Zoltán, Cseh
Balázs, Cserna András, Csongrádi Jenő, Erdélyi
Tibor, Fekete Gyula, Friedrich Vilmos, Gyulai Péter, Gyulai Tamás,
Gyulai Zoltán, Halla Ernő (ARAK), Harkányi Ádám,
Harkányi Máté, Harkányi Nándor, Hegedüs
András, Hegedüs Kata, Hegedüs Márton, Hídvégi
Nóra, Jankó Tamás, Jankó Dániel, Jelinek
István, Jenővári Gabriella, Kármán Katalin,
Kéri Gerzson, Kiss Endre, Laki Balázs, Lux Iván, Makrainé
Tóth Rita, Máthé István, Mets Miklós (OSC),
Moór Sándor (THS), Nemesházi László, Riczel
Zsuzsa (PSE), Székely Zsuzsanna, Szokol Lajos (SZV), Takács István,
Varga Sándor, Vass László (BTFSz), Vass Tibor (VHS), Vincze
István.
Jelentős mértékű, vissza nem térítendő
hozzájárulást adott Nógrádi Csaba (Penograin
Rt) és az Ifjúsági és Sportminisztérium,
míg a rendszer üzemeltetésének segítésére
az ICON Kft egy nagyteljesítményű notebook gépet
ajánlott fel, míg a Gerevich Alapítványtól
egy nyomtatót kaptunk. A zökkenőmentes üzemeltetéshez
és a csúcsidőszakok áthidalásához
önzetlen segítséget kaptunk az AES GmbH-tól (a Sportident
fejlesztőitől).
1. A rendszer 2002. évi használatáról
A rendszer harmadik évében kihasználtsága még
mindig képes volt növekedni. A 2000. év 44 versenynapja és
a 2001. évi 60 versenynap után 2002.-ben 66 versenynapon szerepelt
(az egy napon rendezett több versenyt külön nem számítva).
A versenynaptárban szereplő rangsoroló versenyek túlnyomó
többsége már a rendszerrel zajlott, pusztán a hajdú-bihari
és szabolcs-szatmári versenyekre (feltehetőleg a nagy távolság
miatt), valamint a Veszprém kupára nem jutott el.
A hagyományos szakági versenyek mellett a rendszer szerepelt a
szlovák-magyar sítájfutó bajnokságon és
a lövészettel egybekötött Solathlon váltón
is.
Az egy időben rendezett Európa-bajnokság és Balaton
Nagydíj mindegyikén a Sportident üzemelt, ezt a gyártók
által kölcsönadott kiegészítő felszerelésekkel
lehetett megoldani.
A kisverseny-csomag használata még nem széleskörű,
szerepelt két éjszakai versenyen, egy klub-házibajnokságon
és egy túraversenyen. Szponzori ajánlat volt a szerdai
budapesti edzőversenyek edzéscsomaggal történő
rendezésének finanszírozására, azonban a
rendezők nem vállalták a rendszer alkalmazásából
adódó kényelmetlenségeket.
Kisebb fennakadások, apróbb hibák idén is előfordultak,
ennek ellenére összességében ismételten megállapítható,
hogy a rendszer úgy működött, ahogyan egy bejáratott,
kiforrott alkalmazásnak működnie kell. A saját dugókák
száma 1250 fölé nőtt ennek ellenére még
jelentős a kölcsönzések száma is.
A tavalyi következtetést megerősítve kijelenthető,
hogy az SI egyértelműen csatát nyert a magyar tájfutásban
és ma már a tájfutó társadalom elvárja
ezt a kényelmi szolgáltatást.
2. A rendszer üzemeltetése
Az üzemeltetést 2002-ben is többnyire a Hungária99 Bt
csapata (vezetője Riczel Zsuzsanna) végezte, és továbbra
is ugyanők vállalták a rendszer beszerzésével,
vámkezelésével, pénzügyi bonyolításával
és nyilvántartásával összefüggő
feladatokat. Örvendetes ugyanakkor, hogy egyre több klub és
szervezet saját üzemeltető csapattal is képes volt
magas színvonalú szolgáltatásra.
Az év során összesen 5 ellenőrződoboz tűnt
el, ez továbbra sem éri el az általunk valószínűsített
mértéket. Megfontolandó az a javaslat, amelyik szerint
be kellene vezetni a biztosítás-jellegű bérlési
lehetőséget, amely valamelyest megnövelt bérleti díj
(és bizonyos biztonsági feltételek) mellett mentesíti
a bérbevevőt a dobozokra vonatkozó felelősségvállalás
alól. A rögzítő mechanika valódi védelmet
nyújt a lopás ellen, ennek ellenére több rendező
kényelmi okokból nem használta a mechanikákat, ami
jelentősen megnövelte a kockázatot.
3. Fejlesztések és fejlemények az év során
A 2002. év során is továbbfejlesztettük a rendszert.
A beszerzések a Szponzori Tanács és az elnökség
által jóváhagyott terv szerint történtek, az
alábbiak ezekből a legfontosabbakat tartalmazzák.
Beszereztünk egy-egy új nyomtatót és notebook gépet,
30 ellenőrző-dobozt és 200 dugókát, megvásároltuk
a szpíker-felszereléshez tartozó eszközöket.
Miháczi Zoltán továbbra is gondozza az SI rendszer hazai
internetes honlapját. Ezen, a különféle tájékoztatók
mellett megtalálható a SPORTident rendszerrel rendezett összes
hazai verseny teljes részidős eredménylistája. A
honlap élvezhetőségét még tovább növelték
a Kovács Balázs által üzembe állított
grafikus animációs, illetve megjelenítő rendszerek.
Az SI Szponzori Tanácsnak ebben az évben nem volt eldöntenivalója,
ez is arra mutat, hogy a rendszer szabályos működési
pályára állt.
4. A pénzügyi helyzet
A végleges pénzügyi adatok csak 2003. elején állnak
majd rendelkezésre, az alábbi számok inkább csak
nagyságrendi tájékoztatást adnak.
A 2002. évben a kiadások teljes értéke 2,5 MFt,
a bevételeké 5,3 MFt volt, a pénzügyi eredmény
2,8 MFt.
A három év alatt összesen mintegy 7,1 MFt bevétel
halmozódott fel, amelyet a kölcsönök utolsó részletének
2,1 MFt-os tétele terhel. Megállapítható tehát,
hogy az SI rendszer hároméves működése során,
amellett, hogy beruházási és működési
költségeit megteremtette, további, mintegy ötmillió
forint bevételhez juttatta a Szövetséget.
5. Végezetül
Az SI rendszer bevezetése ékesen szóló példája
annak, hogy összefogással milyen jelentős pozitív
változások válnak lehetővé viszonylag rövid
idő alatt. A Szponzori Tanács tagjai nem tettek mást, mint
anyagi eszközeiket és kollektív bölcsességüket
a tájfutó sport szolgálatába állítva,
minden feltűnés nélkül forradalmi változást
hoztak a sportág életébe. Ez a változás nem
csak egy új, korszerű és kényelmes technikai eszköz
bevezetését jelenti, hanem egy olyan pénzügyi konstrukcióé
is, amely jelentősen hozzájárul a sportág további
fejlődésének anyagi hátteréhez is.
Egyszerűen arról van szó, hogy a színvonalasabb szolgáltatásért
a versenyzők hajlandók magasabb árat fizetni. Ez a többlet
(egy ideig még akár nevezhető extraprofitnak is) azonban
nem magánzsebekbe került, hanem a kölcsönadók nagyvonalúságának
köszönhetően a Szövetség anyagi erőit növeli.
A konstrukció következő lépése az, hogy az
SI rendszerből származó bevételeket közvetlenül
a sportág fejlődésének elősegítésére
fordítsuk. Az MTFSz elnöksége dolgozik ennek a koncepciónak
a megvalósításán.
Budapest, 2002. december 7.
Lux Iván
Ezt a beszámolót, közérdekű volta miatt mindkét
szaklapunk közli.
Utóirat az Elnökség 2002. december 9-i ülése nyomán
Az MTFSz Elnöksége a beszámolót elfogadta és
határozatban mondott köszönetet a rendszer bevezetését
lehetővé tévő kölcsönadóknak, adományozóknak,
támogatóknak és mindazoknak, akik az SI rendszer sikeres
bevezetésében és működtetésében
közreműködtek.
Az Elnökség döntést hozott arról is, hogy a továbbiakban
az SI rendszer működtetéséből származó
bevételeket tudatosan és koncentráltan az alábbi
három célra fordítja:
1) A (tág értelemben vett) versenyzői létszám
növelése.
2) A szövetségi rendezésű versenyek szakmai és
technikai színvonalának emelése.
3) Magának az SI-rendszernek a karbantartása és fejlesztése.
A fenti célok gyakorlati megvalósítása érdekében az Elnökség egy szakbizottság létrehozásáról is döntött (a neve SI-bizottság), amelynek feladatait az alábbiak szerint fogalmazta meg:
Az SI-bizottság
a) a fenti három cél megvalósításáért
dolgozik,
b) felelős az elkülönített források célszerű
és lehetőség szerinti optimális felhasználásáért,
c) felhatalmazást kap arra, hogy
dolgozzon ki és bocsásson elnökségi döntésre
középtávú tervet és javaslatokat a célok
érdekében teendő lépésekre,
évente tegyen javaslatot az elnökségnek e lépések
végrehajtása céljából az SI-rendszer bevételeinek
felhasználására,
évente tegyen javaslatot az elnökségnek az SI-rendszer következő
évi alkalmazási és üzemeltetési feltételeire,
keresse azokat a lehetőségeket és módszereket, amelyekkel
a fenti célok megvalósíthatóak, az ezekre a célokra
fordítható erőforrások növelhetőek,
hozzon döntést a rendszer konkrét alkalmazásával,
üzemeltetésével, karbantartásával és
fejlesztésével összefüggő kérdésekben,
gondoskodjék a vonatkozó elnökségi döntések
érvényesítéséről és az azokból
következő feladatok végrehajtásáról.