Norvégia nincs messze…!


Haldenben rendezik az idei Tájékozódási Mesterek Világbajnokságát

Igaz, hogy Körmend "közelebb" van hazánkhoz (itt rendezték 1990-ben a VB-t), mint Norvégia, de nincs olyan messze, mint Ausztrália, a tavalyi VB helyszíne.
A sporttársak legtöbbjének a túl nagy távolság jelenti okát, hogy ne utazzanak Haldenbe.
Egyet tudnunk kell: Halden nem jellegzetesen Norvégia. Azonban ha valaki ismeri a Bergen-Oslo-Kristiansund vonaltól a Norvég-tengerig elterülő tájat, annak nem kell magyarázni, hogy Haldentől csupán kis autózás szükséges, és könnyen eljutunk a már említett térségbe, a fjordvidékre. Ha meg nem ismeri, akkor annak hiába mondom, hogy a föld egyik legszebb, legnyugodtabb tája mind természeti látnivaló, mind a norvég emberek emberszeretetének szempontjából. Ez olyan, mint amikor egy "normális" embertársunknak meséljük milyen egyszerű az ismeretlen, úttalan utakon - még jó, ha utakon és nem sűrű bozótban - erdőben, éjjel és esőben keresni azt a kis lyukat, ahol dughatunk. Ahogyan ők nem értenek minket, engem sem ért meg az, aki még nem volt életében Skandináviában.
Norvégia és Szeniorok Világbajnoksága. Külön-külön is életre szóló élmény. A kettő együtt!!

Hogyan juthatunk el Haldenbe?
Már több alkalommal jártam Norvégiában. Itt most azt a legcélszerűbb útvonalat szeretném leírni, amely a legolcsóbb mind pénz, mind pedig idő szempontjából.
Budapest-Halden között a távolság országúton 1700-1750 km. Ehhez jön egy 100 km-es hajóút Sassnitz-Trelleborg között. Ha mielőbb Haldenbe szeretnénk érni, akkor ne vesztegessük időnket a "kontinens" amúgy is közeli országaiban. Magyarországról s Budapest-Rajka-Pozsony-Brün-Prága autópályát vegyük igénybe. Nem érdemes Bécs felé menni, mivel a Bécs-Jihlava közötti út csehországi szakasza igen ócska (2001-ben az volt, megbántuk, hogy nem Pozsony felé mentünk). Prágán simán át lehet menni a táblák alapján (a táblák jók, csak figyelni kell!) Teplice-Cinovec irányába, kikerülve a belvárost.
Az eddigi szakaszon csak a csehországi Dubi község méltó említésre közvetlenül Teplice után, a német határ közelségét jelentő erdős-hegyes útszakasz előtt. A településben célszerű betartani az előírt sebesség alsó határát - vagy még az alattit is. Mehetünk lépésben is Dubiban, csak ne pazaroljuk időnket megállással. Látnivaló van úgyis bőven.
Berlinig különösebb gondot nem jelent a drezdai keresztülmenetel. Annak ellenére, hogy nem láttuk a "Berlin Hauptstadt der DDR" táblákat úton-útfélen, mégis eljutottunk Berlinig. Itt viszont álljunk meg. El kell döntenünk, hogy Berlinen keresztül, vagy azt kikerülve menjünk utunk első szakaszának végéig, a sassnitzi hajóállomásig, ahonnan hajóval megyünk majd át Trelleborgba.
Mindenképpen vigyünk magunkkal egy Berlin külvárosait is magába foglaló Berlin várostérképet. A táblák egyáltalán nem tükrözik a német racionális precizitást. Térkép kell!
A döntés helye a Berlin előtti SCHÖNEFELDER KREUZ.
Ha megkerüljük Berlint, akkor azt a "Nagy Gyűrű" keleti szakaszán az autópályán Frankfurt/O irányába indulva, majd az abból északra kiágazó E55 úton menjünk Birkenwerder-ig. Ez az út 74 km hosszú.
Ha viszont "irányba" akarjuk elérni Birkenwerder-t, akkor a Schönefelder Kreuz-tól északra induljunk, majd Berlinben, a Schönefelder Kreuz-tól 10 km-re DR.TREPTON-nál érjük el a 96a út (Oranienburg irányába) a Köpenicker-Danziger-Blankenfelder utcák (utak) felhasználásával könnyen eljutunk Birkenwerderbe. Ez az "iránymenet" 45 km hosszú.
Mi térképpel a kezünkben az utóbbit választottuk és könnyen átjutottunk Berlinen. Egyre azonban vigyázni kell: ne veszítsük el az útvonalat!
Birkenwerdertől a 96 sz. úton folytassuk utunkat Oranienburg-Neustrelitz-Stralsundon keresztül Sassnitz hajóállomásig. Tájékozódási gond nincs, de a Berlin-Sassnitz útvonalon számítsunk az összesen két nyomú (!) út minden "gyönyörűségére": dugók, előzések, néhol 5 km/óra, stb. Ez azért lényeges, mivel a hajóállomásig tartó út kiszámításánál tudomásul kell venni ezeket a lassító momentumokat!
A hajóútról jó, ha tudjuk, hogy még az indulás előtt, de legkésőbb az indulás napján előre kell jelezni telefonon (booked) Sassnitz hajóállomással (tel.: 49/0/38392 644 20) melyik hajóval kívánunk átmenni Trelleborgba. (Ugyanez vissza Trelleborg hajóállomás tel.: 46/0/410 650 00).
A hajóút 3 óra 45 percig tart, gépkocsi 6 méterig és 5 személyig összesen 21.560.- Ft-ot fizettünk két évvel ezelőtt. Fontos: péntek, szombat és vasárnap ugyan ez az út "felárral" többe kerül.

Néhány szó Haldenről, a környékről
Trelleborgban ráállhatunk az Oslóba vezető 3x2 sávos autópályára. Útpálya díj nincs sem Svédországban, sem Norvégiában. Halden közvetlenül a norvég-svéd határ mellett fekszik. A határ Trelleborgtól 540 km-re van.
Már itt találkozunk az igazi skandináv vezetési kultúrával. Minket, magyarokat senki nem előzött meg és mi sem előztünk meg senkit. Itt senki nem vezet gyorsabban a megengedettnél. A két mozgó sávban mindenki megtalálja a maga sebességét. Ami azonban a legfőbb: a kocsik megtartják egymás között a 80-100-120 (!) méteres követési távolságot.
Trelleborgtól az 540 km problémát nem okoz. Az utak elkerülik a városokat, jól vannak táblázva, de figyelni kell. Malmő és Göteborg csomópontjaiban, elágazásaiban a megfelelő tábla alatt áthaladva az Idde-fjordhoz érünk, ami egyben a norvég-svéd határ is. A határállomás SVINESUND, a határ a híd közepén van.
Továbbhaladva Oslo felé 3 (!) km után tegyük ki az indexet jobbra. Elágazás keleti irányba és innen 4 km után megpillanthatjuk Halden egyik nevezetességét, a magasban büszkélkedő Fredriksten-várat. Reménykedjünk, hogy a cél egyik versenynapon sem lesz fent. Viszont ezt meg nem nézni, a várból nem csodálni a csodás panorámát nagy veszteség lenne.
Amit eddig tanácsoltam az végig az E6-os út volt. Azonban van egy másik út is Haldenbe, mely - véleményem szerint - meghittebb, nyugodtabb és hamarabb megismertet Norvégiával. És ez a 22. sz. út.
Az eddig elmondottak figyelembevételével haladjunk Trelleborgtól az E6-os úton Oslo irányába mintegy 460-470 km-t a svédországi Hällevadsholm településig. Ez a kis település Uddevallától 35 km-re van Oslo felé, Dingle település után. Innen indul a svédszámozású 165 sz. igen jó minőségű út. Ezen 33 km-t haladva É-i irányba Vassbottennél érjük el a svéd-norvég határt. A határtól utunkat folytatva, de most már norvég számozású 22 sz. úton 27 km megtétele után Haldenbe érünk.

Még egy-két információ
Ha valaki azt mondja, hogy a versenyközpont Budapest….. hát bizony sok erdőt-hegyet kellene bejárnunk a Velencei-hegység és a Cserhát, a Vértes és a Gödöllői-dombvidék között. Mi öt napot töltöttünk Halden környékén kirándulással. Haldentől délkeletre érintetlen fenyőerdőben járhattunk. A talajra lehullott ágak, moha és fenyőtűtől a terep sima, jól futhatónak látszik. De csak látszik. Az itthon már megszokott, levéllel takart gödrök itt 30-40 cm mélyek. Feleségem csak akkor sikoltott egy nagyot, amikor a sima talajban eltűntem előtte egy jól "álcázott" mély, kb. 1,5 méteres gödörben. A domborzat ezen a területen 5-15 méter. Haldentől északra a felhagyott bányák, a meredekebb falú tavacskák ugyancsak próbára tehetik a versenyzőket.
Összegezve: Halden környékén komoly szintek nincsenek, a terep kisebb-nagyobb buckái komoly figyelmet követelnek a versenyzőktől, jól futható - csak ne tűnjünk el a természet által kitűnően álcázott mélyebb töbrökben.

És végezetül…
A verseny után érdemes felkeresni a fjordvidéket, Oslot, Bergent. A "Tájoló" szerkesztőségében leadott térképek és egyéb prospektusok segítségével lehet felkészülni az útra. A "Fjord Norway - Travel Guide 2001"-ben található árak idén 0,5-1,0 %-kal magasabbak.
A VB-ről bővebb információ: www.wmoc2003.com.
Ezúton köszönöm meg Lenkei Győző (Tabáni Spartacus) sporttársamnak segítségét, melyet utolsó és idei norvégiai utamhoz nyújtott.

Budapest, 2003. január hó.

Weress Kálmán
TIPO Tájékozódási futó szakosztály



Vissza a Tájoló 2003/01 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!