Haldenben rendezik az idei Tájékozódási Mesterek Világbajnokságát
Igaz, hogy Körmend "közelebb" van hazánkhoz (itt
rendezték 1990-ben a VB-t), mint Norvégia, de nincs olyan messze,
mint Ausztrália, a tavalyi VB helyszíne.
A sporttársak legtöbbjének a túl nagy távolság
jelenti okát, hogy ne utazzanak Haldenbe.
Egyet tudnunk kell: Halden nem jellegzetesen Norvégia. Azonban ha valaki
ismeri a Bergen-Oslo-Kristiansund vonaltól a Norvég-tengerig elterülő
tájat, annak nem kell magyarázni, hogy Haldentől csupán
kis autózás szükséges, és könnyen eljutunk
a már említett térségbe, a fjordvidékre.
Ha meg nem ismeri, akkor annak hiába mondom, hogy a föld egyik legszebb,
legnyugodtabb tája mind természeti látnivaló, mind
a norvég emberek emberszeretetének szempontjából.
Ez olyan, mint amikor egy "normális" embertársunknak
meséljük milyen egyszerű az ismeretlen, úttalan utakon
- még jó, ha utakon és nem sűrű bozótban
- erdőben, éjjel és esőben keresni azt a kis lyukat,
ahol dughatunk. Ahogyan ők nem értenek minket, engem sem ért
meg az, aki még nem volt életében Skandináviában.
Norvégia és Szeniorok Világbajnoksága. Külön-külön
is életre szóló élmény. A kettő együtt!!
Hogyan juthatunk el Haldenbe?
Már több alkalommal jártam Norvégiában. Itt
most azt a legcélszerűbb útvonalat szeretném leírni,
amely a legolcsóbb mind pénz, mind pedig idő szempontjából.
Budapest-Halden között a távolság országúton
1700-1750 km. Ehhez jön egy 100 km-es hajóút Sassnitz-Trelleborg
között. Ha mielőbb Haldenbe szeretnénk érni,
akkor ne vesztegessük időnket a "kontinens" amúgy
is közeli országaiban. Magyarországról s Budapest-Rajka-Pozsony-Brün-Prága
autópályát vegyük igénybe. Nem érdemes
Bécs felé menni, mivel a Bécs-Jihlava közötti
út csehországi szakasza igen ócska (2001-ben az volt, megbántuk,
hogy nem Pozsony felé mentünk). Prágán simán
át lehet menni a táblák alapján (a táblák
jók, csak figyelni kell!) Teplice-Cinovec irányába, kikerülve
a belvárost.
Az eddigi szakaszon csak a csehországi Dubi község méltó
említésre közvetlenül Teplice után, a német
határ közelségét jelentő erdős-hegyes
útszakasz előtt. A településben célszerű
betartani az előírt sebesség alsó határát
- vagy még az alattit is. Mehetünk lépésben is Dubiban,
csak ne pazaroljuk időnket megállással. Látnivaló
van úgyis bőven.
Berlinig különösebb gondot nem jelent a drezdai keresztülmenetel.
Annak ellenére, hogy nem láttuk a "Berlin Hauptstadt der
DDR" táblákat úton-útfélen, mégis
eljutottunk Berlinig. Itt viszont álljunk meg. El kell döntenünk,
hogy Berlinen keresztül, vagy azt kikerülve menjünk utunk első
szakaszának végéig, a sassnitzi hajóállomásig,
ahonnan hajóval megyünk majd át Trelleborgba.
Mindenképpen vigyünk magunkkal egy Berlin külvárosait
is magába foglaló Berlin várostérképet. A
táblák egyáltalán nem tükrözik a német
racionális precizitást. Térkép kell!
A döntés helye a Berlin előtti SCHÖNEFELDER KREUZ.
Ha megkerüljük Berlint, akkor azt a "Nagy Gyűrű"
keleti szakaszán az autópályán Frankfurt/O irányába
indulva, majd az abból északra kiágazó E55 úton
menjünk Birkenwerder-ig. Ez az út 74 km hosszú.
Ha viszont "irányba" akarjuk elérni Birkenwerder-t,
akkor a Schönefelder Kreuz-tól északra induljunk, majd Berlinben,
a Schönefelder Kreuz-tól 10 km-re DR.TREPTON-nál érjük
el a 96a út (Oranienburg irányába) a Köpenicker-Danziger-Blankenfelder
utcák (utak) felhasználásával könnyen eljutunk
Birkenwerderbe. Ez az "iránymenet" 45 km hosszú.
Mi térképpel a kezünkben az utóbbit választottuk
és könnyen átjutottunk Berlinen. Egyre azonban vigyázni
kell: ne veszítsük el az útvonalat!
Birkenwerdertől a 96 sz. úton folytassuk utunkat Oranienburg-Neustrelitz-Stralsundon
keresztül Sassnitz hajóállomásig. Tájékozódási
gond nincs, de a Berlin-Sassnitz útvonalon számítsunk az
összesen két nyomú (!) út minden "gyönyörűségére":
dugók, előzések, néhol 5 km/óra, stb. Ez
azért lényeges, mivel a hajóállomásig tartó
út kiszámításánál tudomásul
kell venni ezeket a lassító momentumokat!
A hajóútról jó, ha tudjuk, hogy még az indulás
előtt, de legkésőbb az indulás napján előre
kell jelezni telefonon (booked) Sassnitz hajóállomással
(tel.: 49/0/38392 644 20) melyik hajóval kívánunk átmenni
Trelleborgba. (Ugyanez vissza Trelleborg hajóállomás tel.:
46/0/410 650 00).
A hajóút 3 óra 45 percig tart, gépkocsi 6 méterig
és 5 személyig összesen 21.560.- Ft-ot fizettünk két
évvel ezelőtt. Fontos: péntek, szombat és vasárnap
ugyan ez az út "felárral" többe kerül.
Néhány szó Haldenről, a környékről
Trelleborgban ráállhatunk az Oslóba vezető 3x2 sávos
autópályára. Útpálya díj nincs sem
Svédországban, sem Norvégiában. Halden közvetlenül
a norvég-svéd határ mellett fekszik. A határ Trelleborgtól
540 km-re van.
Már itt találkozunk az igazi skandináv vezetési
kultúrával. Minket, magyarokat senki nem előzött meg
és mi sem előztünk meg senkit. Itt senki nem vezet gyorsabban
a megengedettnél. A két mozgó sávban mindenki megtalálja
a maga sebességét. Ami azonban a legfőbb: a kocsik megtartják
egymás között a 80-100-120 (!) méteres követési
távolságot.
Trelleborgtól az 540 km problémát nem okoz. Az utak elkerülik
a városokat, jól vannak táblázva, de figyelni kell.
Malmő és Göteborg csomópontjaiban, elágazásaiban
a megfelelő tábla alatt áthaladva az Idde-fjordhoz érünk,
ami egyben a norvég-svéd határ is. A határállomás
SVINESUND, a határ a híd közepén van.
Továbbhaladva Oslo felé 3 (!) km után tegyük ki az
indexet jobbra. Elágazás keleti irányba és innen
4 km után megpillanthatjuk Halden egyik nevezetességét,
a magasban büszkélkedő Fredriksten-várat. Reménykedjünk,
hogy a cél egyik versenynapon sem lesz fent. Viszont ezt meg nem nézni,
a várból nem csodálni a csodás panorámát
nagy veszteség lenne.
Amit eddig tanácsoltam az végig az E6-os út volt. Azonban
van egy másik út is Haldenbe, mely - véleményem
szerint - meghittebb, nyugodtabb és hamarabb megismertet Norvégiával.
És ez a 22. sz. út.
Az eddig elmondottak figyelembevételével haladjunk Trelleborgtól
az E6-os úton Oslo irányába mintegy 460-470 km-t a svédországi
Hällevadsholm településig. Ez a kis település Uddevallától
35 km-re van Oslo felé, Dingle település után. Innen
indul a svédszámozású 165 sz. igen jó minőségű
út. Ezen 33 km-t haladva É-i irányba Vassbottennél
érjük el a svéd-norvég határt. A határtól
utunkat folytatva, de most már norvég számozású
22 sz. úton 27 km megtétele után Haldenbe érünk.
Még egy-két információ
Ha valaki azt mondja, hogy a versenyközpont Budapest
.. hát
bizony sok erdőt-hegyet kellene bejárnunk a Velencei-hegység
és a Cserhát, a Vértes és a Gödöllői-dombvidék
között. Mi öt napot töltöttünk Halden környékén
kirándulással. Haldentől délkeletre érintetlen
fenyőerdőben járhattunk. A talajra lehullott ágak,
moha és fenyőtűtől a terep sima, jól futhatónak
látszik. De csak látszik. Az itthon már megszokott, levéllel
takart gödrök itt 30-40 cm mélyek. Feleségem csak akkor
sikoltott egy nagyot, amikor a sima talajban eltűntem előtte egy
jól "álcázott" mély, kb. 1,5 méteres
gödörben. A domborzat ezen a területen 5-15 méter. Haldentől
északra a felhagyott bányák, a meredekebb falú tavacskák
ugyancsak próbára tehetik a versenyzőket.
Összegezve: Halden környékén komoly szintek nincsenek,
a terep kisebb-nagyobb buckái komoly figyelmet követelnek a versenyzőktől,
jól futható - csak ne tűnjünk el a természet
által kitűnően álcázott mélyebb töbrökben.
És végezetül
A verseny után érdemes felkeresni a fjordvidéket, Oslot,
Bergent. A "Tájoló" szerkesztőségében
leadott térképek és egyéb prospektusok segítségével
lehet felkészülni az útra. A "Fjord Norway - Travel
Guide 2001"-ben található árak idén 0,5-1,0
%-kal magasabbak.
A VB-ről bővebb információ: www.wmoc2003.com.
Ezúton köszönöm meg Lenkei Győző (Tabáni
Spartacus) sporttársamnak segítségét, melyet utolsó
és idei norvégiai utamhoz nyújtott.
Budapest, 2003. január hó.
Weress Kálmán
TIPO Tájékozódási futó szakosztály