Tájékozódási vonatozás


Amikor 11 éves gyerkôcként megismerkedtem a tájfutással, ritkaságszámba ment még az autó, a versenyekre a csapatok vonattal jártak, hétrôl hétre az egész mezôny együtt zötyögött. A verseny élménye reggel kezdôdött a pályaudvaron és este ért véget ugyanott. Az utazások családias hangulatban, hosszú beszélgetésekkel, nagy hülyéskedéssel, ugratásokkal teltek. Hamar megismertük, megszerettük egymást. Nekem elôször ez tetszett meg a tájfutó életben, a versenyzési szenvedély csak késôbb kerített hatalmába.
A vonatozások arra is alkalmat adtak, hogy igen hamar megismerjem az országot és a vasúthálózatot. Ez nemcsak az iskolai földrajz órákon jelentett elônyt, de kijelölte a továbbiakat is, a Műegyetemen közlekedésépítômérnöki diplomát „okozott”. Addigra viszont annyira lepusztult a magyar vasút – sokszáz milliárd forintnyi beruházás hiányzott és azóta is hiányzik belôle – hogy egyre inkább kiszorult az életünkbôl, átültünk gyorsan sokasodó autóinkba. Én is inkább a számítástechnikát, majd erre építve a digitális kartográfiát választottam hivatásul. A vasút szépségét pedig Ausztria, Németország, Svájc hegyei között gyönyörésztem.
Az EU-ban, ahol már töményebben élik át a túlnövekedett motorizáció okozta gyötrelmeket, komoly súlyt helyeznek a környezetkímélôbb vasúti közlekedés fejlesztésére. Kis hazánk, mint arrafelé gravitáló ország is ugyanilyen elvárásokat kapott, ezek mellé pedig jelentôs pénzeket is állítanak. Az utóbbi néhány évben elindult a MÁV a mélypontról felfelé, már halad a fôvonalak korszerűsítése, a villamosítás, a nemzetközi járatokhoz újonnan beszerzett két áramnemű Siemens mozdonyok pedig – arra járván – akár a müncheni fôpályaudvarnak is ékességei lesznek. Több évtizednyi szakadatlan hálózatcsökkentés után (vissza)épült egy új vonal (Zalalövô-Ôrihódos). Bár még mindig sok a mocskos, pontatlanul érkezô szerelvény, az InterCity és InterPici járatokra kiemelt figyelmet fordítanak, s folyik az állomásépületek rendbehozatala.
Sok év után végre napirendre került az állomási utastájékoztató térképek felújítása is. Talán mint a térképészek között egyetlen közlekedésépítô mérnöknek, ezt a megbízást (más ajánlatokkal versenyben) sikerült megszerezni. Nekem volt egy évek óta érlelôdô elképzelésem, és a munka során kellemes meglepetésként tapasztaltam, hogy az a bizonyos régen megszokott, merev, vaskalapos szemlélet is oldódik! Szabad lett az elôzô térkép zord, hivatalos külleme helyett vidám, barátságos színvilágot feltenni. Visszakerülhettek a már sok év óta menetrendi járatokkal nem érintett, de még bejárható szárnyvonalak és felrajzolhattuk a már nem MÁV érdekeltségbe tartozó, többi közforgalmú kisvasutat is. Az ábrázolt külföldi területeken feltüntethettük az állomások régi magyar nevét is. Az egyeztetések során megtudtam, hogy a MÁV már külön építészt foglalkoztat létesítményei műemléki értékeinek megmentésére, továbbá olyan szakember gondozza az állomás- és megállóelnevezéseket, aki az MTA Földrajzinév Bizottságának is tagja. A térkép jól szerepelt a „Szép magyar térkép 2001" pályázaton, ahol a tudományos térképek és atlaszok kategóriájában második díjat nyert (http://lazarus.elte.hu/hun/szepmagy/01/er01.htm).
A térkép szerkesztése kapcsán sokat törtem a fejem, mit tehetnénk mi, tájfutók a vasútért. Természetesen csak azt, hogy használjuk! Tudom hogy három utas teljesárú menetjegye már többe kerül, mint ugyanakkora autózás benzinköltsége. Itt nem holmi áldozatvállalásra akarnék buzdítani, hanem azon alkalmak megkeresésére, amikor megérné vonatozni, és/vagy visszahozhatnánk valamit a bevezetômben említett hangulatokból.
Már ma is élô lehetôség, hogy bárhonnan bárhova, ahol van vágány, különvonat kérhetô (emlékezzünk a régi Vasutas kupákra). Az indulás lehetne akár a Margit-híd budai hídfônél a bicikliút mellett lévô vakvágányról egy könnyű motorvonattal ami bevihetne pl. Ajka-Csingervölgybe, egyben öltözési lehetôséget is biztosítva. A tájbringások (is) kényelmesen hozhatnák a tájbringájukat!
Egyik-másik nagy távoli/külföldi versenyre annyian mennek, talán gazdaságosabb lenne együtt vonatozni (és kimerítô vezetés helyett Pilsner Urquell-t kortyolgatni).
Érdemes lenne többnapos versenyeket úgy megoldani, hogy valamely erdôbe, tájfutó terepre bemenô (általában kisforgalmú) vonalra szerveznénk a tábort és akár mindennap máshova lehetne a vonal mentén a rajtot tenni, sínautóbuszos ingajáratra tervezve a kiszállítást. Sok ilyen adottságú terep van az országban, különösen a kisvasutak (pl. a debreceni Zsuzsi-vasút, amit ráadásul meg is fognak hosszabbítani) mentén. A kicsik a MÁV-nál egyébként sokkal elôbbre járnak a rugalmasságban, és általában nagyon kedvesek.
És még egy szempont a rendezôknek: egyre nagyobb gond a versenyekre érkezô esetenként több százas gépkocsi áradat bevitele a cél környékére, különösen sáros idôben és/vagy értékes természeti környezetben. Az erdészet bizonyára jobban örül, ha az autók ôrzött parkolóban kint maradnak az erdô szélén, a versenyzôk pedig az erdészet vasútjával mennek a VK-ba.
A tájfutó térkép ma már leérhet a vasútvonalig. Kalandra fel!


Kovács Gábor Endre
e: koge@vnet.hu
Jó ötleteket szívesen fogad a szerzô.



Vissza a Tájoló 2002/4 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!