A nyári Kiskunhalason megrendezésre kerülô Hungária
kupa ötödik napján lesz a Silva Multinavigátor kupa GPS
navigációs verseny futam. Ez a versen újdonsült esemény
lesz a hat napos versenyen. Hogy milyen lesz ezen a versenyszám, az alábbi
néhány sorból kiderül.
Hogyan is nézhet ki egy ilyen GPS tájékozódási
terepverseny? Itt most több alternatívát is bemutatok, amelybôl
mint egy modulrendszerbôl felépíthetô egy gyalogos terepverseny.
Az elsô lényeges szempont, hogy a terepen legyenek kihelyezve egyértelműen
beazonosítható pontok, lehetôleg minél nagyobb számban
a megfelelô tagoltságú és nagyságú területen.
A terület nagysága mindig függ a kihelyezett pontok számától
és a verseny idôtartamától. A versenyzôknek a
pontok lehetnek kötött vagy szabad pályán. Ha a pontokat
úgy helyezzük ki, hogy azok felkeresési sorrendje egyértelműen
meghatározott, akkor a versenyzônek az a feladata, hogy a pontokat
megfelelô sorrendben keresse fel, egy fix útvonalon haladjon, és
csak abban van alternatív döntési lehetôsége,
hogy pontról, pontra milyen átmenetet választ. Ekkor csak
a célba érkezés ideje dönthet, illetve az ellenôrzôpont
meg nem találás hibapontja rangsorol. Ebben az esetben nagyon sokat
számít az állóképesség is, mert aki
gyorsabb, annak több ideje marad a pontfelkutatásra. Ez a módszer
teljes egészében hasonlít a klasszikus tájékozódási
futáshoz, csak annyi a különbség, hogy tájoló
helyett GPS műszerrel tájékozódunk.
Ha a pontok felkeresési sorrendje nem kötött, azaz mindenki a
saját belátása szerinti sorrendben keresi fel a pontokat,
akkor a sok kihelyezett pontból meghatározott idôtartam alatt
begyűjtött pontok száma a döntô elsôdlegesen,
begyűjtött pontazonosság esetén a gyorsabban célba
érkezett versenyzô a gyôztes. Ebben az esetben két dolog
dönt a végsô sorrendben. Elôször is az útvonal
tervezése, azaz hogy milyen sorrendben gyűjtsem be a pontokat (ez
nem más, mint logisztika). Itt nagyon fontos, hogy úgy tervezzem
meg a pontok felkeresési sorrendjét, hogy a lehetô legrövidebb
legyen a pontokat összekötô megtett távolság. Azután
a kötött útvonalas versenyhez hasonlóan lényeges
a pontok közötti legjobb átmenet megválasztása
is. Az értékelésnél a legtöbb pontot begyűjtött
leggyorsabban célba érkezett versenyzô a gyôztes. Vagy
az útvonaltervezést lehet még értékelni, és
azt mondjuk, hogy a fajlagosan a legrövidebb útvonalat teljesített
versenyzô a gyôztes. Mit értek ez alatt? A sorrendben megtalált
pontokat, légvonalban összekötve kapunk egy teljes légvonal
távolságot, és ha ezt elosztom a megtalált pontok
számával, akkor kapok egy átlagos útvonaltávolságot.
Akinek ez a távolság a legrövidebb az a gyôztes. Ha csak
a légvonaltávolságot vesszük alapul, akkor ténylegesen
csak a tervezés számít, de lehetôség van a valós
megtett távolságot (odometer) is hozzávenni a légvonaltávolsághoz
és az így kapott távolságot elosztva a megtalált
pontok számával, kiválaszthatjuk a valóban legjobb
navigátort. A legjobb útvonaltervvel és a megtervezett útvonalat
a legrövidebb úton teljesítô versenyzô, ezen számítás
szerint a gyôztes.
Mivel lehet a GPS pontvadászatot még összetettebbé
és érdekesebbé tenni?
A pontokat úgy elhelyezni, hogy nem csak a földrajzi X-Y koordináta
számít, hanem a tengerszint vagy a talajszinttôl számított
magasság is. Tehát nem csak a földön helyezkedhet el az
ellenôrzô pont, hanem bármilyen tereptárgy vagy műtárgy
tetején, oldalán vagy akár az alján is. Természetesen
megadva a viszonyítási magasságot.
A másik lehetôség, hogy az ellenôrzôpontot meghatározott
idôben kell elérni. Azaz a földrajzi koordinátához
és tengerszinthez vagy talajszinthez viszonyított magasság
mellett az idôkoordinátát is el kell találni. Az idôpont
betartását úgy lehet mérni, hogy az ellenôrzôpont
megtalálásának idôpontja mennyire esik közel a
meghatározott idôponthoz. Ez csak a kötött útvonalas
versenyen alkalmazható. Amennyiben a szabad útvonalas versenyen
akarjuk alkalmazni az idôkorlátot, úgy minden ellenôrzôpont
csak egy bizonyos ideig van nyitva. Elôre meghatározott
idôtartamokban lehet megtalálni az adott ellenôrzôpontot,
azon kívül elôtte vagy utána nem. Ebben a leginkább
összetett verseny esetében tehát már nem csak a legrövidebb
útvonalat és a legjobb pontról-pontra menô átmenetet
kell megtervezni és végrehajtani, hanem figyelembe kell venni, hogy
a tervezett pont, amikor általunk elérhetô akkor nyitva van-e
vagy zárva. Elôfordulhat, hogy amennyiben a tervezésnél
nem vesszük figyelembe, a pont nyitott állapotát, akkor sok
utat feleslegesen tehetünk meg és esetleg hosszabb idôt kell
várni a pont megnyitására vagy újra fel kell keresni
a pontot. Ezzel nagy lehet az idôveszteség.
A versenyt a frissen alakult Compass Tájékozódási
Sportok Egyesülete rendezi. Az egyesület új tagok vállalkozó
kedvű fiatalok jelentkezését is várja, lehetôséget
nyújtva mindenkinek a GPS navigációs ismeretek elsajátítására.
Bôvebb információ a www.compass-sport.hu vagy a www.multinavigator.hu
weboldalakon.
A Versenyekrôl bôvebb információ a www.multinavigator.hu/verseny
található.
Guttmann Zoltán