I. Silva Multinavigátor GPS navigációs verseny - Hármashatár-hegy


Az idei első számban már írtam arról, hogy van egy új típusú ez idáig még csak autósoknak megrendezett terepverseny, ahol a tájékozódási képesség a döntő a megmérettetésben. Annak is a legmodernebb formája, a GPS navigáció. Eddig mindig csak résztvevőként és szponzorként vettem részt ezeken a versenyeken és a szervezésbe mindig csak kritikusként, "kötekedő résztvevőként" szóltam bele. A téli versenyen való részvétel után jött hírtelen felindulásból az ötlet, hogy ne csak tanácsot adjak, "kritizáljak" hanem az észrevételeimet valósítsam meg. Január elején fogalmazódott meg bennünk az ötlet, rendezzünk egy olyan versenyt, amely a GPS navigációs versenycélokat megvalósítja.
A versenyről rendezői szemmel
Az ellenőrző pontokat (6×6 cm-es Silva kisbója) úgy helyeztük ki a terepen (1500m2), hogy a versenyzőknek nagyon sok alternatívájuk legyen a pontok összeszedési sorrendjében, ne lehessen a versenyzőknek tiltott területre behajtani vagy áthaladni, amikor egyik pontról a másik pontra navigálnak, valamint a pontok megközelítése is navigációs szempontból nehéz legyen, azaz térkép vagy helyismeret segítségével könnyedén, anélkül nehezen lehessen megtalálni a pontra vezető utat. A pontok kihelyezésénél még arra is kellett törekednünk, hogy a pontokat csak azok láthassák, akik azt konkrétan keresik, akik csak arra járnak, véletlenül se tűnjön fel nekik a kis bója. Ezért volt az, hogy némelyik pontot kifejezetten nehezen járható sűrű bozótos helyre raktunk. Meg is lett az eredménye a kihelyezett pontok közül nem volt olyan pont, amit valamelyik csapat meg nem talált. Mindegyik pont begyűjtésre került. A pontok közül csak kettőt kellett pótolni, így a pontkihelyezés megfelelőnek bizonyult. A pontok kihelyezését sem terepjáróval végeztük, hanem az öreg piros Fiat puttonyos kisteherautóval, hogy a pontokat ne csak terepjáróval lehessen megközelíteni, és így növeljük ezen, vetélkedőben lehetséges résztvevők számát. Természetesen a legtöbb pontnál az ínyenceknek adtunk lehetőséget a terepi technikás feladatok végrehajtására is, így aki akarta bevállalta, aki nem akart rá időt és energiát pazarolni, az gyalogosan közelítette meg a pontot. Mindenki vérmérsékletének megfelelően teljesíthette a pályát. Voltak olyan pontok is, amelyek kifejezetten nehezek voltak, ezeket szándékosan terveztük bele a versenybe, hogy szükséges legyen navigálni, és/vagy muszáj legyen terepi akadályokat is leküzdeni.
A verseny napjára megrendeltük a jó időt, esőtáncot jártunk és a hívott légköri képződmények meg is jöttek abban a sorrendben, ahogy az elvárható volt. A köd akkora volt, hogy 2-3 méternél tovább még radarral sem lehetett látni, és még az eső is szépen áztatta a talajt. Előfordult, hogy amikor mentem ellenőrzőpontot pótolni a Hármashatár-hegyről lefele, nem tudtam, hogy az úton keresztben vagyok vagy hosszában. Ebben az esetben ténylegesen szükség volt a GPS-re, hogy mutassa a nyomvonalat, mert azt követni biztonságosabb volt, mint a kocsiból kilátni. Szóval az időjárás feladta a leckét mindenkinek. A verseny szerintem inkább nehéz volt, mint könnyű, de aki szereti a kihívásokat az jól érezte magát. Bővebb információ a www.multinavigator.hu oldalon.
Célunk az, hogy ezt a fajta új GPS-es tájékozódást népszerűsítsük és a klasszikus tájékozódási versenyeket továbbfejlesztve egy új összetettebb versenytípust meghonosítsunk. Ezekben a versenyekben nem a közlekedési eszköz a legfontosabb, hanem a GPS és a térkép valamint a tájékozódási képesség, amelyben a pontok optimális felkeresési sorrendje és a pontok közti legjobb átmenet megtervezése a döntő.
A nyári Hungária kupán egy ugyanilyen bemutató versenyt rendezünk gyalogos verzióban, ahol mindenki megnézheti vagy kipróbálhatja ezt a típusú vetélkedést.

Guttmann Zoltán



Vissza a Tájoló 2002/3 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!