IOF Bizottsági ülések, 2002. II. 15-17.


Az IOF Térképbizottsága több más bizottsággal együtt Rómában tartotta egyesített ülését.
A helyszín egy a tatai edzőtáborhoz hasonló sportközpont volt, Róma északi részén. Az olaszok a szokásos mediterrán könnyedséggel rendezték az eseményt, ebből kifolyólag például az első este nem volt terem a bizottsági ülésekre, így a saját ágyunkon ülve kezdtük a tanácskozást. Ellenben a szállás kifizetésénél minden további nélkül felszámolták (volna) a korábban készpénzben már kifizetett étkezések árát.
Jelen voltak a következő bizottságok: Versenybizottság (foot-o), Versenyszabály bizottság, Tájékozódási kerékpár bizottság, Trail-o bizottság, Elit versenyek csoportja (EEG), Környezetvédelmi bizottság.
Mivel a Térképbizottsághoz az elmúlt időszakban igen sok jelkulcssal kapcsolatos kérés érkezett, így a mi bizottágunk eléggé elfoglalt volt. Két rövid kétoldalú találkozónk volt: az egyik az EEG-vel. Az EEG felel a legfontosabb nemzetközi versenyekkel kapcsolatos kérdésekért. A 2003-as svájci VB rendezői a sprintversenyek térképét a javasolt 1:5000 helyett 1:4000-es méretarányban szeretnék elkészíteni, amit a kijelölt ellenőrzőbíró is támogat. Az ISOM2000-ben még csak ajánlás jelent meg a parktérképekre, nem pedig végleges szabályzat. A 2001-es finn VB-n ugyan már megrendezték ezt a versenyszámot, de az erdei verseny volt. Svájcban a sprintverseny városi verseny lesz. A Térképbizottságnak minél előbb ki kéne dolgozni a sprintversenyek térképeinek részletes szabályzatát, de ez nem könnyű feladat a rendkívül eltérő igények következtében.
Néhány érdekes kérdés a felmerült problémákból:
· Mit jelöljön a térkép fehér színnel? Logikus lenne, hogy városi térképek esetén az aszfaltutak ne kapjanak semmilyen színezést, de mivel gyakran előfordulnak vegyes (városi, park, erdő) terepek egy térképen, így nagyon zavaró lenne, ha a futható erdő és az aszfaltburkolat ugyanúgy fehér lenne.
· Fontos kérdés a harmadik dimenzió megjelenése. Városi térképeken előjöhet ez a probléma (aluljárók, alagutak). Ebben a kérdésben az a Térképbizottság véleménye, hogy kerülni kell az útvonalválasztásban a szintbeni variációkat. A térképnek csak a felszíni objektumokat kell ábrázolnia, természetesen előfordulhatnak olyan esetek, amikor a versenyzőnek át kell futnia egy rövidebb alagúton, de itt szerencsésebb, ha ez kötelezően követendő szakasz.
· A városi térképek egyik legfontosabb problémája az akadályok egyértelmű jelölése. Volt már rá példa parkversenyekben, hogy a versenyzők olyan kerítéseken is átmásztak, amit a térkép áthatolhatatlannak jelölt. Alapelvként leszögeztük, hogy az áthatolhatatlan minősítés egyben tiltást is jelent. Az akadályok jelölésére kétféle megoldás kínálkozik:
- A fekete szín csak az akadályokat jelzi, minden más objektumot eltérő színnel (például szürke) kell ábrázolni.
- A mai nyomtatási technikák lehetővé teszik a megszokottnál több szín alkalmazását is. Elképzelhető, hogy eddig nem használt színeket (pl. vörös) kell igénybe vennünk, ha meg akarunk felelni annak az igénynek, hogy a sprintversenyek térképei a lehető legjobban hasonlítsanak a hagyományos tájfutó térképekre, de jól ábrázolják a parkokat és beépített területeket is.
· Elkészült a városi térképek első jelkulcs tervezete, mely jó néhány új jelet is tartalmazna. Egyelőre ez még nagyon vázlatos elképzelés és sok vita vár ránk, amíg elkészül a végső kompromisszumos javaslat. Igen valószínűnek tűnik, hogy a 2003-as VB után még finomítunk a jelkulcson.

Bizottságunk a másik közös vitáját a tájbringa bizottsággal tartotta. 2002 nyarán lesz az első tájbringa OB és bár az ISOM2000-be már a bizottság által javasolt véglegesnek szánt jelkulcs került be, a bizottság most - néhány hónappal a VB az első előtt - szeretné ezt módosítani. Végül sikerült kialakítanunk egy kompromisszumot.
Tartottunk egy egyesített ülést is, amelyen valamennyi bizottság részt vett. A Környezetvédelmi Bizottság a finn VB-t auditáltatta és a vizsgálat eredményeként kijelentette, hogy ez volt a 2001-es év leginkább környezetbarát nagy nemzetközi versenye. Az akció a WWF segítségével zajlott és olyan részletekre is kiterjedt, mint pl. a nézők által "termelt" hulladék szétválogatása. A legkomolyabb környezeti terhelést a mérések szerint az autók szennyezése okozta.
Ezen az egyesített ülésen ismertettem a 2001-es Világranglista versenyek térképeinek felmérését is, amelyben elsősorban arra szerettem volna rámutatni, hogy mennyire nem tartják be a versenyek rendezői az IOF szabályzatait.
A Térképbizottsághoz ezen kívül a sítájfutó térképekkel kapcsolatos változtatási javaslat is érkezett, szerencsére ebben az esetben nincs nagyon sürgős tennivaló. A változtatást a finn szövetség kezdeményezte, s bizottságunk megpróbálta a javaslatot a nemzetközi versenyek szempontjából vizsgálni.
A szakmai kérdéseken kívül a bizottság vezetője a német Andreas Dresen bejelentette, hogy a nyáron, a ciklus végén lemond bizottsági tagságáról. Kevés bizottsági tag mondhatja el magáról, hogy 16 éven át egyfolytában dolgozott ugyanabban a bizottságban.

dr. Zentai László



Vissza a Tájoló 2002/2 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!