Az IOF Térképbizottsága több más bizottsággal
együtt Rómában tartotta egyesített ülését.
A helyszín egy a tatai edzőtáborhoz hasonló sportközpont
volt, Róma északi részén. Az olaszok a szokásos
mediterrán könnyedséggel rendezték az eseményt,
ebből kifolyólag például az első este nem volt
terem a bizottsági ülésekre, így a saját ágyunkon
ülve kezdtük a tanácskozást. Ellenben a szállás
kifizetésénél minden további nélkül felszámolták
(volna) a korábban készpénzben már kifizetett étkezések
árát.
Jelen voltak a következő bizottságok: Versenybizottság
(foot-o), Versenyszabály bizottság, Tájékozódási
kerékpár bizottság, Trail-o bizottság, Elit versenyek
csoportja (EEG), Környezetvédelmi bizottság.
Mivel a Térképbizottsághoz az elmúlt időszakban
igen sok jelkulcssal kapcsolatos kérés érkezett, így
a mi bizottágunk eléggé elfoglalt volt. Két rövid
kétoldalú találkozónk volt: az egyik az EEG-vel. Az
EEG felel a legfontosabb nemzetközi versenyekkel kapcsolatos kérdésekért.
A 2003-as svájci VB rendezői a sprintversenyek térképét
a javasolt 1:5000 helyett 1:4000-es méretarányban szeretnék
elkészíteni, amit a kijelölt ellenőrzőbíró
is támogat. Az ISOM2000-ben még csak ajánlás jelent
meg a parktérképekre, nem pedig végleges szabályzat.
A 2001-es finn VB-n ugyan már megrendezték ezt a versenyszámot,
de az erdei verseny volt. Svájcban a sprintverseny városi verseny
lesz. A Térképbizottságnak minél előbb ki kéne
dolgozni a sprintversenyek térképeinek részletes szabályzatát,
de ez nem könnyű feladat a rendkívül eltérő
igények következtében.
Néhány érdekes kérdés a felmerült problémákból:
· Mit jelöljön a térkép fehér színnel?
Logikus lenne, hogy városi térképek esetén az aszfaltutak
ne kapjanak semmilyen színezést, de mivel gyakran előfordulnak
vegyes (városi, park, erdő) terepek egy térképen,
így nagyon zavaró lenne, ha a futható erdő és
az aszfaltburkolat ugyanúgy fehér lenne.
· Fontos kérdés a harmadik dimenzió megjelenése.
Városi térképeken előjöhet ez a probléma
(aluljárók, alagutak). Ebben a kérdésben az a Térképbizottság
véleménye, hogy kerülni kell az útvonalválasztásban
a szintbeni variációkat. A térképnek csak a felszíni
objektumokat kell ábrázolnia, természetesen előfordulhatnak
olyan esetek, amikor a versenyzőnek át kell futnia egy rövidebb
alagúton, de itt szerencsésebb, ha ez kötelezően követendő
szakasz.
· A városi térképek egyik legfontosabb problémája
az akadályok egyértelmű jelölése. Volt már
rá példa parkversenyekben, hogy a versenyzők olyan kerítéseken
is átmásztak, amit a térkép áthatolhatatlannak
jelölt. Alapelvként leszögeztük, hogy az áthatolhatatlan
minősítés egyben tiltást is jelent. Az akadályok
jelölésére kétféle megoldás kínálkozik:
- A fekete szín csak az akadályokat jelzi, minden más objektumot
eltérő színnel (például szürke) kell ábrázolni.
- A mai nyomtatási technikák lehetővé teszik a megszokottnál
több szín alkalmazását is. Elképzelhető,
hogy eddig nem használt színeket (pl. vörös) kell igénybe
vennünk, ha meg akarunk felelni annak az igénynek, hogy a sprintversenyek
térképei a lehető legjobban hasonlítsanak a hagyományos
tájfutó térképekre, de jól ábrázolják
a parkokat és beépített területeket is.
· Elkészült a városi térképek első
jelkulcs tervezete, mely jó néhány új jelet is tartalmazna.
Egyelőre ez még nagyon vázlatos elképzelés
és sok vita vár ránk, amíg elkészül a
végső kompromisszumos javaslat. Igen valószínűnek
tűnik, hogy a 2003-as VB után még finomítunk a jelkulcson.
Bizottságunk a másik közös vitáját a
tájbringa bizottsággal tartotta. 2002 nyarán lesz az első
tájbringa OB és bár az ISOM2000-be már a bizottság
által javasolt véglegesnek szánt jelkulcs került be,
a bizottság most - néhány hónappal a VB az első
előtt - szeretné ezt módosítani. Végül
sikerült kialakítanunk egy kompromisszumot.
Tartottunk egy egyesített ülést is, amelyen valamennyi bizottság
részt vett. A Környezetvédelmi Bizottság a finn VB-t
auditáltatta és a vizsgálat eredményeként kijelentette,
hogy ez volt a 2001-es év leginkább környezetbarát nagy
nemzetközi versenye. Az akció a WWF segítségével
zajlott és olyan részletekre is kiterjedt, mint pl. a nézők
által "termelt" hulladék szétválogatása.
A legkomolyabb környezeti terhelést a mérések szerint
az autók szennyezése okozta.
Ezen az egyesített ülésen ismertettem a 2001-es Világranglista
versenyek térképeinek felmérését is, amelyben
elsősorban arra szerettem volna rámutatni, hogy mennyire nem tartják
be a versenyek rendezői az IOF szabályzatait.
A Térképbizottsághoz ezen kívül a sítájfutó
térképekkel kapcsolatos változtatási javaslat is érkezett,
szerencsére ebben az esetben nincs nagyon sürgős tennivaló.
A változtatást a finn szövetség kezdeményezte,
s bizottságunk megpróbálta a javaslatot a nemzetközi
versenyek szempontjából vizsgálni.
A szakmai kérdéseken kívül a bizottság vezetője
a német Andreas Dresen bejelentette, hogy a nyáron, a ciklus végén
lemond bizottsági tagságáról. Kevés bizottsági
tag mondhatja el magáról, hogy 16 éven át egyfolytában
dolgozott ugyanabban a bizottságban.
dr. Zentai László