Szabadulás a lila vonal szorításából


Kedves sportunk, a tájfutás, úgy tűnik kétfrontos, életre-halálra menő harcot folytat a túlélésért. Egyrészről erőn felüli erőfeszítéseket tesz a sportág népszerűsítése, elterjesztése, tömegesítése érdekében, a szponzorok, a média, sőt még a NOB megnyerése céljából is. Másrészt drámai küzdelmet vív a vadászokkal, erdőbirtokosokkal, de legfőként a természetvédőkkel a jobb terepekre való bejutásért vagy azok tömeges használatáért.
Ezen szent törekvések eredője - ördögi módon - a klasszikus tájékozódástól eltérő irányba mutat: megoldásként a park tájfutás, az utcai tájfutás vagy a terepfutás irányába tolja el a sportágat. A túlélésért, a felszínen maradásért folyó küzdelem érdekesebbnél érdekesebb húzásokkal is megörvendeztethet.
Egy a hagyományos tájékozódási verseny keretein belül elképzelhető (de azért mégsem teljesen elképesztő) kísérlettel az Őszi Spartacus Kupa résztvevői találkozhattak. A "Philips átmenet" amellett, hogy a versenyzőket játékos kihívással, a rendezőket szerény önkielégüléssel kecsegtette, korunk tipikus tömeglélektani reklámfogásai közé is besorakozott.
Hatásmechanizmusa a "Legyen ön is milliomos" vetélkedő műsoréval rokon, amely azt sugallja a képernyő előtt tespedő bugyuta nézőnek, hogy ő maga is meg tudna felelni a "Ki írta Arany János Toldiját?" típusú kérdésekre és ezért ő is megérdemelne egy-két millió forintocskát.
Nos az Őszi Szpari egy bizonyos átmenetén, ha nem is egy-két milliót, de egy-egy színes TV-t lehetett nyerni, ami egyáltalán nem kis dolog manapság a vésetlen érmek és papír oklevelek korában. Volt is érdeklődés jócskán. Még olyanok is beneveztek pl. F21A-ba, akik korábban sohasem mentek feljebb F21BR-nél és akik ezzel a döntésükkel a "Kutyák Kupá"-jáért folytatott viadalt is félre tették a "Philips átmenet" kedvéért.
A versenyzők izgalmánál csak a rendezőké volt nagyobb: hogyan lehet esélyt adni a nevezetes átmenetben a 18, 20 és 35 éves korosztálynak a 21 éves élsportolókkal szemben (sajnos sehogy) és hogyan lehet kivédeni a TV készülék megszerzésre irányuló trükkös cseleket, az elsődleges szándékot zátonyra futtató csalást?
A verseny befejeződött, a varázsnak vége. Az értékes készülékeket nem szerencsés kutyaütők vagy titkos tehetségek nyerték, hanem a 21A kategóriák esélyesként rajtoló győztesei vitték haza. Az volt a leggyorsabb a Philips átmenetben, aki az egész versenyen is a legjobbnak bizonyult: Makrai Éva és Marián Dávidík.
Évi a mai női mezőny egyik legígéretesebb tehetsége, sikerei nem kis mértékben sajátos értékrendű, a tájfutás iránt elkötelezett családjában gyökereznek. A családnak eddig még nem volt TV-je (pedig talán meg tudták volna venni), csak értékrendje. Most már lesz Philips TV-jük, csak remélni merjük, hogy értékrendjük ettől még megmarad! Az eredményes tájfutásra buzdító díjnak szánt TV készülék ugyanis még véletlenül sem tekinthető az önkiteljesítő megszállottság nélkülözhetetlen eszközének, sokkal inkább a tömegfogyasztásra ösztönző, uniformizált hétköznapiság szimbólumának.
Szimbólumról lévén szó óhatatlanul felmerül a kérdés:
Mi a tájfutás leglényegesebb, legsajátosabb jellegzetessége, szimbóluma?
Most ne a vonalrácsok közé szorított jelképes pontmegnevezésre tessék gondolni, se a ferdén vágott piros-fehér háromoldalú hasábszerű bójára, ami kicsiben ott fityeg minden valamire való tájfutó szélvédője mögött, hanem valami olyan jellegzetességre ami más sportágban nem fordul elő, aminek csak a tájékozódásban van fontossága, jelentősége.
A tájfutás jellegzetessége természetesen nem lehet a futás, hiszen az számtalan sportághoz kötődik. Nem lehet sem az erdő, sem a terep, inkább lehetne a térkép, a tájoló használata, de valahogy mégsem ezek tűnnek a legfontosabbaknak. (Meglepő hír, hogy a legújabb finn világbajnok nem használ tájolót…)
Ha jobban belegondolunk a tájfutásnak az a lényege, hogy a versenyzők nem előre meghatározott útvonalon haladnak, mint más sportágakban, ahol legtöbbször kimondottan büntetik a "pálya elhagyás"-t. A tájfutók maguk dönthetik el milyen útvonalat választanak és versenyeredményük is ettől a döntéstől függ.
Bátran állíthatjuk, hogy minden tájékozódási szakág lényeges jellemzője, sportbeli értéke az egyéni útvonalválasztás, mondhatni ez szimbolizálja sportunkat.
A szimbólum nemcsak megkülönböztet, értéket fejez ki, de pszichikai energiát, lelki erőt is ad. Korunk az értékek átértékelésének kora, sőt az egyéni szabadság megélésének egyik formájaként korunk - sajnos - az értékek rombolásának kora is lett. Az útvonalválasztás, amely a személyes döntés lehetőségével ajándékozza meg a tájékozódási versenyzőt olyan érték, amely sajnos szintén ki van téve a leértékelődés, az elpusztulás veszélyének.
Jó tudni, hogy a látvány sportok mellett azok a sportágak lesznek a XXI. század sikeres sportágai, amelyek hagyományaik és eszmei értékeik miatt jobban ellenállnak korunk szimbólum és értékromboló hatásának, ezáltal erősebbek maradtak és híveik változatlanul erőt meríthetnek az összetartozásból. Ezt az erőt csak az ismeretlen terepen való eligazodás, az önálló útvonalválasztás élménye adhatja meg.
A klasszikus tájfutás értékláncában ma mégis az útvonalválasztás tűnik a leggyengébb láncszemnek:
· Az útvonalválasztás lehetőségét leginkább az alkalmas terep teremti meg. A részletekkel egyenletesen megszórt, előrejutás szempontjából homogén, jól futható terepeken nem igen érdemes eltérni a lila vonaltól. Így van ez a térképolvasás szempontjából értékes, de lapos terepeken is. Márpedig a lapos és jól futható terepek a gyorsaság mai bűvöletében felértékelődtek és rendkívüli módon népszerűek, különös tekintettel az egyre gyarapodó létszámú, a szinteket nem annyira kedvelő veterán mezőny igényeire is.
· Kell még az útvonalválasztáshoz a megfelelő hosszúságú átmenet. A hosszabb átmenetekből felépített pályák kitűzéséhez elegendően nagy területet ábrázoló térkép szükséges. A versenyrendezők idő és költség megtakarítást hajszoló piaci versenye ezzel szemben mind kisebb térképeket produkál.
· Elengedhetetlen hozzá a hiánycikknek számító hozzáértő pályakitűző, aki meg tudja találni az alkalmas átmeneteket, aki tud a versenyzők fejével gondolkodni, aki a jó pályák kiérleléséhez nem sajnálja az időt.
· Mindezeken túl, bármily hihetetlen, kell még a fogékony versenyző, aki vállalja a kockázatot, hogy adott esetben eltávolodik a mágikus lila vonaltól. A "csőlátás" sajnos világ jelenség (Tájoló 2001/7). Igaz ez az északiakra is, akik a térképolvasó technikában élen járnak és eredményeik alapján a versenyzési stílust is ők diktálják. Boros Zoltán 1974-ben úgy győzte le a svéd világbajnokot és a VB érmesekkel jócskán megtűzdelt Nov. 7. mezőnyt, hogy a légvonaltáv másfélszeresét is futotta egy-egy átmenetben. A pályakitűző figyelembe vette, hogy Bernt Frilen-ék sohasem kerültek többet a légvonaltáv 1,3-szorosánál...
A nevezetes Philips átmenet útvonalválasztás szempontjából ennél kevésbé sikeredett. A célban kitett felnagyított térképen megjelent ugyan néhány útvonalválasztási lehetőség, de az tűnt eredményesnek, aki nem választott útvonalat. A technikásnak ígérkező átmenet pontjai közé "nyiladékot" vágtak a győztesek.
Hegedűs Zoltán másnapi pályái ebből a szempontból inkább méltóak elismerésre. Különösen a terep erősen tagolt ÉNy-i részét használta ki, ahol a tipikus "alsó" és "felső" kerülő útvonalakon belül is több variációs lehetőség adódott. A pontok közötti részidők azt mutatják, hogy esetenként a legnagyobb kerülő is lehet a leggyorsabb átmenet valamint azt, hogy a választott útvonaltól függően, még a legjobbak között is, jelentős idő különbségek alakulhatnak ki. Az útvonalválasztás ugyanakkor az egyéni adottságoktól is függő döntés kell legyen, hiszen lényegesen különböző útvonalakon is lehet közel azonos időket futni.
(Az F21 A pálya 6 - 10 pontjai közötti átmenetek útvonalait a 17. oldalon látható térkép melléklet, a részidőket az alatta lévő táblázat mutatja.)
A jó pálya az útvonalválasztás és a térképolvasás szerencsés ötvözete. A jó pályakitűző ezt a titkos összetételt kell kutassa, mint az alkimista az aranyat. Ne adjuk fel a keresést, hogy az útvonalválasztás a tájfutás alapértékeként megmaradjon. Az a pályakitűző, aki szabad választás helyett egy általa jónak megálmodott vonalra kényszeríti a versenyzőt, az legjobb esetben is csak térképolvasásnak tekinti a tájékozódást. A klasszikus tájékozódás ennél sokkal több. Szabaduljunk ki a lila vonal szorításából!

Bozán



Vissza a Tájoló 2002/1 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!