Nekünk kell ez az újság!

avagy válasz Schell Tóninak
a Tájoló 5. számában feltett kérdésére


A fenti válasz önkéntelenül szaladt ki a számon az elkeseredett kérdésre. Van egy jó kis lapunk, hála Tónink és néhány önkéntesnek, szeretjük, olvassuk, várjuk. Ahogy Ő maga is írja, tavaly szépen emelkedett az olvasók száma s ezért, optimistán 1000-re becsülték az olvasótábor népességét a 2000. évre. Nagy baj nem történt, csak a becslés nem jött be, ezért talán nem kellene feladni ezt a nagyszerű munkát!
Nézzük, miben segíthetünk! Tóni a megmondhatója, milyen jó ötleteket kapott a vészharang kongatása után, van a mi kis közösségünkben erő és fantázia. Teljesen természetes, hogy az újságot is utolérte a tájfutásban sokfelé tapasztalható válságelemzés, minőségfejlesztési roham. Aki követi a levelező listán és a Tájoló korábbi számaiban megjelent írásokat, azt tapasztalja, hogy az újbor forrásban van, meg kell tehát várnunk, hogy a professzionalizmus irányába tett erőfeszítések minőségi bort érleljenek a hordókban.
Mit is tegyünk addig? Hogy csinálják mások? Kedvenc példám a cseh Orientání beh igen színes, mind tartalmában, mind anyagában, egyszerre ad otthont a tájfutóknak, bringásoknak, sífutóknak, rádióstájfutóknak, sok a komoly, elemző cikk, más országok nagy versenyeiről való tudósítás – nem csak az ottjártak szemüvegén át, hogy ki hol aludt, mit evett, hanem kicsit a technikai és szakmai részletekbe mélyedően – sok elemzést láthatunk a győztesek pályáiról és útvonalairól, sok a tréfás cikk, rejtvény, illusztráció, na és persze a reklám. Mindezt 78 A5 oldalon + boritón, évente hatszor, 35 KCS-ért. Messziről látszik, hogy több pénzből gazdálkodnak.
De mielőtt végképp levonnánk a tanulságot, hogy „hát igen, ha pénzünk lenne…”, gondoljuk át, mit tehetnénk, ami nem feltétlen drága. Kellene több önkéntes, aki minőségi cikkeket írna az újságba. Lehetne tallózni más országok hasonló lapjaiból. Be lehetne mutatni a magyar klubokat, mert ekkor talán ők is szívesebben vennék az egyébként eredete szerint budapesti lapot. Legyen állandó rovata a testvér sportágaknak (ld. fent) függetlenül attól, volt-e éppen bajnokságuk. Itt is átkacsingathatunk a szomszédokhoz, ha itthon épp üresjárat van.
Hogy a több-jobb cikk megemelné a terjedelmet és ezzel a költségeket? Biztosan hozna új olvasókat is. De ebben is tehetünk egyet s mást. A multi cégek – sőt, már a magukra valamit adó hazaiak is – belső alapértékükké teszik a SELLING-et, minden alkalmazottuknak a cég PR tevékenységét kell erősítenie és minél több vevőt szerezni. Ezt mi is megtehetjük! Nem kell feltétlen vezetőnek lenni ahhoz, hogy a tájfutást népszerűsítsük. Ki nem beszél szívesen arról, amit maga is szívesen művel? A diákok diáktársaikat, szüleiket, a felnőttek munkatársaikat és főnökeiket csábítgathatják. Vagy ha olyan sok a remittenda, miért nem küldünk egy-két lapot mutatóba azoknak, akiket – és pénzüket – a sorainkban szeretnénk tudni? Biztos vagyok benne, hogy egy-két jó ötlettel bárki elő tud állni.
Reklámozókat és szponzorokat is eredményesebben tudnánk szerezni, ha nem csak egy-két társunk érezné feladatának. Amit én kérek, annyi, hogy mozgassuk meg szunnyadó képességeinket és segítsünk Tóninak, a lapnak, és közös kedvencünknek, a tájfutásnak!
Segíts magadon s az Isten is megsegít!

Makrai Rita



Vissza a Tájoló 2000/8 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!