Erről jut eszembe ...
Emlékek az éjszakai OB kapcsán
A TÁJOLÓ legutóbbi számában megjelent a 2000. évi Éjszakai OB teljes eredménylistája az egyes kategóriák pályaadataival. Az F21-es pálya adatait nézve emlékezem az 1963. évi OB 2. fordulójaként megrendezett börzsönyi éjszakai versenyre, amelyre ráillik a mellékelt térképen is olvasható pályakitűzői elnevezés: HALÁLVERSENY. Az eredeti térképet Galgóczy István pályakitűzőtől kaptam (a hátlapon lévő feljegyzés szerint erről készült az 51 fős mezőny részére 80 példány másolat). A térkép méretaránya a mai versenyzők számára szokatlan: 1:50000 (az aránymértéket a 0 és 500 számokkal én tettem rá utólag, hogy szabad kezet adjak a szerkesztőnek a térkép kicsinyítésére). A térképen lévő pályaadat az, ami miatt ez a verseny kiérdemelte a HALÁLVERSENY elnevezést: 13840m/1340m/6ep. Ez igencsak különbözik a 2000. évi 10040m/385m/23ep adatsortól. Szokatlan és magyarázatra szorul a menetidő megadása. Ez a pályahossz és szint alapján számított versenyidő volt, amit nem volt szabad túllépni, bár ellenőrzőpontot ki lehetett hagyni.
A verseny szervezéséről a néhány éve Szeredai Lászlótól kapott hiteles, személyre szóló versenyértesítő alapján számolok be. Budapestről vonattal utaztatták a mezőnyt Szobig, onnan autóbusszal a szálláshelyre, Nagybörzsönybe. Szálláshely elfoglalás (gumimatracok és étkezési csomagok szétosztása) után a mezőny két részletben 17.50-kor, ill. 19.50-kor utazott autóbusszal a kemencei kultúrházhoz, a rajthoz. Az első versenyző 19.00-ra rajtolt. A rajtidő elott 14 perccel kellett jelentkezni a rendezői asztalnál a térkép átvételére, s gyakorlatilag ennyi idő állt rendelkezésre, hogy megtegyük az Idorajt-ig a távot (ha jól emlékszem a szalagozás színe zöld volt, ami a sötét éjszakában nem minden esetben volt észrevehető, de szerencsére a falu egyik kivezető útján volt az időrajt). A rajtidőköz 4 perc volt. Célbaérkezés után teát kaptunk, s némi alvás után a felkínált autóbuszok valamelyikével visszautazhattunk Budapestre (buszindulások: 6.30, 8.35, ill. 14.30). Azok a futók, akik szurkolni akartak a vasárnap zajló női OB mezőnyének, természetesen maradtak délutánig. A női rajt Perőcsényben volt, a pálya nehézsége hasonló volt a férfi pályáéhoz: 9790m /1000m /6ep, 294 perces menetidővel (a férfi pálya térképére rárajzolva az eltérő 1, 2 és 3-as ellenőrzőpont, az ellenőrzőbíró Hosszú Aurél volt, s a bemérők: Maróti - Székely, a versenyt Győri Edit nyerte 2:35:16-os idővel Molnár Magda és Cser Borbála előtt).
A férfi versenyen 51 fős mezőny vett részt (közülük öten: Nyári Tamás, Ijjász István, Argay Gyula, Nagy Árpád és Ribényi Imre indultak az idei OB-n is!), a győztes Nyáry Tamás lett, ideje 5 óra 1 perc 4 mp volt. A menetidőn belül 29-en érkeztek a célba. A sorrend: Nyáry Tamás Bp. V.Met.., Krenner Pál Bp.Ped., Laczkó Tamás Bp.MÁV, Schönviszky László Bp.Sp., Szarka Ernő MAFC, Ijjász István P. MÁV, Deseő László Bp.Ped., Peiker György Bp.Honvéd, Hársy István E.Sp., Koronczay László MAFC, Bátky Lajos MAFC, Skerletz Iván Bp.Honvéd, Czenthe Huba E.Sp., Argay Gyula BEAC, Szalay Zsolt G.MÁVAG, Selek Ferenc G.MÁVAG, Mesterházy Jenő P.MÁV, Spankovics Károly G.MÁVAG, Forray Tibor V.Met., Vörös István BEAC, Örsy András Bp.Sp., Kaposi Miklós MMG, Schönviszky György Bp.Sp., Nagy Árpád E.Sp., Balogh Tamás Bp.Honvéd, Laudon László MMG, Vasvári Viktor MMG, Hunek József Bp.MÁV. S hogy kik, és milyen körülmények között érkeztek menetidőn kívül a célba, arról talán a legtöbbet Ribényi Imre tudna mesélni.
Ide kívánkozik a TÚRISTA 1963. évi decemberi számában az OB-kről írt Visszaléptünk vagy előreléptünk? című értékelő cikk (szerző: MB) egy-két sora: Meglepetésekkel teli versenyek után, végül mégiscsak az esélyesek győzelmével fejeződött be a férfiak küzdelemsorozata (Megj.: 1/2/3: Skerletz I., Deseő L., Schönviszky Gy.). Csakhogy a meglepetéseket főleg a versenypálya nyújtotta, a térkép szolgáltatta, a küzdelmet pedig nemannyira egymással folytatták a versenyzők, hanem a rossz térképek okozta indokolatlan nehézségekkel és különösen a második fordulón a szinte kétségbeejtő fizikai feladatokkal. ...
Argay Gyula
Vissza a Tájoló 2000/7 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!