Néhány ötlet ahhoz, hogy milyen módon tudjuk elérni azt, hogy a térképi ábrázolás e két tulajdonsága ne okozzon problémát a fiataloknál.
A szimbolizáció terén
A térképjelek oktatását azokkal a jelekkel kezdjük, melyek hasonlítanak valóságbeli alakjukhoz.
A gyerekek legkönnyebben a kétdimenziós kiterjedésű tárgyakat fogják fel és ismerik fel a térképen (pl. tó, rét stb.)
A másik, amit szintén hamar megértenek, az utak ábrázolása.
Ezeket a gyerekek is két párhuzamos vonallal ábrázolják. Ilyen könnyen megérthető térképjel a távvezeték, patak folyás, száraz árok is.
A csak felülnézetben ábrázolható tereptárgyak jelei és megértése kissé komplikáltabb feladat. A függőleges légifotók azonban ebben nagy segítségükre lehetnek.
Ha van egy területről, függőleges légifotónk, akkor ezt jól tudjuk használni arra, hogy elmagyarázzuk a gyerekeknek bizonyos tárgyak (pl. ház, épület) képét, ha nem a megszokott helyzetből nézzük.
Ilyen fotóknál már 5-6 éves gyerekek minden előzetes felvilágosítás nélkül képesek felismerni a házakat, utakat, folyókat. A felismerésnél sokat számít, hogy melyik gyerek milyen élettapasztalattal rendelkezik.
Például a gyerekek azonosítani tudják az utakon lévő autókat, annak ellenére, hogy ezek csak téglalapoknak látszanak. Ennek ellenkezője is előfordulhat óvodás korú gyerekek képesek a felülről látott teniszpályát ajtónak azonosítani.
Ez részben bizonyíték arra, hogy már fiatal korban sem szabad csak az életkor alapján csoportba szedni a gyerekeket!
A térkép méretaránya
Az oktatást nem szabad a méretarány matematikus alkalmazásával kezdeni, mert ez elvonja a gyerekek figyelmét msá fontos, számukra könnyebben érthető dolgokról.
A gyerekek azt gyorsan megértik, hogy a valóságot a térképi ábrázolásnál le kell kicsinyíteni, mert nincs akkora hely, Az, hogy a kicsinyítés mértéke (pl 1 :500) számszerűleg mekkora, az csak megzavarja őket.
A gyerekeknél kezdetben a térbeli kapcsolatokra kell a hangsúlyt fektetni. A térbeliség közül a közel-távol viszonylata a legmegérthetőbb először. Így a térképen ábrázolt dolgoknál is felismerik egymásoz való közelségüket. Természetesen a gyerekek önállóan tudják a térképet beállítani. A térkép beállítás elsajátítás tanulás eredménye.
Az oktatás során a pályák megtervezésénél, kialakításánál az alábbi szempontokat célszerű figyelembe venni.
A szimbolizáció és a méretarány megértetése miatt az első oktató térképek, ahová a pályát tervezzük, kevés részletet tartalmazzon. Ismert környezetben a térbeli kapcsolatokra helyezve a hangsúlyt kezdjük el az oktatást. A verseny és edzőpálya nehézsége olyan legyen, hogy teljesítése a már megszerzett tudásszinttel lehetséges legyen. Fontos szempont a fokozatosság betartása.
Az elsajátítandó anyagot részleteiben oktassuk és hagyjunk elég időt a fogalmak letisztázására.
A térkép jelkulcs esetén az egyszerűen megérthetőtől haladjunk a kissé elvont fogalmak felé síkrajz, vízrajz, fedettség, domborzat)
Kezdetben a térképjelek szimboljainak (pontmegnevezések) oktatását kerülni kell.
A gyakorlások helyszíne az ismert környezet legyen (otthon, iskola), majd innen eltávolodva az idegen helyszíneken alakítsunk ki pályát (parkokban, különböző városrészekben, majd város környéki erdőkben).
Ezen oktatási elvek betartásához nyújt segítséget a mellékelt lépcsős táblázat.
A fiatal korosztály oktatása és edzése a sportágunk és a gyerekek fejlődésének szempontjából az egyik legfontosabb feladatunk. A gyerekekkel foglalkozó edzők vállán ezért nagy felelősség van. Rajtuk múlik, hogy a csemetéket" játékos formában, ismerve az aktivizálhatóság különböző eszközeit a szellemi és fizikai érettségnek megfelelően terheljük.
Ügyeljünk arra, hogy mindig játékos formában, sok új ötlettel díszítve tanítsuk a gyerekeinket. Ezért szükséges, hogy minden edző saját környezetében készítse el ezeket a térképeket és esetleg kreatív módon bővítse is azokat.
Fontos, hogy csak olyan edző foglalkozzon gyerekekkel, aki képes természetes, jó kapcsolat teremtésre velük.
A gyermek nem tökéletes felnőtt, hanem önmagához képest tökéletes gyermek"
(Claparéde)
(Talán még ma is aktuálisak a leírtak részletek Kelemen János 1989.évi szakdolgozatából)