II. Tájfutó Vasutas Európa-bajnokság
Halmstad (Svédország), 1999. június 19-23.


A Nemzetközi Vasutas Sportszövetség (USIC) immár második alkalommal rendezte meg a vasutas sportolók részére az Európa-bajnokságot, amelyen tizennégy ország versenyzői vettek részt. Ebben az évben a versenyt Svédországban, Halmstad kikötőváros környékén rendezték meg. Az egyéni versenyeken az F21-es kategória mellett az F45-ös kategóriát is beiktatták, illetve a váltóversenyen a váltó összetételét F21-F45-F21-es variációban rögzítették, azaz minden váltóban a második futó szenior korosztályú volt.
Hazánk vasutas színeit F21-ben: Vonyó Péter (PVSK), Jécsák Attila , Kiss József (NYV), Farkas Dávid (SZV), illetve F45-ben: Kéri Péter, Bacsó Attila (TSE), dr. Sindely Pál (SZV) képviselte. A csapat szervezését Magyar László, a Vasutas Sportközpont képviselőjének, illetve Gera Tibor edzőnek köszönhetjük. A technikai értekezleteken a tolmács szerepét Farkas Dávid látta el, s mondhatni kitűnően.
A Vasutas EB minden résztvevője egy korszerűen berendezett erdei sportközpontban lett elszállásolva. Az UNIC szabályzatnak megfelelően, hasonlóan mint négy évvel ezelőtt, minden költséget - az útiköltség kivételével - most is a rendező ország vállalt magára.
Késő délután felvonulással kezdődött a verseny Halmstad legforgalmasabb sétálóutcáján, majd ünnepélyes megnyitóra került sor a városháza előtt. Másnap autóbuszokkal szállítottak bennünket a terepbemutatóra, amelyen ízelítőt kaptunk a finom domborzatú, kövekkel tarkított, mocsaras, ingoványos, de jól futható terepről.
Az egyéni versenyen a jó futhatóság mellett a finom domborzat és sziklaalakzatok (csak a nagyobbakat ábrázolta a térkép) szinte minden magyar versenyzőt megtréfáltak, így ezen a napon kirobbanó siker nem született. Íme néhány vélemény azok közül, akik először versenyeztek skandináv területen:
Kiss József: "Nekem nagy élmény volt részt venni ezen a versenyen. Meglepett az a precizitás, ami a rendezőkre jellemző volt, gondolok itt a szállításra és az eredményközlésre. Nagyon jó volt a csapatszellem. Igazi magyar csapatot alkottunk."
Bacsó Attila: "A csapat nagyon együtt volt, egyenletesen teljesített, és a várakozásnak megfelelően végeztünk. Külön élmény volt futni az ingoványos, rugalmas terepen."
Jécsák Attila: "Nagyon örülök, hogy jól szervezett versenyen indulhattam. A csapat hangulata és az ellátás is nagyon jó volt. A nagyon szép versenyterep mellett a tenger is fantasztikus!"
A váltóversenyen a várakozásaink nem voltak alaptalanok, hiszen mindkét váltónk (Vonyó-Sindely-Farkas, illetve Jécsák-Kéri-Kiss) esélyes volt a dobogós helyekre. Végül Farkas Dávid a 4. helyen ért célba, s mindössze fél méterrel maradt el a bronzérmes finn váltótól. A versenyt követően Farkas Dávid így emlékezett vissza az utolsó pár perc eseményeire:
"Hatodik helyen kaptam a stafétabotot, de a negyedik helyen álló Kiss Józsitól is mindössze másfél perc volt a hátrányom. A pálya felénél már beértem őt és a cseh futót is. Ekkor villant meg bennem, hogy talán még a dobogó sincs veszve! Rákapcsoltam, és csakhamar egyedül maradtam az erdőben. Az utolsó kilométeren pillantottam meg a 2. és 3. helyen álló svájci és finn futót, akiknek az előnye ekkor kb. 250-300 méter volt. Az utolsó ellenőrző ponton befogtam a finn futót, aki észrevett, és hatalmas hajrába kezdett - hasonlóan én is. A közönség tombolt, mindenki szurkolt. Fél lépéssel bár, de lemaradtunk a dobogóról. Nem érzem kudarcnak az elért eredményt, hiszen mindent megtettünk a sikerért. A svéd bajnokok is elismeréssel nyilatkoztak a teljesítményről, ami nagyon jólesett. Mindent összevetve életem egyik legszebb versenyén vettem részt Halmstadban."
Elismerésre méltó, hogy végül is a másik váltó is jó helyezést ért el hiszen hatodikként érkeztek célba. Ezzel a magyar csapat a svájciakkal holtversenyben a legjobb váltóeredményt érte el. Az első hatban 2 váltója csupán nekünk volt.
Kéri Péter azért megjegyezte: "Itt versenyeztem először elektronikus pontellenőrzéssel. Ennek következtében a váltóversenyen az ellenfél svájci csapatot erősítettem egy pillanatra, ugyanis az egyik ellenőrző pontnál téblábolt az ellenfél, s meghallotta az ellenőrzés sípoló hangját. A korszerűség is lehet hátrány."
Vonyó Péter véleménye: "A kifogástalan szervezés mellett a legfontosabb az, hogy a térkép minősége és a versenypályák nagyon igényesek voltak. Milyen jó is lenne minden hazai versenyrendezőt néhány hetes továbbképzésre kiküldeni Svédországba."
Magyar László, a magyar csapat vezetője így összegezte az elért eredményt:
"A vasutas sportok között a tájfutás rangos helyett kapott, hiszen immár 14 ország részvételével rendezték meg a versenyt. Ez a sportág példaértékű, olyan sportág, amely az emberi élet sokoldalú kiformálására ad lehetőséget.
Az látszott, hogy erős a skandináv fölény, de minden versenyző hozta önmagát. Egyforma tudású, tehetséges és rutinos versenyzők alkották a csapatot. Ennek köszönhető a jó szereplés. Ebben döntő szerepet játszott az is, hogy a tájfutó sportágban a vasutas szakosztályokban (Szeged, Pécs, Nyíregyháza, Budapest) eredményes munka folyik. A MÁV Vezérigazgatóságának és a Vasutas Sportközpont Vezetőségének is köszönhető, hogy a szűkülő anyagi körülmények ellenére megteremtették a lehetőséget arra, hogy a magyar vasutas válogatott ott lehessen Halmstadban. Az egységes nemzeti színeket mutató válogatott mezeket az MTFSZ biztosította a csapat részére."
Gera Tibor edző az alábbiakkal egészítette ki az elhangzottakat:
"Az eredmények igazolták az előzetes válogatást, hiszen a négy fiúból egyik sem lógott ki a sorból. A két napi összteljesítmény alapján alig volt köztük különbség. A váltón nagyon összeszedték magukat, illetve jobban alkalmazkodtak a terephez. A szeniorok hozták a tőlük elvárt időket a váltókon. Egyéniben Bacsó Attila futott jól. Az egész verseny flottul, precízen volt megszervezve."
Eredmények
Egyéni:
F21  9970 m/350 m/16 e. p.
 l. T. Johansson	SWE	62.34
 2. R. Andersson	SWE	64.16
 3. M. Schweizer	SUI	64.52
13. Vonyó Péter	HUN	71.21
14. Kiss József	HUN	72.38
15. Farkas Dávid	HUN	72.42
16. Jécsák Attila	HUN	74.01

F45  6600 m/170 m/11 e. p.
 1. R. Vanhalakka	FIN	45.33
 2. J. Rönnqvist	FIN	48.24
 3. L. Jokinen	FIN	49.07
15. Bacsó Attila	HUN	60.17
19. Kéri Péter	HUN	66.38
21. Sindely Pál	HUN	69.32

Váltó  7140 m/200 m/16 e. p., 5070 m/160 m/12 e. p., 7140 m/200 m/16 e. p.
1. Svédország (R. Andersson, K. Ryno, T. Johansson)	126.28
2. Svájc (M. Gerber, J. Bank, M. Schweizer)	133.29
3. Finnország (T. Mannila, L.Jokinen, J. Rönnqvist)	133.47
4. Magyarország II. (Vonyó P., Sindely P., Farkas D.)	133.50
5. Csehország (J. Knap, O. Svoboda, J. Drbal)	135.26
6. Magyarország I. (Jécsák A., Kéri P., Kiss J.)	140.19

Az egyéni és váltópontok összesítése alapján csapatversenyben az alábbi sorrend alakult ki:
1. Finnország 131 pont 2. Svédország 130 pont 3. Svájc 104 pont 4. Norvégia 83 pont 5. Magyarország 80 pont 6. Csehország 74 pont
A következő Európa-bajnokságot négy év múlva rendezik meg, amelynek házigazdája Svájc lesz. Remélve, hogy a jövőben is eredményesen tudnak majd szerepelni a magyar vasutas csapatok.

dr. Sindely Pál



Vissza a Tájfutás 1999/5. tartalomjegyzékéhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!