Az IOF XIX. jubileumi kongresszusa


1998. július 7-12. között a portugáliai Sintrában rendezte meg az IOF kétévente időszerű konferenciáját. Ezekhez a konferenciákhoz szokás szerint más események is kötődnek (pl. bizottsági ülések, bizottságok közötti konzultációk). A legfontosabb két esemény a nagyon rövid - tulajdonképpen csak az alapszabály módosítását szolgáló - rendkívüli közgyűlés és az ezt követő "rendes" közgyűlés, melynek napirendjén tulajdonképpen a szokásos napirendi pontok szerepeltek.
Magyarországot ketten képviseltük: Zentai László (úgyis, mint az IOF Térképbizottság tagja) és Deseő László, az MTFSZ elnökhelyettese, aki kandidált az elnökségi tagságra.
A rendkívüli közgyűlés az előző (jeruzsálemi) közgyűlés kedvezőtlen tapasztalatai alapján olyan alapszabály-módosítást tárgyalt meg és fogadott el, mely a szavazásoknál csak a véleménynyilvánító szavazatokat veszi figyelembe (a tartózkodást nem veszik figyelembe).
30 ország delegált képviselőket a kongresszusra (ebből kettő - Brazília és Kuba - csak szavazati joggal nem rendelkező társult tag).
Elsőként az előző kongresszusi ciklus (1996-98) jelentését fogadták el a résztvevők. Sue Harvey, a szövetség angol főtitkára kiemelte többek között az IOF potenciális célját, az olimpiai részvétel elérését, amelyről később még részletesen is szó lesz.
Az első igazán fontos napirendi pont az új tagfelvételek megerősítése volt. India, Moldova és Taiwan (angolul Chinese Taipei) az IOF új, egyelőre társult tagjai. Ezzel a tagországok száma 51-re emelkedett. Az új tagországok közül egyedül Moldova képviselője szeretett volna jelen lenni a kongresszuson, de az IOF erőfeszítései ellenére nem kapott vízumot (ez már Schengen következménye, mivel Portugáliának nincs Moldovában nagykövetsége, így Németország konzulátusának kellett volna kiadnia az EU vízumot, de ezt megtagadták).
Ezek után került sor a közgyűléshez beterjesztett javaslatok megvitatására, melyeket a résztvevők jó előre megkaptak. Maga az elnökség az alábbi javaslatokat terjesztette be:
1. Az IOF környezetvédelmi politikája, melynek fontosságát jelzi, hogy Sue Harvey lett a GAISF (General Association of International Sports Federation) ezzel foglalkozó bizottságának vezetője.
2. Az olimpiai részvétel akcióprogramja. Az ambiciózus terv mennyiségi és minőségi elemeket is tartalmaz. A nyári olimpiára kerüléshez legalább 75 tagország szükséges, amit a program szerint 2001-2002-re sikerül elérni. Az olimpiai részvétel valószínű időpontja 2012. A téli olimpiai programba kerülés ilyen jellegű kritériumait a szakág teljesíti, a fő cél a 2002-es játékok (Salt Lake City) programjába kerülés, melyről 1999-ben döntenek. A paraolimpiai mozgalom irányába is megindult a közeledés, de ehhez a másik új szakág, a trail-o fejlesztése is szükséges, hiszen egyelőre még kevés országban művelik.
3. Tájbringa VB kiírása. Az elnökség érvelésének kiindulópontja a tájfutás és a sítájfutás világbajnoki versenyszámként történő kiírása és az akkori részvételi arányok összehasonlítása alapján történt. Ehhez képest a tájbringa tényleg megérett az első világbajnokságra, hiszen a részt vevő országok száma minden bizonnyal 15-20 fölött lesz. A skandináv (norvég, svéd) szövetségek mindenképpen megfelelő - általános érvényű - követelmények kidolgozását tartották volna szükségesnek az új szakágak első világbajnoksága kiírása esetére. Végül a közgyűlés 21-2 arányban megszavazta 2002-re az első tájbringa VB kiírását. Egyelőre még nincs helyszín, de az elnökség kérte a közgyűlés hozzájárulását ahhoz, hogy a helyszín kijelölésének jogát a közgyűlés helyett ő kapja meg, hiszen ha meg kéne várni a következő kongresszust (2000. augusztus), akkor a rendezők számára viszonylag rövid idő állna rendelkezésre.
4. 13-8 arányban leszavazta a közgyűlés az első trail-o VB kiírását 1999-re. A tervek szerint ezeket a versenyeket a normál VB-kel együtt rendezték volna meg (ezt vállalták mind az 1999-es, mind a 2001-es VB rendezői is). A visszautasítás indoka valószínűleg az volt, hogy egyelőre kevés országban művelik a sportágat, illetve hogy versenyszabályzata (a tájbringának egyébként még el sem készült) alapján nem domborodik a verseny jellege.
5. A VB rendezésre pályázóknak pályázatukat 5 évvel a verseny előtt be kell nyújtani (az adott év január 31-ig). Az adott év közgyűlésének döntése után 12 hónapon belül aláírják a nyertes pályázóval a szerződést.
6. Munkaterv (1998-2000). Különösebb újdonságokat ez nem tartalmaz, a fő szempontok - a korábbi ciklushoz hasonlóan - a következők: Természetesen az olimpiai részvétel elérésének terve központi helyet foglal el a munkatervben.
7. Az alapszabály kisebb változtatásai, melyet elsősorban az IOF iroda költözése miatt kell elfogadni. Az IOF iroda 2 éve Finnországban működik, ahol be is jegyezték a szervezetet. Az alapszabálynak összhangban kell lennie a finn joggal.
A tagországok javaslatai a következők voltak:
1. Svédország: felül kell vizsgálni a nemzetközi elit versenyek programját: úgy lenne célszerű megválasztani fontos versenyeink (VB) időpontját, hogy a média megjelenés szempontjából ez a legkedvezőbb legyen. Ezt a javaslatot elfogadtuk, bár hogy konkrétan mit is lehetne tenni ebben az ügyben, az nem egészen világos.
2. Finnország: a 2001-es VB-n a nézők jobb kiszolgálása érdekében GPS-technológia alkalmazásával szeretnék megoldani azt, hogy a versenyzők pozíciója folyamatosan követhető legyen egy képernyőn. Az elnökség kommentárja szerint ezen lehetőség alkalmazását a jelenlegi szabályok sem tiltják.
3. Finnország: mivel sítájfutó Világkupa versenyeket a szakág népszerűsítése érdekében minden évben rendeznek, ezért a finn szövetség javasolja, hogy a versenyek rendezésénél ügyeljenek az utazási költségek minimalizálására.
4. Finnország: a hagyományos tájfutás szakágban (foot-o) az előző egyéni világbajnok a megadott kereten felül (országonként 4 fő) indulhasson a selejtezőn. Ez a szabály tulajdonképpen a vezető, skandináv országok érdekeit szolgálja, de ennek ellenére 13-6 arányban a javaslatot elfogadtuk.
Világesemények helyszínének eldöntése: Tagsági díjak, költségvetés
A tagsági díjak az új ciklusban sem fognak változni. A tagországokat hét csoportba sorolták. Az előző ciklushoz képest csak kisebb változások történtek. Hongkong az ismert politikai változások miatt a társult tagok közé került. A társult országok tagdíja a korábbi 1000 FIM (finn márka) helyett 200 FIM-re csökkent. Az első csoportba tartozó három tagország (Svédország, Norvégia, Finnország) éves tagdíja 81 000 FIM, a következő kategóriákban 28 000, 18 000, 9000, 4000, 3000. Az első csoport tagdíját távlatilag csökkenteni kell, most az olimpiai program költségei miatt - az említett tagországok egyetértésével - 2000-ig változatlanok maradnak az első kategória tagdíjai. Magyarország Ausztriával, Csehországgal, Olasz országgal, Oroszországgal és az Egyesült Államokkal együtt a 9000 FIM-et fizetők csoportjába tartozik.
Fentiek azt jelentik, hogy az IOF tagdíjbevételei az új ciklusban kis mértékben csökkennek (az éves tagdíjbevétel 543 000 FIM).
Az elmúlt időszakban az IOF-nek sikerült a szponzori támogatások segítségével tartalékot képezni, így nincs annak akadálya, hogy a köv-etkező két év költségvetését deficitesre tervezzék (az olimpiai program következtében).
Választás
A közgyűlések legizgalmasabb része az új elnökség megválasztása. Az elnöki és elnökhelyettesi posztokra nem volt új jelölt, így továbbra is ugyanazok töltik be ezeket a posztokat, mint eddig:
elnök: Sue Harvey (Nagy-Britannia)
elnökhelyettesek: Hugh Cameron (Ausztrália)
Ake Jacobson (Svédország)
Edmond Széchényi (Franciaország)
A megmaradt öt elnökségi helyre nyolc jelölt volt, mind az öt korábbi tag újra jelöltette magát. A 28 szavazó az alábbiak szerint adta le a voksát (nem volt kötelező öt jelöltre szavazni):
Thomas Brogli (Svájc) 21
Higino Esteves (Portugália) 20
Jordanka Melnyiklijszka (Bulgária) 18
Jan-Erik Krusberg (Finnország) 17
Bruce Wolfe (USA) 15
Rimantas Mikaitis (Litvánia) 15
Deseő László (Magyarország) 14
Flemming Nörgaard (Dánia) 12
Az utolsó bejutó helyen a holtversenyt újabb szavazás döntötte el az amerikai jelölt javára 16-12 arányban.
Mint látható Deseő László is nagyon közel volt az elnökségbe jutáshoz. A kulisszák mögötti beszélgetésekből valószínűsíthető a tájfutó nagyhatalmak szavazatait megszerezte, de a szavazásnál a rendes tagok szavazatai egyenrangúak.
A kongresszust a bizottsági ülések mellett egy speciális tájfutó verseny is színesítette. A résztvevők tetszőlegesen választhattak három pálya között (rövid/közepes/hosszú), igaz nagy különbség nem volt ezek között: 4,5-5,5 km közötti hosszúságúak voltak.
A rajtnál kaptunk egy 1:50 000 méretarányú térképet (kiadási idő: 1936), ezen két pontot kellett megfogni, a másodikon rögtön térképcsere is volt. Kaptunk egy 1:25 000-es térképet a hetvenes évekből. Néhány pont megfogása után egy friss 10 000-es térképet kaptunk. Itt a pontérintést a SportIdent elektronikus pontérintési rendszer segítségével ellenőrizték. A verseny utolsó szakaszára egy 1:5000 méretarányú térképet kaptunk, ahol a pontokat a trail-o szabályainak megfelelően kellett volna megfogni (ha ismertük volna ezeket a szabályokat).
Esetemben például bár a második legjobb időt futottam a közepes pályán, a trail-o pályán elkövetett hiányosságok miatt végeredményben a harmadik helyre szorultam.


Vissza a Tájfutás 1998/5-6 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!