Tájékozódási, technikai feladatok



A tájékozódási futás fizikai sportág, azonban a fizikai felkészültség senkit sem tesz alkalmassá a jó szereplésre, mivel a tájékozódási futás magas szervezettségű, szellemi munkával párosuló fizikai igénybevétel.

A fizikai állóképesség alapjait a téli alapozás során lehet megszerezni, de ebben az időszakban kell időt szakítani az elméleti tudásanyag továbbfejlesztésére is. Természetesen a tájékozódási futás elméleti alapjainak tanulása elsősorban a kezdők számára fontos, de a haladó versenyzők is felfrissíthetik és fejleszthetik tudásanyagukat az alábbi témakörökben.

Első lépésként a sportág bemutatásával, megismertetésével avassuk be a kezdőket – videofilm (A tájfutás tanítása), diafilm vetítés, fotók segítségével. Az előadásba már a saját egyesület életét, élményanyagait, versenyzőinek élménybeszámolóit is be lehet építeni, csak úgy mint a sportág "kézzel fogható" eszközeinek bemutatását. (Például – tájoló, térkép, szúróbélyegző állvány, bója, versenyzőkarton, sportfelszerelés.) Akinek megtetszett az erdők sportja – a tájfutás –, azok már látogathatják is a következő edzéseket, ahol az edző saját módszere alapján kidolgozott szisztéma szerint oktatja sportágunk elméletét. Az edző számára fontos a pedagógiai szempontok alkalmazása, mégpedig: korosztály elve, fokozatosság elve, állandó visszajelzés és ellenőrzés elve, szemléletesség, állandó motiváltság elve, gyakorlás, rendszeresség.

A különböző "agyat mozgató" feladatok központjában a sportág legfontosabb segítőtársa, a térkép áll. Ha a versenyző jól ismeri a térképet, akkor a későbbiekben – edzéseken, versenyeken – könnyen azonosítja a terepet, gyorsan megállapíthatja a menetirányt, a legcélszerűbb útvonalat és az ehhez szorosan kapcsolódó futósebességet is. A térkép megismerésére, a különböző technikai feladatokra – pl. útvonalválasztás – sok időt kell fordítani, nem csak a térképes terepedzéseken. A sportághoz szükséges és elengedhetetlen különböző képességek, készségek fejlesztését a monoton futóedzések mellett, a rossz időjárást kikerülve az alapozó időszakban tantermi és tornatermi edzéseken lehet megoldani. Ebben a dolgozatban elsősorban a tantermi elméleti, technikai gyakorlatokat soroljuk fel. Az alábbi feladatokat többféleképpen lehet csoportosítani. A legfontosabb, hogy a kezdőknek könnyebb, míg a haladó versenyzőnek nehezebb példákat lehet készíteni.

Technikai feladatok, gyakorlatok, játékok

Alaprajzkészítés

  1. Az adott helységről (tornateremről, tanteremről) készítsünk alaprajzot, ahol egyszerű tájékozódási gyakorlatot lehet végrehajtani. Rövid "tájfutó pályát" lehet kirakni, teljesíteni. (I. számú melléklet)
  2. Az előző gyakorlat az edzés helyszínének közvetlen környékén is könnyen megoldható, levezethető (iskolaudvar, sporttelep). (II. számú melléklet)
  3. Alaprajzkészítés emlékezetből az otthoni környezetről-lakásról, udvarról – saját térképjelek felhasználásával. (Emlékezet és fantázia)

Térképjel és szimból felismerése

Az edzők általában rendelkeznek versenyekről megmaradt berajzolt és szimbóllal ellátott térképekkel, amelyeket itt is lehet használni. A feladat egyszerű – a versenypálya pontjait és a szimból jelentését kell lejegyezni.

Pontberajzolás időre

A versenyző mintatérképről versenypályát rajzol át.

A berajzolás időre történik, az értékelésnél figyelembe kell venni a helyes sorrendet, számozást, pontosságot.

Plusz feladatként a szimbólt is meg lehet rajzoltatni.

Korábbi versenyek térképeinek elemzése

Ennél a feladatnál a visszaemlékezés fontos, a versenyző önkritikát gyakorolhat (haladók).

Háromdimenziós domborzat

Gyurmából vagy homokasztalon elkészíthető a térkép háromdimenziós mása. Ezen a "terepen" pályatervezési, útvonal-követési gyakorlatokat lehet végezni.

Szöveggel megadott útvonal

Az edző vagy egy versenyző által előre elkészített, megtervezett versenypályát használunk fel. A pályát készítő a saját maga által választott útvonalat hangosan mondja, a többiek próbálják követni és berajzolni azt a képzeletbeli pályát a saját térképükön. A feladat lényege a térkép és a térképjelek komplett megfigyelése, megismerése, használata.

Iránylevétel

Irányszöglevétel gyakorlása versenytérképen. A versenypálya összes átmenetét lemérjük, és a szögértéket felírjuk. Fejleszti a térkép és a tájoló használatát.

Iránymenet-gyakorlat

Az előző gyakorlat fordított mása. Előre megadott rajtból, több meghatározott irányszöget (egyéb átmenetek irányszögei) adunk meg, és ezek alapján kell a versenypályát megrajzolni a térképen. Az átmenetek hosszát is meg kell adni. A szimbólt egyénileg lehet megrajzolni.

Távolságbecslés

Közös, csoportos gyakorlat. Az edző előre megrajzolt vezértérképet oszt ki, és a kódok alapján megadott pontpárok között ránézésre kell a távolságot megbecsülni. A gyakorlat nehezíthető, ha gyorsabban végezzük.

Szintkülönbségbecslés

Az előző gyakorlathoz hasonlóan – a pontpárok között ezúttal a szintkülönbséget kell megbecsülni.

Útvonalválasztás

Elsősorban olyan pontok közötti átmeneteket alkalmazzunk, ahol több, esetleg 4-5 útvonal közül lehet választani.

Az edző egyénileg értékeli a választott útvonalat.

A feladat két részre bontható:

– előre berajzolt útvonalak közti választás,

– a versenyző maga rajzolja be a számára legmegfelelőbb útvonalat.

Emelkedő vagy lejtő

Domborzatilag szabdalt területről készült térképen rövid, 8-10 pontos pályát jelölünk be, majd a logikus útvonalat is berajzoljuk. Feladat: eldönteni, hogy a pontok közötti útvonalon felfelé vagy lefelé kell haladni.

Völgy vagy gerinc

A fenti feladathoz hasonlóan pályát készítünk, ahol az ellenőrző pontokat völgybe vagy gerincre rajzoljuk. Feladat: eldönteni, hogy melyik pont van völgyben, melyik gerincen.

Keresztmetszet

Versenypályán megrajzolt útvonalnak szerkesszük meg a keresztmetszetét. Jelöljük be az ellenőrző pontokat is. Határozzuk meg a pálya szintkülönbségét is.

Térképdominó – játék a térképpel

Egy térképet szétvágunk szabályos alakúra, 20-40 darabra. Ezeket a lapokat lefordítjuk, és mindenki húz egyet. Az edző egy részletet tesz az asztalra. A játékosok egymás után próbálják lerakni a kártyát, ha nem jót próbál, akkor húz még egyet, és a következő játékos próbálkozhat. Az a győztes, akinek először elfogy a kártyája. A játék vége: a térképet kirakták a játékosok.

A továbbiakban a sportág számára rendkívül fontos szellemi képességekkel és a pszichikai tényezőkkel foglalkozunk. A tájfutás sajátossága az intenzív szellemi, érzelmi, akarati terhelés, amely együttesen jelentkezik, és kölcsönösen hat egymásra.

A szellemi képességek közül megfelelő gyakorlatokkal tovább fejleszthetők: a megfigyelőképesség, a figyelem-összpontosítás, a figyelemmegosztás, az áttekintőképesség, a memória, a képzeleterő, a logikus gondolkodás és a kombinációkészség.

Szellemi képességet fejlesztő gyakorlatok

Memóriagyakorlatok

A verseny folyamán a rajttól a célig rengeteg információ segítségével kell végighaladni a versenypályán. Információk megfigyelése, felvétele, raktározása.

Egész térkép memorizálása

Mindenki egyforma térképrészletet kap – kb. 1-2 négyzetkilométer –, 30 másodperc tanulmányozás után egy-egy versenyző szóban beszámol arról – égtájak és helymeghatározás szerint –, mit jegyzett meg. A többiek figyelnek, és a kihagyott részleteket kiegészítésként elmondják.

A térkép rajzolása

Egy bizonyos térképrészletet 2 percig lehet tanulmányozni, majd emlékezetből lerajzolni.

Szómemorizálás

40 szót 2 percig lehet olvasni, majd emlékezetből leírni 2 perc alatt.

Térképjel-memorizálás

20-40 térképjelet lehet figyelni 2 percig, majd emlékezetből lerajzolni 2 perc alatt.

Memóriajáték

Bizonyos mennyiségű térképrészletpárokat tartalmazó kártyalapokat készítünk. Ezeket összekeverjük, és lefelé fordítva, szabályosan sorba elrendezzük. Egy játékos egyszerre két lapot vesz fel úgy, hogy azokat mindenki lássa. Ha a lapok megegyeznek, akkor elteszi, ha nem, visszarakja lefordítva, és a következő játékos húz lapokat. A győztes, aki a legtöbb párt összegyűjti.

Az előző játékot úgy nehezíthetjük, hogy a térképrészletet párosíthatjuk a szimbóljaival, ugyanazon térképrészlet más méretarányú párjával, domborzati fázisnyomatával.

Figyelem és koncentráció képesség fejlesztő gyakorlatok

Térképösszerakó (puzzle)

Az edző által elkészített, kivágott térképrészletek összerakása – időre.

A feladat nehezítése:

– két különböző térkép darabjait keverjük össze;

– szabálytalan alakúra vágjuk szét a térképet.

Adott térképjelek keresése

Az edző által megadott térképjel keresése egy egész térképen – időre, darabszámra.

Adott betű keresése

Az előző feladathoz hasonlóan – újságlapról vagy cikkből bizonyos betűk keresés – időre, darabszámra.

Labirintusjáték

A résztvevőknek kiosztjuk az alábbi játéklapot (III. melléklet).

Adott jelre a rajtból elindul mindenki az A, B, C, D, E-vel jelölt útvonalak egyikén. Az 1, 2, 3, 4-es pontok érintésével a célba kell eljutni. A versenyt időre lehet játszani.

A játék nehezítése – csak szemmel követhetjük az útvonalat.

A pszichikus tényezőkkel külön kell foglalkozni, mert kialakulásukat bizonyos mértékig örökletes, veleszületett tényezők, másrészt a gyakorlás, a külső tényezők befolyásolják. Sportági speciális gyakorlatokkal is feltétlenül fejleszthető jellemvonások: döntési képesség, határozottság, önismeret, motiváció, kitartás.

A különböző technikai feladatokat, képességfejlesztő gyakorlatokat jól lehet hasznosítani különböző fizikai edzéseken, edzőtáborokban. Természetesen ezen anyagban található feladatok, játékok csak töredéke az edzők által alkalmazott és jól bevált módszereknek, hiszen újabb és újabb feladatokat lehet készíteni.

A dolgozatban a tájékozódási futó sportágat megtanulni vagy megtaníttatni akaró versenyzők és edzők számára gyűjtöttünk segédanyagot. Természetesen ezek alkalmazásával hosszú folyamat apró lépéseit lehet elkezdeni, hogy minél jobb és eredményesebb tájfutó versenyzőket neveljünk.

Forrásanyagok:

Dr. Vízkelety László: A tájékozódási futás alapismeretei (1973)

Hanusz Mária: A tájfutás tanítása (1984)

Vittek Lajos: Tájékozódási futó ABC (1973)

László F. Csaba: Tájfutók könyve (1982)

Fehér Ferenc
Magyar Testnevelési Egyetem
Tájfutó Szakedzői szak levelező tagozat



Vissza a Tájfutás 1998/1 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!