Tájbiciklis oldalak
Nyári versenyek

Május 31. Borsod kupa (Miskolc/Csanyik-völgy)
Az éjszakai OB elődöntő és Borsod kupa után valamint a korábbi sok eső miatt nagyon kevesen vállalkoztak erre a versenyre, és a biciklisek is távol maradtak győri OB futamuk miatt. Pedig aki szereti a sáros versenyeket (én igen), az itt kedvére korcsolyázhatott a felázott ösvényeken, fröcskölhetett a mély pocsolyákban,ezek alaposan próbára tették kerékpározó tudásunkat. Havasi István pályakitűző tájékozódási szempontból is nagyon jó pályát tűzött ki, szinte minden átmenetben több hasonló értékű útvonalból lehetett választani, és ezek követése sem volt egyszerű a Csanyik gazdag út és ösvényhálózata miatt. A terep domborzati viszonyaihoz képest egészen kevés szint volt a pályákban, így a sár ellenére is szinte végig tekerhető volt. Bár akik az előző két (tájfutó) versenyt is végigcsinálták, megelégedtek volna egy negyven perces pályával is, főleg a lányok. Az utolsó három pont előtt még a cél mellett is el kellett haladnunk, így legalább a néhány néző is láthatott valamit a versenyből. Pályakitűzés szempontjából követendő példa!Amúgy az idén ez volt a legösszetettebb tájbiciklis verseny amin indulhattunk, mert a tájékozódás és biciklizés mellett erőemelésből is jeleskednünk kellett. Ugyanis a versenyszabályainknak megfelelően a kartont a biciklihez rögzítettük, de mivel a pontokon a lyukasztók ugyan lógtak, ám néhol túl rövid madzagon, így a kartont, és ezzel együtt a biciklit kellett felemelnünk a lyukasztáshoz. Nekem különleges élvezetben is volt részem, a 4-5 átmenetben kb. 500 métert biciklizhettem a farkasgödöri kisvasút talpfáin, ugyanis a másik útvonal beinduló ösvényét nem találtam elég jónak, az ezt megkerülő jobb minőségű ösvényt pedig nem vettem észre a térképen. Azért is mertem vállalkozni a talpfázásra, mert a '93-as BEAC Maxi teljesítménytúrán már sikerült leküzdenem másfél kilométert nagyvasúton, az sokkal rosszabb volt. A késői rajt miatt már sötétedett mikor az eredményhirdetésen a Kropkó Triatlon által felajánlott díjakat átvehettük, és még ezután kezdtünk hozzá a biciklik lemosásához.

Július 5.-6. Balassi Kupa (Balassagyarmat/Nyírjes)
Előzmények: A Budapest kupán rendezett tájbicikli verseny kis híján meghiúsult, ugyanis a verseny engedélye nem terjedt ki a kerékpáros kategóriára, a terület természetőre pedig a helyszínen nem adhatott ki engedélyt a versenyre. Hogy ott mégis lehetett verseny, az Fekete Jenő, Vass László, Gerely Ferenc sporttársainknak, és dr. Szabó Sándornak, a Budapesti Természetvédelmi Igazgatóság igazgatójának köszönhető.
Ebből az esetből okulva jóval a verseny előtt beadtuk engedélykérelmünket a tervezett két terepre. A Nyírjesre meg is kaptuk a városi környezetvédelmi felügyelőtől, az Ipoly-parti területre (OB'95 terepe, leendő Nemzeti Park) pedig szóbeli ígéretet kaptunk azzal, hogy az igazgatóságtól majd küldik a papírt. A verseny előtti hétfőn telefonáltak, hogy mégsem engedélyezik a versenyt, úgy tűnt, leginkább stratégiai okokból, de az ígért írásos elutasítást azóta sem kaptuk meg. Ezek után újra Gyenes Szilárdot, a városi környezetvédelmi felügyelőt kerestem meg azzal, hogy mégsem egy, hanem kétnapos vesrsenyt rendeznénk a területükön. Nagyon segítőkész volt, engedélyezte. A benevezett versenyzőket telefonon értesítettük a terepváltozásról.
Eredeti terveinkben az szerepelt, hogy az Ipoly- parti terepen egy hosszú, réteken való átvágásokat lehetővé tevő versenyt csinálunk, a bozótosabb Nyírjesben pedig egy rövidebbet, ahol a szabályzatnak megfelelően csak az utakon lehet haladni. A fenti előzmények után kedden biciklis terepszemlére indultam a Nyírjes déli részére, ami legrosszabb előérzeteimet is messze túlszárnyalta, az utóbbi évek erdőgazdálkodása (erdő-nem-gazdálkodása) nyomán még a nagyobb átmenő utak is szinte leküzdhetetlenül bozótosak voltak. Maradt tehát mindkét napra a terep kevésbé szép, sűrű úthálózatú, de igen szemetes északi rész. Csütörtökön újabb stekkelés, elkészültek a pályák, és szombaton jöhettek a versenyzők. A cél a városszéli focipályánál volt, ahova a versenyzőkön kívül egy jókora felhő is megérkezett, így a rajt már szakadó esőben zajlott. Ennek csak annyi előnye volt, hogy az indulók kevésbé vették észre a bozótot, szemetet és a száraz időben tengelyig érő homokot, célba érve nem szidták a terepet. A verseny után a nap is kisütött, este pedig a tornatermi szálláson nagy közös baráti defektszerelést tartottak az ottalvók (sok az akác).
Vasárnap a Nyírjesi üdülőterületen, a tavaknál volt a cél (OCSB'85), és most sokkal rövidebb pályákon, viszonylag jól biciklizhető, szép, de sajnos elhanyagolt sétautakon küzdhettek a versenyzők. A legjobbak a már szokásos Balassis-trikót (ezúttal kerékpáros változatban), és a Speed Metal kerékpárbolt ajándékait kapták.

Július 19. Zugló kupa (Budapest/Hármashatár-hegy)
Az eső most sem kímélt meg minket, már a hegy felé közeledve is áztunk. A pályakitűző Holluby András célja egy jól biciklizhető, biciklisek számára sem teljesíthetetlen pálya kitűzése volt. Ez sikerült, viszont a sár itt sem tette könnyebbé a versenyzők dolgát, állítólag azok jártak legrosszabbul, akik az egyik átmenetben a Virágos-nyereg felé kerültek, mert itt egy 6-700 méteres agyagos szakasz szó szerint megfogta a bicikliket, kézzel kellett a sarat kiszedni a villák mellől. Én más útvonalat választottam, így a Farkas-torok felől mászhattam meg a nagy hegyet. A java a legvégén jött, lefelé a vizes ördögszántáson (karrmezőn) a Szép-völgy felé. Ezt is túléltük. Számomra nagy élmény volt, hogy utolérve a pár perccel előttem indult Szórádi Balázst (egyik legjobb a profi junior és felnőtt MTB-sek között) sokat haladtam együtt vele. Sokszor más útvonalat választottunk, de nem tévedt el, a pontok közelében általában találkoztunk. A Farkas-torokban fölfelé kapaszkodva végképp elhúzott, de fölérve a szintútra hibázott, és csak ezért sikerült megvernem. Ez azt mutatja, hogy komolyabb tájékozódási gyakorlatozással a biciklisek is megszoríthatnak minket. A díjakat ezúttal a NELLA kerékpárbolt és a Standard kft. ajánlotta fel.

Július 28. I.Mecseki tájékozódási kerékpáros verseny (Hungária kupa 2. nap, Orfű)
A nyári versenyek közül itt volt a legtöbb induló, és kicsit nagyobb propagandával még több lehetett volna (pl. ha bekerül a HK programfüzetébe). A mezőny szinte csak tájfutókból állt, így különösen fontos volt, ki hogyan bánik a biciklivel. A mély pocsolyákban, frissen gyalult , ragadós utakon, gyors és göröngyös lejtőkön szükség volt erre. Érdekes, hogy még a sok tájfutónak is voltak tájékozódási problémáik, az útvonal kiválasztásánál sokan elsiklottak az optimális felett (én is). A pályák legvadabb része az utolsó másfél kilométer volt, lefelé a 2. napi rajtba vivő, mély vízmosásokkal teli úton. Az igazán jó biciklisek ezt élvezték a legjobban, én annak is örültem, hogy egészben leértem, bár ez kétszer tényleg csak egy hajszálon múlt. Reméljük, hogy a következő HK rendezői is lehetőséget biztosítanak versenyzésünkre. És köszönet Kesztyűs Szilvinek valamint segítőinek a jó versenyért!

Augusztus 1. Zselic kupa (Kaposvár/Deseda-tó)
Ismét egy esős verseny. Reggel a taszári sportpályán a szakadó esőt nézve kételkedtem benne, hogy lesz-e verseny. Szerencsére délutánra oszlottak valamicskét a felhők, néha még a napot is láttuk a Desedánál. Mi 12-en gyűltünk össze, de a strandon azért senki nem volt. Marton Péter jól mérte fel az időjárást és a Hungária kupát végigküzdő versenyzők fáradtságát, egy rövid, de igen gyors pályát tűzött ki a strand körüli üdülőtelkek között. Technikai nehézségét az adta, hogy egyáltalán nem volt idő hibákra, a biciklizést pedig újra a sár nehezítette. Az eredményhirdetés alatt már újra esett az eső.

Augusztus 24. I. Nagykovácsi tájékozódási bringaverseny (Vöröspocsolyás-hát)
Talán az előző napi nagy és nagysikerű MTB versenynek köszönhető, hogy idén először az indulók közül több volt a biciklis mint a tájfutó. Ugyan a "csak biciklisek" közül nem mindenki teljesítette a pályát, de legalább van érdeklődés felőlük is, van aki már visszatérő indulója versenyeinknek. Külön érdekessége volt a versenynek, hogy sítájfutó térképet kaptunk. Ez méretarányát tekintve optimálisabb a biciklizéshez, és a zöld útkiemelések miatt tekerés közben is jobban olvasható, bár így hajlamos az ember megfeledkezni a zölddel felül nem nyomott utak használatáról. Erdélyi Tibor a pályákat úgy alakította ki, hogy szinte sehol nem kellett tolni, és akinek kormányra szerelt térképtartója volt, annak a térképezéshez is nagyon keveset kellett megállni.
A mi célunkból "tájlovaglók" is indultak, sajnos az ő versengésüket nem követhettük figyelemmel, mivel nem oda érkeztek vissza. Az ő életük sem lehet könnyű, a természetvédők talán még jobban üldözik a lovasokat mint a kerékpárosokat, pedig a lovaglás már abszolút nem nevezhető a modern kor átkának, ez illeszkedik bele leginkább a természeti környezetbe.
Az MTFSZ Közgyűlésének határozata szerint amennyiben ebben az évben tájbiciklis versenyeken egy adott kategóriában 6 alkalommal minimum 12 értékelhető eredmény születik, úgy már ebben az évben lehetőség van Országos Bajnokság megrendezésére. Ez a feltétel a nagykovácsi versenyen teljesült, a szervezés folyamatban van, a verseny idejéről és helyéről mindenkit értesítünk.
A fenti leírásokban talán többször találkozhattok a veszélyességre utaló részekkel, de a biciklis tudáshoz képest megfelelően megválasztott sebességnél majdnem minden esés elkerülhető. Sebességedet a versenyeken csak az után növeld, ha előtte eleget gyakoroltál (azaz bicikliztél terepen)

őszi versenyek:
Szeptember 13.-14. Budapest/Normafa (inf.:Dosek Ágoston 23/452-295)
Szeptember 28. Szolnok/Tiszaliget (inf..Oskó Imre 56/428-721)
Október 25. Felsőtárkány/Eger Nagydíj (inf: Blézer Attila 36/311-130)
...és az OB

Kovács Péter

Vissza a Tájfutás 1997/6 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!