Kellemes nyárias időben lezajlott az első idei tájkerékpár verseny. Az ország egyik legszebb vidékén a Salgóbánya környéki Medves-fennsíkon. Száraz, jól tekerhető utak, mindössze néhány pocsolya, kisebb nagyobb emelkedők és lejtők vártak a vállalkozó kedvű versenyzőkre. A Kovács Péter által kitűzött pálya figyelembe vette, hogy a mezőny nagy része nem különösebben gyakorlott kerékpáros; nem voltak hajmeresztő downhill szakaszok és felfelé sem szakadtak a láncok. De mégis haladósan kellett tekerni, és több lehetséges útvonal közül választani. Néhány átmenetről a verseny után is megoszlottak a vélemények - Merre volt a gyorsabb? - azaz nem lehet azt mondani, hogy szimplán eldönthető volt a helyes út. Az útvonalak követése tájfutó szemmel nagyon egyszerűnek tűnhetnek, de a futósebesség kétszeresénél (néha háromszorosánál) ez már azért nem is olyan könnyű, főleg úgy, hogy alig van lehetőség a térképre pillantani.
Nagyon jó, hogy tájfutókon kívül indultak mountain bike versenyzők is, és bizonyították, hogy tudják teljesíteni a pályát. Várjuk minél nagyobb számban az ő részvételüket is, Gajdos Tamásnak a Mountain Bike Szövetség elnökének a példáját is követve.
Laki Balázs (F18-40 győztese): Ha lenne OB, lehet hogy komolyan készülnék, már csak egy bicikli hiányzik.
Dosek Ágoston: Öt éve van egy Schwinn-Csepel mountain bike-om, a tájfutó holtidőszakban kedvem szerint elmegyek montizni. Tetszett a mai, de ki kell zárni a nem fair versenyzés lehetőségét, tisztázni kell hol lehet átvágni. Ma a réteken szabad lehetett volna.
Kiss Zoltán (Csonti): Sajnos ma nem tudtam végigmenni mert szétesett a váltóm, de egy OB-ra nagyon készülnék. Bringával járok munkába, így naponta gyűlnek a kilométereim.
Paulovits László: Heti 2-3 napot montizom, így a kerékpározás nagyon jól ment. Néhol túl gyors voltam, túlmentem az útelágazásokon.
Erdélyi Tibor: Sokat jelent a jó útvonal választás, egy hosszabb de jól tekerhető néha jobb mint egy rövid lassú útvonal. Nem sokat montizom, a jó tájékozódás inkább az erősségem.
Dömötör Attila (MTB versenyző): Rengeteget bringázom. Tájékozódási sportokhoz eddig nem volt közöm, de ez nagyon tetszett. Hogy követtem el hibákat? Csak azt követtem el.
F 40- 7,8 km/7 ellenőrzőpont
1. Erdélyi Tibor BÖF 54:22
Kiss Zoltán FAB géphiba miatt feladta
F -18 7,8 km/7 ellenőrzőpont
1. Balla S. Botond FAB 62:57
2. Erdélyi Balázs Adler SE 78:14
Dömötör Attila Adler SE 86:14/2 hiba
F 18-40 - 10,3 km/9 ellenőrzőpont
1. Laki Balázs MSE 50:39
2. Holluby András Meditech/PSE 50:44
3. Paulovics László SPA 51:18
4. Dosek Ágoston OSC 53:52
5. Kozma Ferenc HAD 57:07
6. Kővári Csaba HAD 59:10
7. Borsi Ferenc HAD 59:36
8. Gajdics Attila DMU 62:46
9. Tarcsai László DMU 63:23
10. Gajdos Tamás 64:34
11. Deme Zoltán 74:00
12. Kozma Zsolt HAD 80:46
A díjakat az Ábel Térképbolt ajánlotta fel. Fair Play díjat kapott Dosek Toncsi, aki kölcsönadta biciklijét - őt, a dobogóról leszorító - későbbi győztesnek.
Kár, hogy a tájfutók közül nézőként kevesen voltak kíváncsiak a versenyre. Szeretnénk ha legközelebb többen lennének, ezért mi is igyekszünk még látványosabbá tenni a versenyt.
Következő versenyek
Május 19. Börzsöny/Királyrét (Budapest Kupa váltó után)
Május 31. Bükk (Borsod Kupa után)
Július 27-31. Pécs/Orfű (Hungária Kupa egyik napja után)
Augusztus 1. Kaposvár környéke (Zselic Kupa előtt)
Gyertek el minél többen, hiszen már csak öt, sikeres verseny kell, hogy zöld utat kapjunk hivatalos OB rendezésére.
Technikai apróságok
Az első, jól sikerűt verseny után, reméljük sokan kaptok kedvet hogy, elinduljatok valamelyik következő versenyen. Talán még nem mindenki végezte el a tavaszi karbantartást a kerékpárján, ezért szentelünk egy kis teret ennek a témának is. A bosszúságot okozó műszaki hibák és saját biztonságunk érdekében kritikus szemmel nézzük át a fontos részeket.
Fékek
A fék, testi épségünk szempontjából is nagyon fontos része a kerékpárnak, mindenképp megbízhatónak kell lennie, és jól kell hogy ismerjük saját fékünk képességeit. Vizsgáljuk meg, hogy az első- és hátsó fék, a fékkarok közel azonos erejű behúzására fog-e! A fékpofák nem csúsznak-e le a felniről, nem érnek-e a gumihoz, teljes felületükkel érik-e el a felnit. Nem szakadozott-e a bowden.
Lánc
A lánc szakadása, túlzott kopása megelőzhető megfelelő ápolással. Tisztítsuk meg a szennyeződéstől láncunkat, majd olajozzuk meg. Tekerjük hátrafelé a pedált jó néhányszor, majd pár perc múlva ronggyal töröljük le a felesleges olajat. Száraz időben legalább 4-5 edzés, túra, verseny, stb. után ajánlott kezelni a láncunkat.
Kerekek
A jó kerék elengedhetetlen a biztonságos és hatékony kerékpározáshoz. Legfontosabb a jó centírozottság, és a jó gumi. Kopott, vagy csekély mintázatú gumikkal gyakorlott kerekező száraz időben még csak-csak elboldogul, de laza, nyálkás vagy sáros talajon elengedhetetlen a jó mintázat. Különböző mintázatot gyártanak első- és hátsókerékre, érdemes e szerint felszerelni gumijainkat, mert ugyanazért a pénzért sokkal jobban működő kerekeink lesznek. A gumik oldalfalán feltüntetik a forgási irányt, mert az sem mindegy. Figyelmet kell fordítani a megfelelő guminyomásra. A puha gumik nem védik a felnit, könnyebben kapnak defektet, és lassan gurulnak. A túl kemény gumik pattognak, ráznak, kényelmetlenek. Ajánlott előre 2,5-3,5 bar-ra, hátra 3-4 bar-ra fújni a kerekeket. Célszerű, és kényelmes benzinkutak kompresszorát igénybe venni.
Váltók
Ellenőrizzük a váltók működését, hogy felfelé, lefelé egy-egy váltásra tényleg eggyel ugrik odébb a lánc. Nem dobja-e be az átdobó a láncot a középcsapágyhoz, vagy a nagytányéron kívülre. Az esetek többségében jó beállítással megszüntethetők ezek a hibák. Ha kevés gyakorlattal rendelkezünk ezen a téren, forduljunk bizalommal a közeli szakszervizekhez.
Kormánycsapágy
Vizsgáljuk meg nem szorul vagy lötyög.
Pedál
Nedves időben a műanyag pedálok borzasztóan tudnak csúszni, kellemesebb klipszet, de legalább fémkeretes pedált használni.
Váz és villa
Ha többi alkatrészünk rendben van, akkor a vázzal sem lehet probléma. Nem véletlen, hogy ez az egyetlen olyan része a bringának amire szoktak garanciát adni. Ha mégis úgy érezzük hogy valami nem stimmel vizsgáljuk meg nincs-e repedés vázon, vagy meghajlás a villán. Ilyen hibával semmiképp se használjuk a biciklit, és keressük fel a kereskedőt ahol vásároltuk a bringát.
Ezek lennének a legfontosabb átnézni valók. A kerékpár nem túlságosan bonyolult szerkezet, de nem szégyen profi szervizhez fordulni, hiszen nem mindenki tart otthon hajtómű leszedőt, 40-es kormánycsapágy kulcsot, láncbontót, stb.
Egyéb hírek
Tájfutók sikerei egy másik erdei sportágban. A mountain bike országos bajnokság első fordulójában Zalaegerszegen, Profi Veterán kategóriában Juhász Miklós (TTE) abszolút 2. lett, az osztrák Steinberger mögött, és legjobb magyarként végzett. Kesztyűs Szilvia (PVSK) az amatőr női kategóriában, élete első MTB versenyén 3. helyezést ért el. Ugyanebben a kategóriában Gönczi Vera (PSE) 5. lett.
Mindannyiuknak Gratulálunk !
Holluby András