A tájbiciklizésről


A tájbiciklizés nem új találmány, hiszen már a turista jellegű tájékozódási versenyek korában is rendeztek kerékpáros futamokat, és az utóbbi időkben is évi 1-2 versenyen indulhattunk.

A hegyikerékpározás elterjedése nagyon jó lehetőséget adott a sportág fejlődésének, hiszen ezekkel a biciklikkel már gyorsan, kényelmesen és biztonságosan lehet haladni a terepen, és ami a legfontosabb: ezek a kerékpárok bírják is ezt az igénybevételt. Ennek ellenére idehaza nem lett több verseny, sőt még a korábbi versenyek is kikoptak. Külföldön pedig épp most kezd éledezni a tájbiciklizés, az IOF elismerte önálló sportágaként, és nemzetközi versenyeket is rendeztek Franciaországban, Csehországban és Finnországban.

Mindezek azt mutatják, hogy nekünk is foglalkoznunk kell a sportággal. Ennek első lépéseként az MTFSZ decemberi Közgyűlése megszavazta kerékpáros bizottság létrehozását - ez alakulóban van, tagjai egyelőre Dosek Ágoston, Holluby András és Kovács Péter. Terveinket az alábbiakban megpróbálom összefoglalni:

Versenyszabályzat kialakítása

A rendelkezésre álló alapanyagokból Dosek Toncsi összeállított egy szabályzat-tervezetet. Az év közben szerzett tapasztalatokkal és a remélhetőleg mielőbb megjelenő IOF tájbiciklis szabályzattal összevetve jövőre már végleges szabályzat alkotható belőle.

A sportág népszerűsítése

Szeretnénk ezentúl rendszeresen tájékoztatni a tájfutókat a versenylehetőségekről, versenybeszámolókat megjelentetni, tanácsot adni az első versenyükre készülő versenyzőknek és rendezőknek. A kerékpárosokat is szeretnénk bevonni a verenyeinkbe, őket a tájékozódással is meg kell ismertetnünk. A tájbiciklizésen keresztül esetleg a tájfutáshoz is kedvet kaphatnak.

Versenynaptár összeállítása

Ez tűnik a legnehezebb feladatnak, hiszen meg kell találnunk a vállalkozó kedvű rendezőket, valamint a tájfutó és MTB versenynaptár egyeztetésével az optimális időpontokat a versenyekhez.

A versenyek formái

Önálló tájbiciklis verseny

Célszerű a minél nagyobb induló létszám reményében tájfutó és biciklis szempontból is "szabad" hétvégén rendezni, ha lehet, kétnaposat, különböző versenyszámokban.

Tájfutó verseny keretében

Itt mindenképpen azt a megoldást támogatjuk, hogy ne a tájfutóversennyel egy időben, hanem utána rendezzék a versenyt, hiszen így a futók is kipróbálhatják magukat. A rendezők néhány megfelelő kinthagyott pontból remek pályát tűzhetnek ki. Ajánlott a kétnapos versenyek első napjának délutánján megrendezni.

A másik nagyon kínálkozó lehetőség a többnapos (3-5) versenyek délutánjain való rendezés, ilyenkor a versenyzők amúgy is alaposabban leköltöznek a helyszínre, és örülnek ha ilyen verseny is színesíti programjukat. Természetesen felmerül a probléma, hogy egy ilyen versenysorozaton a rendezők eléggé le vannak terhelve a tájfutó szám zökkenőmentes lebonyolításával is, de valószínűleg sok klubban akad 1-2 olyan biciklis "beállítottságú" tájfutó, aki egy délutáni kedvcsináló futam lebonyolítását elvállalja.

MTB verseny keretében

Ahol megfelelő kapcsolat van a biciklisekkel és térkép is rendelkezésre áll, velük közösen is rendezhetünk versenyeket.

A rendezés sikere szempontjából fontos a jó időpont, illetve a megfelelő alkalom, a jó terepkiválasztás és pályakitűzés, valamint a kellő propaganda. A szponzorok becserkészése a kerékpározáson keresztül könnyebb lehet, bár az "erdőben bujdosó sportág" jelző itt is érvényes.

Ezek után tehát várjuk a vállalkozó kedvű rendezők jelentkezését, hogy versenynaptárunkat mielőbb összeállíthassuk és közzétehessük! Figyelem! Bármilyen formájú verseny megrendezésének nagyon örülünk! Amenyiben elegendő versenyen megfelelő számú versenyző indul az idei szezonban, akár már ebben az évben rendezhetünk országos bajnokságot tájbiciklizésben.

Végezetül néhány probléma, amikkel egy jó kondícióban lévő tájfutó szembekerülhet a tájbiciklis versenyeken:

Útvonalválasztás

Nagyon fontos a minél jobb útminőség (a nagyobb sebesség miatt), a minimális szintveszteség és a választott útvonal jó követhetősége. Nem az útvonal hossza a fontos, a tájfutásban irreálisan nagynak számító kerülő itt alapeset lehet.

Útvonalkövetés

Kerékpáron haladás közben alig használhatjuk a térképet, nagy sebesség mellett pedig egyáltalán nem. (Memória!) A leágazó ösvények is nehezen észrevehetők, valamint a tájfutásban bevált távolságbecslő módszerek sem használhatók. Cél tehát az egyszerű és jól követhető, fizikumunknak is megfelelő útvonal kiválasztása.

Kerékpározási technika

Ez alatt azt a terepkerékpározási rutint értem, amivel gyorsan haladhat a versenyző a legkövesebb meredek ösvényen is. Ehhez sok gyakorlás, azaz sok terepbiciklizés kell. Aki igazán komolyan akarja csinálni a tájbiciklizést, mindenképpen próbáljon ki néhány MTB versenyt. A technikai tudás hatása elsősorban lejtőkön, keskeny ösvényeken, egyenetlen talajon jelentkezik, és nagyon sok időt lehet nyerni vele a versenyen.

Bukósisak

Egy sisak megvásárlása nem olcsó mulatság, de ez a minimum amit biztonságunk érdekében meg kell tennünk. Egy egyszerűbb sisak ára 4-5000 Ft, kb. annyi mint egy közepes Silva tájolóé. Az "Ó, hát én úgyis csak kényelmesen végig

biciklizem a pályát" kifogás sem elfogadható, hiszen általában a kerékpárról való lerepülés nem elhatározás kérdése. Az én sisakjaimon is van néhány horpadás és horzsolás, sisak híján mindezek a fejemet tarkítanák. Ha máshogy nem megy, eleinte kérjünk kölcsön sisakot a versenyekre és természetesen az edzésekre is!

Mindezeket összefoglalva:

Várjuk a vállalkozó kedvű rendezők, a versenyzők és szimpatizánsok jelentkezését, minden segítséget, ötletet, javaslatot örömmel fogadunk. Természetesen mi is igyekszünk mindenben segíteni a hozzánk forduló versenyzőknek és rendezőknek.

Közeleg a tavasz, tisztogassátok kerékpárjaitokat a tájbiciklizéshez és fenjétek a szögeket stoplisaitokon a tájfutáshoz!

Kovács Péter
2660 Balassagyarmat, Madách liget 14/1 1/3




TÁJBICIKLIZÉS

VERSENYSZABÁLYZAT

ALAPVETÉS, DOKUMENTUMOK:

Az alapvető szabályok megegyeznek a tájfutás és a sítájfutás alkalmazott szabályaival!

Az IOF hegyikerékpáros tájékozódással (MB-O) foglalkozó bizottságának 1996 májusában, Párizsban tartott találkozója alapján készített kivonata az eltéréseket és a különleges fontossággal bíró szabályokat foglalja össze.

A bizottság a hivatalos nemzetközi szabályzat elkészítésén dolgozik, egyelőre a különböző országokban még eltérő szabályok érvényesek

Tájfutás versenyszabályzat 1995 (Budapest,MTFSZ)

A tájfutó térképek nemzetközi jelkulcsa (1996. Budapest, MTFSZ)

Guide Lines for Organizers of Major International Ski-Orienteering Events (1991. London IOF)

Drawing specifications for international ski orienteering maps (1984. Kerava IOF)

Edmond Széchényi: Czech Republik Leads the Way in MBO (Orienteering World 1996/6. Sollentuna, IOF)

1. A tájbiciklizés gyakorlata

A tájbicikli versenyeken a pontos térképolvasásnak, a helyes útvonalválasztásnak kell ötvöződnie nagy sebességű kerékpározással.

A pályákat a sítájfutás elvei szerint kell kitűzni.

Az ellenőrzőpontokat utakon kell elhelyezni, kerékpárral megközelíthető módon.

Pontmegnevezést nem kell megadni.

Az ellenőrzőpontok kódjait vagy előre, vagy a térképre nyomtatva kell megadni.

A sportág fejlesztésében a média érdekeit fontos szem előtt tartani.

A terep rendelkezzen kellő sűrűségű úthálózattal.

Ajánlások a győztesidőkre, /1996/:

normál táv:

nők: legfeljebb 100 perc (ifjúságiak: 50 perc*)

férfiak: legfeljebb 120 perc (ifjúságiak: 60 perc*)

váltó: legfeljebb 50 perc személyenként

rövid táv* 25-35 perc között,

(*a MB-O bizottság az ifjúsági versenyeket és a rövid távot nem említi, de a rövid versenyidő alkalmas akár MTB, akár tájfutóversenyek alkalmával is a szakág bemutatására, a szabad-idősportolók kiszolgálására)

Korcsoportok:a kezdeti időszakban két korcsoportban, 18 év alattiak (az év végéig ide tartoznak a fiatalok, amelyben elérik ezt az életkort) és 18 év felettiek számára célszerű a versenyeket kiírni és megrendezni

Nem szerint: külön férfi és női versenyeket kell kiírni

A sportág fejlődésével változások várhatók (pl.különböző versenyszámok, és sokasodó kategóriák).

2. Különleges sportági szabályok

Ha a versenykiírás nem rendelkezik másként, szigorúan tilos a térképen ábrázolt úthálózatról letérni.

Kötelező kerékpáros (vagy más, keményfedelű) bukósisak viselése.

A versenyzők és rendezők kötelesek a környezetet védő magatartást tanúsítani!

A kerékpárok műszaki állapotát (pl fékek) és a versenyzők felszerelését (pl. nem lehet törékeny anyagú kulacs) rajt előtt a rendezők kötelesek ellenőrizni!

Az ellenőrzőkartont a verseny folyamán (rajttól a célig) a kerékpárhoz erősítve kell végigvinni.

A pontérintést igazoló felszerelés legyen biztosan rögzítve, de legyen alkalmas arra (kötél vagy rugalmas pálca segítségével) , hogy alá vagy melléállva az ellenőrzőkartont könnyen elérjék vele a versenyzők.

Időmérés: Rajtoláskor a kerékpár első kereke nem érintheti a rajtvonalat, célbaérkezésnél az első kerék célvonalra történő rágördülésekor kell megállítani az órát.

Segédeszközök: A versenyzők az egyéb tájékozódási sportágakban megengedett eszközökön túl használhatnak olyan kerékpáros órát (komputert), amely az időmérés és a fordulatszámmérés alapján nyújt információt.

A versenyzők vihetnek magukkal szerszámokat.

Megengedett tartalék alkatrészek cseréje a verseny alatt, de ehhez semmiféle külső segítség nem használható.

A veszélyes szakaszokra a terepen rendszerint sárga színű szalagozás elhelyezésével hívják fel a figyelmet a versenyek rendezői. Erre elsősorban a nagymeredekségű ösvényeken és a messziről nem látható akadályok esetén kerül sor.

A versenyeken és edzéseken a KRESZ érvényes! Felhívjuk a figyelmet a jobboldali közlekedésre, a jobbkézszabályra, a gyalogosok figyelmeztetésére, biztonságos kikerülésére és tiszteletbetartására. A meredek szűk ösvényeken a kisebb sebessége folytán veszélytelenebb manőverezési képessége miatt, a fölfelé haladó köteles utat engedni a lefelé gyorsan haladó kerekes számára!

3. A térképek

A térképek méretaránya ne haladja meg az 1:20 000-est. (Nem javasolt tehát az 1:25 000 IOF/96!)

Ajánlott különleges tájbicikli térkép készítése, vagy a kerékpározásra való alkalmasság jelzéseivel felülnyomott tájfutó térképek használata.

Különleges tájbicikli térkép

A tájékozódásra használt térképek majd összes jelét tartalmazzák a tájbicikli térképek, de az igényes térképfelmérésre, és térképi rajzra csak a tájbiciklizés számára fontos, tehát az utakról , ösvényekről látható tereprészleteken van szükség. A zöld növényzetábrázolást összevontan a nehezen futható erdő (406) világoszöld jelölésével kell megoldani.

Az utak és ösvények különleges rangsorolása a talaj minőségét és az út szélességét egyaránt fejezze ki a kerékpározás szempontjai szerint. (A hivatalos jelkulcs kódszámait alkalmazzuk)

504 kód, talajút, kiváló útfelület

505 kód, kocsiút, közepes útfelület

507 kód, ösvény, rossz altalaj, esetleg alkalmatlan a kerékpározásra

A térképjelek vonalvastagsága az utak szélességét fejezi ki az alábbiak szerint:

0.5 mm 2 méteres vagy szélesebb út

0.35 mm 1 m és 2 m közötti utak

0.25 mm 1 m-nél keskenyebb utak

(A jelek vonalvastagsága a kerékpározás közben történő térképezés biztosítása kedvéért nagyobb, mint az a tájfutótérképeken megszokott)

Tájfutótérképek felülnyomása

A tájfutótérképek úthálózatát ahol szükséges zöld színű úthálózat jelzéssel kell felülnyomni vagy átrajzolni, az alábbiak szerint:

- ha az eredeti útjelzésnél jobb minőségű az altalaj, vékony folyamatos zöld vonallal kell azt jelölni

- ha a rajzhoz képest rosszabb minőségű az altalaj, azt zöld pontsorral kell jelölni.

Fontos az utakon lévő, és onnan el nem távolítható akadályok piros X-szel történő jelölése. Egy ilyen jel pl. keresztbedőlt fát, vagy kerékpárral nem keresztezhető vízmosást jelölhet.

Ha több X sorakozik egymás után az útjelre rajzolva, akkor az adott útszakasz kerékpárral járhatatlan, pl. erősen benőtt ösvény, vagy viharkárok miatt.

4. Módszertani ajánlások (ezek már nem az IOF ajánlásai)

Versenyalkalmak:

A versenyeket tájfutóversenyek mellett (azokkal nem egyidőben, hanem időeltolódással) rövid távon szervezzük, a normáltávú versenyeket viszont önállóan. A Magyar MTB Szövetség rendezvényeivel párhuzamosan is szervezhetünk (rövidtávú) versenyeket.

Később teljesen önálló versenyrendszer jön majd létre. Ez vegye figyelembe a MTB és a tájfutó versenyek versenyprogramját (országos bajnokságok, jelentős versenyek,stb.)! Ne zárjuk ki időpontütközés miatt az esetleges "kétlaki sportolókat" a versenyből!

Pályatervezés: a sűrű úthálózatú területekre kell több, technikás pontot elhelyezni. A kerékpárosok sebessége folytán egészen másként jelentkezik a feladat mint gyalogosan! Egyszerűbb úthálózat esetén az útvonalválasztás legyen a fő feladat. Igyekezzük elkerülni az átvágási lehetőségeket és az esetlegesen tiltott utakat, hogy a versenyzők ne essenek a szabályok megszegésének kísértésébe! Ezzel a sportág "zöld mozgalmakkal" való egyetértését erősíthetjük, továbbá igazodunk a nemzetközi rutinhoz!

Indokolt esetben lehetőség van szalagozott útszakaszok "megnyitására" a terepen történő átvágások egy nyomvonalra terelése érdekében. Ezeket az átvágó utakat (pl. művelt terület szélén) az útvonaltervezés indokolhatja, s azokat jelölni kell a térképre is! Csak végszükség esetén, a terepgazdákkal egyetértésben és az igazságosabb verseny kedvéért éljünk ezzel a lehetőséggel.

Törekedjünk a tájékozódási, a kerékpáros és a kondicionális képességek próbáit egyaránt biztosítani a versenyeken, egyik tényező se kapjon túlzott szerepet!

Térképcserével kis területen is rendezhető hosszú verseny.

A pályatervezés szempontjai összefoglalva: útvonalválasztás, pontelhelyezés, térképolvasás, különböző utak váltakozása egyben sebességbeli különbségekre törekvés, terepkerékpározás technikája, a fizikailag legigényesebb szakaszok arányos elosztása a pályában.

Térkép:A kezdeti időkben tájfutótérképeket használjunk, és csak a szükséges útkorrekciókat rajzoljuk a térképekre. Ha szükséges alkalmazzuk a tiltott területek jelzését. Ilyen esetben, vagy az átvágásokat megengedő területekkel kapcsolatban függesszünk ki mintatérképet a rajtban! Erre a térképre és a versenyzők térképeire is jelöljük be a tiltott, vagy kerékpárral nem járható utakat! (piros x ) Az önberajzolásos módszer eleinte ajánlható.

Ellenőrzőpontok: Alkalmasak az út fölé kifeszített zsinórról lógó lukasztók, a leszúrt állványhoz erősített hajlékony pálca végére erősített lukasztók.

A pontok úgy legyenek elhelyezve, hogy alattuk vagy mellettük könnyen elférjenek a kerékpárosok.

A pontok elhelyezése szerencsésebb az utakon mint az elágazásokban vagy kereszteződésekben! Ezzel adott még egy feladat az elágazástól a pontig, és elkerülhetők a kínos tömegjelenetek !

Dosek Ágoston



Vissza a Tájfutás 1997/1 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!