Két bronzérem a magyar váltóknak


Tájékozódási kerékpáros Világ Kupák
Ausztriában, Magyarországon
és Franciaországban
2001. szeptember 15-17.
és 21-23., november 3-4.

Csapattagok
Ausztriában: Füzy Anna, Kaufmann Brigitta, Marosffy Orsolya, Erdélyi Balázs, Holluby András, Paulovits László, Vajda Zsolt felnőttben, Jankó Tamás szeniorban.
Magyarországon a VK-n rajthoz állt még Karagics Judit, ill. Dosek Ágoston, Egei Tamás, valamint Marosffy Dániel és Viraszkó Zoltán a váltóban.
Franciaországba csak hárman: Paul, Anna és Orsi vállaltuk az utazást.

Mieminger Plateau és Öskü
Az osztrák futamok helyszíne Innsbrucktól még vagy 30 km Ny-ra. Két évvel ezelőtt ugyanitt volt egy VK, úgyhogy a környék - számunkra legalábbis - nem volt ismeretlen. Kétezer-valahányas hegyek között 800-1000 m tszf. magasságon magán(!) legelők, erdőfoltok, patakok, mély völgyek elegye alkotta a terepet. Az akkori térképet folytatva szép nagy területet ölelt magába a versenyterep. A tájbringában megszokott 20000-es térképen a 10 m-enkénti szintvonalak helyenként elég sűrűn következtek.
Ezek után a Jákó-hegy/Péti-hegyek "alföld"-nek számított és a csemege az átvágásokból, az aprólékos domborzatolvasásból, az út nélküli biciklizésből adódott.

4 és 24
E két szám oC-fokban értendő és nem nehéz kitalálni, melyiket hol mértük. Ausztriában kellemetlen szitáló eső is társult hozzá, reggelente a frissen hullott hó látványa fogadott minket a környező hegyekről. Még szerencse, hogy pályaszállásunk volt.

Rövid, klasszikus és pontbegyűjtő versenyek
Az osztrák program rövid- (vagy inkább közép) távú versennyel kezdődött, részben új, részben két évvel korábbról már ismert helyen. Tulajdonképpen semmi extrát nem nyújtott. Igazából kevés útvonalválasztás, aránylag sok aszfalton haladás. Kerékpár technikailag volt 1-1 rázósabb downhill szakasz, valamint egy leszakadt útdarab, amit vékony dróthuzalok tartottak meg, ezt viszont elfelejtették kiszalagozni.
A másnapi, normáltávú versenyre a hosszú átmenetek, valamivel több útvonalválasztás és lényegesen több hegymenet volt jellemző.
A hazai VK egyéni számait Öskűn rendezték. A térkép számunkra nem lehetett teljesen ismeretlen mivel 1998-ban itt rendezték az OB-t. A terep nagy része kis dombokkal, nyiladékhálóval szabdalt sűrű erdő, de az öskűi része egy nagy mező, amely domborzatilag nagyon szabdalt. Az úthálózat néhol nagyon sűrű volt, ami a tájékozódást nagyon megnehezítette. A motorosok húzta nyomok közt sem egyszerű az eligazodás!
A verseny első napján a normáltávú versenyt rendezték meg, amely egyben a magyar bajnokság is volt. A pálya első szakasza, ahogy várható volt csak a fizikai felkészültséget és az útvonal választó képességet tette próbára. Ennek a résznek is voltak "áldozatai", minden kilométeren defektet javító versenyző társakkal találkozhatunk. A pálya utolsó részén mintha más világba csöppentünk volna, tájfutós gondolkodásra késztette az embert és tekerni is nagyon nehezen lehetett.
Szombaton a "szabad pontfogás" volt soron. A pálya három szabadon fogható egységre volt osztva melyeket kisebb nagyobb kötelező pálya szakasz kötött össze. Nehezítésként a szabad pontfogó részek mind a technikás részben voltak. A kötött pálya szakaszokat pedig a nyiladékhálós részen fogtuk. Az első szakasz volt a leginkább gondolkoztató, itt volt választható a legtöbb megoldás a sorrendre. Másik két szakasz szerintem egyértelmű megoldást adott.
Az utolsó nap a váltó várt minket. Az eddigi napos időjárás, esőbe fordult és a helyszín is megváltozott, Veszprémbe "költöztünk". A pályák elején és végén az állatkert fölötti fenyvesben kellett cikázni. A kilométereket a körgyűrű másik oldalán a Tekeres-völgyben és a Vilmapusztai mezön gyűjtöttük be. Egyszerű inkább tekerős pálya volt, amelyen végig lehetett tekerni, csak az utolsó pontra menet kellett tolni a gépet egy kicsit.

Csapat és váltó
Ausztriában a német nyelvterületen kedvelt "pontbegyűjtős" csapatversenyt próbálhattuk ki kerékpárral. Annyiban volt más, hogy a mindenkinek kötelező pontokon mindig össze kellett várniuk egymást a csapattagoknak (a rendezők még pokrócokról is gondoskodtak, nehogy valaki megfázzon egy hosszabb várakozásban...). A 2. randevú-pontot a cél rétjére tették, így sikerült látványossá tenni a versenyt.
Veszprémben motala rendszerű váltóverseny várt ránk, a tájfutásra már használt Menyekei-erdőnek az állatkerttel határos részén. Itt a fő gondot a városszéli erdőkre jellemző sűrű ösvényhálózat kibogozása jelentette.

Köves Franciaország
Avignontól ÉK-re, Sault központtal rendezték a franciák az utolsó futamokat: rövidtávút, hosz-szútávút és váltót (utóbbin - csapatok híján - nem maradtunk). A terep mediterrán, kőtömeg gyér növényzettel és jelentős szinttel, kevés úttal.
A terepbemutató megtévesztésül szolgált: ennek alapján azt hittük, kerékpározható a terep és szint sincs nagyon benne. Ehhez képest a sprinten a következő érdekességek adódtak: útvonalválasztás minimális, az életveszély maximális. A nem túl nagy terepre 11 vöröskeresztes állomást helyeztek ki, a célban vagy 5 mentőautó, és egy 10 ágyas elsősegély sátrat is telepítettek És mindez nem hiába! Ezen a napon a franciák "túl" jól szerepeltek... Nekünk, akiknek ilyen terepen gyakorlatilag eszünkbe sem jut biciklizni, a túlélés volt a cél és ezt teljesítettük is. Másnap hosszútávú verseny 2 órás győztesidővel. A rajtban ért egy meglepetés: a térkép mérete (kb. 80*100 cm). A (női) pálya, ha lehet, még a tegnapinál is primitívebb volt, de legalább helyenként jól biciklizhető.
A rendezést mindenképp dicséret illeti.

Géphiba
Ez az, amivel nem lehet mit kezdeni. Alattomosan következik be és gyakorlatilag kiszállt a versenyből a szenvedője. Leggyakoribb válfaja a defekt, erre úgy-ahogy fel lehet készülni pótbelsővel, pumpával, de így is legalább 5-6 perc veszteség (nekem - rutin híján - 20 percembe került). Balázs az osztrák rövidtávún és a veszprémi váltón esett áldozatául. Előfordult még láncszakadás, első fék teljes "elszállása" (Jankó T.), térképtartó törés.

Kizárások
Ezzel viszont lehet mit kezdeni. Tájbringában alapszabály, hogy csak az utakon szabad kerékpározni. Ez alól kivétel (Veszprémben szabadott letérni az utakról), illetve engedmény adható (néhány országban vállon a bringával szabad átfutni az erdőn). A lezárt (nem átjárható) részeket piros sraffozással jelölik, ide tilos behajtani.
Ausztriában - mivel minden földterület magántulajdon - szigorúan tilos volt bárhol is átvágni, és ezt ellenőrizték is. 15 szabálytalankodót diszkvalifikáltak.
Itthon a váltó célja közelében levő tiltott területen, tevék és marhák karámjai között karikáztak néhányan, kiküszöbölve ezzel az utolsó pontra vezető kellemetlen erdei ösvényt. Őket kellett kizárni.
Mindezt félig magyarázkodásból, félig büszkeségből (hogy t.i. egyik versenyen sem zártak ki, egyetlen magyart sem) írtam le.

Bronzok a váltón!
Váltóban bronzérmes a női (én, Brigi, Anna) és a férfi 2. csapat (Dani, Zoli, Ege), a férfi 1. hatodik (Balázs, Paul, Matri). Egyébként a finnek fölénye jellemző, de azért nem annyira, mint tájfutásban a skandinávoké.

A Magyar Rendezőség
Minden elismerésem munkájukért, a színvonalas versenyért, beleértve a térképeket, pályákat, a "körítést", a részükről hibátlan lebonyolítást! Nemzetközi vélemény szerint a magyar volt az eddigi legjobban megrendezett VK.


Marosffy Orsi és Vajda Zsolt



Vissza a Tájfutás 2001/5-6. tartalomjegyzékéhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!