A rendszer üzemeltetése
Az üzemeltetés jogát pályázat után a Hungária99 Bt. csapata (vezetője Riczel Zsuzsanna) nyerte el, ugyanők vállalták a rendszer beszerzésével, vámkezelésével, pénzügyi bonyolításával és nyilvántartásával összefüggő feladatokat. Írásba fektették az Üzemeltetési feltételeket, az üzemeltetést igénybe venni szándékozó rendezők tájékoztatása céljából. Az üzemeltetők feladatukat magas szinten látták el, munkájukra panaszról nem tudok. Tekintettel az általuk vállalt külön feladatokra is, díjazásukat én szerénynek ítélem.
Egyes versenyek saját rendezőgárdával oldották meg az üzemeltetést, szintén sikerrel. Ez utóbbi esetben néha gondot okozott, hogy a kölcsönvevők a számítógép(ek) beállításait is megváltoztatták, ami a későbbi felhasználót nehéz helyzetbe hozta. Nem volt minden esetben zökkenőmentes a kölcsöndugókák visszagyűjtése, ez jelentős külön erőfeszítéseket igényelt az üzemeltetőktől.
Az év során összesen 3 ellenőrző dobozt loptak el, ez nem éri el az általunk valószínűsített mértéket. Az ellopott dobozok árát a kölcsön vevő rendezők megtérítették. (Egy esetben jutalom ellenében a doboz megkerült.) A viszonylag kis mértékű veszteség azért is örvendetes, mert az év során nem sikerült olyan biztosítási ajánlatot kapnunk (összesen négy ajánlatunk van), amely a lopásokkal szemben megfelelő kompenzációt ígért volna.
Külön szeretném kiemelni Kovács Balázs (BEAC) segítő szerepét, aki egyrészt magyarra fordította a szoftver megjelenő szövegeit, másrészt egész évben aktívan és széles körűen támogatta az üzemeltető csapatot.
Fejlesztések és fejlemények az év során
A rendszer használata során felmerültek olyan igények, amelyeket az eredeti konfiguráció nem szolgált ki. Ezek egy részét sikerült kielégíteni az év folyamán, másokról a jövő tervei között szólok.
Felmerült a kézi vezérlésű időmérés igénye, főként a váltó és parkversenyek esetében. Az ehhez szükséges szoftvert a rendszer fejlesztői kidolgozták. A hardver másik része a megfelelően felkészített ellenőrző doboz, ezt időlegesen kölcsön kaptuk a gyártótól. A harmadik részt, az ismétlésmentes nyomógombot egy számlálóval Kovács Balázs fejlesztette ki. Ezt használtuk a Park OB-n.
A dobozok ellopása elleni védelem céljából olyan megoldást kellett találni, amely egyrészt a dobozt rögzíti nehezen oldható módon az állványhoz, másrészt az állványt, pl. egy fához. A rögzítő mechanikát Óhegyi Albin dolgozta ki, Czajtányi Endre továbbfejlesztette és gyártja.
A Hungária Kupa nagyszámú indulója szükségessé tette kölcsönözhető dugókák bérlését. Az SI fejlesztők rugalmasságát dicséri, hogy rövid úton rendelkezésünkre bocsátottak 400 dugókát, ingyen.
Hasonló példa a nagyvonalúságra, hogy ingyenesen kölcsönöznek olyan ún. Edzéscsomagot, amely 20 ellenőrző dobozt, 40 dugókát és egy nyomtatóállomást tartalmaz, és amely kis versenyek megrendezését teszi lehetővé számítógép nélkül. Elkészült az Edzéscsomag használati tájékoztatója a felhasználóknak szóló összes tudnivalóval. Az edzéscsomag célja az utánpótlás-nevelés támogatása. Később a szállítónak jeleztük, hogy egy időben két csomagot szeretnénk használni, amire küldtek még egy csomagot. Eddig öt felkészülési csoport hét alkalommal használta ezeket a csomagokat.
A Gerevich Alapítvány jóvoltából lehetőségünk volt az edzéscsomagban is szereplő nyomtatóállomás beszerzésére.
Miháczi Zoltán elkészítette az SI rendszer hazai internetes honlapját. Ezen, az említett különféle tájékoztatók mellett megtalálható a SPORTident rendszerrel rendezett összes hazai verseny teljes részidős eredménylistája.
Kitartó próbálkozások és az MTFSZ elnökségi tagjainak az ISM helyettes államtitkáránál tett látogatása nyomán az ISM 1,6 M Ft-tal hozzájárult az SI rendszer beszerzési és üzemeltetési költségeihez.
Az SI Szponzori Tanács több más ügy mellett két alkalommal döntött olyan kérdésben, amely a rendszer anyagi helyzetét is érintette. Az egyik esetben a Kolozsvár Kupa rendezői óhajtották kedvezményesen kölcsönvenni a rendszert. A SZT pozitív döntése ellenére a kölcsönadás nem valósult meg, mert a rendezők belátták, nem tudnák a rendszer épségét garantálni. A másik esetben az MTFSZ elnöksége kérte a Szövetség pénztárában lévő, SI célra érkezett pénzösszeg kölcsönét 2001. márciusáig. A SZT ezt a kérést is támogatta.
Pénzügyi helyzet Bevételek: SZT kölcsönök 6 520 Egyéb hozzájárulások 1 050 ISM támogatás 1 600 Egyszeri bevételek a beszerzéshez 9 170 Dugóka eladás 2 700 Dugóka bérlet 1 250 Rendszer-bérlet 2 170 Banki kamat 100 Rendszeres bevétel üzemeltetésből 3 520 Teljes bevétel 15 390 Kintlévőségek (a bevételek között feltüntetve): MTFSZ 2 100 Rendezők 1 114 Összes kintlévőség 3 244 Kiadások: SI hw beszerzés 6 740 SI sw beszerzés 435 Egyszeri kiadások a beszerzéshez 7 175 Fogyóanyag 270 Bankköltség 43 Üzemeltetők díja 80 Rendszeres kiadás üzemeltetéshez 393 Visszafizetés 1 956 Teljes kiadás 9 524A tervekkel összehasonlítva az alábbiak állapíthatók meg:
Tervek a 2001. évre
A rendszer fejlesztésére vonatkozó tervek
Kézi vezérlésű időméréshez szükséges eszközöket vásárolunk (vezérlődoboz és nyomógomb). Becsült költsége 40 E Ft.
100 db dobozrögzítő mechanikát csináltatunk. Költsége 55 E Ft.
Összeállítunk egy ún. Kisverseny-csomagot, amelyet kisebb, főként népszerűsítésre, nevelésre szolgáló versenyekhez kölcsönzünk. Becsült költsége 25 ellenőrző dobozt feltételezve 500 E Ft.
További 100 db kölcsönözhető dugókát szerzünk be. Becsült költsége 450 E Ft.
A bérleti díjra vonatkozó döntések
Az egy főre eső bérleti díj nem növekszik, marad változatlanul 150 Ft.
A rendszer versenyenkénti minimális bérleti díja változatlanul 30 E Ft.
A versenyenkénti bérleti díj nincsen maximálva.
A dugókabérleti díj változatlanul 200 Ft/nap/fő, az F/N 10-12 kategóriákban induló magyar rajtengedélyű versenyzők számára a dugókabérlet díjtalan, az F/N 14 kategóriák magyar rajtengedélyű versenyzői számára 100 Ft/fő. A dugókák regisztrációs díja változatlanul 500 Ft.
A Kisverseny-csomag bérleti díja 50 Ft/fő, de minimum 5000 Ft, a dugókabérleti díj 50 Ft/nap/fő. 300 fő fölötti versenyen ez a megoldás nem javasolt. A Kisverseny-csomag nappali rangsoroló versenyre nem kölcsönözhető.
A versenyszabályzatra vonatkozó javaslatok
Váltó és csapatversenyeken a név szerinti nevezést a 0-időt megelőzően legalább 1 (egy) órával meg kell adni. Ezután módosítás nem lehetséges.
Nyilvántartás
A rajtengedélyek szövetségi nyilvántartásában áttérünk az SI Archív Manager használatára. Ennek irodabeli telepítése után a rajtengedélyszámok és személyi dugókaszámok együttes tárolása lehetővé válik, és nincs szükség egyeztetésre.
Szoftverfejlesztés
Nyílt fejlesztői pályázatot írunk ki a számunkra szükséges, de az SI fejlesztők által el nem végzett szoftverfejlesztésekre. Ezek pillanatnyilag: csapateredmény-számítás, rangsorpont-számítás. A legjobb fejlesztést megvásároljuk és használjuk. A díj (vásárlási öszszeg) becsült mértéke 150 E Ft. (A kifejlesztendő szoftverrel szemben támasztott követelményeket Kovács Balázs megfogalmazta.)
Visszafizetés
A kölcsönök visszafizetésének futamidejét 4 évre csökkentjük. Evvel egy évnyi kamatot megtakarítunk. Az évente visszafizetendő összeg az öt évre tervezett évi 25% helyett a befizetett összeg 100x(1+4x0,05)/4=30%-a. Tehát az évente visszafizetendő összeg a tervezett 1,630 helyett 1,630 x 30/25 = 1,956 M Ft.
Üzemeltetés
Az üzemeltetéssel továbbra is a Hungária99 Bt. csapatát bízzuk meg, vállalási áraikat a következő táblázat utolsó oszlopa tartalmazza (az előző oszlopban összehasonlításul a 2000. évi árak).
2000 2001 Teljes betanítás (Ft) 4 000 6 000 Nevezések rögzítése (Ft/100 fő) 300 500 Rajtlista + pályák felvitele (Ft) 1 000 Rajtlista megadott paraméterekkel (Ft) 500 Rajtlista szervezéssel együtt (Ft) 1 500 Pályák felvitele (Ft/nap) 1 000 Bérelt dugókaszámok kiosztása (Ft/100 fő) 200 200 Dugókák kiosztása (zacskó, lista ) (Ft) 1 000 Helyszíni üzemeltetés (Ft/nap) 10 000 Helyszíni üzemeltetés (Ft/fő/nap) 20 Eredményértesítő (Ft) 1 000 2 000
2001 300 fő 1310015200 (kb. 50 Ft/fő) 500 fő 1390016400 (kb. 35 Ft/fő) 800 fő 1500024100 (kb. 30 Ft/fő)
Budapest, 2000. december 20.
Lux Iván