A SPORTident rendszer
2000. évi használatáról és a 2001. évi tervekről

Az itt következő összeállítás az SI rendszer első évi használatának tapasztalatait és a 2001. évre tervezett fejlesztéseit foglalja össze. Az összefoglalót elfogadta az MTFSZ Elnökségének 2000. november 13-i ülése, majd ezt követően jóváhagyta az SI rendszer Szponzori Tanácsa.
A rendszer bevezetése, alkalmazása
A tavaly novemberben elkezdett szervezés, az érintettek és résztvevők rendkívül konstruktív hozzáállásának köszönhetően rövid idő alatt eredményre vezetett, és a sítájfutó OB-n, valamint a Tavaszi Spartacus Kupán tartott próbaüzem után a rendszer a 2000. évi teljes idényben üzemelt. A rendszer eredeti összetevői: 3 számítógép, 2 nyomtató, egy aggregátor, 110 ellenőrző doboz, valamint kb. 300 kölcsönözhető dugóka. A rendszerhez tartozó szoftverek licenszét összesen 11 példányban vásároltuk meg, így az idei rendező klubok szinte mindegyike saját licensszel dolgozhatott.
Elkészült egy Tájékoztató, amely a rendszer alkalmazásával összefüggő tudnivalókat tartalmazza, ez megjelent a Tájolóban, és megkapják azok a klubok, amelyek a rendszert kölcsönveszik.
Az év során 44 versenynapon használtunk SPORTident rendszert, köztük az összes országos bajnokságon, a Hungária Kupán, néhány kivétellel minden jelentős rangsoroló versenyen, valamint a Siketek Európa-bajnokságán és a Tájkerékpár Világkupa futamokon.
A rendszer az előzetes terveknek megfelelő számú versenynapon üzemelt, a versenyzők létszáma valamelyest elmaradt a tervektől. Jelentősen nagyobb számban adtunk el dugókát, mint amire számítottunk, lényegében egy év alatt elfogyott a teljes ötéves időszakra tervezett mennyiség. Evvel a magyar tájfutó társadalom lényegében telítődött, további jelentős eladások már nem várhatók.
Kisebb fennakadások, apróbb hibák előfordultak, ennek ellenére megállapítható, hogy a rendszer hardver- és szoftverszolgáltatásai mindazt megbízhatóan tudták, amit eredetileg elvártunk tőle. Alkalmazása nagyon megkönnyítette és egyben színvonalasabbá tette a versenyek eredményszámítását és eredményközlését, miközben a papír versenyzőkarton elhagyása és a részidőnyomtatás jelentősen növelte a versenyzők komfortérzetét.
A versenyzők pozitívan reagáltak arra a célkitűzésünkre is, hogy lehetőleg mindenki, aki rendszeres résztvevője a nagyobb versenyeknek, rendelkezzen saját dugókával.
Pillanatnyilag több mint 850 névre szóló dugókát tartunk nyilván.
Megítélésem szerint a SPORTident rendszer megnyerte a tájfutó társadalom jelentős többségének támogatását, ugyanakkor eltúlzottak voltak azok az aggodalmak, amelyek a költségnövekedés elriasztó hatását taglalták. (Részletes elemzést még nem végeztünk, de úgy tűnik, nem mutatható ki korreláció az egyes versenyeken tapasztalt létszámváltozás és az SI alkalmazása vagy nem alkalmazása között.)

A rendszer üzemeltetése
Az üzemeltetés jogát pályázat után a Hungária99 Bt. csapata (vezetője Riczel Zsuzsanna) nyerte el, ugyanők vállalták a rendszer beszerzésével, vámkezelésével, pénzügyi bonyolításával és nyilvántartásával összefüggő feladatokat. Írásba fektették az „Üzemeltetési feltételeket”, az üzemeltetést igénybe venni szándékozó rendezők tájékoztatása céljából. Az üzemeltetők feladatukat magas szinten látták el, munkájukra panaszról nem tudok. Tekintettel az általuk vállalt külön feladatokra is, díjazásukat én szerénynek ítélem.
Egyes versenyek saját rendezőgárdával oldották meg az üzemeltetést, szintén sikerrel. Ez utóbbi esetben néha gondot okozott, hogy a kölcsönvevők a számítógép(ek) beállításait is megváltoztatták, ami a későbbi felhasználót nehéz helyzetbe hozta. Nem volt minden esetben zökkenőmentes a kölcsöndugókák visszagyűjtése, ez jelentős külön erőfeszítéseket igényelt az üzemeltetőktől.
Az év során összesen 3 ellenőrző dobozt loptak el, ez nem éri el az általunk valószínűsített mértéket. Az ellopott dobozok árát a kölcsön vevő rendezők megtérítették. (Egy esetben jutalom ellenében a doboz „megkerült”.) A viszonylag kis mértékű veszteség azért is örvendetes, mert az év során nem sikerült olyan biztosítási ajánlatot kapnunk (összesen négy ajánlatunk van), amely a lopásokkal szemben megfelelő kompenzációt ígért volna.
Külön szeretném kiemelni Kovács Balázs (BEAC) segítő szerepét, aki egyrészt magyarra fordította a szoftver megjelenő szövegeit, másrészt egész évben aktívan és széles körűen támogatta az üzemeltető csapatot.

Fejlesztések és fejlemények az év során
A rendszer használata során felmerültek olyan igények, amelyeket az eredeti konfiguráció nem szolgált ki. Ezek egy részét sikerült kielégíteni az év folyamán, másokról a jövő tervei között szólok.
Felmerült a kézi vezérlésű időmérés igénye, főként a váltó és parkversenyek esetében. Az ehhez szükséges szoftvert a rendszer fejlesztői kidolgozták. A hardver másik része a megfelelően felkészített ellenőrző doboz, ezt időlegesen kölcsön kaptuk a gyártótól. A harmadik részt, az ismétlésmentes nyomógombot egy számlálóval Kovács Balázs fejlesztette ki. Ezt használtuk a Park OB-n.
A dobozok ellopása elleni védelem céljából olyan megoldást kellett találni, amely egyrészt a dobozt rögzíti nehezen oldható módon az állványhoz, másrészt az állványt, pl. egy fához. A rögzítő mechanikát Óhegyi Albin dolgozta ki, Czajtányi Endre továbbfejlesztette és gyártja.
A Hungária Kupa nagyszámú indulója szükségessé tette kölcsönözhető dugókák bérlését. Az SI fejlesztők rugalmasságát dicséri, hogy rövid úton rendelkezésünkre bocsátottak 400 dugókát, ingyen.
Hasonló példa a nagyvonalúságra, hogy ingyenesen kölcsönöznek olyan ún. „Edzéscsomagot”, amely 20 ellenőrző dobozt, 40 dugókát és egy nyomtatóállomást tartalmaz, és amely kis versenyek megrendezését teszi lehetővé számítógép nélkül. Elkészült az „Edzéscsomag használati tájékoztatója” a felhasználóknak szóló összes tudnivalóval. Az edzéscsomag célja az utánpótlás-nevelés támogatása. Később a szállítónak jeleztük, hogy egy időben két csomagot szeretnénk használni, amire küldtek még egy csomagot. Eddig öt felkészülési csoport hét alkalommal használta ezeket a csomagokat.
A Gerevich Alapítvány jóvoltából lehetőségünk volt az edzéscsomagban is szereplő nyomtatóállomás beszerzésére.
Miháczi Zoltán elkészítette az SI rendszer hazai internetes honlapját. Ezen, az említett különféle tájékoztatók mellett megtalálható a SPORTident rendszerrel rendezett összes hazai verseny teljes részidős eredménylistája.
Kitartó próbálkozások és az MTFSZ elnökségi tagjainak az ISM helyettes államtitkáránál tett látogatása nyomán az ISM 1,6 M Ft-tal hozzájárult az SI rendszer beszerzési és üzemeltetési költségeihez.
Az SI Szponzori Tanács több más ügy mellett két alkalommal döntött olyan kérdésben, amely a rendszer anyagi helyzetét is érintette. Az egyik esetben a Kolozsvár Kupa rendezői óhajtották kedvezményesen kölcsönvenni a rendszert. A SZT pozitív döntése ellenére a kölcsönadás nem valósult meg, mert a rendezők belátták, nem tudnák a rendszer épségét garantálni. A másik esetben az MTFSZ elnöksége kérte a Szövetség pénztárában lévő, SI célra érkezett pénzösszeg kölcsönét 2001. márciusáig. A SZT ezt a kérést is támogatta.

Pénzügyi helyzet
Bevételek:
SZT kölcsönök	6 520
Egyéb hozzájárulások	1 050
ISM támogatás	1 600
Egyszeri bevételek a beszerzéshez	9 170
Dugóka eladás	2 700
Dugóka bérlet	1 250
Rendszer-bérlet	2 170
Banki kamat	100
Rendszeres bevétel üzemeltetésből	3 520
Teljes bevétel	15 390

Kintlévőségek (a bevételek között feltüntetve):
MTFSZ	2 100
Rendezők	1 114
Összes kintlévőség	3 244
Kiadások:
SI hw beszerzés	6 740
SI sw beszerzés	435
Egyszeri kiadások a beszerzéshez	7 175
Fogyóanyag	270
Bankköltség	43
Üzemeltetők díja	80
Rendszeres kiadás üzemeltetéshez	393
Visszafizetés	1 956
Teljes kiadás	9 524
A tervekkel összehasonlítva az alábbiak állapíthatók meg:
A versenyekből származó bérleti díjak szinte pontosan a tervezett eredményt adták.
A tervezett 660 E Ft-os dugókaeladási bevétellel szemben szinte a teljes (ötéves) időszakra tervezett számú dugókát adtuk el, ez nem jelent extra bevételt, csak kedvező likviditást.
Az elképzeltnél (a tervben nem is szerepelt) lényegesen nagyobb volt a dugókabérleti díjból származó bevétel.
A tervben az ISM támogatással nem számoltunk.
Nem költöttünk biztosításra (terv 50 E Ft), sem dobozpótlásra (terv 100 E Ft). Az egyéb kiadások lényegében pontosan a tervek szerint alakultak.
Összefoglalva megállapítható, hogy a tervezettet meghaladó bevétel mintegy 2,8 M Ft (ISM, dugókabérlet), ami lehetővé teszi az alább ismertetendő futamidő-csökkentést és rendszerfejlesztéseket.

Tervek a 2001. évre
A rendszer fejlesztésére vonatkozó tervek
Kézi vezérlésű időméréshez szükséges eszközöket vásárolunk (vezérlődoboz és nyomógomb). Becsült költsége 40 E Ft.
100 db dobozrögzítő mechanikát csináltatunk. Költsége 55 E Ft.
Összeállítunk egy ún. „Kisverseny-csomagot”, amelyet kisebb, főként népszerűsítésre, nevelésre szolgáló versenyekhez kölcsönzünk. Becsült költsége 25 ellenőrző dobozt feltételezve 500 E Ft.
További 100 db kölcsönözhető dugókát szerzünk be. Becsült költsége 450 E Ft.
A bérleti díjra vonatkozó döntések
Az egy főre eső bérleti díj nem növekszik, marad változatlanul 150 Ft.
A rendszer versenyenkénti minimális bérleti díja változatlanul 30 E Ft.
A versenyenkénti bérleti díj nincsen maximálva.
A dugókabérleti díj változatlanul 200 Ft/nap/fő, az F/N 10-12 kategóriákban induló magyar rajtengedélyű versenyzők számára a dugókabérlet díjtalan, az F/N 14 kategóriák magyar rajtengedélyű versenyzői számára 100 Ft/fő. A dugókák regisztrációs díja változatlanul 500 Ft.
A Kisverseny-csomag bérleti díja 50 Ft/fő, de minimum 5000 Ft, a dugókabérleti díj 50 Ft/nap/fő. 300 fő fölötti versenyen ez a megoldás nem javasolt. A Kisverseny-csomag nappali rangsoroló versenyre nem kölcsönözhető.
A versenyszabályzatra vonatkozó javaslatok
Váltó és csapatversenyeken a név szerinti nevezést a „0-időt” megelőzően legalább 1 (egy) órával meg kell adni. Ezután módosítás nem lehetséges.
Nyilvántartás
A rajtengedélyek szövetségi nyilvántartásában áttérünk az SI Archív Manager használatára. Ennek irodabeli telepítése után a rajtengedélyszámok és személyi dugókaszámok együttes tárolása lehetővé válik, és nincs szükség egyeztetésre.
Szoftverfejlesztés
Nyílt fejlesztői pályázatot írunk ki a számunkra szükséges, de az SI fejlesztők által el nem végzett szoftverfejlesztésekre. Ezek pillanatnyilag: csapateredmény-számítás, rangsorpont-számítás. A legjobb fejlesztést megvásároljuk és használjuk. A díj (vásárlási öszszeg) becsült mértéke 150 E Ft. (A kifejlesztendő szoftverrel szemben támasztott követelményeket Kovács Balázs megfogalmazta.)
Visszafizetés
A kölcsönök visszafizetésének futamidejét 4 évre csökkentjük. Evvel egy évnyi kamatot megtakarítunk. Az évente visszafizetendő összeg az öt évre tervezett évi 25% helyett a befizetett összeg 100x(1+4x0,05)/4=30%-a. Tehát az évente visszafizetendő összeg a tervezett 1,630 helyett 1,630 x 30/25 = 1,956 M Ft.
Üzemeltetés
Az üzemeltetéssel továbbra is a Hungária99 Bt. csapatát bízzuk meg, vállalási áraikat a következő táblázat utolsó oszlopa tartalmazza (az előző oszlopban összehasonlításul a 2000. évi árak).

	2000	2001
Teljes betanítás (Ft)	4 000	6 000
Nevezések rögzítése (Ft/100 fő)	300	500
Rajtlista + pályák felvitele (Ft)	1 000
Rajtlista megadott paraméterekkel (Ft)		500
Rajtlista szervezéssel együtt (Ft)		1 500
Pályák felvitele (Ft/nap)		1 000
Bérelt dugókaszámok kiosztása (Ft/100 fő)	200	200
Dugókák kiosztása (zacskó, lista…) (Ft)		1 000
Helyszíni üzemeltetés (Ft/nap)	10 000
Helyszíni üzemeltetés (Ft/fő/nap)		20
Eredményértesítő (Ft)	1 000	2 000

Ezeket alkalmazva egyes tipikus versenylétszámokra az alábbi várható költségek jutnak.
2001
300 fő	13100–15200	(kb. 50 Ft/fő)
500 fő	13900–16400	(kb. 35 Ft/fő)
800 fő	15000–24100	(kb. 30 Ft/fő)

Budapest, 2000. december 20.

Lux Iván



Vissza a Tájfutás 2000/7-8. tartalomjegyzékéhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!