FELHÍVÁS A TÁJFUTÓ EDZŐKHÖZ

Tisztelt Sporttársak!
Sportágunkban évek óta csökken az utánpótlás kategóriákban versenyzők létszáma. Az edzők számára megkönnyíti a toborozást, ha a működő tájfutó szakosztály környékén lévő iskolákkal sikerül jó kapcsolatot kialakítani.
Az iskolákban most jó lehetőség adódik a testnevelő tanárok felkeresésére. A tél folyamán készülnek az iskolák pedagógiai programjai, amelyek a helyi tantervet tartalmazzák. A helyi tanterv a kerettantervekre épül. A testnevelés tantárgy magában foglalja a szabadidős sportte-vékenységet, ezen belül a szabadtéri sportokat, benne a tájékozódási futást. E célra felhasználható óraszám kb. évi 6 óra. Amennyiben a tájfutó edző meg tudja győzni a testnevelő tanárt, hogy érdemes iskolájában a tájfutást mint szabadidős sportágat kiválasztani, és azt a helyi tantervbe illeszteni, akkor biztosítva van a felső tagozatos korosztály megismertetése a tájfutással. Természetesen a szakosztályi edzőnek, vezetőnek kell megadni azt a segítséget, hogy az iskolaudvarról, a közeli parkról vagy amennyiben nem forgalmas a környék, a környező utcákról térképvázlat készüljön. A tájoló vásárlását az iskola általában vállalni tudja (környezetismeret), esetleg időszakos kölcsönadással ez is megoldható. A tanmenet javaslat a tájfutás oktatásához, évi 6 óra időigénnyel. E programmal segítséget kívánunk nyújtani az edzőknek, hogy a mellékelt tanmenettel keressék meg a testnevelőket. Az általános iskolákban így lehetőség nyílik az alapok lerakására.
A háttérben működő szakosztály biztosítja a megfelelő szakmai hátteret, és fogadja, illetve továbbképzi, később pedig versenyezteti az érdeklődő tanulókat. Bízzunk a sikeres együttműködésben!

Kármán Katalin MTFSZ elnökségi tag

Tanmenet a tájfutás oktatásához
Az általános iskola 5–8. osztályos tanulói számára

Készítették a TF szakedzői levelező szak végzős hallgatói: Kissné Kis Mária, Fehér Ferenc és Sebők Gábor.
Évi 6 foglalkozás, összesen 24 alkalom. Amennyiben lehetőség van rá, a 13. alkalomtól közeli parkok, kiserdők a helyszínei az óráknak.
Ha az megszervezhető, akkor ezeket az órákat a tanítás utánra, délutánokra is lehet időzíteni. Ez esetben távolabbi parkok vagy erdők is meglátogathatók.
Az iskolában megtartott órák esetében törekedjünk az ismeretek átadása mellett a mozgásos programot is gazdagítani!

A tanítás anyaga: Feladatok: Eszközök:
1. A tájfutó sportág bemutatása Érdeklődés felkeltése segédeszközökkel. Videofelvételek, diavetítő, térképek.
2. Mi a tájékozódás? Ismeretek felelevenítése és átadása: a térkép (környezetismeret), mágneses vonzás, iránytű. Világtájak. Hol és mikor tájékozódunk hétköznap? Földgömb, autós, városi, turista és tájfutó térképek. Földrajz atlasz.
3. A térkép Különböző térképek bemutatása, felismerése. A térképi információk jellemzése: arányok, irányok, alapfontosságú jelek és színek. Készíts térképet a szobádról! Térképek, földgömb, papír, ceruza. Házi feladatként!
4. Tájékozódás a tanteremben Térképrajzolás a tanteremről vagy a tornateremről. Tájékozódási játék teremben, térkép alapján. Papírlapok, ceruza, vonalzó, színes ceruzák.
5. Tájékozódás az iskola épületében Térkép rajzolása az iskola épületéről. Tájékozódási játék, (verseny) a térképpel. Futóverseny az udvaron, szalagozott pályán. Papírlapok, ceruza, vonalzó, színes ceruzák. Kreppszalag.
6. A térkép tájolása
A tájoló
Méretarány
Észak vonalak rárajzolása a tanterem és az iskola térképére. A tájoló részeinek ismertetése, az iránytű használata. Egyéni tájékozódási verseny a tornaterem vagy iskola épületének térképén. Térképek, tájolók, színes szalagok és zsírkréták a pontokra.
7. Tájékozódás az iskolaudvaron Az iskolaudvaron ismerkedés annak térképével, a térkép tájolása a térkép, később az iránytű segítségével. Pontok felkeresése csoportosan. Térképek, tájolók. Pálya a pontokat jelölő szalagokkal vagy bójákkal.
8. Szalagozott pálya az iskola udvarán Futóverseny szalagozott pályán.
1. feladat: hány szalagot láttál.
2. feladat: hol láttál papírbóját.
Térkép, szalagozás, papírbóják.
9. Rajt, ellenőrző pontok, cél, versenyzőkarton Versenyzőkarton szerepe és használata. Rajtolás és célbafutás. Pontérintés igazolása. Futás ismert körön az iskolaudvaron. Rövid videofilm. Versenyzőkartonok, kiépített rajt és cél az udvari futókörön, ellenőrző pontok állványon, lukasztóval.
10. Páros tájékozódási gyakorlat az iskola udvarán, térképet használva Különböző tereptárgyak felkeresése, térkép alapján. Csillagpálya – mindig vissza a tanárhoz. Térkép, tájoló, kihelyezett ellenőrzőpontok.
11. A versenyzés, annak különböző formái
A tájfutó felszerelése
Utazás, verseny előtti teendők, versenyzés, verseny utáni teendők ismertetése.
Rövid ismertetés a versenyek formáiról.
Bozótruha, cipő, karton, térképtartó.
Videofilm.
Bozótruha, cipő, térképtartó, fejlámpa bemutatása.
12. Háziverseny az iskolaudvaron Egyéni indítással valódi versenyt rendezünk a tanulóknak. Rajt, cél, ellenőrzőpontok lukasztókkal, térkép mindenkinek.
13. A tájfutó térkép, a térkép színei, ismerkedés a síkrajz térképi ábrázolásával Síkrajzi idomok felismerése és ábrázolásuk.
Rajzos pontmegnevezés.
Térképek és fényképek, rajzok.
Esetleg videofilm vagy diavetítő.
14. Síkrajz a terepen Térképolvasó túra.
Síkrajzi jelek!
Tájfutó térképek, tájoló.
15. Ismerkedés a növényzet és a vízrajz térképi ábrázolásával. Rajzos pontmegnevezések. Térképek és fényképek, rajzok.
Esetleg videofilm vagy diavetítő.
16. Növényzet és vízrajz a terepen. Térképolvasó túra, növényzeti és vízrajzi jellegzetességekkel. Tájfutó térképek, tájoló.
17. A domborzat ábrázolása. Terepasztal készítése rávezetésként a domborzati idomok felismeréséhez.
Szintvonalas ábrázolás.
Rajzos pontmegnevezések.
Homok, gyurma, térképek és fényképek, rajzok.
Esetleg videofilm vagy diavetítő.
18. Domborzat felismerése a terepen. Térképolvasó túra, domborzati jellegzetességek felismerésével és azonosításával. Tájfutó térképek, tájoló.
19. A tájfutásról általában
Az erdő védelme!
Térképolvasó túra.
Az eddig szerzett ismeretek felfrissítése.
Térkép tájolása, terep-térkép azonosítás.
Csoportos feladatok.
Tájfutó térképek, tájoló.
20. Térképre bejelölt útvonal követése pontfogással (összetett útvonalkövetés) Páros gyakorlat, ellenőrző kartonnal, pontfogással. Szalagozás nincs, több lehetőség közül kell a párosoknak választani! Pályakitűzés, felvezetés, térképek, tájolók, ellenőrző karton.
21. Térképolvasó túra Térkép tájolása, térképjelek és tereptárgyak beazonosítása, útvonal kiválasztása a pontok között. A csoport együtt halad, de váltva egy-egy tanuló vezet a pontokhoz. Térképek, tájolók, a pálya megtervezése.
A tanár is együtt halad a csoporttal.
22. Térképolvasó túra Térkép tájolása, térképjelek és tereptárgyak beazonosítása, útvonal kiválasztása a pontok között. A csoport együtt halad, de váltva egy-egy tanuló vezet a pontokhoz. Térképek, tájolók, a pálya megtervezése és kitűzése.
A tanár nem halad együtt a csoporttal.
23. Páros edzőverseny A tanultak alkalmazásával teljesíthető pályán. Pályakitűzés, térképek, tájolók. Jutalmak!
24. Egyéni edzőverseny az iskola bajnoka címért A tanultak alkalmazásával teljesíthető pályán. Pályakitűzés, térképek, tájolók. Jutalmak!


Vissza a Tájfutás 2000/7-8. tartalomjegyzékéhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!