Foglalkozási tervek sportrekreáció tagozatos tanulók számára


Érdekes felkérést kaptam: egy általános iskolában megszervezett sportrekreáció tagozatos osztály számára kellett térképpel és tájékozódással kapcsolatos programot adnom oly módon, hogy a kapott ismeretek a különböző évfolyamok számára egymásra épüljenek a későbbiekben.
Csak a megadott időkereteket tölthettem ki tartalommal, hiszen a tagozatnak nem tájfutók képzése a célja. Ennek ellenére az adott óraszámok lehetővé teszik a terepi tájékozódás megismerését, a figyelem felkeltését és ezáltal az érdeklődők esetleges bevonását a tájékozódási sportokba. Ezért gondolom azt, hogy a program segítséget adhat hasonló igények kielégítéséhez. Természetesen szükség van a helyi lehetőségek feltárására, az igények és elvárások felmérésére ahhoz, hogy az adott körülmények között vállalkozásunkat sikeresnek mondhassuk. Sok sikert hozzá!

Természetjárás

Cél:
Az erdei környezet megismerése, félelem nélküli, otthonos mozgás a természetben. A természet- és környezetvédelem alapelveinek és céljainak megismerése, környezettudatos magatartás kialakítása. Hétköznapi egészségi praktikák alkalmazása: öltözés, kullancsellenőrzés, tartalékfelszerelés stb.
Követelmény:
Részvétel a foglalkozásokon, helyes viselkedés az erdőben, a konkrét feladatok teljesítése.
Tartalom:
1. foglalkozás: Vezetett túra, közben az alapvető viselkedési szabályok átadása (erdei illemkódex). Kilátó: a város nevezetességeinek azonosítása.
2. foglalkozás: Vezetett túra, közben különböző növények leveleinek gyűjtése. Feladat (esetleg csoportokban): minél több faj egy-egy mintájának begyűjtése adott központból, adott idő alatt (pl.: 25 perc önálló vagy csoportos gyűjtögetés).
3. foglalkozás: Vezetett túra, közben 10 perc csendes letelepedéskor madárles és madárfüttyök megkülönböztetése. Ezt követően menet közben füttyutánzás!
4. foglalkozás: Vezetett túra jól azonosítható pontjától feladat (csoportoknak) a további haladás figyelése, megjegyzése és önálló visszatalálás a kiindulóponthoz.
5. foglalkozás: Alapvető térképismereti információk átadása túra közben, turistatérkép alapján. A gyerekek feladata a turistajelzések követése.
6. foglalkozás: Túra közben erdei számháború felügyelő tanárral, előre kijelölt körzetben.
Alternatíva (7. foglalkozás): Vadasparki kirándulás nagyvadak élőhelyének megfigyelésével, illetve azok megnézése a karámokban. Tanösvény feliratokkal. (Budapesti vadaspark, Budapest, Macis parkoló)
Ellenőrzés:
A pedagógus részt vesz, társ, aki értékeli az aktivitást.

Tájfutás

Cél:
A térképre és tájékozódásra vonatkozó ismeretek átadása, egyszerű feladatok sikeres megoldása gyalogosan. Futás erdőben, terepen.
Követelmény:
A térkép legfontosabb jeleinek ismerete. A térkép helyes betájolása a tereptárgyak alapján. Egyszerű vezetővonalakat használó útvonalak teljesítése, folyamatos terep-térkép megfeleltetés. Koordinált futás terepen, utaktól távol is.
Tartalom:
1. foglalkozás: Vezetett térképismereti túra lakótelepi vagy parktérképen. Jól körülhatárolható területen pontbegyűjtő verseny időre. Pontfogás igazolása ábrás tépőcédulával. Tananyag: A térképjelek, a térkép tájolása a vonalas terepidomok szerint, hüvelykujjtechnika.
2. foglalkozás: Vezetett térképismereti túra tájfutó térképpel. Majd: szalagozott pályán egyéni feladatmegoldás, bóják megtalálása és a térképi helyszínek berajzolása saját térképre. A célban értékelés a berajzolt helyszínek pontossága szerint. Tananyag: A térkép folyamatos követése az alapvető jelek megismerése után. A térkép kezelése, tájolása és hüvelykujjtechnika, hajtogatás. Ellenőrző pont, igazolás zsírkrétával a térkép szélén.
3. foglalkozás: Vezetett térképismereti túra tájfutó térképpel. Tananyag: Jelkulcs ismeretének ismétlése és kiegészítése (pl.:pontszerű alakzatok, sziklarajz). Távbecslés térképen és terepen. Szalagozott pálya (pl.: turistajelzések követésével), a nyomvonal mentén a megtalálandó és azon felüli megtévesztő pontokkal. Célban értékelés a menetidő és a helyes-helytelen pontfogás alapján.
4. foglalkozás: Vezetett útvonal követése csoportban, kis levágások, átvágások. Tananyag: Sarkok levágása, átvágás kisebb erdőfoltokon, felfogóvonalak meghatározása és felismerése. Játék: két csoportban (azonos létszám) pontelhelyezés a terepen egymástól jól megkülönböztethető pontokkal, kijelölt határvonalakon belül. Feladat: jól azonosítható terepi pontra kell elhelyezni az ellenőrző pontokat, korrekt, jól látható felfüggesztéssel. A pont helyét be kell rajzolni a térképre. A két csoport térképet cserél, és időre versenyszerűen begyűjtik egymás pontjait. Több forduló is rendezhető.
5. foglalkozás: Bemutató túra vezetővonalaktól kissé távolabb elhelyezkedő terepi pontok beazonosításához, felkereséséhez. Tananyag: útvonal követése a térképen, támadópont fogalma. Rövid (20-40 méteres) erdei megközelítés támadópontról egyéb tereptárgyak megtalálásához. Szalagozott pálya (turistajelzés) mentén 20-40 méterre elhelyezett tereppontokkal egyéni pályateljesítés. A szalagozás nem vezet be a pontokhoz, de nyomvonala szerepel a térképen.
Ellenőrzés:
A tájékozódási feladatoknál könnyen rögzíthető és eltávolítható, feltűnő papírbójákat alkalmazunk a terepi pontok megjelölésére. A bóják mellé tépőcédulát (minden diáknak jusson) vagy színes zsírkrétát telepítünk a pontfogás igazolásához. A tépőcédulát a célban be kell mutatni, a zsírkrétával a térkép szélére vagy külön versenyzői kartonra kell igazolni. Fontos a teljesítés értékelése, ez a fejlődés feltétele! A közös túrákon a figyelmes részvételt, az aktív futószakaszok teljesítését a tanár közvetlenül megfigyelheti.

Tájkerékpár

Cél:
Figyelmes és biztonságos terepi kerékpározás kialakítását követően az egyszerű útvonal-követéses tájékozódási feladatok teljesítése kerékpárral.
Követelmény:
Rövid információk memorizálását követően sikeres feladatvégrehajtás elágazástól elágazásig. Biztonságos és KRESZ szerinti haladás. Alkalmazkodás a terepi viszonyokhoz, döntés a végrehajtásról egyéni képességek figyelembevételével (ha kell, le lehet szállni).
Tartalom:
1. foglalkozás: Parkban terepkerékpáros kör kijelölése, lehetőleg trükkös szakaszokkal. Méhecske feladat: sokszorosított térképre rajzolt ellenőrző pontok memorizálása után azokat át kell rajzolni saját térképre. Saját térkép és memorizálásra berajzolt térkép külön helyen van. Egyszerre maximum 4-6 pontot érdemes megjegyezni, majd átbiciklizés után átrajzolni a saját térképre. (Kb. 100 ellenőrző pontot 18 körrel képesek áthordani.)
Azonos térképek kb. 100 ponttal a memorizáláshoz, akár egyszerre nézhesse az összes résztvevő. A térkép bármely terepet ábrázoló tájfutó térkép lehet! Üres nyomatok alátéttel és ceruzával, mindenkinek külön-külön a berajzoláshoz. Ez lehet fénymásolat is! Ki hordja át legelőször mind a 100 pontot? Kerékpáros és gondolkodási-emlékezeti verseny!
2. foglalkozás: Parkban központi helyszínre elhelyezett mintatérképek alapján csillagpályaszerűen kell egyesével az ellenőrző pontokat megtalálni. A pontokon egy azonosító szám legyen felírva - ez alapján kell ellenőrizni, hogy a térképnek megfelelő pontot kereste-e fel a kerekes.
Variációk: A központi térkép alapján memorizálni kell, avagy el szabad vinni a térképet a pontfogáshoz. Utóbbi esetben több térképet kell biztosítani minden egyes feladatról.
Ellenőrzés:
Számkód alapján a pontfogások helyességét. Versenyszerű feladat: Adott idő (pl. 40 perc) alatt hány pont jön össze? Az összes pontot meg kell találni, mennyi idő alatt megy?
3. foglalkozás: Együttes biciklitúra térképen jelölt útvonal követésével, időnkénti megállással és térképi azonosítással, megbeszéléssel. Térképtartók felerősítése mellkasra, biciklikormányra lehetséges - ezek elkészítése "gyakorlati foglalkozás" feladata lehet!
4. foglalkozás: Erdei kerékpáros útvonal követése kis csoportokban, kevés ellenőrző ponttal.
5. foglalkozás: Erdei kerékpáros útvonal követése párokban, a visszatalálás alternatíváit előre tisztázva!
Ellenőrzés: Sikeres pályateljesítés, illetve pontfogások alapján.

Sok sikert kíván
Dosek Ágoston



Vissza a Tájfutás 2000/1-2. tartalomjegyzékéhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!