19. A rajt

19.1. A rajt elhelyezése

A rajthelyet szabadban kell elhelyezni. A rajtban elég hely álljon a versenyzők bemelegítésére. A rajtot úgy kell kialakítani, hogy az ott tartózkodók ne lássák az éppen indulók útvonalválasztását. A rajt közelébe ideiglenes WC-t kell telepíteni.

19.2. Az előrajt

A versenyterület kezdete, a versenyzőket itt szólítják. Itt kell elhelyezni a nagy számlapú órát vagy más időjelző szerkezetet, hogy a versenyzők egyértelműen megállapíthassák a rajtidőt. Az óra a belépő versenyzők idejét mutassa. Az előrajt legnagyobb távolsága a rajttól 300 m.

19.3. Az időrajt

19.4. A térképrajt

A tájékozódási feladat kezdete, ez azonos lehet az időrajttal. Ha a térképrajt nem azonos az időrajttal, akkor azt lyukasztó nélküli bójával kell megjelölni a terepen. A bemérés pontossága a térképen lemért 1 mm-es távolság a mérataránynak megfelelően. Jelölése a térképen egyenlő oldalú háromszög. A térképrajt legnagyobb távolsága az időrajttól 300 m.

19.5. A térkép átvétele

 19.6. A rajtolás

19.7. A felkészülési idő

A rajt előtt a versenyzők számára 30 perc felkészülési időt kell biztosítani.

19.8. A rajtlekésés

Ha a versenyző a versenybíróság hibájából kési le a rajtot, akkor új rajtidőt kap. Ha a versenyző saját hibájából kési le a rajtot. akkor a lehető legrövidebb idő alatt ki kell engedni, de új rajtidőt nem kap.

19.9. Rajtoltatás a napszak függvényében

Versenyszabályzat 2.2.1. és 2.2.2. pontja.

19.10. Időkiegyenlítés

Az előző teljesítmények különbségével történő rajtolás. Többnapos verseny esetén az utolsó nap időkiegyenlítéssel is történhet a rajt. Egyéni rajttal rendezett váltóverseny esetén a második futók időkiegyenlítéssel rajtolnak.

19.11. Tömegrajt

Az adott kategória minden versenyzője egyszerre rajtol. Váltóversenyeknél alkalmazandó forma.