TÁJBICIKLIZÉS

VERSENYSZABÁLYZAT

TERVEZET 1997

 

 

ALAPVETÉS, DOKUMENTUMOK:

Az alapvető szabályok megegyeznek a tájfutás és a sítájfutás alkalmazott szabályaival!

Az IOF hegyikerékpáros tájékozódással  (MB-O) foglalkozó bizottságának 1996 májusában, Párizsban tartott találkozója alapján készített kivonata az eltéréseket és a különleges fontossággal bíró szabályokat foglalja össze.

  /A bizottság a hivatalos nemzetközi szabályzat elkészítésén dolgozik, egyelőre a különböző országokban még eltérő szabályok érvényesek/

 

Tájfutás versenyszabályzat 1995 ( Budapest,MTFSZ)

A tájfutó térképek nemzetközi jelkulcsa (1996. Budapest, MTFSZ)

Guide Lines for Organizers of Major International Ski-Orienteering Events (1991. London IOF)

Drawing specifications for international ski orienteering maps (1984. Kerava IOF)

Edmond Széchényi: Czech Republik Leads the Way in MBO

                                   (Orienteering World 1996/6. Sollentuna, IOF)

 

1. A tájbiciklizés gyakorlata

 

A tájbicikli versenyeken a pontos térképolvasásnak, a helyes útvonalválasztásnak kell ötvöződnie nagy sebességű kerékpározással.

A pályákat a sítájfutás elvei szerint kell kitűzni.

Az ellenőrzőpontokat utakon kell elhelyezni, kerékpárral megközelíthető módon.

Pontmegnevezést nem kell megadni.

Az ellenőrzőpontok kódjait vagy előre, vagy a térképre nyomtatva kell megadni.

A sportág fejlesztésében a média érdekeit fontos szem előtt tartani.

A terep rendelkezzen kellő sűrűségű úthálózattal.

Ajánlások a győztesidőkre, /1996/:

            normál táv       nők: legfeljebb 100 perc        (ifjúságiak: 50 perc*)

                                   férfiak: legfeljebb 120 perc    (ifjúságiak: 60 perc*)

            váltó                váltóversenyeken legfeljebb 50 perc személyenként

            rövid táv*       25-35 perc között,

(*a MB-O bizottság az ifjúsági versenyeket és a rövid távot nem említi, de a rövid versenyidő alkalmas akár MTB, akár tájfutóversenyek alkalmával is a szakág bemutatására, a szabad-idősportolók kiszolgálására)

Korcsoportok:a kezdeti időszakban két korcsoportban, 18 év alattiak (az év végéig ide tartoznak

                        a fiatalok amelyben elérik ezt az életkort) és 18 év felettiek számára célszerű a                              versenyeket kiírni és megrendezni

Nem szerint: külön férfi és női versenyeket kell kiírni

                 

A sportág fejlődésével változások várhatók (pl.különböző versenyszámok, és sokasodó kategóriák).


2. Különleges sportági szabályok

 

Ha a versenykiírás nem rendelkezik másként, szigorúan tilos a térképen ábrázolt úthálózatról letérni.

Kötelező  kerékpáros (vagy más, keményfedelű) bukósisak viselése.

A versenyzők és rendezők kötelesek a környezetet védő magatartást tanúsítani!

A kerékpárok műszaki állapotát (pl fékek) és a versenyzők felszerelését (pl. nem lehet törékeny anyagú kulacs) rajt előtt a rendezők kötelesek ellenőrizni!

Az ellenőrzőkartont a verseny folyamán (rajttól a célig)  a kerékpárhoz erősítve kell végigvinni.

A pontérintést igazoló felszerelés legyen biztosan rögzítve, de legyen alkalmas arra (kötél vagy rugalmas pálca segítségével) , hogy alá vagy melléállva az ellenőrzőkartont könnyen elérjék vele a versenyzők.

Időmérés:Rajtoláskor a kerékpár első kereke nem érintheti a rajtvonalat, célbaérkezésnél az első kerék célvonalra történő rágördülésekor kell megállítani az órát.

Segédeszközök:A versenyzők az egyéb tájékozódási sportágakban megengedett eszközökön túl használhatnak olyan kerékpáros órát (komputert), amely az időmérés és a fordulatszámmérés alapján nyújt információt.

A versenyzők vihetnek magukkal szerszámokat.

Megengedett tartalék alkatrészek cseréje a verseny alatt, de ehhez semmiféle külső segítség nem használható.

A veszélyes szakaszokra a terepen rendszerint sárga színű szalagozás elhelyezésével hívják fel a figyelmet a versenyek rendezői. Erre elsősorban a nagymeredekségű ösvényeken és a messziről nem látható akadályok esetén kerül sor.

A versenyeken és edzéseken a KRESZ érvényes! Felhívjuk a figyelmet a jobboldali közlekedésre, a jobbkézszabályra, a gyalogosok figyelmeztetésére, biztonságos kikerülésére és tiszteletbetartására. A meredek szűk ösvényeken a kisebb sebessége folytán veszélytelenebb manőverezési képessége miatt, a fölfelé haladó köteles utat engedni a lefelé gyorsan haladó kerekes számára!

 

3. A térképek

 

A térképek méretaránya ne haladja meg az 1:20 000-est. (Nem javasolt tehát az 1:25 000 IOF/96!)

Ajánlott különleges tájbicikli térkép készítése, vagy a kerékpározásra való alkalmasság jelzéseivel felülnyomott tájfutó térképek használata.

 

Különleges tájbicikli térkép

A tájékozódásra használt térképek majd összes jelét tartalmazzák a tájbicikli térképek, de az igényes térképfelmérésre, és térképi rajzra csak a tájbiciklizés számára fontos, tehát az utakról , ösvényekről látható tereprészleteken van szükség. A zöld növényzetábrázolást összevontan a nehezen futható erdő (406) világoszöld jelölésével kell megoldani.

 

Az utak és ösvények különleges rangsorolása a talaj minőségét és az út szélességét egyaránt fejezze ki a kerékpározás szempontjai szerint. (A hivatalos jelkulcs kódszámait alkalmazzuk)

                        504 kód, talajút,  kiváló útfelület

                        505 kód, kocsiút, közepes útfelület

                        507 kód, ösvény, rossz altalaj, esetleg alkalmatlan a kerékpározásra


A térképjelek vonalvastagsága az utak szélességét fejezi ki az alábbiak szerint:

                        0.5 mm       2 méteres vagy szélesebb út

                        0.35 mm     1 m és 2 m közötti utak

                        0.25 mm     1 m-nél keskenyebb utak

                        (A jelek vonalvastagsága a kerékpározás közben történő térképezés biztosítása

                         kedvéért nagyobb, mint az a tájfutótérképeken megszokott)

 

Tájfutótérképek felülnyomása

A tájfutótérképek úthálózatát ahol szükséges zöld színű úthálózat jelzéssel kell felülnyomni vagy átrajzolni, az alábbiak szerint:

-ha az eredeti útjelzésnél jobb minőségű az altalaj, vékony folyamatos zöld vonallal kell azt jelölni

-ha a rajzhoz képest rosszabb minőségű az altalaj, azt zöld pontsorral kell jelölni.

 

Fontos az utakon lévő, és onnan el nem távolítható akadályok piros X-szel történő jelölése. Egy ilyen jel pl. keresztbedőlt fát, vagy kerékpárral nem keresztezhető vízmosást jelölhet.

Ha több X sorakozik egymás után az útjelre rajzolva, akkor az adott útszakasz kerékpárral járhatatlan, pl. erősen benőtt ösvény, vagy viharkárok miatt.

 

4. Módszertani ajánlások  (ezek már nem az IOF ajánlásai)

 

Versenyalkalmak: A versenyeket tájfutóversenyek mellett (azokkal nem egyidőben, hanem időeltolódással) rövid távon szervezzük, a normáltávú versenyeket viszont önállóan. A Magyar MTB Szövetség rendezvényeivel párhuzamosan is szervezhetünk (rövidtávú) versenyeket.

Később teljesen önálló versenyrendszer jön majd létre. Ez vegye figyelembe a MTB és a tájfutó versenyek versenyprogramját (országos bajnokságok, jelentős versenyek,stb.)! Ne zárjuk ki időpontütközés miatt az esetleges "kétlaki sportolókat" a versenyből!

 

Pályatervezés: a sűrű úthálózatú területekre kell több, technikás pontot elhelyezni. A kerékpárosok sebessége folytán egészen másként jelentkezik a feladat mint gyalogosan! Egyszerűbb úthálózat esetén az útvonalválasztás legyen a fő feladat. Igyekezzük elkerülni az átvágási lehetőségeket és az esetlegesen tiltott utakat, hogy a versenyzők ne essenek a szabályok megszegésének kísértésébe! Ezzel a sportág "zöld mozgalmakkal" való egyetértését erősíthetjük, továbbá igazodunk a nemzetközi rutinhoz!

Indokolt esetben lehetőség van szalagozott útszakaszok "megnyitására" a terepen történő átvágások egy nyomvonalra terelése érdekében. Ezeket az átvágó utakat (pl. művelt terület szélén) az útvonaltervezés  indokolhatja, s azokat jelölni kell a térképre is! Csak végszükség esetén, a terepgazdákkal egyetértésben és az igazságosabb verseny kedvéért éljünk ezzel a lehetőséggel.

Törekedjünk a tájékozódási, a kerékpáros és a kondicionális képességek próbáit egyaránt biztosítani a versenyeken, egyik tényező se kapjon túlzott szerepet!

Térképcserével kis területen is rendezhető hosszú verseny.

A pályatervezés szempontjai összefoglalva: útvonalválasztás, pontelhelyezés, térképolvasás, különböző utak váltakozása egyben sebességbeli különbségekre törekvés, terepkerékpározás technikája, a fizikailag legigényesebb szakaszok arányos elosztása a pályában.

 

Térkép:A kezdeti időkben tájfutótérképeket használjunk, és csak a szükséges útkorrekciókat rajzoljuk a térképekre. Ha szükséges alkalmazzuk a tiltott területek jelzését. Ilyen esetben, vagy az átvágásokat megengedő területekkel kapcsolatban függesszünk ki mintatérképet a rajtban! Erre a térképre és a versenyzők térképeire is jelöljük be a tiltott, vagy kerékpárral nem járható utakat! (piros x )   Az önberajzolásos módszer eleinte ajánlható.

 

Ellenőrzőpontok: Alkalmasak az út fölé kifeszített zsinórról lógó lukasztók, a leszúrt állványhoz erősített hajlékony pálca végére erősített lukasztók.

A pontok úgy legyenek elhelyezve, hogy alattuk vagy mellettük könnyen elférjenek a kerékpárosok.

A pontok elhelyezése szerencsésebb az utakon mint az elágazásokban vagy kereszteződésekben! Ezzel adott még egy feladat az elágazástól a pontig, és elkerülhetők a kínos tömegjelenetek !

 

 

 

                                                                                   készítette: Dosek Ágoston


TÁJBICIKLIZÉS

LISTA A PÁLYAKITŰZŐK ÉS ELLENŐRZŐBÍRÓK MUNKÁJÁHOZ:

 1. Bemelegítőterep, bemelegítőútvonalak kijelölése.

 2. Szalagozás a versenyközpontból a rajtba.

 3. Rajthely kijelölése úgy, hogy az elöl indulók útvonalválasztása ne befolyásolja a később  rajtolókat. Szükség esetén kötelezően követendő szalagozás vezessen a "térképrajtig"!

 4. Tömegrajt esetén minden versenyző azonos eséllyel hajthasson az élre!

    Ha erre nem adottak a feltételek, valamilyen korábbi ranglista alapján lehessen felsorakozni, az élenállók kerüljenek előre.

 5. Tömegrajt esetén az első pont úgy legyen elhelyezve, hogy addig a mezőny szétrázódjon.

    Legyen elegendő bélyegző több versenyző számára is!

 6. Ellenőrzőkarton ellenőrzése a rajtban.

 7. A pontok berajzolása kellő információt adjon azok helyéről. Ha a sűrű úthálózat miatt az szükséges, az ellenőrzőpont helye a térképen piros ponttal tehető egyértelművé.

 8. Amennyiben lehetséges a térképezett terület szélein futó utakat ne kelljen a versenyen használni.

 9. Logikus átmenet ne vezessen térképezett területen kívül.

10. Az utak jelölése feleljen meg a tájbiciklizés előírásainak.

11. A berajzolás legyen pontos: térképrajt, ellenőrzőpontok, cél, jelzett útvonal, tiltott útvonal, veszély az úton, a pontok sorszáma esetleg/és kódja.

12. Tiltott terület legyen jelölve a térképen és a terepen egyaránt!

13. Frissítőpont elhelyezés a terepen és szimbol a térképen. Az útvonalválasztást ne befolyásolja a frissítő elhelyezése, ha az nem ellenőrzőpontnál van!

14. Elsősegélyhely jelölése a térképen, szolgálat a kijelölt helyen.

15. Ellenőrzőkarton ellenőrzése keresztezett pályák esetén, a csalás kizárása.

16. Elég a pontok száma? Túl sok a pont? Minden pontnak funkciója, miértje legyen!

17. Kerüljük el a nem megfelelő pontok elhelyezését, pl. túl meredek oldalban, stb.

18. Ha megoldható,  legyen  azonos, egyirányú távozás az ellenőrzőpontokról! Ezt kizárhatja ha az útvonalválasztásból adódóan több irányból érkeznek a versenyzők.

19. Veszélyes helyeken a veszélyre figyelmeztető (sárga) szalagozás elhelyezése. Meredek hegyoldalak, be nem látható kanyarok, szűkületek, kidőlt fa, stb.

20. Törekedjünk gondolkodtató útvonalválasztásra, ne vesztegessük el a kilométereket!

21. Kerüljük el a csiki-csuki megoldások lehetőségét!

22. Kerítsük el a befutószakaszt!

23. Igyekezzünk a ragadási lehetőségeket csökkenteni!

24. Változtassuk a versenyzőkkel szemben támasztott követelményeket a verseny folyamán!

25. Váltóversenyen törekedjünk azonos győztesidejű pályák kialakítására.

      Válasszuk ki a megfelelő váltóformát! (egyenes, pályafelcserélős, részpályafelcserélős, szakaszkombinációs,+)

26.  Minden pont, és útvonal legyen leellenőrizve, fordítsunk különös figyelmet a veszélyes helyekre!

 

A tájbiciklizésről írottakról mindenféle véleményt, javaslatot, kiegészítést szívesen veszek

 

 Dosek Ágoston

2092. Budakeszi,  Felkeszi u. 5.

Tel:–23-452-295