A földalapú támogatások Integrált Igazgatási és Ellenőrzési Rendszerének térképi alapja
Az MFTTT által 2001. július 5–7. között Szombathelyen megrendezett vándorgyűlés megnyitó előadásának szerkesztett változata

Ponicsán Gábor igazgató NKP Kht.–Tóth Sándor főtanácsos FVM FTF

8podicsankep.gif (75816 bytes)Az EU csatlakozással kapcsolatos felkészülés egyik rendkívül fontos eleme az agrártámogatások Integrált Igazgatási és Ellenőrzési Rendszerének (IIER) kiépítése. E rendszer létrehozásának fontosságát többszörösen aláhúzza, hogy a földalapú támogatások már a csatlakozás első évében elérhetik a 250 milliárd Ft-ot. Tekintetbe véve azt a tényt, hogy a támogatások nagy részét a földalapú támogatások képezik, valamint azt, hogy valamennyi információ, amelyet ezen információs rendszerben tárolni szükséges, földrajzi helyhez kötött információ, a rendszer térképi alapjának előállítása során megfelelő gondossággal és körültekintéssel kell eljárni.

A külföldi példákat is figyelembe véve megállapítható, hogy Magyarországon az ingatlan-nyilvántartás megléte és működése jelentős segítséget ad a földtulajdonosok és a földhasználók jogi és térképi adatai vonatkozásában. Köztudomású, hogy olyan ingatlan-nyilvántartásunk van, amely a tulajdonosokra vonatkozó valamennyi szöveges adatból és az ezt ábrázoló térképből áll, és ma közhitelesen működik. Ugyancsak jogszabályi előírás alapján bevezetésre került a tényleges földhasználatot dokumentáló nyilvántartás. Ezek biztosítják az IIER működéséhez szükséges alapokat.

Mint említettem, a földalapú támogatások alapvetően a mezőgazdasági művelés alatt álló területek esetében lesznek meghatározók. Az IIER térképi alapjainak felépítésére vonatkozó szempontok közül mérlegelni kellett az alábbiakat:

(The Council Regulation 1593/00, issued in 2000, stipulates that by 2005 the member states should implement the digital management of the graphical (map based) data within a GIS …).

A felsoroltak alapján az IIER térképi alapjának megteremtése során szükséges ezen adatok teljes mértékű felhasználása, kiegészítve a földprivatizáció során nem érintett térképi adatokkal.

Célszerű a földhivatali nyilvántartási térképekre alapozott vektoros digitális térkép elkészítése akkor is, ha ez látszólag túlmutat az IIER igényein. Ezzel a megoldással megfelelő – számítógépen kezelhető – térképi alapot állíthatunk elő az IIER, a földhasználati nyilvántartás, a Nemzeti Földalap, valamint az egész mezőgazdaságot jelentős mértékben érintő birtokrendezési feladatok ellátásához. Az így elkészülő digitális térképek segítségével felgyorsítható a Nemzeti Kataszteri Program végrehajtása, a törvényi előírásoknak megfelelő térképi alap biztosítható az ingatlan-nyilvántartás és a külső felhasználók részére az ország külterületi földrészleteire vonatkozóan.

A rendelkezésre álló földmérési adatok feldolgozásával elkészítendő vektoros, digitális külterületi térkép – a megfelelő paraméterek meghatározása és biztosítása mellett – alkalmas a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló, 1996. évi LXXVI. törvényben (Fttv.) meghatározott, állami földmérési alaptérképek készítésére vonatkozó – a tárca hatáskörébe tartozó – feladatok teljesítésére is.

Nem lényegtelen szempont az sem, hogy ezzel a megoldással az ország jelentős része azonos vetületi rendszerben lévő térképekkel rendelkezik az ingatlan-nyilvántartás szintjén, aminek – tekintetbe véve a jelenlegi állapotot – óriási jelentősége van a nemzetgazdaság valamennyi területén. Az Fttv. 15. §-a meghatározza a különböző állami és helyi önkormányzati térinformatikai rendszerek térképi alapját. A felvázolt megoldás elősegíti a törvényben meghatározott alkalmazások hatékony megoldását, különös tekintettel a területfejlesztéshez kapcsolódó feladatokra. A területi régiók, kistérségek digitális térképi igényeinek kielégítésére – az egyes térképek közötti méretarány-eltérések átjárhatóságának megteremtésével – a külterületek vonatkozásában megfelelő térképmű állható elő.

Segítségével viszonylag rövid idő alatt elérhető az ingatlan-nyilvántartási informatikai rendszer teljes körű, hiteles működésének biztosítása, ami kormányzati informatikai szintre vonatkoztatva is óriási jelentőségű, tekintettel az önkormányzatok, bíróságok, állampolgárok hiteles ingatlan-nyilvántartási adatokat igénylő gondjainak megoldására.

Ehhez a földhivatali intranet hálózat és az azt kiszolgáló informatikai rendszer kiépítése nagyobbrészt megtörtént (TAKAROS, TAKARNET), illetve fejlesztési stádiumban van (META). Ennek informatikai jelentősége az agrárágazaton túlmutat, mivel segítségével többcélú – valamennyi tárcát, az önkormányzatokat, az állampolgárokat érintő – adatok előállítására van lehetőség.

Az Európai Unióhoz való csatlakozás nemcsak az IIER felállítását és működtetését jelenti. Az uniós tagság következményeként a mindenkori kormány feladata az ingatlanokhoz fűződő tulajdonjog biztonságának, a birtokrendezéssel, a külterületi földrészletek – termőföldek – nyilvántartásával kapcsolatos teendők szakszerű végrehajtásának biztosítása. Ezért ennek a térképi alapnak a megteremtése a kormányzati informatikai elképzelések sarokpontja kell legyen.

Az IIER megvalósítása része a Minisztérium Mezőgazdasági Nyilvántartási és Támogatási Rendszerének (MENTÁR). Ennek létrehozására informatikai stratégiai terv készült, melyet a minisztérium vezetése a múlt év harmadik negyedében elfogadott. Miniszteri döntés értelmében az IIER projektszintű koordinációja az FVM Informatikai Főosztályához tartozik, s e szervezet készítette el a stratégiai tervet. A Minisztériumban bekövetkezett személyi változások miatt a projekt felfüggesztésre került. Azonban úgy tűnik, hogy még e hónapban mind a kifizető ügynökség, mind pedig az IIER kialakításának problémája a Minisztérium felső vezetése elé kerül.

Az elkészült informatikai stratégia terv meghatározása alapján az IIER működtetéséhez szükséges az ország külterületi térképeinek átalakítása oly módon, hogy az ingatlan-nyilvántartásban szereplő külterületi nyilvántartási térképek számítógépen kezelhető, vektoros, digitális állományként álljanak rendelkezésre. Az elfogadott stratégiai terv szerint ennek lebonyolítása a Nemzeti Kataszteri Program Közhasznú Társaság feladata lesz. Az IIER felépítésének indítása jelenleg mintegy 8 hónapos késésben van, melynek az előbb említett okok mellett az is indoka, hogy a költségvetésben nem biztosítottak forrást a feladat végrehajtására.

A Nemzeti Kataszteri Program kezdeményezésére és költségén az ország négy körzeti földhivatalának területén indult el minta-projekt készítése. A négy mintaprojekt a Bajai Körzeti Földhivatal, a Pásztói Körzeti Földhivatal, a Siófoki Körzeti Földhivatal és a Letenyei Körzeti Földhivatal illetékességi területét érinti.

A minta-projekt célja, hogy az ország egész területére vonatkozó feladat esetén tisztázottak legyenek a lebonyolítás eljárási, pénzügyi finanszírozási és műszaki technikai, valamint technológiai kérdései. A projekt végrehajtása során elkészülő vektoros térképi állományoknak olyan műszaki paraméterekkel kell rendelkezniük, amelyek lehetővé teszik, hogy a Nemzeti Kataszteri Programban – a DAT szabvány és szabályzatrendszer szerinti adatbázis felépítésében – a későbbiekben felhasználhatók legyenek. Ennek megfelelően a 21/1995. FM rendeletnek megfelelő rétegkiosztásban rendezett digitális, foltszerű állományokat kell feldolgoznia a földhivataloknak, majd a hiányzó adatokat, az ún. „fehér foltok” feldolgozását közbeszerzési eljárásokon keresztül földmérő vállalkozásokkal tervezzük pótoltatni.

A FVM Földügyi és Térképészeti Főosztálya 38.351/2001. számú, 2001. áprilisi levelével bízta meg Nemzeti Kataszteri Program Közhasznú Társaságot, hogy az IIER térképi alapjai létrehozásának előkészítéséhez négy mintaterület kísérleti munkáját hajtsa végre, és azt finanszírozza.

A Földhivatalok, a FÖMI, az FVM FTF és a szakértők részvételével 2001. április 10-én megtartott egyeztetésen alakítottuk ki a feldolgozási szemléletet, meghatároztuk az elvégzendő munkafázisokat és azok határidejét.

Alapelvként került megfogalmazásra valamennyi körzet esetében, hogy az adott földhivatalok, a megyei földhivatal segítségével, illetve külső szakértő bevonásával állítsák össze a körzet településein végrehajtandó feladatokat. Gyakorlatilag analógia vonható itt a Nemzeti Kataszteri Programban alkalmazott metodikával, ha a Felmérési Tanulmány előállítására gondolunk.

Lényegében arról van szó, hogy meg kell határozni egy-egy adott település esetében azt, hogy:



A szakértői jelentések alapján feladategyeztető megbeszélést tartottunk külön-külön az érintett körzeti földhivataloknál. Résztvevők: FVM FTF, FÖMI, illetékes földhivatalok (megyei és körzeti) képviselői, a felkért szakértő, és Társaságunk munkatársai.

Az egyeztetés alapján ajánlatot kértünk a földhivataloktól az értéknövelt szolgáltatások díjairól. Az ajánlatokat megtárgyaltuk, és áralku után megállapodtunk a szerződés szerinti árban. A szerződés feltételrendszerével kapcsolatosan egyeztettük a végleges szövegezést. Tekintettel a rendkívül rövid határidőkre, a földhivatali kivitelezési munkák beindultak.

A FÖMI javaslatára digitális ortofotó kísérleti alkalmazására kerül sor két mintaterületen. A megállapodás szerint a pásztói körzetről a FÖMI, a siófoki körzetről az NKP Kht. készítteti el a digitális ortofotót. A digitális ortofotók elkészítésének határideje 2001. augusztus 15.

Tekintettel arra, hogy a beszerzés várható értékét a közbeszerzési értékhatár alattinak ítéltük meg, a digitális ortofotó készítésével foglalkozó cégeknek az ajánlati felhívást közvetlenül küldtük meg 2001. május 28-án. ( NRSC Magyarország Kft., Cartohansa Kft., Eurosense Kft., Geodéziai és Térképészeti Rt.)

Az ajánlattételi határidőre (2001. június 14. 14:00 óra), mely azonos volt az ajánlatok felbontásának időpontjával, mind a négy ajánlattevő beadta ajánlatát.

Mivel az Ajánlatkérő az Ajánlattevők ajánlatait a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás szempontja alapján bírálta el, az ajánlatok bontását és azok ismertetését követően az NKP Kht. kihirdette az ajánlatok elbírálására vonatkozó döntést.

A földhivatali értéknövelt adat-előállítás határideje 2001. augusztus 15. Ezen időponton belül kell a vállalkozói szféra részére kialakítani a pályáztatás feltételeit. Az ajánlatkérői dokumentáció összeállítása folyamatban van.

A FÖMI elkészítette, és 2001. július 2-án Társaságunk részére átadta az egységes feldolgozást és minőséget biztosító összeállítását, mely az ajánlatkérői dokumentáció szerves részét képezi (Technológiai eljárás a külterületi földmérési alaptérképek digitális állományainak minőségi átvételére).

A mintaprojekt kivitelezése a tervezettnek megfelelően, időarányosan folyik.

A feladat végrehajtása után rendelkezésre áll az adott körzet valamennyi településének külterülete, vektoros térképi állomány formájában. Az elkészített térképek vizsgálata – a saját és a vállalkozó belső vizsgálatának figyelembevétele mellett – a földhivatal feladata. A település külterületéről terület-összehasonlító lista készül, melynek alapján az ingatlan-nyilvántartásban és a digitális állományban lévő területek összevethetők, és a szükséges intézkedések kezdeményezhetők. Az állományok végső minősítését, illetve a DAT szabvány és szabályzatrendszer előírásainak megfelelő további feldolgozhatóságát jegyzőkönyvben rögzíteni kell. Ennek tartalmaznia kell a térképi alapanyag alapján azokat az információkat is, hogy az NKP-ban történő további munkavégzés során szükséges-e helyszínelés, mely részek újfelmérése szükséges. Természetesen a projekt végrehajtása során szerzett tapasztalatokat megfelelő módon ismertetni és megbeszélni kívánjuk a Főosztállyal, a földhivatalokkal, a Magyar Földmérő és Térképészeti Vállalkozások Egyesületével azért, hogy a további eljárások beindítása mind a főhatóság, mind pedig a szakmai körök támogatását élvezze.

Amennyiben a finanszírozás kérdése tisztázódik, és az informatikai stratégiai tervben megfogalmazott térképi adatok előállítása „zöld” utat kap, megyei szinten hasonló eljárással tervezzük a külterületi vektoros térképi állományok előállítatását. Az IIER-ben megfogalmazott igényen túlmutató, digitális térképi adatok hozhatók létre ennek az elképzelésnek az alapján, amely lehetőséget ad a Nemzeti Kataszteri Program felgyorsítására, a földhivatali adatszolgáltatás korszerűbbé tételére, az elkészült információs rendszerben térképi adatként, illetve a földhasználói nyilvántartás térképi alapjaként történő felhasználásra, nem hagyva figyelmen kívül a birtokrendezés várható feladatait sem.

Felhasznált irodalom

EMOGA Fórumok emlékeztetői, Council Regulations (EEC)