A digitális térképkészítés helyzete Vas
megyében
Az MFTTT által
2001. július 5–7. között Szombathelyen megrendezett vándorgyűlésen elhangzott
előadás szerkesztett változata
Nagy István, Vas Megyei Földhivatal
Tisztelt Elnök Úr,
Kolléganők, Kollégák!
Tíz évvel ezelőtt, ha térképről beszélgettünk, egy kartonlap jutott eszünkbe, amelyen vonalak, feliratok, és jelek találhatók, rendezett formában. A jelen felé haladva néhány évet, a térképek egy csoportja megkülönböztető jelzőt kapott. Egy fontos jellemzőt kiemeltünk – a digitális jelzőre gondolok –, amivel a számítógépen kezelt térképváltozatot jelöljük.
A fejlődés ütemét látva, tíz év múlva feltehetően számunkra a számítógépes változat lesz a térkép és a korábbiakat fogjuk hagyományos jelzővel illetni. Az alábbi tulajdonságok a digitális térképek gyors térnyerését okozták:
Ezek mellett szakmán kívülről érkező hatások is elősegítették a fejlődést. A mozgató erőket két csoportra osztottam:
Egyik csoportba a gazdasági-politikai tényezőket sorolom:
A másik csoportban a műszaki-igazgatási igényeket említem meg:
Vas megyében jellemzően a fenti két kiinduló pont köré csoportosíthatók a számítógépes térképezések.
A témának én is többféle oldalával találkoztam. Az évtized elején kárpótlási és részarány munkákban vettem részt, a tárgyalt időszak derekán a szombathelyi DFT-vel foglalkoztam, az évtizedet DAT felmérések állami átvételével zártam.
A földprivatizációból eredő digitális térképezés említésre méltó állomása 1997-ben volt, amikor az FM Földmérési és Térképészeti Főosztálya az NKP keretében Vas megye területén 14 községet jelölt ki, amelyekben teljessé kellett tenni a külterületi digitális térképállományt. Ennek a részprogramnak az alábbi céljai voltak:
Nehezítette és ma is nehezíti az előrehaladást, hogy:
A nehézségek ellenére a munkavégzés elkezdődött, mellyel kapcsolatban az alábbiakat jegyzem meg:
Vas megyében az előzőek szerinti külterületi digitális térképkészítést a körzeti földhivatalok végezték, a Megyei Földhivatal az állami átvételi feladatokat látja el.
Az alábbi táblázat az elvégzett munkát mutatja:
Körzeti földhivatal |
Települések |
Elkészített külterületi digitális térkép |
100% közeli digitális állomány |
DAT állomány |
Celldömölk |
28 |
3 |
– |
– |
Körmend |
62 |
2 |
– |
1 |
Sárvár |
44 |
5 |
5 |
– |
Szombathely |
82 |
4 |
– |
2 |
Vas megye összesen: |
216 |
14 |
5 |
3 |
Részletes ismertetésre az előadás keretében nincs lehetőségem, ehelyett néhány sajátos körülményt emelek ki, amelyek egyedivé tették az adott település térképeinek digitális átalakítását.
Döröske község, Körmendi Körzeti Földhivatal:
– felszólítást kaptak az érintett földtulajdonosok, hogy jelöljék meg ingatlanaik határpontjait,
– az első felszólításnak az érintettek 80%-a eleget tett,
– a második felszólítás után gyakorlatilag a fennmaradó 20% is elvégezte a megjelölést,
– a birtokvalósításról jegyzőkönyv készült.
Az ilyen alaposságú elhatárolás lehetővé tette a kettős állapot szerinti munkavégzést ott is, ahol a térképi és helyszíni állapot között eltérés mutatkozott.
Iklanberény község, Sárvári Körzeti Földhivatal:
Tormásliget község, Szombathelyi Körzeti Földhivatal:
A kijelölt 14 község közül háromnak fejeződött be az állami átvételi vizsgálata, és ezek közül egynél történt meg a forgalomba adás.
Itt jegyzem meg, hogy az 1997-ben összeállított, közigazgatási határokat tartalmazó MKH adatbázist 2000-ben a fekvéshatárokkal is kiegészítettük. Egy-egy község digitális állományának összeállításakor a határokat ebből vesszük át.
A többi község/város digitális feldolgozottságának fokát 2001-es kigyűjtés alapján az alábbi táblázatban adom meg:
Körzeti földhivatal |
Teljes |
Feldolgozott terület (ha) |
Feldolgozottság százaléka* |
Celldömölk |
44.409 |
26.351 |
63,5 |
Körmend |
80.319 |
26.096 |
28,9 |
Sárvár |
64.731 |
30.754 |
56,4 |
Szombathely |
118.263 |
58.391 |
49,4 |
Vas megye összesen: |
307.722 |
141.592 |
49,5 |
*A feldolgozottság százaléka nem a táblázatban közölt két adat hányadosa, hanem a községenként számított %-ok átlagos értéke.
Szeretnék visszautalni az előadásom elejére, amikoris két jelentős kiindulási pont köré csoportosítottam a digitális térképezések elindítását. A következőkben az általam másodikként tárgyalt, de az előzőeknél nem kevésbé fontos hatások miatt elkezdődött DAT felmérések helyzetéről tájékoztatom a tisztelt Hallgatóságot.
Négy település esetében erős önkormányzati igény jelentkezett korszerű, naprakész, digitális térkép iránt. A Vas Megyei Földhivatal felvállalta ezeknek a kezdeményezéseknek a továbbvitelét és koordinálását. Mivel a felvetődött igények találkoztak az NKP célkitűzéseivel, és emellett az érintett önkormányzatok jelentős, Szombathely esetében 50%-os hozzájárulási ajánlatot tettek, ezért négy településen is elindulhatott a DAT felmérés.
Szombathely esetében a DAT szabályozás elé nyúlnak vissza a kezdetek, ugyanis a város önkormányzata 1991-ben levélben fordult az FM-hez, a város digitális földmérési alaptérképének elkészítése érdekében. Az FM FTF egyetértett a kezdeményezéssel, és 1992-ben megbízta a FÖMI-t a térképkészítés bonyolításával. Ez alapján a FÖMI a helyi önkormányzattal hozzájárulási szerződést, a BGTV-vel pedig állami alapmunkáról szóló szerződést kötött. A felmérendő terület közel felén a PGTV alvállalkozói szerepet vállalt.
Megfogalmazásra került a felmérési cél, e szerint: „Szombathely város belterülete síkrajzi digitális földmérési alaptérképének elkészítése a feladat.” Az alábbiak figyelembevételével fogadható el a területi és magassági értelemben is szűkített munkavégzés:
Az előkészítő munkálatok a szerződések megkötése után 1992-ben elindultak. A belterület felmérését a fő- és alvállalkozó I-IV. ütemre bontva végezte el. Az utolsó, IV. ütem állami átvételre történő leadása 1995. év végén történt meg. Az I-IV. ütemek állami átvétele és ütemenkénti forgalomba adása 1998. év végéig zajlott le.
A DFT felmérés főbb paraméterei:
A részletpontok pontossági követelményeit az oldal alján lévő táblázat tartalmazza.
Megjegyzések a táblázattal kapcsolatban:
A térképi állományokat az ITR 2.4 által létrehozott adatformátumban adták le a készítők. A DFT rétegkiosztása és pontkódolása egyedi, azt a műszaki tervvel együtt fogadta el az FM FTF. A 21/1995. FM rendelet kiadásakor már olyan készültségi fokú volt a felmérés (végszállítás: 1995. december 10.), hogy előírásait itt már nem lehetett figyelembe venni.
A szombathelyi DFT-vel kapcsolatban a következő fontos állomás 1997 novembere volt, amikor megindultak a tárgyalások az NKP Kht. és a GEODÉZIA Rt. között, a digitális földmérési térkép DAT Szabályzatok szerinti átalakítására.
A közbeszerzési törvény szerint közzététel nélkül, tárgyalásos eljárással lehet adni új megbízást a korábbi munkavégzőnek, ha ennek feltételei adottak.
Részletpont |
Ellenőrzött |
Megengedett |
Megengedett legnagyobb eltérés F7 szerint (m) |
Megengedett legnagyobb eltérés DAT szerint (m) |
Elsőrendű |
0–50 100 200 |
0,15 0,20 0,25 |
0,20 0,25 0,35 |
0,12
|
Másodrendű |
0–50 50–100 100–200 |
0,20 0,25 0,30 |
0,25 0,35 0,55 |
0,21
|
Harmadrendű |
0–50 50–100 100–200 |
0,25 0,30 0,35 |
0,40 0,55 0,80 |
0,24
|
A munkához felmérési tanulmány nem készült, ezt a tárgyalások helyettesítették. Ezek alapján elkészült az átalakítás műszaki terve, amelynek csak fontosabb pontjait emelem ki:
A digitális térkép DAT szerinti átalakítása a szerződésnek és a műszaki tervnek megfelelően 1999. évi határidőre elkészült.
A DAT átvételt és kezelést biztosító szoftver hiányában továbbra is a forgalomban lévő DFT-t vezetjük, amivel biztosítjuk a naprakészséget.
Időrendben a szombathelyi DAT átalakítást a szentgotthárdi és kőszegi DAT felmérés követte, a sort a büki DAT zárja. Ezeknek a felméréseknek csak a legfőbb jellemzőit mutatom be a következőkben.
Szentgotthárd DAT felmérés, Körmendi Körzeti Földhivatal:
1. belterület
Újfelmérés az újonnan becsatolt területeken |
222 ha |
Részleges új felmérés (tömbkontúr mérésével, a belső tartalom beszerkesztésével) |
387 ha |
Digitális átalakítás (digitalizálással és a meglévő digitális állományrészek összeszerkesztésével) |
357 ha |
2. külterület
Digitális átalakítás (meglévő digitális állományrészlet 2000 ha-on); |
5806 ha |
A forgalomba adás 2000-ben megkezdődött, de leállt, mert a TAKAROS program külterületi földrészletként nem tudja értelmezni a DAT-ban kialakított, 1-el kezdődő külterületi helyrajzi számokat. Megoldás erre még nincs, csak elképzelések vannak (pl. a TAKAROS-t alkalmassá kell tenni a DAT-ból jövő adatok számára, ameddig ez nem történik meg, legyen különleges külterület az 1-el kezdődő hrsz. miatt). Akadályt jelent továbbá, hogy földhivatalaink nincsenek eléggé felkészülve a MICROSTATION állományok fogadására, ezért digitális térképi állományt ITR-be történő konvertálással próbáltak létrehozni. A konvertálás kevés sikerrel járt az alábbiak miatt:
Sajátos célú munkák vizsgálatához, adatszolgáltatáshoz jelentős többletmunka szükséges, hogy értékelhető állomány-kivágatunk legyen.
Tervezzük a DATVIEW2 program alkalmazását Szentgotthárdon. Jelenlegi állás:
Kőszeg DAT felmérés, Szombathelyi Körzeti Földhivatal:
1. belterület
Újfelmérés (Szabóhegy, Kőszegfalva és egyéb becsatolt területek) |
166 ha |
Részleges újfelmérés (a központi belterület teljes egészén) |
441 ha |
2. különleges külterület (zártkert)
Újfelmérés |
273 ha |
3. külterület
Digitalizálás (a város Ny-i részén elhelyezkedő erdőterületek) |
3088 ha |
Újfelmérés (meglévő digitális állományrészlet 743 ha-on állt rendelkezésre); |
1496 ha |
A készítő a digitális térképet ITR 2.5 formátumban adta át a földhivatalnak. Az állomány sajátossága az volt, hogy mind a 256 réteget megnevezték, és alkalmazták a DAT állomány előállítása során. Leadás után a megyei földhivatal a 21/1995. FM rendeletnek megfelelően alakította át az ITR-es állományokat.
A munka állami átvételi vizsgálata megtörtént, de a forgalomba adás a szentgotthárdi tapasztalatok miatt nem valósult meg. A földmérési munkavégzés kettős állapot szerint folyik, az adatszolgáltatáshoz és vizsgálatokhoz az átalakított állományt használjuk.
Bük DAT felmérés, Szombathelyi Körzeti Földhivatal:
1. központi belterület
Részleges újfelmérés (korábbi tömbkontúrmérés bedolgozása, előző felmérés adatainak beszerkesztése, és helyszíni mérések végzése) |
257 ha |
2. Bükfürdő egyéb belterület
Meglévő digitális térkép átalakítás kiegészítő méréssel |
91 ha |
3. külterület
Digitális átalakítás meglévő állományok bedolgozásával |
1201 ha |
Újfelmérés |
539 ha |
Felmérési tanulmány nem készült, az ajánlati felhíváshoz készített Műszaki terv alapján folyt a munka. A GEODÉZIA Rt. többlet felajánlást tett, amelyben vállalta, hogy a központi belterület digitális állományát mérési adatból szerkesztik meg (nem digitalizálnak). Ahol méretekből nem, vagy nem megbízhatóan szerkeszthető a térképi objektum, ott elhatárolás után koordinátamérést végeznek. A DAT felmérés munkarészeit állami átvételre leadták, jelenleg az átvétel folyamatban van.
Az előadás során elhangzott példákból kitűnik, hogy Vas megyében nagyon sok tapasztalat gyűlt össze a digitális térképezésről. Látjuk azokat a kritikus munkafázisokat, amelyeknél még a jelenleginél is alaposabb, példák alapján kidolgozott és bemutatott szabályozásra van szükség.
Egyre sürgősebb a kapcsolódó szabályozások modernizálása (A5, F2), illetve az új területek szabályozása (GPS).
Láttunk kedvező jeleket is, mint pl.: GEODÉZIA Rt. felajánlása Bük DAT esetében, amiből kitűnik, hogy a felmérők is korrekt, a jelenkor pontossági igényeinek jobban megfelelő térképet szeretnének készíteni.
Pozitív hatása volt Döröske község zártkertjének újfelmérésénél annak, hogy a földmérési törvény szellemében elkészített felhívásokat közvetlenül az érintettekhez juttatták el, ugyanis ennek hatására már az első felhívás 80%-os sikert erdeményezett.
Több példát hozhatnék fel, hogy fejlődő települések (településrészek) esetében milyen előnyökkel jár a digitális térképezés. Ezek közül az ingatlanforgalom biztonságát növelő, gyors és pontos adatszolgáltatást és a létesítmények kitűzési és megvalósulási feladatait elősegítő, számszerű formát említem meg.
Érdemes arra is odafigyelni, hogy a digitális térképre történő átállással, a kettős vezetés megszűntével többletmunkától szabadulunk meg. Társadalmi elismertségünket nagyban javítja, ha a napra kész állományaink egyre nagyobb területet fednek le.
Jelenleg, korlátozott lehetőségeink miatt, elemorientált, kisebb integráltságú rendszert működtetünk, nem tudjuk a DAT előnyeit érvényre juttatni, mint például:
Az elmúlt 10 év informatikai fejlődésének üteme intő jel a következőkre:
Ezek nélkül nem valósíthatjuk meg céljainkat, a modernebb informatikai rendszer bevetését és a korszerűbb szakmai szabályozás mindennapivá tételét.