A szlovák földügyi nyilvántartás
Az MFTTT által 2001. július 5-7. között Szombathelyen megrendezett vándorgyűlésen elhangzott előadás szerkesztett változata

Bada Mátyás, a Szlovák Geodéziai, Kartográfiai és Kataszteri Hivatal főosztályvezetője

Kedves Kollégák!

Örömmel fogadtam el a meghívásukat erre a találkozóra, amely gazdag szakmai programot nyújt. Engedjék meg, hogy átadjam a Szlovák Geodéták és Térképészek Társasága, valamint a Szlovák Köztársaság Geodéziai, Kartográfiai és Kataszteri Hivatala üdvözletét. Engedjék meg, hogy néhány szót mondjak a Szlovák Geodéták és Térképészek Társaságáról (SZGTT).

A Társaság 1990 szeptemberében alakult, és folytatta az egykori tudományos és technikai társaság munkáját. A Társaság 420 tagja hét szakosztályban dolgozik. A Társasággal egy időben alakult a Szlovák Geodéták és Térképészek Szövetsége, melynek tagjai a vállalkozó geodéták, később ezen az alapon keletkezett a Geodéták és Térképészek Kamarája. Ezen kívül működik még a Szlovák Térképészek Társasága is.

Az SZGTT fő feladata a népművelés, szemináriumok, kiállítások és konferenciák szervezése. Jelentős a Társaság nemzetközi tevékenysége, legfőképpen a képviselet ellátása a geodéták nemzetközi szervezetében, a FIG-ben, de az együttműködés a csehországi és lengyelországi társaságokkal is fontos. A cseh, lengyel és szlovák társaságok hagyományos Geodéták Napján, melyet idén hetedik alkalommal szerveztünk meg Pozsonyban, részt vettek az Önök szervezetének képviselői is. A partnerszervezetek megegyeztek a magyar képviselők rendszeres meghívásában.

A Szlovák Geodéták Szövetsége reméli, hogy a magyar szervezet képviselői ezeken a rendezvényeken bemutatják saját szakmai tapasztalataikat, és egyben újakat szereznek. Örülünk az együttműködésnek.

Engedjék meg, hogy röviden tájékoztassam Önöket Szlovákia ingatlan kataszteréről, annak szervezeti felépítéséről, törvényből fakadó feladatairól, valamint jelenlegi prioritásairól.

Mint tudják, katasztereink közös történelmi gyökere a volt monarchia kataszterében található. Szlovákia jelentős területén még ma is használjuk az eredeti kataszteri térképeket 1:2 880 méretarányban, és a tulajdonjogi viszonyok nagy részét, leginkább a külterületeken, a telekkönyvben tartjuk nyilván.

8badakepAz ingatlanok kataszteréről és tulajdonjogáról, illetve a hozzájuk kapcsolódó egyéb jogokról szóló, 1993. január 1-jén hatályba lépett törvény értelmében a kataszteri hivatalok megkapták a döntéshozatal jogát a tulajdonjog keletkezésének, megszűnésének és változásának tekintetében. Ezzel együtt megszüntették az állami jegyzőket, akik addig vezették a jogi iratok nyilvántartását. A három kataszteri hivatalnak és a 36 járási kataszterkezelőnek – a fokozatosan létrejövő jogi osztályok szakemberekkel való feltöltésével – sikerült ellátni a kiszabott feladatot. Ennek az új és felelősségteljes feladatnak a szakmai felügyeletét a Geodéziai, Kartográfiai és Kataszteri Hivatal, mint központi állami szerv látta el.

Miért jött létre ez a Kelet- és Nyugat-Európában teljesen ismeretlen eljárás Csehországban és Szlovákiában?

Ennek az oka az állami jegyzőségek megszüntetésén kívül az volt, hogy a telekkönyv 1964 óta nem volt aktualizálva, és a tulajdonjogi változásokat a régi ingatlan-nyilvántartásban vezették. Az állami jegyzők gyakran csak a telekkönyvi beírások alapján döntöttek, és főképp a nagyobb egységekbe egyesített ingatlanok öröklését nem lehetett a nyilvántartásba bevezetni (pl. ha olyan tulajdonjog változására került sor, mely csak az ingatlan-nyilvántartásban szerepelt). A kataszteri hivatalok kompetenciája vélhetően csak az ingatlanjogok rendezésének befejezéséig, tehát a valóságos viszonyoknak a tulajdonjogokkal való egyeztetéséig tartana.

1996-ban megváltozott a közigazgatási törvény és az ország területi elrendezése. Az addigi három kerület helyett nyolc, és a 36 járás helyett 79 keletkezett. Ezzel egy időben a kataszteri hivatalok az állami közigazgatási szervek irányítása alá kerültek, tehát a kerületi és járási hivatalok alá. Paradox módon a kataszteri szervek betagozódásakor növekedés helyett háromszázzal csökkent az alkalmazottak létszáma, ami ma összesen 2020. A szakképzett alkalmazottak hiányát ma is érzékeljük. A Geodéziai, Kartográfiai és Kataszteri Hivatal csak a szakmai felügyeletet látja el, gazdaságilag és szervezetileg a kataszteri hivatalokat (főosztályokat) a közigazgatási szervek irányítják. Ez a kettősség negatív hatással van a kataszteri hivatalok munkájára és törvény szerinti feladatainak teljesítésére.

A Geodéziai, Kartográfiai és Kataszteri Hivatalnak, de egyben a vállalkozási alapon működő földmérőknek a kívánsága is teljesült idén júniusban, amikor a kataszteri törvény módosításával a kataszteri szervek a specializált állami szerv státuszt visszakapták. A módosítás 2002. január 1-től érvényes, és az EU képviselőinek támogatását is élvezi, mivel az EU a kataszteri hivataloknak nyújtott PHARE támogatást nem volt hajlandó az állami közigazgatáson keresztül eljuttatni. A kataszteri szervek kialakítása és az ehhez kapcsolódó eszközök, épületek és berendezések biztosítása nem lesz könnyű feladat, de vállalnunk kell az egyéb, törvény adta feladataink teljesítése mellett is.

Milyen törvényből adódó feladatokat teljesít a telekkönyvi hivatal Szlovákiában?

Ezeknek a feladatoknak prioritásuk van annak ellenére, hogy némely járási kataszteri szerv kapacitási gondok miatt nem képes a megszabott határidőig teljesíteni azokat. Az utóbbi négy évben 200%-kal megnőtt a telekkönyvvel szemben támasztott feladatok száma, főleg a lakások tulajdonjogi döntéseinek, az állami tulajdon privatizálásának, a jogi vagy természetes személyek és az egyházak restitúciós igényeinek következtében.

A kormány által különös figyelemmel kísért feladat a külterületi földek tulajdonjogának tisztázása, amely helyreállítaná a telekkönyv naprakészségét és az okiratok alapján a tulajdonjogok kataszterrel történő összhangját. Ennek a feladatnak a megoldása 1994-től folyamatosan zajlik, jelenleg a kataszteri terület egyharmada készült el, egyharmada pedig feldolgozás alatt áll. A feladat állami megrendelés, amelyet a kataszteri szervek, illetve a földalap védelmét ellátó szervek megbízásai alapján, vállalkozói földmérő irodák végeznek el. Az állami költségvetés, de a kataszteri és a vállalkozói földmérő irodák szakmai kapacitása sem engedi meg az ennél nagyobb ütemet. A tulajdonjogi viszonyok felújítása főleg a hegyi területeken nagyon nehéz, ahol csak megközelítő méretarányú kataszteri térképek készültek, és az eredeti parcellák megállapítása a jelenlegi műszaki térképen – a telekkönyv szerinti tulajdonigények megtartása mellett – nagyon összetett feladat. A munkálatok első szakaszának befejezése 2006-ra tehető.

A kataszteri hivatalok egyéb, törvényből adódó feladatainak végrehajtását csak az állami költségvetés lehetőségeinek függvényében végzik:

Ami a kataszteri operátok rendezését illeti, a kataszter írásbeli adatait minden járásban számítógépen vezetik, és havonta modemen keresztül aktualizálják a központi kataszteri adatbázist. A geodéziai grafikus adatok számítógépes aktualizálása Szlovákia területének 12%-án valósul meg, de ez az arány az eredeti analóg térképek digitalizálásával nőni fog.

Említettem a kataszteri szervek betagozódását a közigazgatási szervek szervezeti felépítésébe és a Geodéziai, Kartográfiai és Kataszteri Hivatal módszertani felügyeletét. Ezen a tevékenységen kívül a hivatal három költségvetési egységet irányít:

Végül engedjék meg, hogy megköszönjem a rendezvény szervezőinek a meghívást, valamint a lehetőséget, hogy Önöket tájékoztathattam a szlovák kataszter helyzetéről. Reméljük, hogy az itteni földmérők társasága, csakúgy, mint az Önök központi földmérő szerve épít az elmúlt években kialakult jó kapcsolatokra, és meggyőződésünk, hogy a kétoldalú együttműködés sikeres lesz.

Sikeres tanácskozást kívánok!