A földügyi és térképészeti szakág időszerű feladatai
A földügyi igazgatás intézményvezetőinek országos értekezletén, 2001. május 23-án elhangzott előadás szerkesztett változata

Koszegi
Dr. Kőszegi Géza
főosztályvezető, FVM FTF

Mint ismeretes, a közelmúltban, a miniszterváltással összefüggésben több személyi változás érintette a minisztérium vezetői állományát és apparátusát. Ennek szele, bár eltérő okból, de elérte a Földügyi és Térképészeti Főosztályt, ahol hónapok óta a részleg irányítását ideiglenes megoldásokkal biztosította a tárca felső vezetése.

Szakmai körökben köztudott, hogy dr. Szabó Zsolt úr, a Tolna Megyei Földhivatal hivatalvezetője, mintegy négy hónapon keresztül megbízott főosztályvezetőként tevékenykedett a minisztériumban. A tervezetthez képest kissé meghosszabbodott időszak lejártával – áldozatos és eredményes munkája elismerése mellett – ideiglenes megbízását Miniszter úr visszavonta, és egyidejűleg rám ruházta e megtisztelő feladattal járó jogköröket.

Az első pillanattól kezdve érzékelem a feladat súlyát. Bízom abban, hogy jogi végzettségem, eddigi szakmai tapasztalataim, látókörömet szélesítő munkaköreim segítenek majd abban, hogy rövid időn belül átlássam a földügyi szakágba tömörült különböző szakirányok feladatait, azok nemzetgazdasági szerepét, jelentőségét. Már most tapasztalom, hogy az együttműködés révén – a különböző időszakok jelentős feladatain munkálkodva – a földhivatalokban és a FÖMI-ben dolgozó köztisztviselők, illetve a vállalkozói szféra szakemberei, közösen olyan eredményeket képesek felmutatni, melyekre méltán lehetünk büszkék. Ezek az eredmények a garanciái annak, hogy a jelen kihívásoknak – nehéz munka árán –, de meg tudunk felelni.

Általános vélemény, hogy a minisztériumi szakmai irányítás lényege a megalapozott, körültekintő és időben meghozott döntés. Ennek a feltételnek a szakág csak úgy tud eleget tenni, ha a szakismertek állandó bővítése mellett, a korábbinál nagyobb súlyt fektet a feladatok hatékony menedzselésére, melynek része a jó szervezés és a háttérfeltételek magasabb szintű biztosítása is. A Földügyi és Térképészeti Főosztály vezetése e területen rövid időn belül pozitív változásokat szeretne elérni, a tárca vezetőinek segítségét kérve, támaszkodva a minisztériumi munkatársakra és a szakmai közösségre. A vázolt, menedzser típusú vezetői hozzáállás első jelei már megtapasztalhatók a Főosztályon. A napi feladatokhoz, azok szakmai és kapacitásigényéhez jobban idomuló szervezeti struktúra, valamint elhelyezés és létszám kialakítására vonatkozó első lépések megtörténtek, a munkaeszközök bővítése, illetve korszerűsítése folyamatban van.

Tájékozódásom első napjaiban világossá vált, hogy az elmaradt döntéseket rövid időn belül meg kell hoznunk, törekedve az időveszteség okozta esetleges károk enyhítésére. Ezek részben a szervezetszerű, részben pedig a prioritással rendelkező feladatokat érintik. A következőkben röviden összefoglalom az időszerű, legjelentősebb tennivalókat (a sorrend nem fontossági szempontokat tükröz):

1. A szervezetszerű feladatok határidőben, magas színvonalon történő teljesítése.

A korábban már megkezdett feladatokat reális határidőre végre kell hajtani. Ezek egy része a „folyamatos” kategóriába tartozik. A feladatok maradéktalan teljesítéséhez szükséges szervezési, pénzügyi intézkedéseket haladéktalanul meg kell hozni, továbbá - a munkafolyamatba építve - az indokolt ellenőrzéseket ütemezetten végre kell hajtani.

2. A hátralévő földprivatizációs feladatok (kárpótlás, részarány-tulajdon rendezés) országos helyzetének átvilágítása, a munka befejezéséhez szükséges feltételek feltárása és biztosítása, valamint a földügyi intézmények kapcsolódó munkájának irányítása.

Az irányítás hatékonyságának fokozása érdekében a feladatot a Földművelésügyi Hivatalok Főosztállyal együttműködve kell végrehajtani.

3. A termőföldről szóló 1994. évi LV. törvény folyamatban lévő módosításából következő feladatok ellátása.

A törvényjavaslat részben a földvédelmi járulékmentes beruházások körének bővítésére, részben pedig a járulék összegének differenciált emelésére irányul. A módosítás hatálybalépését követően a kapcsolódó földhivatali eljárás egységességének megteremtése és fokozott ellenőrzése új feladatként jelentkezik.

4. A földhivatalok ötévenkénti átfogó szakmai ellenőrzése gyakorlatának visszaállítása.

Ehhez kapcsolódóan időszerű főosztályi feladat egy új referensi (terület felelősi) rendszer kidolgozása és alkalmazása. Meg kell határozni a referens működését, a megyében való megjelenés gyakoriságát, a panaszok helyben való vizsgálatát. El kell érni, hogy minden - Főosztályon belüli - szakterületnek minden megyében megnevezett referense legyen.

5. A földhasználati nyilvántartás feltöltése.

A nyilvántartás személyek szerinti feltöltése 90%-ban megtörtént. Olyan statisztikát kell készíteni a meglévő jelentések alapján, amely választ ad arra, hogy ez a feltöltés területi arányban mit jelent. A hátralévő munkafeladat ismerete alapján el kell készíteni a 100%-os feltöltés mielőbbi elérésének ütemezését, mérlegelve az ehhez szükséges feltételek biztosíthatóságát.

6. Az ügyirathátralék ellenőrzése, a késedelmes ügyintézés visszaszorítása.

A havi rendszerességű jelentések folyamatos elemzésével figyelemmel kell kísérni a földhivatali ügyirathátralék alakulását, és intézkedéseket kell tenni az elmaradások felszámolására.

7. A Fővárosi Földhivatal illetékességi területén keletkezett ügyirathátralék felszámolása.

Helyzetelemzés segítségével fel kell tárni a teljes körű rendezést még hátráltató okokat, és megfelelő intézkedéseket kell hozni a megnyugtató megoldás érdekében. Ennek keretében kiemelt figyelmet kell fordítani a rendezetlen jogállású ingatlanok zökkenőmentes feldolgozására.

8. Az Európai Unióhoz történő csatlakozási folyamat feladataiban való aktív részvétel.

Kiemelt főosztályi feladat a megkezdett, földügyi és térképészeti integrációs feladatok végrehajtásának felgyorsítása, koordinációs tárgyalások kezdeményezése és megfelelő előterjesztések készítése a még hiányzó minisztériumi és egyéb források (EU harmonizációs keret, PHARE, SAPARD) haladéktalan biztosításának előmozdítására. Az Integrált Igazgatási és Irányítási Rendszer földügyi hátterének megteremtése érdekében fokozott aktivitást kell megkövetelni a végrehajtó földügyi intézményektől (elsősorban a Földmérési és Távérzékelési Intézettől és a Nemzeti Kataszteri Program Kht.-tól).

Tovább nem halasztható intézkedést igényel az FVM informatikai részlege által kidolgozott MENTÁR koncepció szükséges továbbfejlesztése a szakterületi észrevételek figyelembevételével, továbbá az országos távérzékeléses növény-monitoring program 19 megyére történő jövő évi előkészítése. A kivitelezhetőség és stabilitás érdekében 2002. évtől ehhez elkülönített fejezeti előirányzatból kell pénzügy hátteret biztosítani. (Az 1997 óta nyújtott operatív növényterületi, növényállapoti és termésbecslési adatszolgáltatás forrását még ebben az évben is a földvédelmi célú előirányzat-csoport jelenti.)

9. A Nemzeti Kataszteri Program átvilágítása.

Át kell tekinteni a Nemzeti Kataszteri Program eredeti céljait, a finanszírozás eddigi és lehetséges megoldásait, továbbá lépéseket kell tenni a következő időszakban esedékes források (hitel, EU harmonizációs keret, a Nemzeti Földalap létrehozásának költségvetési forrása, társfinanszírozás, adatértékesítési bevételek stb.) biztosítása érdekében. Meg kell vizsgálni a földhivatali kapacitások bevonásának lehetőségét, különösen a külterületi digitális földmérési alaptérképek (DAT-ok) előállítására irányuló munkák vonatkozásában. A kapcsolódó pilot munkára a kezdési engedélyt az NKP Kht. részére kiadtuk.

10. A földhivatalok számítógépesítése.

Haladéktalanul folytatni kell a földhivatali elektronikus ügyintézés és adattovábbítás technikai hátterét szolgáló berendezések biztonságos üzemeltetése feltételeinek megteremtésére irányuló munkát. Terveinkben szerepel a meglévő Földmérési és Informatikai Osztály feladatainak szétválasztása és egy önálló, a munkát irányító, koordináló Fejlesztési Osztály kialakítása. A koordináció a minisztérium, a FÖMI és a földhivatalok szakértőinek bevonásával történik. A feladatokat intézkedési tervbe kell foglalni, felelősök és határidők megjelölésével.

11. Képzés, továbbképzés.

A földügyi szakterület Oktatás-továbbképzési Stratégiájában meghatározott ez évi feladatok teljesítésére nagy hangsúlyt kell helyezni, számolva azzal, hogy a végrehajtás az anyagi lehetőségek függvénye. Célszerűen kezdeményezni kell az EU harmonizációs tárca-források megnyitását az EU által preferált intézményfejlesztési programba illeszkedő, földhivatali humán erőforrás-fejlesztés előmozdítása érdekében. Az oktatási intézményekkel kialakított jó munkakapcsolatok ápolását, fejlesztését szintén fontos kérdésnek tartom.

12. Földbirtok-politikai koncepcióval összefüggő részletes feladatok kimunkálása.

Az elméleti megalapozást követően, az érintett minisztériumi részlegek, valamint szakmailag felkészült szervezetek bevonásával jóváhagyásra elő kell készíteni a tárca aktualizált földbirok-politikai koncepciójával összefüggő feladatok tartalmi és időbeni tervét. A tervezet jóváhagyását követően forgatókönyvet kell összeállítani a birtokrendezési program indítása érdekében, támaszkodva a kísérleti, magyar-német TAMA projekt eredményeire.

13. Előkészületek a Nemzeti Földalap hatálybalépését követő feladatokra.

Elő kell készülni a Nemzeti Földalap működtetésének néhány, a szakterületre háruló feladata végrehajtására annak érdekében, hogy a vonatkozó törvény hatálybalépését követően a munka ne szenvedjen késedelmet.

14. Előkészületek a földrajzi nevekkel kapcsolatos jogi szabályozására.

15. Nemzetközi kapcsolatok.

Szakmánkkal összefüggő nemzeti érdekeink fokozott érvényesítése érdekében fejlesztenünk kell nemzetközi kapcsolatainkat, elsősorban az európai földügyi-térképészeti szervezetekben (ENSz EGB WPLA, EUROGI stb.).

A felsorolásból is érzékelhető, hogy a Főosztály által irányított terület tevékenységi köre rendkívül szerteágazó. A napi folyamatokat jól ismerő kollégáknak arról is tudomásuk van, hogy mely területek igényelnek sürgős beavatkozást a mielőbb felmutatható eredmények érdekében. Nem nehéz kitalálni, hogy mindenki számára az a téma fontos, amely területen dolgozik, ahol közvetlenül érzi a problémákat, és sürgetve várja azok megoldását. Sokszor ebből adódik a türelmetlenség és a feszültség, melynek egy-egy szakmai fórumon tanúi lehetünk. E téren nagyobb önmérsékletre van szükség. Természetesen a stratégiai irányítás lépései nem lehetnek öncélúak, mivel a földügyi szakigazgatás irányában megfogalmazott – a szolgáltató állam funkcióból adódó – tennivalók szabják meg a többnyire egymásra épülő feladatok és beavatkozások sorrendjét. Éppen ezért a döntéseknél nagy körültekintésre és a rendelkezésre álló vagy elérhető források megfelelő elosztására és beosztására van szükség.

A vázolt tennivalókhoz szükséges feltételek megteremtésénél némileg segítségünkre van, hogy a társadalom figyelmének homlokterében áll a földügyi és térképészeti szakterület. Ez a figyelem azonban valamennyiünket kötelez, mely átlátható célokra, jó minőségű munkára és eredményekre sarkall. Ehhez kérem a tisztelt Olvasó, a szakterületen működő valamennyi kollégám segítő támogatását.

Current tasks of the Hungarian Land Administration

Dr. G. Kőszegi
Summary

The management of the Ministry of Agriculture and Regional Development was changed a short time ago. The author of the article is one of the members of the new management board. According to the new leadership it is very important to make the topical tasks and challenges known by the experts who are active in the Hungarian Land Administration. The main part of the activity is linked to the harmonization with the European Union. Lands and mapping is a very special area because it gives the geometrical basis for several sectors in Hungary. Among the priorities are such tasks as the govermental policy on land tenure, the land consolidation and the National Land Fund etc.