Európai integráció és a földügyi szakigazgatás
A gárdonyi XL.
Bányamérő Konferencián elhangzott előadás szerkesztett változata (2001. május 25.)
Apagyi Géza szak-főtanácsos,
FVM Földügyi és Térképészeti Főosztály
Bevezetés
Az Európai Unióhoz való csatlakozás folyamata – az utóbbi évek és a közeljövő eseményeit, feladatait tekintve – az érintett országok, így hazánk számára is meghatározó jelentőségű. A történelmi összehasonlításban egyedülálló és rendkívül összetett feladat-együttes a földügyi igazgatás egészére kihat, úgy is mondhatjuk, hogy az új keletű kihívások zöme az EU csatlakozáshoz kötődik.
A szakterület, a nemzetközi trendeket figyelve, a történelmi hagyományaihoz híven, igyekezett felzárkózni az európai, sőt a világszínvonalhoz. A intézményfejlesztés, mint az EU által meghatározott fogalom és feladat, számunkra a meglévő alapokra történő további építkezést jelenti. Értékelve a jelen helyzetet megállapítható, hogy a megfogalmazott prognózisok helyesnek bizonyultak, és a korábban megkezdett fejlesztéseink is jól követik a nemzetközi trendeket.
A téma érdemi tárgyalása előtt indokolt vázlatosan áttekinteni a földügy igazgatásban dolgozó köztisztviselők feladatait.
A földügyi igazgatás felépítése, szervezetszerű feladatai
Feltételezem, hogy a földügyi igazgatás jelenlegi szerkezetét a bányamérő kollégák, a gyakori munkakapcsolat következtében, meglehetősen jól ismerik. Részletesen bemutatás helyett inkább csak utalok arra a tényre, hogy a földmérési, a földügyi és a telekkönyvi feladatok, illetve az ahhoz rendelt szervezetek integrációjával kialakított, a rendszerváltás időszakában korszerűsített szervezeti struktúra megfelelően idomul a hatályos jogszabályokban meghatározott feladatokhoz. A szervezet intézményhálózatának decentralizáltsági foka a szolgáltató állam típusú feladatellátás kritériumait kielégíti. Az eddigi fejlesztések nyomán már bevezetett elektronikus ügyintézés és annak elterjedése a színvonal további emelésének garanciája. A számítógéppel támogatott ügyintézés ma már létkérdés. Az adatrendszerek összekapcsolhatóságának követelménye, a multiszektorális felhasználói kör viszont csak korszerű gondolkodást és modern technikai megoldásokat engedélyez számunkra. A több évtizedes, következetes felkészülés eredménye, hogy esetenként korszerűbb kínálattal jelenünk meg szolgáltatásainkban, mint amilyenre a környezetünk fogadókészséggel rendelkezik. A távérzékelési módszer felhasználásával készített különböző értéknövelt termékek jól érzékeltetik ezt a helyzetet, mivel ezeket még ma is igen nehéz elhelyezni a hazai piacon.
Az EU harmonizációból fakadó elvárások a földügyi szakigazgatással szemben
Bármilyen meglepő, de az EU részéről nincs közvetlenül meghatározott harmonizációs elvárás a földügyi és térképészeti szakterülettel szemben. Indirekt módon viszont több is van, amelyek a következő kategóriákon keresztül tetten érhetők:
A földügyi
igazgatás mindezeket lefordította a saját nyelvére, és szakmai stratégiáját,
programjait ezekhez igazította.
A megvalósítás az ANP keretében történik.
Az ANP-vel összefüggő földügyi feladatok
Mi az ANP?
Az EU Közösségi Vívmányainak (Acquis Communautaire) hazai átvételével összefüggő intézményfejlesztési Nemzeti Program (angol rövidítéssel NPAA= National Programme for the Adoption of the Acquis Communautaire).
Az ANP megjelölésű, EU harmonizációs nemzeti program végrehajtása részfeladatokra, projektekre bontott formában a földügy és térképészet napi feladataként jelenik meg. E feladatok tekintetében sürgető kényszert jelent az a tény, hogy szakterületünk infrastrukturális szolgáltatásokat nyújt más, szintén az EU elvárások által determinált tevékenységekhez.
Az infrastrukturális jelzőn nagy hangsúly van. Ez azt jelenti, hogy a földügyi részterületek az alapadatok birtokában vannak, kötelességük azokat gondozni, kezelni, a mindenkori igények szerint alakítani és szolgáltatni. Ez egyben azt is jelenti, hogy biztosítaniuk és garantálniuk kell a közhitelességet is. Ezek az állami adatok képezik a továbbiakban a rárakódó többletinformációk, további tematikák megbízható alapját.
Az EU csatlakozás feltételei között felénk címzett elvárás, hogy a mainál lényegesen magasabb színvonalra kell emelni szolgáltatásainkat, melynek csak az egyik – a legköltségesebb – feltétele a technikai fejlesztés. A technikai fejlesztésen természetesen nem csak az elhelyezési feltételek javítását és a számítógépesítést értem, hanem a számítógéppel kezelhető alfa-numerikus és geometriai (térképi) adatok előállítását, továbbá azok adatbázisokba rendezését is.
A másik – kevésbé elhanyagolgató – feltétel a köztisztviselői kar tudásszintjének emelése, szemléletének formálása.
Az ingatlan-nyilvántartási, földhasználati, valamint földmérési, térképi adatok, illetve értéknövelt termékek IT alapú kezelése, továbbá a megfelelő tudásszintű humán erőforrás biztosítása – az EU felé haladva – meghatározó követelmény, mely számottevő financiális igényt támaszt. Az állandósult forráshiánnyal küszködő központi költségvetés számára ez utóbbi megállapítás jelenti talán a legnagyobb nehézséget, még akkor is, ha az Unió különböző segélyprogramokkal támogatja e folyamatokat. A pénzhiányos, elhúzódó fejlesztési projekt a legjobb esetben „szalámi szeletelés”-hez hasonlítható, melyre a mi szakterületünk is sajnos több példával szolgálhat.
Az ANP agrárfejezetének VIII. alfejezete foglalja össze a földügy és térképészet terén jelentkező soron kívüli feladatokat.
Tekintettel arra, hogy a Közösség agrárpolitikájához (CAP) kapcsolódóan a következőkben többször hivatkozunk egy, a szakterületünket szorosan érintő feladatra, nevezetesen az agrártámogatások ellenőrzését felölelő rendszer földügyi-térképészeti megalapozására, indokolt azt röviden definiálni:
E fogalom az Integrált Igazgatási és Ellenőrzési Rendszer (IIER, angol nyelvű rövidítéssel IACS) elnevezést kapta, melyről tudni kell, hogy a vonatkozó EU jogszabály valamennyi tagállam részére előírja annak létrehozását és térinformatikai támogatással történő, hatékony működtetését.
A fogalom tisztázása után példaként, (címszavakban) bemutatom a földügyi-térképészeti szakterület 1999. évi – zömében 2000-ben megvalósult – néhány ANP projektjét:
VIII/A/1 Felszínborítás és földhasználati adatok előállítása és biztosítása az EUROSTAT igényei figyelembevételével.
VIII/A/2 Összhang és koordináció biztosítása a PHARE projektek és az ANP feladatok között
– TAKAROS,
– TAKARNET,
– META (megyei TAKAROS).
– földhivatali dolgozók továbbképzése,
– hiányzó eszközök beszerzése, rendszerbővítés,
– a META rendszerrel szemben támasztott követelmények kidolgozása,
– adathozzáférés elősegítése ? a hivatalos TAKARNET honlap aktuális információkkal való feltöltése.
VIII/A/3 Előkészületek az IIER adatkiszolgálására
VIII/A/4 Az EU harmonikus IIER távérzékeléses alrendszerének kidolgozása
VIII/A/5 Földértékelés és integrált birtokrendezés a földpiac erősítése érdekében
A földügyi- térképészeti szakterület 2000- 2001. évekre tervezett ANP programjainak összeállítása során meghatározó szempont volt az előző évben megkezdett feladatok törés- és fennakadásmentes folytatása.
Az aktuális szakterületi gazdaságfejlesztési programok
Az ANP az ismertetett intézményfejlesztési programokkal párhuzamosan ún. gazdaságfejlesztési programok megvalósítását is célul tűzi. Ezek a következők:
Alaphálózati program
A tervezett program aktív hálózati pontok létesítésével biztosítja majd a mezőgazdasággal, a közlekedési hálózatok fejlesztésével összefüggő terepi mérések hatékonyságát a differenciális műholdas helymeghatározási technika széleskörű bevezethetőségének elősegítésével. A program megfogalmazása folyamatban van.
Nemzeti Kataszteri Program
A korszerű, digitális földmérési alaptérkép (DAT) készítésére irányuló országos program végrehajtása 1997 óta folyamatban van.
Magyar Topográfiai Program
A program előkészítés alatt áll. Az érintett minisztériumok (FVM, HM) tanulmányok elkészítéséhez és egyes részfeladatok végrehajtásához részben saját, részben EU harmonizációs forrásokat biztosítottak. A teljes program beindítása elsődlegesen financiális kérdés.
A gazdaságfejlesztés további elemei
A program szakterületi elemeit az országos térinformatikai adat-infrastruktúra kiépítéséhez szükséges projektek jelentik. A fent felsoroltak mellett ide tartoznak még különösen
A földügy kapcsolódása az EU segélyprogramokhoz (PHARE, SAPARD)
A földügyi PHARE segélyprogramok
Magyarország felzárkózását támogató közösségi PHARE segélyprogramhoz a földügyi igazgatás már a kezdeti szakaszban kapcsolódott.
A Közösség és a Magyar Köztársaság kormánya közötti megállapodás alapján 1992-ben indult el a „Földhivatalok számítógépesítése” című PHARE segélyprogram, mely egy átgondolt koncepció alapján, ütemekre bontott fejlesztést irányzott elő az ingatlan-nyilvántartásban megvalósuló elektronikus ügyintézés érdekében. A program a minisztérium informatikai stratégiájára támaszkodott. A segélyprogram projektjei – fokozatosan és egymásra épülve – a következők szerint valósultak meg.
I. fázis – a vidéki körzeti földhivatalok számítógépesítése (1992-1997)
Létrehoztuk az ingatlan-nyilvántartás szöveges adatbázisát.
II. fázis – a vidéki körzeti földhivatalok számítógépesítése (1995 novemberétől)
Az I. fázis egyik jelentős eredménye volt az ingatlan-nyilvántartás szöveges adatbázisának létrehozása. A térképi háttér számítógépes kezelhetőségének megoldása indokolta a II. fázisnak minősülő, szintén a körzeti földhivatalokra kiterjedő újabb PHARE projekt, a Térképen Alapuló Kataszteri Rendszer Országos Számítógépesítése (TAKAROS) elnevezésű feladat beindítását.
Földhivatali adatszolgáltató hálózat (1997. februártól)
Az előzőekben bemutatott II. fejlesztési fázis megvalósításával párhozamosan, kisebb időeltolódással a „Földhivatalok számítógépesítése” című átfogó PHARE segélyprogram újabb üteme kezdődött meg 1997. februárjában. A „Nagyterületi adatátviteli hálózat földhivatalok számára” elnevezésű projekt fő célja a körzeti föld-hivatalok ingatlan-nyilvántartási adatbázisainak telekommunikációs hálózatba való csatolása. Az adatátviteli hálózat a TAKARNET fantázianevet kapta a TAKAROS NETwork szavak felhasználásával.
A TAKARNET alapvetően megváltoztatja a földhivatal – ügyfél kapcsolatot, felgyorsítja az ügymenetet, egyszerre nagyszámú és az ország különböző helyszíneiről bejelentkező felhasználót képes kiszolgálni, biztonságosabbá teszi az ügyiratok kezelését.
A megyei földhivatalok számítógépesítése (2000–2001)
A „Földhivatalok számítógépesítése” című átfogó PHARE segélyprogram egyik újabb ütemeként valósul meg a META (MEgyei TAKAROS) rendszer.
Tervezett új szolgáltatásai:
A Fővárosi Kerületek Földhivatalának számítógépesítése (1995–1999)
A fővárosi számítógépesítés a PHARE segélyprogram külön projektjeként valósult meg. A földügyi igazgatás történetében a Főváros ügye mindig elkülönült fejezet volt, mely számos okra vezethető vissza. Ezek közé sorolhatjuk
Ma sokan vitatják az elkülönülés szükségességét.
További szakterületi PHARE projektek
E projektekről és a vonatkozó kapcsolatrendszerről az irodalom segítségével tájékozódhat az olvasó.
A SAPARD, mint az EU támogatások új eszköze
A csatlakozási tárgyalások megindulásával egyidőben az EU átértékelte a közép- és kelet-európai társult államok részére nyújtott segélyprogramok szerepét. Az EU segélyek a továb-biakban kizárólag a csatlakozási folyamathoz szorosan kapcsolódó (intézményfejlesztés, beruházások) projekteket támogatják. Az egyes projekt-javaslatok alapja:
A SAPARD célterületei:
A SAPARD program évi 520 millió euróból gazdálkodhat. Szigorú elvárás az EU részéről, hogy a kedvezményezettek az anyagi eszközöket egymással koordináltan használják fel.
A célterületek felsorolásánál kiemeltük azokat a szakmai feladatokat, amelyek leginkább kapcsolódnak a földügyi és térképészeti szakághoz. Az e területeken jelentkező aktuális feladatokat az ANP VIII fejezetének konkrét részfeladatainál nevesítette a szakág.
Tekintettel
arra, hogy a SAPARD regionális, térségi szemléletű, fontos, hogy a
különböző térségi, kistérségi projektek a földügyi-térképészeti
infrastrukturális jellegű alapadatokhoz a földügyi igazgatás intézményhálózatán
keresztül hozzáférjenek. Ez egyben felveti a koordináció, összehangoltság igényét
is. Az adatok kellő időben és megfelelő pontossággal történő előállítása
viszont – a műszaki szempontok mellett – elsősorban financiális kérdés.
Ezt ma még kevesen látják, de még nincs késő.
Az EU agrártámogatások ellenőrzésének rendszere (IIER)
Az Integrált Igazgatási és Ellenőrzési Rendszerről (IIER) feladata, hogy
Az IIER földügyi kihívásai
Az IIER EU harmonikus hazai kifejlesztésével kapcsolatos 1999. évi földügyi feladatokat az FVM ANP programjának VIII. fejezete rögzíti
A hazai alkalmazások eddigi gyakorlatára hivatkozva úgy fogalmazhatunk, hogy a felkészülésnek kiemelt stratégiai területe egy olyan ellenőrző rendszer kialakítása, amely a jelenlegi támogatások ellenőrzésére is képes, fokozatosan fejleszthető, és végül átkapcsolható az EU támogatások ellenőrzésére.
Az ANP fejlesztések során készített rendszertervben javasolt megoldás kialakítása az EU csatlakozásig fokozatosan történhet. A lehetséges szereplők:
– Agrárintervenciós Központ (AIK),
– megyei földművelésügyi hivatalok,
– földhivatalok,
– FVM FÖMI,
– Magyar Államkincstár.
Az EU harmonikus rendszerben az ellenőrzésnek alapvetően két szintje van:
Adminisztratív ellenőrzés ? minden kérelemre vonatkozóan
A típus
B típus
Fizikai (helyspecifikus) ellenőrzés ? az ellenőrzésre kijelölt körzetek kérelmeire kiterjedően (ez az összes kérelem 5-25%-a lehet)
Távérzékeléses ellenőrzés
Helyszíni ellenőrzés és mérés
Összefoglalás
Az előadás
A levonható tanulság
Több tárgyalt téma még nem jutott túl a döntési fázison, ezáltal
Irodalom
Apagyi Géza: Az európai integráció és a földügyi igazgatás (Nyugat-Magyarországi Egyetem Földmérési és Földrendezői Főiskolai Kara, TEMPUS-SDiLA jegyzet, Székesfehérvár, 2000)
Apagyi Géza – Dr. Remetey-Fülöpp Gábor: Az ANP program 1999. évi harmonizációs feladatai a földügy és térképészet területén – előadás (Térinformatikai Műhely Kolozsvár, 1999. október)
FVM Földügyi és Térképészeti Főosztály – Földmérési és Távérzékelési Intézet: Az Integrált Igazgatási és Ellenőrzési Rendszer: Helyzetfelmérés és Javaslat (FVM ANP VIII/A. Tanulmány, 2000)
Dr. Kozma Imre: A földügyi szakigazgatás dolgozóit érintő kihívások menedzselése – előadás (INGATLANKATASZTERI FÓRUM Agárd, 2000. október 12-14.)
Dr. Remetey-Fülöpp Gábor: A földügyi és térképészeti szakterület szolgáltató rendszere a 2000. évi ANP feladatok tükrében – előadás (Open GIS 2000 Székesfehérvár, 2000. március)
European integration and the Land Administration
Apagyi G.
Summary
The process of joining the EU is a very important task for Hungary in these years. This is also a challenge for the Hungarian Land Administration which is controlled by the Ministry of Agriculture and Regional Development. This area (the Hungarian Lands and Mapping) has made an effort to follow the international trends therefore the new challenges mean building on the available basis and background. The topical tasks among the several EU aid programmes are shown in the article. The results of these projects give some solutions, ideas and proposals as well to help the decision makers.