A Nemzeti Kataszteri Program Közhasznú Társaság újabb eredményeiről
Ponicsán Gábor, az NKP Kht. igazgatója
A*Nemzeti Kataszteri Program Közhasznú Társaság létrejötte óta kiemelt fontosságúnak ítéli a partnerintézményekkel való korrekt, operatív együttműködést (FVM, FTF, FÖMI, földhivatalok stb.) és stratégiai elveinek fontos szálaként kezeli a Magyar Földmérő és Térképész Vállalkozások Egyesületével való kapcsolatát. A Nemzeti Kataszteri Program feltételrendszerének fontos eleme a Kht. és a vállalkozások közötti – a közbeszerzés által megkövetelt – kapcsolatrendszer. A Vállalkozások Egyesületénél, mint a magyar földmérő vállalkozások
fórumán felvetődött és kinyilatkoztatott vélemények tevékenységünkre nagy hatással vannak.
A Nemzeti Kataszteri Program Közhasznú Társaság tevékenységét a közhasznúság szigorú kritériumrendszerében végzi, melybe beletartozik az általa felvett hitel felhasználásának átláthatósága, széles körű, nyilvános ellenőrizhetősége, továbbá a verseny tisztaságának és az esélyegyenlőségnek biztosítása a vállalkozások számára a munkák elnyeréséhez.
A szűkebb értelemben vett Nemzeti Kataszteri Program (NKP) jelenlegi helyzetéről szóló beszámolómban az elmúlt év eredményeinek tükrében mutatom be tevékenységünket.
Társaságunk 1999. évi tevékenysége a Nemzeti Kataszteri Programra vonatkozó Kormányhatározatok és az Alapító által jóváhagyott éves terv megvalósítására irányult. Szakmai vonatkozásban a feladatok fő irányát a Földügyi és Térképészeti Főosztály által kijelölt települések kataszteri térképállományának a DAT-szabályzatnak megfelelően digitális előállíttatása, korszerűsítése képezte.
Az épület, melyben az NKP Kht. tevékenykedik (Budapest, XIII. Rokolya u. 1–13.) |
A Kataszteri Program ezen alapvető célkitűzése magában foglalja a közbeszerzési eljárások lebonyolításával kapcsolatos valamennyi részletadatot (pályázati kiírások szakmai előkészítése, pályázatok kiírása, elbírálás lefolytatása, vállalkozói szerződések megkötése stb.). Ugyancsak idetartozik a kivitelezés nyomon követése, folyamatos ellenőrzése, együttműködve az illetékes földhivatalokkal, illetve a Földmérési és Távérzékelési Intézettel.
1999-ben az előző évinél is fontosabb feladatként jelentkezett mind a megvalósítást, mind a forrásbiztosítást illetően a földhivatalok ingatlan-nyilvántartásának korszerűsítéséhez, a digitális térképek kezeléséhez, fogadásához szükséges, az FVM Földügyi és Térképészeti Főosztálya fejlesztési koncepciójának megfelelő, számítástechnikai fejlesztés.
Az alapfeladatok elvégzése mellett kiemelt szerepet kapott a program megvalósításában érintett szervezetekkel való együttműködés továbbfejlesztése. Ebben különös figyelmet szenteltünk a programba kapcsolt települések önkormányzataival, a kivitelezés alapvető forrását biztosító Magyar Külkereskedelmi Bankkal, valamint a végrehajtásban az 1/1998. FVM utasítás előírásai alapján közvetlenül érintett intézményekkel (földhivatalok, Földmérési Intézet) kiépített kapcsolatrendszernek.
A program 1999. évi megvalósítása során tekintettel kellett lenni a jogszabályi környezet változásaira. Az ezzel kapcsolatos feladatok különösen a Társasági Törvény és a Közbeszerzési Törvény változásaival függtek össze.
A működés pénzügyi feltételeinek alakulása
1999-ben a Társaság üzleti tervében megfogalmazott feladatok finanszírozásához a pénzügyi források – az év egészét tekintve – rendelkezésre álltak, a forrásbiztosítással kapcsolatos késedelem azonban a feladatok éven belüli ütemezettségére kedvezőtlenül hatott. Mint ismeretes, a kormány döntése alapján 1997. szeptember 30-án kiírt pályázatot a Magyar Külkereskedelmi Bank nyerte meg. A bank a pályázatának ajánlati feltételei között jogot kapott a hitel-visszafizetés kormány által biztosított kezességére, a lehívott hitelállomány kötvényesítésére. A kiírás értelmében a nyertes pályázó által biztosított hitelkeretből rendezni kell a Magyar Fejlesztési Bank által korábban folyósított hitelt és annak kamatait.
Az Alapítói Határozat által
biztosított felhatalmazás alapján 1998. május 13-án, a Ma-
gyar Külkereskedelmi Bank és a Nemzeti Kataszteri Program Kht. között aláírásra
került a pályázatban kiírt, 6,6 mrdFt összeget kitevő Hitelszerződés, valamint a
kötvények kibocsátásának és forgalmazásának szabályozására irányuló Forgalmi
Megállapodás, azzal a feltétellel, hogy érvénybe lépése azon a napon történik,
amikor a kormány, illetve a nevében eljáró Pénzügyminisztérium kezességvállalása
ténylegesen megtörténik.
A kormány a kezességre vonatkozó 1087/1998. (V. 16.) sz. határozatát 1998. június 30-i közzététellel meghozta, annak végrehajtására azonban csak 1999. február 3-án került sor. A jelentős késedelem alapvetően a kormányváltással összefüggő, a Pénzügyminisztériumban bekövetkezett személyi és szervezeti változásoknak tudható be. A kezesség aláírásának késedelme azonban az 1999. évi terv alakulására is kihatott. A kezesség biztosításáig ugyanis – a korábbi előfinanszírozási hitel lekötöttsége miatt – mindaddig nem lehetett újabb pályázatot kiírni, amíg annak fedezete nem volt biztosított, s ez az éves terv megvalósításában mind a bevételek, mind a ráfordítások vonatkozásában némi elmaradást eredményezett.
1. ábra. A Nemzeti Kataszteri Program kivitelezése során a digitális térképek előállításában érintett települések (2000. július) |
A hitelszerződés érvénybe lépését követően a bank és a kht. között már korábban is jellemző igen jó együttműködés tovább folytatódott. Visszafizetésre került az előfinanszírozási hitel, zökkenőmentesen folytatódott a program finanszírozása. Az év közepétől on-line pénzügyi kapcsolatot létesítettünk a bankkal. A Forgalmazói Megállapodás értelmében 1999. július 1-jével 1,5 mrdFt értékben kibocsátásra került az első, 3 hónapos lejáratú, ún. “Kataszteri kötvény”, ami negyedévenként a lehívott hitelállomány összegéhez igazodóan megismétlésre kerül.
1999-ben a program megvalósításához felhasznált hitel kamatainak finanszírozása a minisztérium költségvetése részeként, a Nemzeti Kataszteri Program célelőirányzat terhére történt. A korábbi évhez hasonlóan a folyósítással kapcsolatban gondot jelentett, elsősorban az év első felében, hogy ez a költségvetési rovat is bekerült az ún. program-finanszírozás rendszerébe, minek következtében a bürokratikus eljárás és az utólagos finanszírozás elvéből következően a kamatfizetési kötelezettség teljesítésére átmenetileg más forrást kellett igénybe vennünk.
Az önkormányzati forrásokról
A program pénzügyi feltételeinek megteremtésében az önkormányzati források bevonása jelentős szerepet játszik. Az 1999. évben ebből kiindulva kiemelt figyelmet fordítottunk az önkormányzatokkal való kapcsolatok kiépítésére, együttműködési készségük elnyerésére. Azok az önkormányzatok, amelyek tervezési, nyilvántartási, adatszolgáltatási stb. munkájuk során felismerik a korszerű digitális térképi adatállományok előnyeit, fejlesztési hozzájárulásukkal segítik a program megvalósítását. Szándékaik elérésében azonban több esetben saját forrásaik hiánya az akadály, de néhány esetben a képviselő-testületek érdekfelismerésének hiánya nehezítette a közreműködésüket. Ekkor igyekeztünk személyes részvételünkkel is segíteni a testületi (bizottsági) döntések meghozatalát a program céljainak, műszaki és pénzügyi feltételeinek megismertetésével.
Az önkormányzatokkal való együttműködés eredményeképpen az 1999. év végig 14 önkormányzattal 357,8 mFt összegű fejlesztési hozzájárulásra vonatkozó szerződés megkötésére került sor, amelyből december 31-ig 145,5 mFt átutalása is megtörtént. Ez 25,5 mFt-tal több az éves előirányzottnál. Ezen túlmenően a folyamatban lévő közbeszerzési eljárásokkal párhuzamosan 10 aláírt vagy aláírási eljárás alatt lévő előszerződés jött létre a kht. és a települési önkormányzatok között. Jelenleg 19 önkormányzattal folytatunk tárgyalásokat a Nemzeti Kataszteri Programhoz történő csatlakozásukkal kapcsolatosan.
Igen nagy eredménynek tartjuk, hogy az agrárgazdasági célokat szolgáló állami alaptérképek készítésében résztvevő vállalkozások műszaki fejlesztésének támogatása vonatkozásában a Földügyi és Térképészeti Főosztály erőfeszítéseit siker koronázta. A pályázati felhívás szerint a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium a programban közreműködő vállalkozások műszaki fejlesztéséhez nyújt támogatást, abból a célból, hogy elősegítse a minőségi követelményeknek megfelelő
és hatékony technikai háttér kialakítását és fejlesztését, amely lehetővé teszi a Nemzeti Kataszteri Program magas színvonalú végrehajtását. Első ízben 1999. évben 14 földmérő vállalkozás, majd ebben az évben 12 vállalkozás nyert támogatást, összesen 50–50 mFt értékben. Ez, tekintettel a saját forrásigényre is, legalább 125–125 millió forint fejlesztési célú befektetést jelent a vállalkozásoknál.
A közbeszerzési eljárásokról
A Kormány 1087/1997. (VII. 29.), majd ezt követően a 1087/1998. (VI. 16.) kormányhatározata rendelkezett a Nemzeti Kataszteri Program finanszírozásához szükséges állami kezességvállalásról. A határozatok előírják, hogy az állami készfizető kezességvállalással biztosított hitelből végrehajtott beszerzésekre a közbeszerzési törvény szabályait kell alkalmazni.
A törvény előírásainak megfelelően 1997-ben kidolgoztuk, s valamennyi érintett szervezet (Földügyi és Térképészeti Főosztály, Földmérési és Távérzékelési Intézet, földhivatalok, vállalkozók érdekvédelmi szervezete) képviselőivel megvitatva véglegesítettük a közbeszerzési eljárás szabályzatát.
1999-ben törvényerőre lépett a közbeszerzésről szóló 1999. év LX. sz. törvénymódosítás. A jogszabály cogens, azaz eltérést nem engedélyező voltának kiemelt jelentősége van, mert ez az ajánlatkérő, azaz a Nemzeti Kataszteri Program Kht. mozgásterét lényegesen leszűkíti, mérlegelési jogkörét megszünteti, s pusztán a törvény végrehajtójává teszi. A törvénymódosítás az eljárások lefolytatására új, a korábbinál szigorúbb követelményeket és részletesebben szabályozott eljárási gyakorlatot fogalmazott meg. Társaságunk jogi szakértő bevonásával a törvényi előírásoknak megfelelően teljesen átdolgozta a korábbi szabályzatát, s a törvény hatályba lépését (1999. szeptember 10.) követően e szerint járt el, s a jövőben is a törvény szigorú előírásait követve, alkalmazva és megkövetelve folytatja le a közbeszerzési eljárásokat.
A jogszabályi környezet alakulása
1998. június 16-án életbe lépett, a Társaságokról szóló CXLIV. törvény, számos vonatkozásban érintette a társaság alapító okiratát, illetve az annak mellékletét képező, a közhasznú tevékenység folytatására vonatkozó FVM és kht. közötti megállapodást. A törvénymódosításon túlmenően a megalakulást követő három év szervezeti, szakmai változásai is indokolttá tették a fenti dokumentumok korszerűsítését. Az 1999. évben ezért az alapító okirat és a megállapodás módosítása kiemelt fontosságú feladatot jelentett. A változások között, külön említést érdemel a törzstőke 1 mFt-ról 20 mFt-ra való felemelése, a tevékenységi besorolásoknak a TEAOR új nómenklatúrái szerinti átalakítása, a FVM és a kht. közötti együttműködés szabályainak áttekinthetőbb, egyszersmind egyszerűbb kialakítása, a működés pénzügyi forrásainak szabályozása stb.
Az alapító okirat és a megállapodás – a többszöri egyeztetést követő – tulajdonosi jóváhagyása 1999. évben megtörtént, az iratok cégbírósági jóváhagyásra benyújtásra kerültek. A Cégbíróság a változásokat 1999. december 8-i hatállyal bejegyezte.
A külső jogszabályi előírások mellett a társaság működésével, illetve a kataszteri program céljainak megvalósításával összhangban több “belső” szerződés kidolgozását elvégeztük.
Közülük kiemelt fontosságúnak tartjuk a földhivatalokhoz kihelyezésre került számítástechnikai eszközökre, szoftverekre és licencekre vonatkozó bérleti szerződéseket, továbbá a program keretében készített digitális kataszteri térképek értékesítésével és elszámolásával kapcsolatos, a kht. és a földhivatalok között megkötésre kerülő szerződéseket.
A bérleti szerződések révén a földhivatalokhoz kihelyezett tárgyi eszközök három, az immateriális eszközök öt év alatt visszatérülnek a Kht. számára. Az így képződött bevételek a továbbiakban a digitális kataszteri térképek előállításának pénzügyi forrását képezik.
A hitelfelvétel összegének és a felhasználás összetételének alakulása
A Nemzeti Kataszteri Program Kht. és a Magyar Külkereskedelmi Bank által 1999. 02. 03-án érvénybe lépett hitelszerződésben biztosított 6.600 eFt hitelkeret terhére 2000. 05. 31-ig 3.505 eFt felhasználása, s további 622 eFt érvényes szerződéssel való lekötése történt meg. A további felhasználásra és a működés feltételeinek biztosítására ebből a forrásból még 2.473 eFt áll rendelkezésre.
2. ábra. Az NKP Kht. hitelfelhasználása |
A felhasznált hitelkeret 56%-a a digitális kataszteri térképek előállítására, 35%-a a földhivatalok számítástechnikai rendszerének fejlesztésére, 1,6%-a a DAT oktatásával összefüggő kiadásokra fordítódott. A földhivatalokhoz kihelyezett hardver, illetve szoftver-eszközök nagyobb hányada (76%-a) azonban csak időlegesen köti le a hitelkeretet, mivel azok kihelyezése bérleit formában történt, ezáltal 3, illetve 5 év alatt visszatérülnek. (Pontosabban fogalmazva: a bérleti szerződések megkötéseinek előkészítése megtörtént, jelenleg a minisztéiumi jóváhagyási eljárás folyamatban van, tekintettel annak finanszírozási konzekvenciáira.)
Az említett ráfordítások révén a földhivatalok számítástechnikai rendszere megújult, segítségükkel a TAKAROS-rendszer zökkenőmentes működtetésének esélyei jelentősen javultak. A továbbiakban minimális követelménynek kell tekinteni az elért technikai színvonal megtartását, ami az amortizáció teljes összegének visszaforgatását igényli, de az optimális üzemeltetéshez további fejlesztésekre is szükség van.
A rendelkezésre álló szabad hitelkeret a Kataszteri Program céljának megvalósításához – számításaink szerint – 2–2,5 évig elegendő. Tekintettel azonban az előkészítés és a kivitelezés hosszú átfutási idejére, a finanszírozáshoz szükséges forrás(ok) biztosítása érdekében már az év utolsó harmadában olyan koncepcionális döntések meghozatalát tartjuk szükségesnek, amelyek az önfinanszírozás irányába mutató pénzügyi, jogszabályi környezet megteremtésére irányulnak.
A földhivatalok eszközfejlesztésének helyzete, a TAKAROS üzemeltetésére vonatkozó elképzelések
A Nemzeti Kataszteri Program Közhasznú Társaság alaptevékenységi körébe tartozik a földhivatali fogadókészség támogatása, azaz közreműködés az NKP keretében készülő digitális földmérési alaptérképek állami átvételi vizsgálatához, változásvezetéséhez és az abból történő adatszolgáltatáshoz szükséges technikai feltételek biztosításában. Mindezek nagy fontossággal bírnak a Nemzeti Kataszteri Program kivitelezésére felvett hitel visszatérítésében.
A támogatás alapvetően két csoportba sorolható. Az első csoport a DAT szerinti digitális térképek földhivatali vizsgálatát és az értékesítést segíti, míg a második csoport a TAKAROS földhivatali számítógépes rendszer fejlesztésére és karbantartására irányul. Mindkét támogatáscsoport tartalmaz hardver-, illetve szoftver-beszerzést és -korszerűsítést. Úgy ítélem meg, hogy e két terület finanszírozása jelenleg költségvetési forrásból nem megoldott.
A visszatérülésre vonatkozó reális számításaink és elképzeléseink, csak abban az esetben valósíthatók meg, ha a minisztériumban megszületnek azok a belső- és külső jogi- és szervezési intézkedések, amelyek biztosítják a TAKAROS témakörhöz kapcsolódó működési feltételek megvalósításához szükséges környezetet (pl. a bérleti szerződések perfektuálása, a TAKAROS-rendszer folyamatos korszerűsítése, az üzemeltetési kérdések rendezése, az értékesítési tarifarendszer megfelelő, a kht-val is egyeztetett rendszeres karbantartása stb.).
Társaságunk arra törekszik, hogy a fenti célok és törekvések úgy valósuljanak meg, hogy a források oldalán hosszabb távon pozitív egyenleg jöjjön létre, ami biztosítaná a Nemzeti Kataszteri Program önfinanszírozáson alapuló folytatását, majdani befejezését, mentesítve a költségvetést az ezzel kapcsolatos kiadásoktól. A rendszer “önfinanszírozóvá” tétele természetesen nem zárja ki, sőt igényli a külső források bevonását (pl. rövid lejáratú banki hitel, önkormányzati hozzájárulás, felhasználói kör kiterjesztése: bankok, jogi irodák, beruházási vállalkozók stb. irányában). A külső források bevonásának lehetőségei között kiemelt fontosságúnak tartjuk a parlamenti Területfejlesztési Bizottságban való szakértői részvételünket, mely aktivitás jelentősen hozzájárulhat a megvalósítás eddigi dinamikájának a fenntartásához, illetve felgyorsításához.
Irodalom
Ponicsán G.: Az ügyvezető igazgató jelentése a Társaság 1999. évi tevékenységéről
Ponicsán G.: Az ügyvezető igazgató beszámolója a Felügyelő Bizottság 2000. június 9-i ülésére
Ponicsán G.–Bartos F.–Soltész P.: A Társaság középtávú gazdálkodási és fejlesztési terve (2000–2002)
Ponicsán G.–Bartos F.–Soltész P.: A Nemzeti Kataszteri Program Kht. 2000. évi üzleti terve
The results of the National Cadastral Programme Non-Profit Company
Ponicsán, G.
Summary
On the event of the annual general meeting of the Society of Hungarian Surveying and Mapping Entrepreneurs the managing director of the National Cadastral Programme Non-profit Company presented this paper on 8th June 2000. This nation-wide digital mapping programme was introduced in 1996, when the Non-profit Company was founded by the Ministry of Agriculture. The managing director was spoken about the results of their activities and about their plans in the near future.