A földügyi-térképészeti szakterület oktatás-továbbképzési stratégiája

Kozma_Imre.jpg (1846 bytes)Agfalvi_Mihaly.jpg (2194 bytes)Apagyi_Geza.jpg (2164 bytes)

Dr. Kozma Imre, az FVM FTF főosztályvezetője, Dr. Ágfalvi Mihály, az NYME FFFK főigazgatója, Apagyi Géza, az FVM FTF szakfőtanácsosa

Hatályba lépett a stratégia

A Földművelésügyi- és Vidékfejlesztési Minisztérium Földügyi és Térképészeti Főosztálya az Európai Unióhoz való csatlakozásra felkészülés jegyében – szakértők bevonásával és munkájuk koordinálásával – a földügyi igazgatás köztisztviselői karát érintően áttekintette a képzettség szintjét, az új feladatok által megkövetelt szakmai színvonalnak való megfelelés helyzetét, a szakmai oktatási, képzési lehetőségek teljes vertikumát. A közreműködő szakértők jegyzékét a Függelék tartalmazza. A vizsgálódás eredményét, a különböző javaslatokat és megoldási módozatokat “A földügyi-térképészeti szakterület oktatás-továbbképzési stratégiája” című tanulmányban (a továbbiakban: Tanulmány) foglalták össze a szerzők. A Tanulmányt széles körben véleményeztette a főosztály (a véleményezők felsorolását szintén a Függelék tünteti fel).

A Köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 1998. január 1-jével hatályba lépett módosítása az eddigieknél nagyobb hangsúlyt helyez a köztisztviselők továbbképzésére. Ez főleg abban mutatkozik meg, hogy előírja az iskolarendszeren kívüli továbbképzés pénzügyi feltételeinek a Belügyminisztérium fejezeti kezelésű célelőirányzataként való meghatározását (az éves költségvetési törvényben). Az iskolarendszerű továbbképzés költségeit a közigazgatási szervek saját költségvetésükből fedezik. A továbbképzésre vonatkozó szabályokat kormányrendelet [199/1998. (XII. 4.) Korm.] állapítja meg. A rendszerességet és a tervszerűséget szolgálja a középtávú és éves továbbképzési tervek készítésének a kötelezettsége. A fentiekre figyelemmel a Tanulmány, majd elfogadása után A Földügyi-térképészeti Szakterület Oktatási-továbbképzési Stratégiája (a továbbiakban: Stratégia) fő célja, hogy középtávon előkészítse a földügyi igazgatás területén a professzionális továbbképzés általános bevezetését. A Tanulmány hasznos tájékoztatást ad arról, hogy a földügyi igazgatásban hogyan biztosítható a megfelelő szintű szakmai hozzáértés az egyre bonyolultabb és gyorsan változó környezetben. Végül, de nem utolsósorban a Stratégia a hivatkozott jogszabályban kötelezően előírt középtávú és éves fejezeti továbbképzési tervek megalapozását szolgálja.

Örömmel tájékoztatjuk a tisztelt Olvasót arról, hogy a minisztériumi részlegek támogatásával előterjesztett Tanulmány alapján miniszteri döntés született az ott megfogalmazott javaslatokról. Ezzel a Stratégia 2000. május 3-án hatályba lépett.

A következőkben a Tanulmány és a Stratégia közérdeklődésre számot tartó részleteibe kívánunk betekintést nyújtani, azzal a megjegyzéssel, hogy a cikk terjedelmi korlátai miatt a teljesség igényéről le kellett mondanunk.

A Stratégia kidolgozásának háttere és folyamata

Helyzetismertetés és értékelés

A földügyi igazgatás jelenlegi helyzetének értékelése képezi a későbbi ajánlások kialakításának alapját. Ennek kapcsán át kellett tekinteni a működést meghatározó környezeti tényezőket, elemezni kellett a szervezet felépítését, működését, jellemzőit, meg kellett vizsgálni a jelenlegi oktatás-továbbképzés rendszerét, fel kellett tárni a meglévő továbbképzési igényeket. A legjellemzőbb megállapítások a következők:

Az átalakulóban lévő oktatási rendszerben – a földügyi szakterületet illetően – a szakképzésekkel kapcsolatos jogszabályi rendelkezések karbantartása és megfelelő végrehajtása az elsődleges szempont. A szaktárca feladata és egyúttal felelőssége is ezen a területen a legnagyobb. Ez konkrétan a meglévő szakmai képzések követelményeinek minőségi meghatározását és szükség esetén új szakképzések kidolgozását jelenti.

Fontos a képzések finanszírozási kereteinek a meghatározása a tervezhetőség érdekében, felismerve végre azt a tényt, hogy ez a befektetés sokszorosan megtérül.

A földügyi szervezet feladatai a jövőben sem csökkennek, nem egyszerűsödnek, ezért a szakmai munka jó színvonalához áttekinthető és gyorsan reagálni képes képzési rendszer, tartalmas oktatás szükséges. Az oktatás célhoz-rendeltségéhez össze kell hangolni a képzési formákat a felesleges párhuzamosságok elkerülése érdekében.

A földhivatali szervezet kitüntetett szerepét mutatja, hogy azt nem érintették az államigazgatás egyéb területein tapasztalt leépítések. A földhivatalok támogatása azonban nem volt olyan mértékű – az emberi erőforrások fejlesztése területén sem –, mint amit a piacgazdaságbeli szerepe megkívánt volna. A hatalmas feladatnövekedés miatt elkerülhetetlen volt a hagyományos adatkezelésnek számítógépes megoldásokkal való kiváltása, amely új szemlélet, új ismeretek elsajátítását követeli meg. Az új ismeretek megszerzésére azonban csak a napi feladatok ellátása mellett van lehetőség, ami nagy terhet ró a földhivatali munkatársakra, és amit figyelembe kell venni az oktatás-továbbképzés formáinak megválasztásakor is.

Az elmúlt években jelentős nyugat-európai segélyprogram-támogatással a földhivatalokban kialakult egy olyan informatikai infrastruktúra, ami lehetővé teszi a földügyi információk megbízható és gyors számítógépes kezelését. Ezek a projektek elsősorban a műszaki fejlesztésre koncentrálnak, a fogadókészség ütemes biztosítása – beleértve a humán erőforrás-fejlesztést is – a magyar félre hárult. Az ehhez szükséges pénzforrások viszont nem, vagy nem kellő mértékben álltak rendelkezésre. Az ebből fakadó anomáliák kiküszöbölésére nagy figyelmet kell fordítani.

A hivatalok a nyilvántartás jogi kérdései mellett földméréshez-térképezéshez, földminősítéshez és földvédelemhez, valamint földhasználathoz kapcsolódó műszaki, szakmai kérdésekkel, továbbá az informatikai rendszer kezelésével kapcsolatos feladatokkal foglalkoznak. A fenti tevékenység ellátásához a szakterületi oktatás-továbbképzésnek igen széles területet kell lefedni.

A földügyi igazgatás intézményeinek (földhivatalok, FÖMI) működtetése az állami költségvetésből történik. Ezen dekoncentrált szervek költségvetését még ma is báziselvre alapozva tervezik. Ebben korábban nem jelent meg az oktatás-továbbképzés költsége, így ma sem áll rendelkezésre erre fordítható célzott forrás, bár a változó műszaki-technikai és jogi környezetben a feladatok hatékony ellátásának közvetlen feltétele, hogy a dolgozók szervezett továbbképzésének költségeire legyen támogatási előirányzat. A finanszírozást tervezetté és folyamatossá kell tenni, mert lényeges, hogy ne csak a kiemelt feladatokhoz kapcsolódó oktatásra legyen költségfedezet, hanem az alapok megteremtésére is.

Az oktatási célcsoport behatárolása és jellemzői

A Tanulmány készítése során a szakértői munkacsoport részletesen foglalkozott az oktatási célcsoport behatárolásával. Az oktatási célcsoport behatárolásának eszköze a szervezeti felépítés és a humán erőforrások áttekintése.

A szervezeti felépítés

A földügyi igazgatás felépítése decentralizált jellegű. A szakterület szakmai felügyeletét az FVM Földügyi és Térképészeti Főosztálya (FVM FTF) látja el. Az ez alatt elhelyezkedő intézményi struktúra a következő:

• megyei földhivatalok (19 db) és a Fővárosi Földhivatal,

• körzeti földhivatalok (114 db) és a Fővárosi Kerületek Földhivatala,

• bázisintézmény: Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI),

• háttérszervezet: Nemzeti Kataszteri Program Kht. (NKP Kht.).

Emberi erőforrások

A földhivatalok több mint 4800 alkalmazottat foglalkoztatnak. A körzeti hivatalokban átlag 30, maximum 70 fő dolgozik (Budapesten viszont ma már mintegy 440 fő). A megyei hivataloknak átlag 40, maximum 90 főnyi alkalmazottja van. Az említett létszám mintegy fele foglalkozik nyilvántartási és adminisztratív feladatokkal. A munkatársak 25%-a rendelkezik felsőfokú képesítéssel.

Az FVM FTF 27, a FÖMI 142 és az NKP Kht. 11 főt foglalkoztat. A közel 5000 fős munkatársi létszám ingatlan-nyilvántartókat, jogászokat, földmérőket, földügyi, mezőgazdasági és pénzügyi szakembereket, informatikusokat, adminisztratív ügykezelőket foglal magába.

Az emberi erőforrás-fejlesztés elemzése

Az iskolarendszerű oktatási tevékenység még nem alkalmazkodott teljesen az új követelményekhez, ezért a jogi és az informatikai ismeretek megfelelő szintű integrálása a földhivatali munkatársak oktatásába még megoldandó feladat.

Az emberi erőforrás-fejlesztés iránti igények elemzése a földhivatalokhoz kiküldött kérdőívek alapján történt. Az információgyűjtés az alábbi területekre terjedt ki:

– a földügy és térképészet területén működő humán erőforrások,

– a továbbképzési igények.

A felmérés céljából a FÖMI Földügyi Továbbképzési és Dokumentációs Osztálya (FTDO) két kérdőívet állított össze. A Kérdőív I., amelyet a megyei földhivatalok töltöttek ki, az alábbi adatokat tartalmazza:

• a megye neve,

• a megyében lévő földhivatalok száma,

• a megyében dolgozó földhivatali dolgozók száma,

• a megyében dolgozó földhivatali dolgozók életkora,

• a földhivatali dolgozók legmagasabb szakirányú végzettsége.

A Kérdőív II.-t a megyei és körzeti földhivatalok dolgozói – a személyiségi jogokra való tekintettel – név nélkül töltötték ki. Ez a kérdőív három fő részből tevődik össze:

• szakmai rész,

• számítástechnikai rész,

• idegennyelv-ismereti rész.

A kérdőíveket az FVM FTF küldte ki az érintettek részére, a feldolgozást a FÖMI végezte el. A kiértékelést a fővárosra és a megyékre készítették el. A teljes anyag 270 db A4-es oldalt tesz ki. Ezekből országos, fővárosi és megyei összesítések készültek.

A Kérdőív I. kiértékelése

A Kérdőív I. kérdései az életkorra és a végzettségre vonatkoztak. Ezt a kérdőívet a földhivatalok töltötték ki, 4428 dolgozó adatait feltüntetve, így a válaszadás 100%-os. Az adatok feldolgozása során a következő elemzéseket végezték el:

• életkor szerinti megoszlás,

• iskolai végzettség szerinti megoszlás,

• iskolatípus szerinti megoszlás,

• szakterületi felsőfokú végzettségi információ,

• szakterületi középfokú végzettségi információ.

Életkor szerinti vizsgálat

Az országos összesítés alapján megállapítható, hogy a földhivatali dolgozók legnagyobb része a 35–50 év közötti korosztályba tartozik. A megyénkénti vizsgálat szerint a legkevesebb 25 év alatti dolgozó Veszprém megyében, a legtöbb 50 év feletti dolgozó Csongrád megyében található.

Iskolai végzettség szerinti vizsgálat

Az országos összehasonlításból kiderült, hogy a földhivatali dolgozók többsége középfokú végzettséggel rendelkezik. Nincs alapfokú végzettségű dolgozó Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Komárom-Esztergom és Somogy megyében, a legtöbb alapfokú végzettségű Hajdú-Bihar megyében dolgozik.

A középfokú végzettség megyénkénti vizsgálata szerint a legkevesebb középfokú végzettségű földhivatali dolgozó Komárom-Esztergom megyében, a legtöbb Pest megyében van.

Megyénkénti viszonylatban a felsőfokú végzettségűek arányát tekintve a legkevesebb felsőfokú végzettségű Komárom-Esztergom megyében, a legtöbb Pest megyében található.

Iskolatípus szerinti vizsgálat

A felsőfokú végzettségűek közül jellemzőbb a főiskolai végzettség, a gimnázium és szakközépiskola aránya mintegy 50–50%.

Kérdőív II. kiértékelése

A Kérdőív II. kérdései a szakmai, a számítógépes és nyelvi ismereteket vizsgálja. Ezeket a kérdőíveket csak 2370 dolgozó töltötte ki, így a válaszadás 54%-os. A kérdőívek feldolgozása során az alábbi megállapításokat tettük a vizsgált három témacsoportban.

Szakmai kérdéscsoport

Az utolsó 5 évben a dolgozók fele (51%) vett részt továbbképzésen. Szakmai továbbképzésen a válaszadók 85%-a szeretne részt venni. Legtöbb az érdeklődő a következő témakörök iránt:

• ingatlan-nyilvántartás,

• jog,

• informatika,

• térinformatika.

Számítástechnikai témacsoport

A válaszadók 95%-a igényel számítógép-ismereteket. Az operációs rendszerek közül még mindig a DOS-t használják a legtöbben. A leggyakrabban használt szoftverek:

• Word,

• KDIR,

• ITR,

• Excel.

A többi felsorolt szoftver használata nem számottevő.

A felsorolt adatbázis-kezelők közül legtöbben ORACLE-t használnak. Programozási ismeretekkel 8% (200 fő), rendszerszervezési ismeretekkel 6% (133 fő) rendelkezik. Csak 3%-nak van Internet-hozzáférési lehetősége, és mindössze 5% tudja használni. Számítógépes továbbképzést 84% igényel. A képzéshez 26%-uk anyagilag is hozzájárulna. A számítógépes tanfolyamok közül a következők iránt érdeklődnek legtöbben:

• TAKAROS,

• Windows alapismeretek,

• Hálózati alapismeretek,

• Internet,

• Adatbázis.

Idegennyelv témacsoport

A válaszadók 17%-a tartja szükségesnek az idegennyelv használatát munkájához, 4% rendelkezik nyelvvizsgával, míg nyelvi továbbképzést 92% igényel. Legtöbben az angol alap- és középfokú nyelvvizsga megszerzését igénylik.

A kérdőíves vizsgálat eredményeinek összegzése

A rendelkezésre álló adatokból az alábbi főbb következtetéseket vonhatjuk le:

1. Az ingatlan-nyilvántartás területén bevezetésre kerülő TAKAROS-, illetve TAKARNET-rendszer használatához elengedhetetlenül szükséges a számítástechnikai ismeretek elsajátítása, legalább felhasználói szintig. Az ehhez nélkülözhetetlen továbbképzést a válaszadó dolgozók nagy százaléka is igényli.

2. Jelentős igény mutatkozik alap-, illetve középfokú angol nyelvvizsga megszerzésére is. Ez nemcsak az egyén számára hasznos, hanem a hivatali magasabb szintű, hatékonyabb munkavégzéshez is szükséges (az Európai Unióhoz való csatlakozás, idegennyelvű szakirodalom használata, nemzetközi kapcsolattartás stb.).

3. A következő lépés – a továbbképzési igényt alaposan és részletesen felmérő tanulmányra épülő – továbbképzési terv kidolgozása lehet.

A jelenlegi oktatás-továbbképzési rendszer vizsgálata

A jelenlegi oktatási szervezet struktúrája

Iskolarendszerű képzések

a) Középfokú földmérő és térképész-szakképzés

b) Felsőfokú földmérő- és térképész-szakképzés

– Nyugat-magyarországi Egyetem Földmérő és Földrendezői Főiskolai kara, Székesfehérvár

– Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki Kar, Földmérő és Térinformatikai Szak

– ELTE Természettudományi Kar, Térképész-szak, Budapest

Iskolarendszeren kívül is működtethető szakképzés

a) Iskolarendszeren kívül is működtethető középfokú földmérő- és térképész-szakképzés

Csak érettségi bizonyítvánnyal rendelkezők számára:

• ingatlan-nyilvántartási
ügyintéző 500 órában

• fotogrammetriai
kiértékelő 500 órában

• földügyi számítógépes
adatkezelő 500 órában

• térképtáros 500 órában

Csak földmérő vagy térképész-technikusi oklevéllel rendelkezők számára:

• földügyi térinformatikai
szaktechnikus 500 órában

• távérzékelési szaktechnikus 500 órában

• kataszteri szaktechnikus 500 órában

• létesítmény geodéta
szaktechnikus 500 órában

Valamennyi középfokú földmérő és térképész-szakképzés formai, elméleti és gyakorlati óráinak aránya 50–50%.

b) Iskolarendszeren kívül is működtethető felsőfokú földmérő- és térképészszakképzések

Jelenleg ilyen képzés nincs.

Az oktatás-továbbképzés vizsgálata

Az oktatás-továbbképzés vizsgálatából megállapítható, hogy az nem hosszú távon tervezetten, hanem alkalomszerűen, az éppen felmerülő feladathoz kapcsolódóan történik. Ebből kifolyólag a finanszírozása is az adott feladat költségvetéséből valósul meg, így pótlólagos költségvetési pénzforrások – ha szükségesek – nem biztosíthatók. A földhivatali munkatársak között végzett felmérés alapján megállapítható, hogy igény van erre a tevékenységre, ami a jelenlegi oktatási és továbbképzési formákkal is alapvetően kielégíthető.

Megállapítható tehát, hogy elengedhetetlenül szükség van a tevékenység hosszú távú tervezésére, és ennek alapján a végrehajtás folyamatosságának biztosítására.

Megjegyzés:

Sürgető feladat az NKP-tanfolyamok és más – záróvizsgához és szakdolgozat elkészítéséhez kötött – szakmai tanfolyamok választott közigazgatási szakvizsgatárgyként való elismertetése.

(folytatjuk)