Dr. Kozma Imre, az FVM FTF főosztályvezetője, Dr. Ágfalvi Mihály, az NYME FFFK főigazgatója, Apagyi Géza, az FVM FTF szakfőtanácsosa
Hatályba lépett a stratégia
A Földművelésügyi- és Vidékfejlesztési Minisztérium Földügyi és Térképészeti Főosztálya az Európai Unióhoz való csatlakozásra felkészülés jegyében – szakértők bevonásával és munkájuk koordinálásával – a földügyi igazgatás köztisztviselői karát érintően áttekintette a képzettség szintjét, az új feladatok által megkövetelt szakmai színvonalnak való megfelelés helyzetét, a szakmai ok
tatási, képzési lehetőségek teljes vertikumát. A közreműködő szakértők jegyzékét a Függelék tartalmazza. A vizsgálódás eredményét, a különböző javaslatokat és megoldási módozatokat “A földügyi-térképészeti szakterület oktatás-továbbképzési stratégiája” című tanulmányban (a továbbiakban: Tanulmány) foglalták össze a szerzők. A Tanulmányt széles körben véleményeztette a főosztály (a véleményezők felsorolását szintén a Függelék tünteti fel).A Köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény 1998. január 1-jével hatályba lépett módosítása az eddigieknél nagyobb hangsúlyt helyez a köztisztviselők továbbképzésére. Ez főleg abban mutatkozik meg, hogy előírja az
iskolarendszeren kívüli továbbképzés pénzügyi feltételeinek a Belügyminisztérium fejezeti kezelésű célelőirányzataként való meghatározását (az éves költségvetési törvényben). Az iskolarendszerű továbbképzés költségeit a közigazgatási szervek saját költségvetésükből fedezik. A továbbképzésre vonatkozó szabályokat kormányrendelet [199/1998. (XII. 4.) Korm.] állapítja meg. A rendszerességet és a tervszerűséget szolgálja a középtávú és éves továbbképzési tervek készítésének a kötelezettsége. A fentiekre figyelemmel a Tanulmány, majd elfogadása után A Földügyi-térképészeti Szakterület Oktatási-továbbképzési Stratégiája (a továbbiakban: Stratégia) fő célja, hogy középtávon előkészítse a földügyi igazgatás területén a professzionális továbbképzés általános bevezetését. A Tanulmány hasznos tájékoztatást ad arról, hogy a földügyi igazgatásban hogyan biztosítható a megfelelő szintű szakmai hozzáértés az egyre bonyolultabb és gyorsan változó környezetben. Végül, de nem utolsósorban a Stratégia a hivatkozott jogszabályban kötelezően előírt középtávú és éves fejezeti továbbképzési tervek megalapozását szolgálja.Ö
römmel tájékoztatjuk a tisztelt Olvasót arról, hogy a minisztériumi részlegek támogatásával előterjesztett Tanulmány alapján miniszteri döntés született az ott megfogalmazott javaslatokról. Ezzel a Stratégia 2000. május 3-án hatályba lépett.A következőkbe
n a Tanulmány és a Stratégia közérdeklődésre számot tartó részleteibe kívánunk betekintést nyújtani, azzal a megjegyzéssel, hogy a cikk terjedelmi korlátai miatt a teljesség igényéről le kellett mondanunk.A Stratégia kidolgozásának háttere és folyamata
Helyzetismertetés és értékelés
A földügyi igazgatás jelenlegi helyzetének értékelése képezi a későbbi ajánlások kialakításának alapját. Ennek kapcsán át kellett tekinteni a működést meghatározó környezeti tényezőket, elemezni kellett a szervezet felépítését, működését, jellemzőit, meg kellett vizsgálni a jelenlegi oktatás-továbbképzés rendszerét, fel kellett tárni a meglévő továbbképzési igényeket. A legjellemzőbb megállapítások a következők:
Az átalakulóban lévő oktatási rendszerben – a földügyi szakterületet illetően – a szakképzésekkel kapcsolatos jogszabályi rendelkezések karbantartása és megfelelő végrehajtása az elsődleges szempont. A szaktárca feladata és egyúttal felelőssége is ezen a területen a legnagyobb. Ez konkrétan a meglévő szakmai képzések köv
etelményeinek minőségi meghatározását és szükség esetén új szakképzések kidolgozását jelenti.Fontos a képzések finanszírozási kereteinek a meghatározása a tervezhetőség érdekében, felismerve végre azt a tényt, hogy
ez a befektetés sokszorosan megtérül.A f
öldügyi szervezet feladatai a jövőben sem csökkennek, nem egyszerűsödnek, ezért a szakmai munka jó színvonalához áttekinthető és gyorsan reagálni képes képzési rendszer, tartalmas oktatás szükséges. Az oktatás célhoz-rendeltségéhez össze kell hangolni a képzési formákat a felesleges párhuzamosságok elkerülése érdekében.A földhivatali szervezet kitüntetett szerepét mutatja, hogy azt nem érintették az államigazgatás egyéb területein tapasztalt leépítések. A földhivatalok támogatása azonban nem volt olyan mér
tékű – az emberi erőforrások fejlesztése területén sem –, mint amit a piacgazdaságbeli szerepe megkívánt volna. A hatalmas feladatnövekedés miatt elkerülhetetlen volt a hagyományos adatkezelésnek számítógépes megoldásokkal való kiváltása, amely új szemlélet, új ismeretek elsajátítását követeli meg. Az új ismeretek megszerzésére azonban csak a napi feladatok ellátása mellett van lehetőség, ami nagy terhet ró a földhivatali munkatársakra, és amit figyelembe kell venni az oktatás-továbbképzés formáinak megválasztásakor is.Az elmúlt években jelentős nyugat-európai segélyprogram-támogatással a földhivatalokban kialakult egy olyan informatikai infrastruktúra, ami lehetővé teszi a földügyi információk megbízható és gyors számítógépes kezelését. Ezek a projektek elsősorban a műszaki fejlesztésre koncentrálnak, a fogadókészség ütemes biztosítása – beleértve a humán erőforrás-fejlesztést is – a magyar félre hárult. Az ehhez szükséges pénzforrások viszont nem, vagy nem kellő mértékben álltak rendelkezésre. Az ebből fa
kadó anomáliák kiküszöbölésére nagy figyelmet kell fordítani.A hivatalok a nyilvántartás jogi kérdései mellett földméréshez-térképezéshez, földminősítéshez és földvédelemhez, valamint földhasználathoz kapcsolódó műszaki, szakmai kérdésekkel, továbbá az inf
ormatikai rendszer kezelésével kapcsolatos feladatokkal foglalkoznak. A fenti tevékenység ellátásához a szakterületi oktatás-továbbképzésnek igen széles területet kell lefedni.A földügyi igazgatás intézményeinek (földhivatalok, FÖMI) működtetése az állami költségvetésből történik. Ezen dekoncentrált szervek költségvetését még ma is báziselvre alapozva tervezik. Ebben korábban nem jelent meg az oktatás-továbbképzés költsége, így ma sem áll rendelkezésre erre fordítható célzott forrás, bár a változó műszaki
-technikai és jogi környezetben a feladatok hatékony ellátásának közvetlen feltétele, hogy a dolgozók szervezett továbbképzésének költségeire legyen támogatási előirányzat. A finanszírozást tervezetté és folyamatossá kell tenni, mert lényeges, hogy ne csak a kiemelt feladatokhoz kapcsolódó oktatásra legyen költségfedezet, hanem az alapok megteremtésére is.Az oktatási célcsoport behatárolása és jellemzői
A Tanulmány
készítése során a szakértői munkacsoport részletesen foglalkozott az oktatási célcsoport behatárolásával. Az oktatási célcsoport behatárolásának eszköze a szervezeti felépítés és a humán erőforrások áttekintése.A szervezeti felépítés
A földügyi igazgatás felépítése decentralizált jellegű. A szakterület szakmai felügyeletét az FVM Földügyi és Térképészeti Főosztálya (FVM FTF) látja el. Az ez alatt elhelyezkedő intézményi struktúra a következő:
• megyei földhivatalok (19 db) és a Fővárosi Földhivatal,
• körzeti földhivatalok (114 db) és a Fővárosi Kerületek Földhivatala,
• bázisintézmény: Földmérési és Távérzékelési Intézet (FÖMI),
• háttérszervezet: Nemzeti Kataszteri Program Kht. (NKP Kht.).
Emberi erőforrások
A földhivatalok több mint 4800 alkalmazottat foglalkoztatnak. A körzeti hivatalokban átlag 30, maximum 70 fő dolgozik (Budapesten viszont ma már mintegy 440 fő). A megyei hivataloknak átlag 40, maximum 90 főnyi alkalmazottja van. Az említett létszám mintegy fele foglalkozik nyilvántartási és adminisztratív feladatokkal. A munkatársak 25%-a rendelkezik felsőfokú képesítéssel.
Az FVM FTF 27, a F
ÖMI 142 és az NKP Kht. 11 főt foglalkoztat. A közel 5000 fős munkatársi létszám ingatlan-nyilvántartókat, jogászokat, földmérőket, földügyi, mezőgazdasági és pénzügyi szakembereket, informatikusokat, adminisztratív ügykezelőket foglal magába.Az emberi erő
forrás-fejlesztés elemzéseAz iskolarendszerű oktatási tevékenység még nem alkalmazkodott teljesen az új követelményekhez, ezért a jogi és az informatikai ismeretek megfelelő szintű integrálása a földhivatali munkatársak oktatásába még megoldandó feladat.
Az emberi erőforrás-fejlesztés iránti igények elemzése a földhivatalokhoz kiküldött kérdőívek alapján történt. Az információgyűjtés az alábbi területekre terjedt ki:
– a földügy és térképészet területén működő humán erőforrások,
– a továbbképzési igények.
A felmérés céljából a FÖMI Földügyi Továbbképzési és Dokumentációs Osztálya (FTDO) két kérdőívet állított össze. A Kérdőív I.,
amelyet a megyei földhivatalok töltöttek ki, az alábbi adatokat tartalmazza:• a megye neve,
• a megyében lévő földhivatalok szám
a,• a megyében dolgozó földhivatali dolgozók száma,
• a megyében dolgozó földhivatali dolgozók életkora,
• a földhivatali dolgozók legmagasabb szakirányú végzettsége.
A
Kérdőív II.-t a megyei és körzeti földhivatalok dolgozói – a személyiségi jogokra való tekintettel – név nélkül töltötték ki. Ez a kérdőív három fő részből tevődik össze:• szakmai rész,
• számítástechnikai rész,
• idegennyelv-ismereti rész.
A kérdőíveket az FVM FTF küldte ki az érintettek részére, a feldolgozást a FÖMI végezte el. A kiértékelést a fővárosra és a megyékre készítették el. A teljes anyag 270 db A4-es oldalt tesz ki. Ezekből országos, fővárosi és megyei összesítések készültek.
A Kérdőív I. kiértékelése
A
Kérdőív I. kérdései az életkorra és a végzettségre vonatkoztak. Ezt a kérdőívet a földhivatalok töltötték ki, 4428 dolgozó adatait feltüntetve, így a válaszadás 100%-os. Az adatok feldolgozása során a következő elemzéseket végezték el:• életkor szerinti megoszlás,
• iskolai végzettség szerinti megoszlás,
• iskolatípus szerinti megoszlás,
• szakterületi felsőfokú végzettségi információ,
• szakterületi középfokú végzettségi információ.
Életkor szerinti vizsgálat
Az országos összesítés alapján megállapítható, hogy a földhivatali dolgozók legnagyobb része a 35–50 év közötti korosztályba tartozik. A megyénkénti vizsgálat szerint a legkevesebb 25 év alatti dolgozó Veszprém megyében, a legtöbb 50 év feletti dolgozó Csongrád megyében található.
Iskolai végzettség szerinti vizsgálat
Az országos összehasonlításból kiderült, hogy a földhiva
tali dolgozók többsége középfokú végzettséggel rendelkezik. Nincs alapfokú végzettségű dolgozó Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Komárom-Esztergom és Somogy megyében, a legtöbb alapfokú végzettségű Hajdú-Bihar megyében dolgozik.A középfokú végzettség megyénkén
ti vizsgálata szerint a legkevesebb középfokú végzettségű földhivatali dolgozó Komárom-Esztergom megyében, a legtöbb Pest megyében van.Megyénkénti viszonylatban a
felsőfokú végzettségűek arányát tekintve a legkevesebb felsőfokú végzettségű Komárom-Esztergom megyében, a legtöbb Pest megyében található.Iskolatípus szerinti vizsgálat
A felsőfokú végzettségűek közül jellemzőbb a főiskolai végzettség, a gimnázium és szakközépiskola aránya mintegy 50–50%.
Kérdőív II. kiértékelése
A
Kérdőív II. kérdései a szakmai, a számítógépes és nyelvi ismereteket vizsgálja. Ezeket a kérdőíveket csak 2370 dolgozó töltötte ki, így a válaszadás 54%-os. A kérdőívek feldolgozása során az alábbi megállapításokat tettük a vizsgált három témacsoportban.Szakmai kérdéscsoport
Az utolsó 5 évben a dolgozók fele (51%) vett részt továbbképzésen. Szakmai továbbképzésen a válaszadók 85%-a szeretne részt venni. Legtöbb az érdeklődő a következő témakörök iránt:
• ingatlan-nyilvántartás,
• jog,
• informatika,
• térinformatika.
Számítástechnikai témacsoport
A válaszadók 95%-a igényel számítógép-ismereteket. Az operációs rendszerek közül még mindig a DOS-t használják a legtöbben. A leggyakrabban használt szoftverek:
• Word,
• KDIR,
• ITR,
• Excel.
A többi felsorolt szoftver használata
nem számottevő.A felsorolt adatbázis-kezelők közül legtöbben ORACLE-t használnak. Programozási ismeretekkel 8% (200 fő), rendszerszervezési ismeretekkel 6% (133 fő) rendelkezik. Csak 3%-nak van Internet-hozzáférési lehetősége, és mindössze 5% tudja használni. Számítógépes továbbképzést 84% igényel. A képzéshez 26%-uk anyagilag is hozzájárulna. A számítógépes tanfolyamok közül a következők iránt érdeklődnek legtöbben:
• TAKAROS,
• Windows alapismeretek,
• Hálózati alapismeretek,
• Internet,
• Adatbázis.
Idegennyelv témacsoport
A válaszadók 17%-a tartja szükségesnek az idegennyelv használatát munkájához, 4% rendelkezik nyelvvizsgával, míg nyelvi továbbképzést 92% igényel. Legtöbben az angol alap- és középfokú nyelvvizsga megszerzését igénylik.
A kérdőíves viz
sgálat eredményeinek összegzéseA rendelkezésre álló adatokból az alábbi főbb következtetéseket vonhatjuk le:
1. Az ingatlan-nyilvántartás területén bevezetésre kerülő TAKAROS-, illetve TAKARNET-rendszer használatához elengedhetetlenül szükséges a számítástechnikai ismeretek elsajátítása, legalább felhasználói szintig. Az ehhez nélkülözhetetlen továbbképzést a válaszadó dolgozók nagy százaléka is igényli.
2. Jelentős igény mutatkozik alap-, illetve középfokú angol nyelvvizsga megszerzésére is. Ez nemcsak az egyén számára hasznos, hanem a hivatali magasabb szintű, hatékonyabb munkavégzéshez is szükséges (az Európai Unióhoz való csatlakozás, idegennyelvű szakirodalom használata, nemzetközi kapcsolattartás stb.).
3. A következő lépés – a továbbképzési igényt alaposan és részletesen felmérő tanulmányra épülő – továbbképzési terv kidolgozása lehet.
A jelenlegi oktatás-továbbképzési rendszer vizsgálata
A jelenlegi oktatási szervezet struktúrája
Iskolarendszerű képzések
a) Középfokú földmérő és térképész-szakk
b) Felsőfokú földmérő- és térképész-szakképzés
– Nyugat-magyarországi Egyetem Földmérő és Földrendezői Főiskolai kara, Székesfehérvár
– Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőmérnöki Kar, Földmérő és Térinformatikai Szak
– ELTE Természettudományi Kar, Térképész-szak, Budapest
Iskolarendszeren kívül is működtethető szakképzés
a) Iskolarendszeren kívül is működtethető középfokú földmérő- és térképész-szakképzés
Csak érettségi bizonyítvánnyal rendelkezők számára:
• ingatlan-nyilvántartási
• fotogrammetriai
kiértékelő 500 órában
• földügyi számítógépes
adatkezelő 500 órában
• térképtáros 500 órában
Csak földmérő vagy térképész-technikusi oklevéllel rendelkezők számára:
• földügyi térinformatikai
szaktechnikus 500 órában
• távérzékelési szaktechnikus 500 órában
• kataszteri szaktechnikus 500 órában
• létesítmény geodéta
szaktechnikus 500 órában
Valamennyi középfokú földmérő és térképész-szakképzés formai, elméleti és gyakorlati óráinak aránya 50–50%.
b) Iskolarendsze
ren kívül is működtethető felsőfokú földmérő- és térképészszakképzésekJelenleg ilyen képzés nincs.
Az oktatás-továbbképzés vizsgálata
Az oktatás-továbbképzés vizsgálatából megállapítható, hogy az nem hosszú távon tervezetten, hanem alkalomszerűen, az éppen felmerülő feladathoz kapcsolódóan történik. Ebből kifolyólag a finanszírozása is az adott feladat költségvetéséből valósul meg, így pótlólagos költségvetési pénzforrások – ha szükségesek – nem biztosíthatók. A földhivatali munkatársak között végzett fe
lmérés alapján megállapítható, hogy igény van erre a tevékenységre, ami a jelenlegi oktatási és továbbképzési formákkal is alapvetően kielégíthető.Megállapítható tehát, hogy elengedhetetlenül szükség van a tevékenység hosszú távú tervezésére, és ennek alapján a végrehajtás folyamatosságának biztosítására.
Megjegyzés:
Sürgető feladat az NKP-tanfolyamok és más – záróvizsgához és szakdolgozat elkészítéséhez kötött – szakmai tanfolyamok választott közigazgatási szakvizsgatárgyként való elismertetése.
(folytatjuk)