Az NKP Kht. szakmai programjai és kapcsolata a vállalkozókkal Ponicsán Gábor igazgató és Váczy Attila témavezető, Nemzeti Kataszteri Program Kht. |
Bevezetés
Az államnak a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló törvényben meghatározott feladata az állami földmérési alaptérképek előállítása, felújítása, karbantartása az ingatlan-nyilvántartás, állam- és közigazgatási feladatok, önkormányzatok, a területfejlesztés és a nemzeti informatikai infrastruktúra térképi adatigényének biztosítása. A Nemzeti Kataszteri Program indítását a fenti célok határozták meg azzal, hogy hosszú távon végrehajtható feladat keretében elkészüljön az egész ország területére a több célra használható, számítógépen kezelhető térképrendszer, szabványban meghatározott és ellenőrzött minőségi paraméterekkel. A Nemzeti Kataszteri Program finanszírozását, működési feltételeit kormányhatározatok rögzítik.
A Nemzeti Kataszteri Program indulásának pénzügyi fedezetét biztosítani hivatott 2,6 milliárd Ft áthidaló hitel felhasználására az 1087/1997 (VI. 29.) kormányhatározatban vállalt készfizető kezesség értelmében 1997. szeptember 3-tól volt lehetőség. Ettől az időponttól kezdve a program végrehajtását végző Nemzeti Kataszteri Program Közhasznú Társaság a program végrehajtására vonatkozó kormányhatározat alapján az alábbi kiemelt feladatok megvalósítását indította el, közbeszerzési eljárás kiírásával:
földmérési alaptérképek (kataszteri térképek) digitális adatbázisának előállítása, illetve felújítása szabványosított formában,
az ingatlan-nyilvántartás számítástechnikai feltételeinek továbbfejlesztése,
a digitális kataszteri adatbázisok előállít
ásával és szabványosításával összefüggő oktatás, továbbképzés.A társaság tevékenysége
A társaság 1998-99. évi tevékenysége alapvetően a megalakulásakor megfogalmazott célok elérésére irányult, az első teljes üzleti év tapasztalatai és a külső feltételekben bekövetkezett változások az elvégzendő feladatokat számottevő mértékben nem módosították. A kataszteri program megvalósításával kapcsolatos induláskor meglévő problémák és tisztázatlanságok egy része még 1997-98-ban megválaszolásra került, s ma már teljes kiforrottnak tekinthető az a rendszer – amelyben valamennyi érintett szervezet a saját tevékenységét is összhangba hozza a program működésével – mely bebizonyította, hogy működőképes. Az eddigi eredmények:
A közhasznú társaság 38 közbeszerzési eljárást bonyolított le. Ebből a tárgyalásos eljárások száma 22 db.
A nyílt, előminősítéses eljárások száma 16 db.
A megkötött szerződések összege: 2 milliárd 125 millió Ft.
Az előminősítéses segédanyagot elvitt vállalkozások száma: 138.
Az ajánlattevő cégek száma: 28 db.
Nyertes cégek száma 16, ebből 10 vállalkozás nyert egy alkalommal, 1 vállalkozás
tizenegyszer, egy cég kilencszer, egy háromszor és 3 vállalkozás kétszer lett
nyertesnek kihirdetve.
A szerződésekkel érintett települések összterülete:
Belterületre vonatkozóan 38 000 hektár
Különleges külterületre vonatkozóan 11 000 hektár
Külterületre vonatkozóan 179 000 hektár
Mindösszesen, a Nemzeti Kataszteri Program (NKP) Kht. által irányított kivitelezési munkálatai 228 000 hektárt érintenek.
Az első végtermékek is megjelentek:
Dunföldvár, Tab, Simontornya, Pécs, Gyenesdiás települések állami
földmérési alaptérképe elkészült.
A Kht. előtt álló akt
uális feladatok változatlanul az alábbiak:a) A vállalkozások bevonásával digitális állami földmérési alaptérképek elkészítése, amelynek során a Kht.:
felveszi a hitelt és gondoskodik a hiteltörlesztésről;
együttműködik – az FVM FTF-en k
eresztül – a földhivatalokkal a feladatok sorrendiségének meghatározásában, a prioritások figyelembevételével;a közbeszerzési eljárás szabályai szerint kiírja a pályázatokat;
közreműködik a pályázatok elbírálás
ában;megköti a vállalkozói szerződéseket a pályázato
k nyerteseivel;ellenőrzi a vállalkozói teljesítéseket, v
alamint ellátja a munkák szerződés szerinti végrehajtásának szakmai felügyeletét, a földhivatalok, a FÖMI és az FVM FTF bevonásával;végzi a teljesítésekkel arányos vállalkozói díjak utalványozását;
elvégzi a vállalkozói szerződésekkel, ille
tve a Nemzeti Kataszteri Programmal kapcsolatos valamennyi pénzügyi, számviteli, könyvelési feladatot;napi munkakapcsolatot tart az érdekelt megyei földhivatalokkal;
közreműködik az elkészített munkák m
inőségellenőrzésével és átvételével kapcsolatos földhivatali tevékenységben;napi kapcsolatot tart az FVM földügyi és térképészeti főosztályával;
részt vesz, illetve közreműködik a szakt
erülethez kapcsolódó jogszabályi előkészítő munkákban;együttműködik a felmérésben érdekelt települések önkormányzataival;
mint adatgazda, gondoskodik az elkészült, államilag átvett digitális adatállományok megfelelő szintű tárolásáról, illetve archiválásáról;
kiépíti az adatértékesítés rendszerét, ezzel megteremtve a hitel visszafizetésének rendszerét.
E meglehetősen sokszereplős és szerteágazó tevékenységet megkönnyíti az 1/1998. számú FVM miniszteri utasítás, mely az NKP-ban együttműködő szervezetek koordinációs tev
ékenységét szabályozza.b)
Ugyancsak a Kht. feladataihoz tartozik a földhivatalok NKP termékekre vonatkozó fogadókészségének biztosítása, amely megnyilvánul egyrészt a földhivatalok ingatlan-nyilvántartása korszerűsítésének (szintfelhozásának) (up-date) biztosításához szükséges, a közbeszerzési törvény hatálya alá eső hardver-, szoftver-beszerzések, az FVM földügyi és térképészeti főosztálya fejlesztési koncepcióinak megfelelően.Másrészt pedig, gondolván a szürkeállományra, a Nemzeti Kataszteri Program meg
valósítását biztosító szakmai továbbképzésben, oktatásban való részvétel, elsősorban az FVM FTF által létrehozott NKP Oktatási Bizottsága által megvalósítandó továbbképzési, oktatási projektek finanszírozása révén.A Kht. 1998. évi feladatai közül a súlyponti területet a térképek előállíttatásával kap
csolatos tevékenység szervezése, ellátása képezte. Az 1997. év második felében beindult pályáztatások eredményeként megkezdődött a térképek előállításának a programban előírtaknak megfelelő szakmai kivitelezése. A pályázatok további folyamatos kiírásával, a vállalkozói szerződések megkötésével a kivitelezési munkák erőteljes növekedése valósult meg, s a 2,1 milliárdos szerződésállomány is azt jelzi, hogy a projekt az intenzív fejlődési szakaszába lépett.1998-ban a társaság előtt álló feladatok k
özött ugyancsak jelentős helyet foglalt el a program finanszírozásának első szakaszát érintő teljes összegű forrásbiztosítás, valamint a megyei földhivatalokkal és a programban érintett települési önkormányzatokkal való együttműködés kiszélesítése, az együttműködés gyakorlatba való átültetése.A forrás biztosításához a pályázatot elnyert Magyar Külkereskedelmi Bankkal a hitelszerz
ődés és a lehívott hitelállomány kötvényesítésével kapcsolatos megállapodás aláírása, valamint a kormány kezességvállalásának megadása volt a feltétel. Ezen feltételrendszer teljesült, a 6,6 milliárdos hitel biztosítja számunkra a további pályáztatásokhoz szükséges forrásokat.A megyei földhivatalokkal az előállítás során digitális kataszteri térképek menetközbeni m
inőségi ellenőrzésével és végső állami átvételével összefüggő együttműködésben való részvétel gyakorlatának minden részletre történő kialakítása jelentette a feladatok zökkenőmentes ellátásának feltételét.Kidolgozásra került a települési önkormány
zatokkal való együttműködés, a támogatások fogadásának rendszere. Ennek gyakorlati megvalósítása is megkezdődött.Az NKP és a vállalkozók kapcsolatáról
Feltétlenül meg kell említeni, hogy úgy érezzük, hogy egyben szakmánk elismerését is je
lenti az, hogy a Nemzeti Kataszteri Programban részt vevő vállalkozások első ízben vehetnek részt az agrártámogatásban.Ugyancsak meg kell említeni, hogy már a jövő évi költségvetés tervezésében az erre a célra történő javaslat is megtörtént.
Az egységesítésre való törekvés jellemezi a digitális törzskönyv k
ialakítására tett erőfeszítéseinket, mely az NKP Kht. és a kivitelező vállalkozók kapcsolatának fontos elemét kell, hogy képezze.A Nemzeti Kataszteri Program Kht. az általa folytatott közbeszerzések során arra az elhatározásra jutott, hogy a mai kor követelményei
nek megfelelve és lehetőségeinek kihasználásával – gondolok itt számítógépesítettség általánosan elterjedt voltára – Digitális Felmérési Törzskönyv (a továbbiakban: DFT) megvalósítására irányuló projektet indít. A DFT megvalósítását több tényező motiválta, amelyek egy része a jelenleg használatos Felmérési Törzskönyv problémáival kapcsolatos, más részük abból fakad, hogy az NKP Kht. tevékenységét a közbeszerzési törvény által meghatározott szigorú feltételrendszer között végzi, aminek megfelelni szükségszerű követelmény.A Felmérési Törzskönyv vezetésének jelen
legi gyakorlatából a következő problémák származnak:Nehezen követhetők az állásfoglalás-kérések teljesítésének határidői, nem jelenik meg számon kérhető formában a válas
zadás határidejének listája.Az NKP Kht. témavezetői a munkafoly
amat technológiai lépéseire vonatkozó ellenőrzéseket csak a helyszínen tudják megtenni.A Felmérési Törzskönyv adatainak, bejegyzéseinek alapján a munka állapotának fel
mérése körülményes, időigényes.Nem egységesek a vállalkozók által adott jelentések, sem formailag sem tartalmilag. A munka előrehaladása követésének eg
ységes formája sincs teljesen megoldva.A DFT megvalósításával a következő célokat kívánja az NKP Kht. elérni:
Egységesítésre, és a döntés-előkészítési folyamatok idejének rövidítésére való törekvés, a DAT (digitális földmérési alaptérkép) előállítására vonatkozóan.
A jelenleg jól működő rendszerelemek, folyamatok meghatározása.
A hiányosságok megszüntetése, alternatívák nyújtása.
Teljes körű számítógépes adat- és info
rmációrögzítés, az elemzés és nyomon követés lehetőségének biztosítására.A folyamatok naprakész nyomon követése.
A teljesítményarányos kifizetések ellenő
rzése.A felhasználók munkájának segítése a DAT készítési folyamataiban.
Az érdemi ügyintézés hatékonyabbá tétele, a számon kérhető határidők betartatása, lerövidítése.
A DFT megvalósításának rendszer szemléletű ütemezése az alábbi lépésekből áll:
1. Megvalósíthatósági elemzés készítése, a DFT tervezett folyamatai, logikai és fizikai adatmodelljének kialakítása.
2. Végleges követelményspecifikáció készítése.
3. Végleges rendszerterv készítése.
4. Programfejlesztés, telepítés.
5. Tesztelés, élesre állítás.
A fejlesztés azzal a szándékkal indult, hogy a DFT üzemeltetése ne támasszon sem a vállalkozók, sem a földhivatalok felé különösebb beruházási igényeket, megoldható legyen a manapság általában rendelkezésre álló eszközökkel. Ezért a fejlesztés az internet lehetőségeit kihasználva a web-böngészővel működtethető HTML (hipertext előállító programnyelv) felületen folyik.
Elkészült a Felmérési Törzskönyv jelenlegi folyamatainak felmérése, a megvalósíthatósági elemzés, a DFT tervezett folyamatainak meghatározása és a DFT első szintű logikai és fizikai adatmodelljének meghatározása.
Az NKP Kht. a megvalósítás következő ütemében, véleményalkotás céljából a munkába be kívánja vonni a szakmai szervezetek képviselőit.
Az agrártámogatások integrált irányítási és ellenőrzési rendszere informatikai háttereként szolgáló ún. földrészlet mélységű információs rendszer kiépítésével kapcsolatos, a Kht.-ra háruló feladatok vonatkozásában elindult az előkészítő munka. Ehhez kapcsolódóan is a Nemzeti Kataszteri Program Közhasznú Társaság a 2000. évben és azt követően is a közbeszerzési eljárások során következetesen meg kívánja valósítani a versenysemlegességet, a tiszta versenyszellemet és esélyegyenlőséget.
Fel kell készülnünk az EU-hoz történő csatlakozás követelményrendszerének kielégítésére, mind a közbeszerzési szabályozórendszer megvalósítására, mind pedig a közösségi közbeszerzési politika fő célkitűzéseinek érvényesítésére, melyek egyrészt a versenyelvű szabályok betartásának és betartatásának feltételrendszerével foglalkoznak, melyek alapján a közbeszerzési szerződéseket diszkrimináció-mentesen, a legjobb ajánlatot tevő kaphatja meg. Az tehát, akinek ajánlata legjobban kielégíti az ajánlatkérő által meghatározott műszaki követelményrendszert, s leginkább eleget tesz a “megfelelő értéket a megfelelő pénzért” elv érvényesülésének.
Activity of the National Cadastral Programme Non-profit Company
and Its Relations to Entrepreneurs
G. Ponicsán –A. Váczy
Summary
The paper overviews the activities of the National Cadastral Programme Non-profit Company. The main task of the Co. is to issue
tenders to prepare the digital cadastral maps covering the whole area of the Country. The costs of the first phase of the mapping exercises is covered by a credit of HUF 6.6 thousand million guaranteed by the Hungarian Government. The Public Procurement Act has to be applied and just only local Hungarian-seated professional surveying and mapping entrepreneurs/companies can take part on the implementation work. There is also an analyses in the paper on the cooperation between the Non-profit Co. and the surveying companies involved in the National Cadastral Programme. Some words also speak about the future plans and activities of the Non-profit Co.