<html xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8"><meta name=Generator content="Microsoft Word 15 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style></head><body lang=HU link=blue vlink="#954F72" style='word-wrap:break-word'><div class=WordSection1><p class=MsoNormal>Sziasztok,</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>abban amit Forrai Gábor beidézett, épp az van benne amit én is írtam, tehát ugyanazt gondoljuk:</p><div><p class=MsoNormal><b>„Ha szükséges, ezeket a terepen is jelölni kell.” <o:p></o:p></b></p></div><p class=MsoNormal>Tehát értelmezésem szerint minden olyan esetben, amikor nem egyértelmű az áthatolhatóság/áthatolhatatlanság kérdése, jelölni kellene a terepen, hogy ne is kelljen gondolkodni rajta.</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>A pluszban kinyitott kaput tehát vissza kell zárni, vagy lekordonozni.</p><p class=MsoNormal>Mert különben meg a térképhiba esete áll fenn.</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Üdv</p><p class=MsoNormal>Kovács Gábor</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div style='mso-element:para-border-div;border:none;border-top:solid #E1E1E1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm'><p class=MsoNormal style='border:none;padding:0cm'><b>Feladó: </b><a href="mailto:fgjasi@gmail.com">Gábor Forrai</a><br><b>Elküldve: </b>2022. augusztus 31., szerda 17:04<br><b>Címzett: </b><a href="mailto:komjatiandris@gmail.com">András Komjáti</a><br><b>Másolatot kap: </b><a href="mailto:gabor01kovacs@t-online.hu">Kovács Gábor</a>; <a href="mailto:tajfutas@lazarus.elte.hu">Tájfutó levlista</a><br><b>Tárgy: </b>Re: [Tajfutas] Kőszeg - Sprint 1-4 zöldek Fair Play 2022 segédikon - milyen kék a kék a tájfutó térképeken?</p></div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div><p class=MsoNormal>Sziasztok,</p><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Részlet a versenyszabályzatból:</p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div><p class=MsoNormal>Versenyszabályzat 12.1. pont: Térképen tiltott területek</p></div><div><p class=MsoNormal>A tiltott és veszélyes területeket, tiltott útvonalakat, az átjárhatatlan vonalas tereptárgyakat, stb. a térképen jelölni kell. Ha szükséges, ezeket a terepen is jelölni kell. </p></div><div><p class=MsoNormal>A versenyzőnek tilos <b><span style='color:red'>az alábbi jelekkel jelölt területekre</span></b> belépnie, azokon végighaladnia, illetve azokat kereszteznie: </p></div><div><p class=MsoNormal>...</p></div><div><p class=MsoNormal>ISSprOM 518 Áthatolhatatlan kerítés</p></div><div><p class=MsoNormal>...</p></div></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Szó szerinti értelmezésben tehát az számít, hogy milyen térképjellel van jelölve a terület. Ha egy nyitott kaput a térkép áthatolhatatlan kerítéssel jelöl, akkor azt tilos keresztezni.</p></div><div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal>Üdv,</p></div><div><p class=MsoNormal>Gábor </p></div></div><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div><div><p class=MsoNormal>András Komjáti <<a href="mailto:komjatiandris@gmail.com">komjatiandris@gmail.com</a>> ezt írta (időpont: 2022. aug. 31., Sze, 16:30):</p></div><blockquote style='border:none;border-left:solid #CCCCCC 1.0pt;padding:0cm 0cm 0cm 6.0pt;margin-left:4.8pt;margin-top:5.0pt;margin-right:0cm;margin-bottom:5.0pt'><div><p class=MsoNormal style='margin-left:4.8pt'>Sziasztok!</p><div><p class=MsoNormal style='margin-left:4.8pt'><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:4.8pt'>Most ellentmondásos válaszokat kaptam, van erre vonatkozóan valahol hivatalos szabály?</p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:4.8pt'><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:4.8pt'>Köszi</p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:4.8pt'><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:4.8pt'>András</p></div></div><p class=MsoNormal style='margin-left:4.8pt'><o:p> </o:p></p><div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:4.8pt'>Gábor Forrai <<a href="mailto:fgjasi@gmail.com" target="_blank">fgjasi@gmail.com</a>> schrieb am Mi., 31. Aug. 2022, 16:21:</p></div><blockquote style='border:none;border-left:solid #CCCCCC 1.0pt;padding:0cm 0cm 0cm 6.0pt;margin-left:4.8pt;margin-top:5.0pt;margin-right:0cm;margin-bottom:5.0pt'><div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'>Sziasztok!</p><div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'>"... nem a térképen látottak, hanem a valóság alapján kell eldöntenie, hogy ott átmehet-e vagy sem"</p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'>Én ezzel vitába szállnék, szerintem pont, hogy ellenkezőleg kell lennie. Ahol a térkép tiltja az áthaladást, ott tilos a versenyzőnek áthaladnia függetlenül attól, hogy fizikailag kivitelezhető-e vagy sem.</p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'>Tehát ha egy kapu nincs ábrázolva a térképen, ott nem lehet átkelni a kerítésen, hiába van az tárva-nyitva. Az nem lehet mentség, hogy "nem tudtam, hol vagyok a térképen", hiszen innentől kezdve mindenki ezt mondaná, aki mondjuk szándékosan ugrik le egy vastag feketével jelzett falon, töri át magát egy 4-es zöld sövényen, vagy keresztez egy kordonnal is lezárt tiltott területet.</p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'>Üdv,</p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'>Gábor</p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'><o:p> </o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'><o:p> </o:p></p></div></div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'><o:p> </o:p></p><div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:9.6pt'>Kovács Gábor <<a href="mailto:gabor01kovacs@t-online.hu" target="_blank">gabor01kovacs@t-online.hu</a>> ezt írta (időpont: 2022. aug. 31., Sze, 15:46):</p></div><blockquote style='border:none;border-left:solid #CCCCCC 1.0pt;padding:0cm 0cm 0cm 6.0pt;margin-left:4.8pt;margin-top:5.0pt;margin-right:0cm;margin-bottom:5.0pt'><div><div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Szia András, sziasztok!</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Igen, a térkép szélére tett jelmagyarázat hasznos lenne, akár redukált formában (tehát csak a legfontosabb jeleket mutatva).</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Sajnos sok esetben erre nincs hely, mert a szimbólnak is kell hely, meg általában technikai okok miatt jó, ha ráfér a térkép A4-esre, és ha a méretarányt is növeljük (pl. 1:4000-ről 1:3000-re váltunk) még tovább csökken a hely.</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>A kőszegi eset nagyon érdekes és tanulságos.</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Elvileg nem lenne azzal gond, ha átmész, mert szerintem a versenyzőnek nem kötelessége mindig tudnia egy verseny alatt, hogy éppen hol tartózkodik a terepen. Azaz szerintem, ha nagy sebességgel fut a következő felfogóvonalig, akkor nem a térképen látottak, hanem a valóság alapján kell eldöntenie, hogy ott átmehet-e vagy sem. Láttál egy 3 méter magas kerítést, eszedbe sem jutott átmászni. Láttál egy nyitott kaput, átmentél, nem követtél el hibát. De mi van, ha valaki meg épp azért választott másfelé (esetleg hosszabb) útvonalat, mert a térkép alapján zártnak feltételezte a valójában nyitott kaput. Itt sajnos már sérül az egyenlő esélyek elve…</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Erre mondják azt, hogy városi versenyt nagyságrenddel sokkal nehezebb (jól) megrendezni, mint erdeit. Mivel a sprint jelkulcs egy csomó tiltást tartalmaz, ezeket (ahol nem egyértelmű) a terepen is jelölni kellene, pl. egy áthatolhatatlannak jelölt (de a valóságban azért üggyel-bajjal leküzdhető) sövény vagy kerítés esetében. Bonyolítja a helyzetet, hogy pl. egy kerítés vagy korlát áthatolhatósága függ a futó testmagasságától és erejétől is. Egy 190 cm magas férfinak más az áthatolhatatlan, mint a 150 cm-es kislánynak. </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>                Emiatt ezeket a szituációkat, ahol nem egyértelmű, ott a terepen jelölni kellene, pl. az ilyen korlátok mellé húzott piros-fehér szalagozással. A közelmúltban a salgótarjáni Ifi EB sprintversenyén 800 méter szalagot húztunk ki az ilyen helyekre (korlátok, támfalak, sövények). </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>De amit megteszel egy világversenyen, azt már nem biztos, hogy megéri megcsinálni egy RR versenyen. Ott esetleg átgondoltabb pályakitűzés (a nem egyértelmű helyek elkerülése) segíthet, csak úgy meg lehet, hogy a terep legjobb részei maradnak ki. </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>És egy verseny közben kinyitott vagy épp nyitottnak jelölt, de bezárt kapu még ez esetben is okozhat bonyodalmakat…</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Üdv<br>Gábor</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>                </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><div style='border:none;border-top:solid #E1E1E1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm'><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'><b>Feladó: </b><a href="mailto:komjatiandris@gmail.com" target="_blank">András Komjáti</a><br><b>Elküldve: </b>2022. augusztus 31., szerda 15:05<br><b>Címzett: </b><a href="mailto:gabor01kovacs@t-online.hu" target="_blank">Kovács Gábor</a><br><b>Másolatot kap: </b><a href="mailto:kelemen.janos111@t-online.hu" target="_blank">Kelemen János</a>; <a href="mailto:tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tájfutó levlista</a><br><b>Tárgy: </b>Re: [Tajfutas] Kőszeg - Sprint 1-4 zöldek Fair Play 2022 segédikon - milyen kék a kék a tájfutó térképeken?</p></div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Szia Gábor!</p><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Köszönöm a részletes válaszodat. Én eddig azt hittem, hogy a IOF ISSprOM 2019-2-es pdf "szentírás", de úgy néz ki, hogy nem teljesen.</p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Mindenesetre úgy látom megmozdult valami, mert többen is értékes megoldásokkal igyekeznek megkönnyíteni a felkészülést a ROB-ra. Gondolok itt Janó "Fair Play"-boxára vagy például Forraiék összefoglalójára. Nagy köszönet értük!</p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Nekem külön öröm az is, ahogy olvasom az értesítőt, hogy szombaton Tatabányán inkább 1: 3 000-re veszik a térképet.</p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Egy dolog jutott még eszembe leveledet olvasva: Ha az árnyalatokban a dolgok természetéből fakadóan ennyi eltérés lehet, akkor mégis csak korrekt lenne a tiltott dolgokat egy jelmagyarázatban kirakni a térkép szélére, pl. akár a Janó által javasolt formában, hogy mindenkinek egyértelmű legyen melyik az a bizonyos zöld, kék, és pl. milyen az a már tiltott, "áthatolhatatlan" vonalvastagság.</p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Egy utolsó kérdésem hadd legyen még. Mert ez megesett velem Kőszegen. Ha egy tárva-nyitva nagykapu van velem szemben, de a térképen oda áthatolhatatlan kerítést rajzoltak (amúgy mindkét oldala szabályos, tehát nem olivazöld) Akkor ki kell-e kerülni, vagy át szabad-e rajta menni?</p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>Előre is köszönöm a válaszokat!</p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>András</p></div></div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p><div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'>On Wed, Aug 31, 2022 at 2:36 PM Kovács Gábor <<a href="mailto:gabor01kovacs@t-online.hu" target="_blank">gabor01kovacs@t-online.hu</a>> wrote:</p></div><blockquote style='border:none;border-left:solid #CCCCCC 1.0pt;padding:0cm 0cm 0cm 6.0pt;margin-left:4.8pt;margin-top:5.0pt;margin-right:0cm;margin-bottom:5.0pt'><div><div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Sziasztok!</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Hogy ne legyen annyira egyszerű, a tájfutó térképek színhasználatát régebben az egyes jelkulcsok maguk rögzítették, bár leginkább csak a direkt színes nyomtatásra. </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt;text-indent:35.4pt'>((Direkt színes a nyomtatás, amikor az öt színt mindegyiket saját színével nyomják, tehát nem négy színből keverik ki (CMYK). Míg 30-40 éve ez a direkt színes nyomtatás volt az általános, a digitális nyomtatás előretörése miatt ma már ez elég ritka. Magyarországon tudtommal a 2018-as Junior VB térképei voltak így nyomtatva utoljára. Ma a legtöbb térkép CMYK négyszínnyomással készül, mint szinte a legtöbb kommersz színes nyomdai termék))</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>                Tehát régebben a jelkulcs a direkt színeket definiálta PMS kódokkal, és  megadta mellé, hogy a direkt színeket hogyan lehet CMYK-val megközelíteni. Az ISOM2000-ben (tehát a 2000-ben kiadott erdei jelkulcsban) a kék direkt szín (azaz a 100% kék) 87-18-0-0 CMYK definíciót kapott, azaz CMYK négyszínnyomással a 87% ciánkék mellé 18% magentát kellett keverni, ami kb. így nézhetett ki: </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Ez is azonban csak a direkt színekre vonatkozott, és a direkt színek árnyalataira (pl. halványsárga vagy 1-es és 2-es zöld) nem tartalmazott definíciót a jelkulcs. A szoftvergyártók valószínűleg saját szakállukra próbálták meghatározni, hogy az adott szoftver hogyan állítja elő pl. az 1-es és 2-es zöldet.</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>A legújabb jelkulcs-változatokból a színek definíciói már teljesen kimaradtak, és egy külön dokumentum foglalkozik velük:</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'><a href="https://1drv.ms/b/s!As4LDA11gDVmgvMOhcfH85x61GvIHQ" target="_blank">https://1drv.ms/b/s!As4LDA11gDVmgvMOhcfH85x61GvIHQ</a></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>A kék esetében: </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>A jelkulcs szerint (akár ISOM-erdei akár ISSprOM-sprint legyen is) az áthatolhatlan vízfelület jele 100% kék (azzal az engedménnyel, hogy sprint térképeken, nagy felületek esetén világosabbra, azaz 70% kékre lehet venni).</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>További bonyodalom, ami szaporítja a különböző kékeket, hogy van ezen kívül a sprint térképeken az áthatolható vízfelület (30% kék), továbbá az erdei térképeken a sekély vízfelület (50% kék).</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Az új definíció tehát 100% kéket ír elő, és ezt a legújabb OCAD, ha CMYK bontásban nézzük, így is adja meg, tehát 100-0-0-0.</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>De ez nem mindig volt így, nem is olyan nagyon régi OCAD jelkészletekben (pl. 2017-es OCAD 12) a 100% kéket 95-30-0-0 keverékeként adta meg, tehát 95% ciánkék mellé még 30% magentát is kevert, ami egy jóval sötétebb kéket jelent, mint a 100% ciánkék.</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>   </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Nem mindegy tehát, hogy mikori jelkulccsal készült térképet nézünk, mikori jelkulcs szerint vannak a színek beállítva az OCAD-ben vagy más térképrajzoló szoftverben.</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Az a gyanúm, hogy az ISSprOM „áthatolhatatlan vízfelület” ábráját, amit András előző levelében mellékelt, még egy olyan szoftverrel rajzolták, ahol a 100% kék a 95-30-0-0 definíció szerint volt beállítva. Az újabb kiadáskor meg elfelejtették átállítani a (most érvényes) színt.</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Arról nem is beszélve, hogy a különböző digitális nyomatok milyen színt produkálnak, attól függően, hogy milyen nyomtatóval lettek kinyomtatva.</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Erre vonatkozólag egyébként maga a fent hivatkozott IOF dokumentum is azt írja, hogy: </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'><i><span style='color:#0070C0'>For laser printers, no fixed definition can be used because every single laser printer gives its “own colours”.</span></i></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'><i><span style='color:#0070C0'>For adjusting the CMYK definition for the actual laser printer, the use of the IOF offset Print test sheet is recommended.</span></i></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Tehát minden nyomtatónak „saját színei” vannak, ezért nincs rögzített definíció, hanem van az IOF-nek egy nyomtatási tesztlapja, és azt használva, azzal összehasonlítva ajánlott a nyomtatáskor a színeket beállítani.</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>üdv’</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Kovács Gábor</p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>-</p><div style='border:none;border-top:solid #E1E1E1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm'><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'><b>Feladó: </b><a href="mailto:komjatiandris@gmail.com" target="_blank">András Komjáti</a><br><b>Elküldve: </b>2022. augusztus 31., szerda 13:02<br><b>Címzett: </b><a href="mailto:kelemen.janos111@t-online.hu" target="_blank">Kelemen János</a><br><b>Másolatot kap: </b><a href="mailto:tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tájfutó levlista</a><br><b>Tárgy: </b>Re: [Tajfutas] Kőszeg - Sprint 1-4 zöldek Fair Play 2022 segédikon</p></div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Konkrétan erre a kékre gondoltam...</p></div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'> </p><div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:24.0pt'>Kelemen János <<a href="mailto:kelemen.janos111@t-online.hu" target="_blank">kelemen.janos111@t-online.hu</a>> schrieb am Mi., 31. Aug. 2022, 09:10:</p></div></div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:28.8pt'>Sziasztok,<br><br>Aktualizáltam - kutya futtából - egy Fair Play 2022 ikont, ami azt <br>ábrázolja, hogy milyen térképjellel ábrázolt tereptárgyakat vagy  <br>tiltásokat nem szabad keresztezni és átnyúlni felettük.<br><br>Jpeg, PDF és OCAD9 verzióban is mellékelve. Szabad lektorálni és a <br>hibákat jelezni vagy kijavítani, a közösség értesítése mellett.<br><br>Üdv,<br><br>Janó<br><br>2022.08.30. 11:34 keltezéssel, András Komjáti írta:<br>> Egyébként ugyanígy lehetne egy mintacsík a már áthatolhatatlan <br>> vonalvastagságra is_______________________________________________<br>Tajfutas mailing list<br><a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br><a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a></p></div></div></div></blockquote></div></div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:19.2pt'> </p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:14.4pt'> </p></div></div></div></blockquote></div></blockquote></div></blockquote></div><p class=MsoNormal style='margin-left:14.4pt'>_______________________________________________<br>Tajfutas mailing list<br><a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br><a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div></body></html>