<div dir="ltr"><div>Sziasztok</div><div>Én egyszer jártam a SZU-ban, cseregyakorlaton Üzbegisztánban, 1979-ben.</div><div>Fantasztikus élményeink voltak, pro és kontra, de egyelőre elégedjetek meg a mellékelt cikkel, némileg a témához kapcsolódik.</div><div>Ábel<br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">TipoMiksi <<a href="mailto:tipomiksi@outlook.hu">tipomiksi@outlook.hu</a>> ezt írta (időpont: 2022. ápr. 5., K, 20:18):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">
<div lang="HU">
<div class="gmail-m_-4905935758530149372Section1">
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:rgb(31,73,125)">Mint orosz (sőt, szovjet) „szakértő”, ehhez 1-2 megjegyzés.<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:rgb(31,73,125)">Az általam megismert legeurópaibb orosz város Novoszibirszk,
mely köztudottan Ázsiában van.<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:rgb(31,73,125)">A Lacó által említett urali út előtt egy évvel, 1989-ben egy
balti túrán voltunk, leningrádi zárással. „Szakértő” mivoltom révén sikerült
sokat elkerülnünk a Janó és Oldgombi által említett negatívumokból.<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:rgb(31,73,125)">Azt hiszem, mindkét túra résztvevőiben inkább a pozitív élmény
maradt meg.<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:rgb(31,73,125)"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:rgb(31,73,125)">Miksi<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="font-size:11pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:rgb(31,73,125)"><u></u> <u></u></span></p>
<div style="border-color:rgb(181,196,223) currentcolor currentcolor;border-style:solid none none;border-width:1pt medium medium;padding:3pt 0cm 0cm">
<p class="MsoNormal"><b><span style="font-size:10pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"">From:</span></b><span style="font-size:10pt;font-family:"Tahoma","sans-serif""> Tajfutas
[mailto:<a href="mailto:tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu" target="_blank">tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu</a>] <b>On Behalf Of </b>Péter Gombkötő<br>
<b>Sent:</b> Tuesday, April 5, 2022 5:21 PM<br>
<b>To:</b> tájfutó levlista<br>
<b>Subject:</b> Re: [Tajfutas] Múltba révedés<u></u><u></u></span></p>
</div>
<p class="MsoNormal"><u></u> <u></u></p>
<div>
<div>
<p class="MsoNormal">Sziasztok!<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Hadd révedjek én is egy kicsit a múltba. 1971-72-ben A Bp.-i
MÁV Igazgatóság Tájfutó Szakosztályában versenyeztem. Az 1971-es OCSB-t
Balatonfüreden megnyertük, ennek eredményeképp a következő évben egy egy
alkalomra szóló szolgálati útlevelet kaptunk nyugatra. Akkor ez nagy dolog
volt, nyugatra utazni.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Vizes megszervezte, hogy Finnországban részt vehessünk egy 5
napos versenyen, amely az ország középső részén, kb. 600 km-re É-ra Helsinkitől
került megrendezésre, Vuokatti versenyközponttal. Mivel nyugati valutát nem
kaptunk, egy barterüzlet keretében utaztunk, egy finn társaság állta a szállás,
étkezés költségeit, meg a nevezési díjat, mi pedig cserében a következő évi
Nemzetközi Vasutas Kupán láttuk vendégül a finn versenyzőket.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Az utazás a mi költségünk volt. A repülőjegy akkor a
szoctáboron belül nagyon olcsó volt, ezért Leningrádig (alias Szentpétervár)
repültünk, onnan vonattal Finnországba, ami - vasutas klub lévén - megint
nagyon kedvezményes volt.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Amiért ezt most megírom, azok az élmények, amelyet a kétszer
félnapos leningrádi tartózkodásunk alatt tapasztaltunk. Ezek gyökeresen mások,
mint amit azok szereztek, akik egy szervezett turistaúton vettek részt.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Megérkezésünk után kimentünk a repülőtér elé, hogy bejussunk
a városba. A buszra, ami járt, nem fértünk fel. Végül két taxival mentünk, ami
szintén nagyon olcsó volt. A Szt. Izsák Katedrálisnál lévő térre mentünk, ahol
volt egy nagy szálloda, ahol egy un. utazási? irodában kaptuk meg azokat a
Budapesten megrendelt és kifizetett vonatjegyeket, amelyekkel tovább
utazhatunk. A jegyek birtokában már nekiindultunk várost nézni. Olyan helyekre
is eljutottunk, amiket a turistáknak nem mutatnak. Sok volt még a romos
ház, a házak között sorba álltak az emberek a kvászos kocsinál, és kannában
vitték haza.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Mi is megszomjaztunk, az utcákon sok volt az italautomata,
de mindenki ugyanabból a pohárból ivott valami szörpszerűséget. Mosogatás
szinte semmi, a lefelé fordított pohár lett csak átöblítve. Ebből nem kértünk,
ezért be akartunk térni egy vendéglőbe, de ezt az ajtónál álló őrök
megakadályozták azzal, hogy nincs előre helyfoglalásunk. A vendéglő egyébként
majdnem üres volt. Végül az egyik helyen sikerült bekönyörögni magunkat, ahol
az előtér sarkában állva kaptunk egy-egy üveg valamilyen üdítőt.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Szép lassan kisétáltunk a Finnlandszkij Vokzálra
(Finnországi Pályaudvar), ahonnan a vonatunk indult. Időközben ránk tört a
szükség is, ezért lementünk a pályaudvar WC-jébe, de ott már az előtérben olyan
szag volt, hogy inkább visszafordultunk. A fülkéknek nem volt rendes ajtajuk,
csak egy kb. 1 m-es magasságig terjedő lengőajtó, tisztán láthattad, ki hogyan
erőlködik a guggolós ülőkén.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Amint lehetett, felszálltunk a vonatunkra, hogy túljussunk
ezeken a gondokon. A nemzetközi vonat egyébként egy db. hálókocsi volt, amelyhez
még 4 belföldi kocsit kapcsoltak, amelyek csak a határ előtti Viborgig
közlekedtek. Onnan ezt az egy hálókocsit vitte a hatalmas dízelmozdony
Kuovoláig, ahol rákapcsolták egy Helsinkibe tartó gyorsvonatra. Mi ott
átszálltunk egy észak felé tartó vonatra.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">A finnországi benyomásokról és a versenyekről most nem írok,
de még rátérek a hazautazás leningrádi élményeire. Reggel érkeztünk meg
Helsinkiből, a repülőnk délután indult. A nem szervezett városnézés közben
szerettünk volna valami ennivalót venni, ezért betértünk egy tejivóba, amelyik
vasárnap is nyitva volt. Venni nem vettünk semmit, mert itt olyan romlott
tejtermék szag volt, hogy felfordult a gyomrunk, gyorsan távoztunk.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Viszonylag hamar kimentünk a repülőtérre, mert ott a tranzit
váróban már normálisabb körülmények voltak, tudtunk enni-inni.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">És korábban azt mondták nekünk, hogy Leningrád a
legkulturáltabb és legeurópaibb város a Szovjetunióban.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Üdv<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Oldgombi<u></u><u></u></p>
</div>
</div>
<p class="MsoNormal"><u></u> <u></u></p>
<div>
<div>
<p class="MsoNormal">László Pap <<a href="mailto:paplaco56@gmail.com" target="_blank">paplaco56@gmail.com</a>>
ezt írta (időpont: 2022. ápr. 4., H, 3:04):<u></u><u></u></p>
</div>
<blockquote style="border-color:currentcolor currentcolor currentcolor rgb(204,204,204);border-style:none none none solid;border-width:medium medium medium 1pt;padding:0cm 0cm 0cm 6pt;margin-left:4.8pt;margin-right:0cm">
<div>
<p class="MsoNormal">A tipónál volt 6-7 leigazolt szovjet versenyző, női, férfi,
szenior. Akkor még ideiglenessen itt állomásoztak, de már rezgett a léc.
Búcsúzóul egy három hetes Uralon túli tájfutós, kulturális, népi hagyományokat
örző (szauna, vodka, szauna, vodka, vodka) túrát szerveztek nekünk potom
pénzért.<u></u><u></u></p>
<div>
<p class="MsoNormal">Életre szóló élmény volt.<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal"><u></u> <u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal">Lacó<u></u><u></u></p>
</div>
<div>
<p class="MsoNormal"><u></u> <u></u></p>
</div>
</div>
<p class="MsoNormal"><u></u> <u></u></p>
<div>
<div>
<p class="MsoNormal">Kelemen János <<a href="mailto:kelemen.janos111@t-online.hu" target="_blank">kelemen.janos111@t-online.hu</a>>
ezt írta (időpont: 2022. ápr. 2., Szo 20:29):<u></u><u></u></p>
</div>
<blockquote style="border-color:currentcolor currentcolor currentcolor rgb(204,204,204);border-style:none none none solid;border-width:medium medium medium 1pt;padding:0cm 0cm 0cm 6pt;margin-left:4.8pt;margin-right:0cm">
<div>
<p>Sziasztok,<u></u><u></u></p>
<p>1978-ban járunk, az első WUOC-ra utaztunk Finnországba. Repülővel Moszkváig,
majd este nagyon kényelmes hálókocsikban folytattuk az utunkat Helsinki
irányába. Az orosz-finn határon (a Szovjetunió vagy CCCP = volt
Oroszországgal. Én nem is tudtam, hogy ott élnek lettek, litvánok, észtek,
ukránok, tádzsikok, kazakok és még sokan mások) Itt történt az az eset, hogy a
Vittek Lajos tanár úr fényképezőgép objektívének dobozából a vámosok kiráztak
egy 500,- Ft-ost Viborgban. Igen, már akkor volt ez a pénznem, mint legmagasabb
magyar fizetőeszköz. Volt is nagy elképedés mindkét oldalon. (Amúgy nagyon
rosszul váltották át a forintot finn koronára.) Velem Toncsi tanította meg azt,
hogy a német márkát tekerjen fel, ragasszam át és hengereket tegyen be az NDK-s
hátizsákom csővázába. Fonyódi gyerek révén mindig kaptam édesanyámtól német
márkát, mert nyáron a Balcsinál találkoztak az NSZK-NDK-s rokonok. Ők márkában
fizették a szállásdíjat vagy vettek apámtól házi bort. Az orosz vámosok után Vainikkalában
a finn fináncok következtek, nem kutattak át semmit, csak kérdezték, hogy
"Palinka?". Kipakoltuk az ablaknál lévő asztalkára a készletet, amit
a Ferihegyi repülőtéren vettünk indulás előtt (Barack, szilva - mindegy volt,
vitték mind a cukrot.). 4 utasra max 8 db 1/2 literes üveg maradhatott, a
többletről igazolást adtak és elvitték. Gyorsan, már a vasútállomáson túl
lehetett adni a "szajrén", és az ellenértéken már tudtunk vásárolni
egy menő Adidas atléta kisnadrágot vagy a jól ismert kék vagy piros
fehér-csíkozású terepzoknit, esetleg Suunto laptájolót vagy fejlámpát.<u></u><u></u></p>
<p>A versenyről csak röviden: Bedobtak a mélyvízbe, majdnem belefulladtam.<u></u><u></u></p>
<p>Egyéni: <a href="https://drive.google.com/file/d/11k5L752JsrIwB0jxx3qShFkenz0mBhFb/view?usp=sharing" target="_blank">https://drive.google.com/file/d/11k5L752JsrIwB0jxx3qShFkenz0mBhFb/view?usp=sharing</a><u></u><u></u></p>
<p>Váltó: <a href="https://drive.google.com/file/d/1JuMoEqIdFm-t3ohfxzEZK6m8V_s8JHja/view?usp=sharing" target="_blank">https://drive.google.com/file/d/1JuMoEqIdFm-t3ohfxzEZK6m8V_s8JHja/view?usp=sharing</a><u></u><u></u></p>
<p>Eredmény: <a href="http://lazarus.elte.hu/tajfutas/history/wuoc/1978wuoc.htm" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/tajfutas/history/wuoc/1978wuoc.htm</a><u></u><u></u></p>
<p>De ugorjuk vissza a moszkvai megérkezéshez, ahol lehetőségünk volt
átmozgatni, a CSZKA impozáns fedett labdarúgó csarnokából kiindulva.
Azóta sem láttam ekkora fedett edzőcsarnokot a világban. A fiatalemberrel, aki
a közeli parkba invitált minket a futásra, nem volt könnyű lépést tartani.
Edzés végén Dosek Toncsi beszélgetett vele és érdeklődött nála, hogy a
Szovjetunió mikor kéri majd tagfelvételi kérelmét az IOF-be, mert nagyon jó
versenyzőik vannak. A Béke(?) és Barátság(?) Kupákon rendszeresen elpáholtak
minket és a cseheket is. <u></u><u></u></p>
<p>A legény azt válaszolta, hogy van 200.000 igazolt versenyző az országban, a
válogatott versenyzők száma ehhez képest elenyésző, és ezt egy területi
hasonlattal illusztrálta: Ez oly csekély létszám, mintha a Szovjetunió
területére egy gombostűvel leszúrnánk egy helyre. Tán érthető a hasonlata.<u></u><u></u></p>
<p>1986-tól lett tagságuk az IOF-ben. Az 1987 évi VB-n már rajthoz álltak: <a href="https://dbsportas.lt/en/varz/1987002/reztra/1?diena=1" target="_blank">https://dbsportas.lt/en/varz/1987002/reztra/1?diena=1</a>
Pa-dö-dö: Bye-bye Szása!<u></u><u></u></p>
<p>Véletlenül találtam rá erre az oldalra. Nagyon jó statisztikai oldal. Az IOF
honlapján lenne a helye.<u></u><u></u></p>
<p>Magyar vonatkozású statisztikák ugyanott: <a href="https://dbsportas.lt/en/varz/1987001/rezgru/M2?diena=1" target="_blank">https://dbsportas.lt/en/rink/HUN/set/woc</a>
<u></u><u></u></p>
<p>Drokkoljatok a fiataloknak: Élő közvetítés: <a href="http://wawelcup.pl/en/live-5/" target="_blank">http://wawelcup.pl/en/live-5/</a><u></u><u></u></p>
<p>Üdv,<u></u><u></u></p>
<p>Janó<u></u><u></u></p>
<p class="MsoNormal"><u></u> <u></u></p>
<p><u></u> <u></u></p>
<p><u></u> <u></u></p>
<p><u></u> <u></u></p>
</div>
<p class="MsoNormal">_______________________________________________<br>
Tajfutas mailing list<br>
<a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
<a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><u></u><u></u></p>
</blockquote>
</div>
<p class="MsoNormal">_______________________________________________<br>
Tajfutas mailing list<br>
<a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
<a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><u></u><u></u></p>
</blockquote>
</div>
</div>
</div>
_______________________________________________<br>
Tajfutas mailing list<br>
<a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
<a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" rel="noreferrer" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><br>
</blockquote></div>