<html>
  <head>
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html;
      charset=ISO-8859-2">
  </head>
  <body>
    <p>Sziasztok,</p>
    <p>A levelemet egy téma megbeszélésének szánom.<br>
    </p>
    <p>2018-ban hagyták jóvá az pontmegnevezések új dokumentációját az
      IOF-ben. <a moz-do-not-send="true"
        href="https://orienteering.sport/iof/rules/control-descriptions/">Innen
        tölthető le</a>. Magyar fordításra vár.</p>
    <p>A legfontosabb változások:</p>
    <p>1. Opcionálisan (?) bevezették a térképrajt, időrajt távolságát
      jelölő sort.</p>
    <p>2. A kanyar mint kiegészítő jel átkerült a G oszlopból az F
      oszlopba.</p>
    <p>3. Új jel a virágágyás (versenyterületen kívüli zóna) és a
      lövészárok jele.</p>
    <p>4. Ha az ellenőrzőpont két objektum között helyezkedik el, akkor
      megadható mindkét objektum magassági értéke.</p>
    <p>5. Megszűnik a rádiós és TV-s pont jele.<br>
    </p>
    <p>E mellett megszűnik az a dilemma is, hogy a 10 000-s térképeken
      mikor kell 50%-l növelt pályaberajzolási jeleket alkalmazni.</p>
    <p>A jelenlegi magyar jelkulcs szabály így fogalmaz: <br>
    </p>
    <p>A pályafelülnyomás jeleinek nagysága minden méretarányban
      ugyanakkora. Viszont ha egy versenyen ugyanannak a térképnek az
      1:10 000-es és 1:15 000-es változatát is használják, az előbbi
      esetben a pályafelülnyomás jeleit is 150%-os méretben kell
      alkalmazni.</p>
    <p>Az ISOM 2017 évi jelkulcs angol verziója pedig ezt tartalmazza:
      (ez is fordításra vár, mint ahogy a ISSprOM is)<br>
    </p>
    <p>The dimensions of the course planning symbols are specified in mm
      at the printed scale of 1:15 000. For<br>
      larger map scales the symbols shall be enlarged proportionally (to
      150% for 1:10 000, to 300% for 1:5 000).<br>
    </p>
    <p>Ha jól értelmezem, akkor 150%-ra kell növelni a pályafelülnyomás
      méreteit. Jól gondolom?</p>
    <p>A mellékletben lévő pdf állomány a legfontosabb változásokat
      próbálja bemutatni.</p>
    <p>Mit is tegyen egy rendező/pályakitűző annak érdekében, ha
      szeretne megfelelni az elvárásoknak és OCAD9 programmal
      rendelkezik?</p>
    <p>1. Rajzoljon be egy kötelező útvonalat a térképrajt és rajt közé.
      A pályatervet ezzel a pl. M1 szakasszal kezdje el összeállítani.
      M1-S1-31-32 stb. Egy hibája van ennek a megoldásnak. A
      szabályzathoz képest, ahol felfelé mutat a háromszög, itt jobbra
      fog mutatni a háromszög csúcsa.</p>
    <p>2. A kanyar jel esetében a pályatervezőben rá kell állni a kanyar
      jelére, majd jobb egérgomb/Szerkesztés (Edit...) és a
      párbeszédablakban a X-t ki kell venni a G oszlopból és betenni
      egyet az F oszlopba. Mentés.</p>
    <p>3. A virágágyás és lövészárok jelét új jelként meg kell rajzolni
      a programban. Ezt a folyamatot nem írnám most le (inkább
      bemutatnám egy Webináriumon). Helyette mellékelek egy OCAD9
      1:10000-s átalakított fájlt, ami már tartalmazza ezeket.</p>
    <p>4. A két objektum magasságméretét csak egy szépséghibával tudom
      előállítani, úgy hogy aláhúzás vagy kötőjeleket illesztek
      szóközökkel a párbeszédpanelen és akkor a pdf mellékletben látható
      "szépséget" kapom meg. (6-38-as pont)<br>
    </p>
    <p>A mellékelt OCAD9 1:10000 fájlt tekintsétek egy Beta verziónak
      (ellenőrzésre vár). A jeleket 150%-ra módosítottam és az azonosító
      számokat a szabványtáblázatban szereplőkhöz igazítottam. (ahol
      lehetett)</p>
    <p>Tehát az ellenőrzőpont karikáinak méretei így módosulnak, amint
      kis hazánkban is előírás lesz a nemzetközi szabvány:</p>
    <p>1:15000 pályánál 6 mm-ről 5 mm-re csökken (vonalvastagság mindkét
      esetben 0,35 mm) Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas<br>
    </p>
    <p>1:10000 pályánál 9 mm-ről 7,5 mm-re csökken (vonalvastagság 0,52
      mm) vagy azt is mondhatnánk, hogy 6 vagy 5 mm-ről 7,5 mm-re
      növekszik. Pont sorszáma: Ariel és 6 mm magas<br>
    </p>
    <p>1:4000 pályánál 6 mm volt és annyi is marad. (vonalvastagság 0,35
      mm) Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas.</p>
    <p>Beszéljük i a felvetéseket.</p>
    <p>Folytatásban: OCAD12 jogtiszta fájlok viselkedése megbuherált
      OCAD verziókban.</p>
    <p>Üdv,</p>
    <p>Janó, aki felébredt és nem akarja félkészen, elküldetlenül hagyni
      a munkáját.<br>
    </p>
    <p><br>
    </p>
    <p><br>
    </p>
    <p><br>
    </p>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>