<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;
charset=ISO-8859-2">
</head>
<body>
<p>Sziasztok,</p>
<p>A levelemet egy téma megbeszélésének szánom.<br>
</p>
<p>2018-ban hagyták jóvá az pontmegnevezések új dokumentációját az
IOF-ben. <a moz-do-not-send="true"
href="https://orienteering.sport/iof/rules/control-descriptions/">Innen
tölthető le</a>. Magyar fordításra vár.</p>
<p>A legfontosabb változások:</p>
<p>1. Opcionálisan (?) bevezették a térképrajt, időrajt távolságát
jelölő sort.</p>
<p>2. A kanyar mint kiegészítő jel átkerült a G oszlopból az F
oszlopba.</p>
<p>3. Új jel a virágágyás (versenyterületen kívüli zóna) és a
lövészárok jele.</p>
<p>4. Ha az ellenőrzőpont két objektum között helyezkedik el, akkor
megadható mindkét objektum magassági értéke.</p>
<p>5. Megszűnik a rádiós és TV-s pont jele.<br>
</p>
<p>E mellett megszűnik az a dilemma is, hogy a 10 000-s térképeken
mikor kell 50%-l növelt pályaberajzolási jeleket alkalmazni.</p>
<p>A jelenlegi magyar jelkulcs szabály így fogalmaz: <br>
</p>
<p>A pályafelülnyomás jeleinek nagysága minden méretarányban
ugyanakkora. Viszont ha egy versenyen ugyanannak a térképnek az
1:10 000-es és 1:15 000-es változatát is használják, az előbbi
esetben a pályafelülnyomás jeleit is 150%-os méretben kell
alkalmazni.</p>
<p>Az ISOM 2017 évi jelkulcs angol verziója pedig ezt tartalmazza:
(ez is fordításra vár, mint ahogy a ISSprOM is)<br>
</p>
<p>The dimensions of the course planning symbols are specified in mm
at the printed scale of 1:15 000. For<br>
larger map scales the symbols shall be enlarged proportionally (to
150% for 1:10 000, to 300% for 1:5 000).<br>
</p>
<p>Ha jól értelmezem, akkor 150%-ra kell növelni a pályafelülnyomás
méreteit. Jól gondolom?</p>
<p>A mellékletben lévő pdf állomány a legfontosabb változásokat
próbálja bemutatni.</p>
<p>Mit is tegyen egy rendező/pályakitűző annak érdekében, ha
szeretne megfelelni az elvárásoknak és OCAD9 programmal
rendelkezik?</p>
<p>1. Rajzoljon be egy kötelező útvonalat a térképrajt és rajt közé.
A pályatervet ezzel a pl. M1 szakasszal kezdje el összeállítani.
M1-S1-31-32 stb. Egy hibája van ennek a megoldásnak. A
szabályzathoz képest, ahol felfelé mutat a háromszög, itt jobbra
fog mutatni a háromszög csúcsa.</p>
<p>2. A kanyar jel esetében a pályatervezőben rá kell állni a kanyar
jelére, majd jobb egérgomb/Szerkesztés (Edit...) és a
párbeszédablakban a X-t ki kell venni a G oszlopból és betenni
egyet az F oszlopba. Mentés.</p>
<p>3. A virágágyás és lövészárok jelét új jelként meg kell rajzolni
a programban. Ezt a folyamatot nem írnám most le (inkább
bemutatnám egy Webináriumon). Helyette mellékelek egy OCAD9
1:10000-s átalakított fájlt, ami már tartalmazza ezeket.</p>
<p>4. A két objektum magasságméretét csak egy szépséghibával tudom
előállítani, úgy hogy aláhúzás vagy kötőjeleket illesztek
szóközökkel a párbeszédpanelen és akkor a pdf mellékletben látható
"szépséget" kapom meg. (6-38-as pont)<br>
</p>
<p>A mellékelt OCAD9 1:10000 fájlt tekintsétek egy Beta verziónak
(ellenőrzésre vár). A jeleket 150%-ra módosítottam és az azonosító
számokat a szabványtáblázatban szereplőkhöz igazítottam. (ahol
lehetett)</p>
<p>Tehát az ellenőrzőpont karikáinak méretei így módosulnak, amint
kis hazánkban is előírás lesz a nemzetközi szabvány:</p>
<p>1:15000 pályánál 6 mm-ről 5 mm-re csökken (vonalvastagság mindkét
esetben 0,35 mm) Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas<br>
</p>
<p>1:10000 pályánál 9 mm-ről 7,5 mm-re csökken (vonalvastagság 0,52
mm) vagy azt is mondhatnánk, hogy 6 vagy 5 mm-ről 7,5 mm-re
növekszik. Pont sorszáma: Ariel és 6 mm magas<br>
</p>
<p>1:4000 pályánál 6 mm volt és annyi is marad. (vonalvastagság 0,35
mm) Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas.</p>
<p>Beszéljük i a felvetéseket.</p>
<p>Folytatásban: OCAD12 jogtiszta fájlok viselkedése megbuherált
OCAD verziókban.</p>
<p>Üdv,</p>
<p>Janó, aki felébredt és nem akarja félkészen, elküldetlenül hagyni
a munkáját.<br>
</p>
<p><br>
</p>
<p><br>
</p>
<p><br>
</p>
<p><br>
</p>
</body>
</html>