<HTML><HEAD>
<META content="text/html; charset=ISO-8859-2" http-equiv=content-type></HEAD>
<BODY dir=ltr bgColor=#ffffff text=#000000>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Calibri'; COLOR: #000000">
<DIV>Sziasztok!</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Én voltam az ellenőrző bíró. </DIV>
<DIV>Aki elolvasta a szlovák pályakitűzővel készült interjút a múlt héten, már
tudhatja, hogy viszonylag jelentősen bele is szóltam a pályák
kialakításába.</DIV>
<DIV>Megpróbálom néhány mondatban illusztrálni, hogyan lettek a pályák olyanok,
amilyenek. Jó tapasztalat lehet másnak is.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Magánvéleményem az, hogy az előírt győztes időt misztifikálni egy bizonyos
szinten túl nem szabad, de természetesen szükséges törekedni rá. Lehet, hogy még
jobb lenne (ezáltal könnyebb a pályakitűzők dolga), ha a Versenyszabályzatban
nem konkrét percek lennének megadva, hanem tól-ig értékek, mint ahogyan például
a világversenyeken van. De most a magyar VSZ-ban egyelőre konkrét percek vannak.
ezeket illene minél jobban megközelíteni.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Ellenőrző bíróként általában igyekszem minél kevésbé beleszólni a pályák
kialakításába, legalábbis amíg nem érzem azt, hogy muszáj. Úgy gondolom, hogy
minden pályakitűzőnek van egyfajta stílusa, és ez jó is így, legalább
változatosabbak a versenyeink.</DIV>
<DIV>Most viszonylag hosszú (három oldalas, szinte minden pályát érintő)
észrevétel-listát küldtem el a pályakitűzőnek, amit ő, becsületére legyen
mondva, szinte teljesen el is fogadott. A végeredményben tehát nem kis részben
én is benne voltam...</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>A terepet most már mindenki ismeri, aki indult. Más esetekben jó támpont
adnak a pályakitűzéshez az ugyanazon (vagy hasonló) terepeken rendezett korábbi
versenyeken futott idők, kilométer-átlagok elemzése. Ha voltak ilyen korábbi
versenyek, akkor viszonylag könnyű a győztes időket eltalálni. Egy OB esetében a
nevezők listája is időben rendelkezésre áll, így a mezőny erősségét is
számításba lehet venni.</DIV>
<DIV>Itt most nem voltak korábban rendezett versenyekről adatok, mert az utolsó
versenyek valamikor az 1970-es években voltak ezen a terepen.</DIV>
<DIV>Az 1990-es évek végén volt ugyan egy hasonló jellegű terepen megrendezett
szlovák normáltávú OB (Losonctól pár kilométerre északra), az jó
összehasonlítási alap lehetett volna. Azon én is indultam, így megvolt az F21-es
pálya, de időeredményeket sajnos nem találtam hozzá, sem a saját archívumomban,
sem a szlovák netes archívumokat böngészve. Úgyhogy ezt sajnos nem tudtam
használni.</DIV>
<DIV>Így jobb híján a tavalyi őrségi OB-hoz hasonlítottam a győztes időket,
pontosabban az ott futott kilométer-átlagokat figyelembe véve javasoltam
bizonyos pályáknál hosszabbítást, másoknál rövidítést. Az őrségi terep talán még
a leginkább hasonlított a mostanihoz, többségében tiszta erdő, kevés bozót (ami
bozót az többnyire nagy kiterjedésű 3-as zöld benőtt irtás), mérsékelt szintek,
viszonylag gazdag úthálózat.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Az észrevételeimet és javaslataimat most nem írom le részletesen, inkább
csak néhány jellemző példa:</DIV>
<DIV>- a 14-es pályák nagyon, de még a 16-osak is eléggé “C”-s szintűek voltak
eredetileg. Javasoltam a nehezítést, hiszen nálunk ez “E” fokozat.</DIV>
<DIV>- a 16-os, 18-as pályák túl rövidnek tűntek, hosszabbítást javasoltam . Pl.
az F16 6,2 km-re volt tervezve (tavaly is épp ennyi volt, amin 37 perccel
nyertek, most javasoltam, hogy legyen legalább 8 km, végül 7.9 km lett, a
győztes idő pedig 43 perc (az előírt 50 lenne). </DIV>
<DIV>- az F35-ös pálya miatt érzem magam a leginkább “ludasnak”.
Eredetileg 10 km-re volt tervezve, miközben az F40 8,4-nek. Tavaly az F35-ös
győztes 9,9 km-n 76 percet futott (előírt 70) míg az F40-es győztes tavaly
8,3-on 53-at (előírt 65). Ez alapján az F35-ben rövidítést, az F40-ben
hosszabbítást javasoltam, aminek eredményeképpen a két pálya kb. egyforma hosszú
lett. Ha marad a 10 km-es eredeti pálya 35-ben, még akkor is csak kb. 56 percet
futottak volna...</DIV>
<DIV>- bizonyos szenior kategóriákban voltak nagyon egyszerű átmenetek, ezeket
kiszedettem (ennek ellenére maradhatott benne).</DIV>
<DIV>- a szenior nőknél a legtöbb kategóriában rövidítést javasoltam a tavalyi
ONEB-en futott km-átlagok alapján.</DIV>
<DIV>- a legidősebb szenioroknál (F80, 85, N70, 75) rövidítést javasoltam
egyrészt a tavalyi adatok alapján, másrészt eddig szinte minden versenyen, ahol
valami közöm volt a pályákhoz (elnök, pályakitűző, ellenőrző bíró) ezek a
pályák túlméretezettnek bizonyultak, volt amikor óvást is kaptunk az eltúlzott
pályahossz miatt. Végül némelyikben itt is túl jól sikerült a rövidítés, F80-ban
40 helyett 27 perccel, N70-ben 35 helyett 22-vel, N75-ben 35 helyett
25-tel.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Mi volt a “hiba”?</DIV>
<DIV>Több dolog is kellett hozzá, hogy ennyivel az előírt győztes időn belül
jöjjenek, nem csak a győztesek, hanem sokan mások is.</DIV>
<DIV>- Bár hasonlított a terep az őrségihez, mégsem volt ugyanolyan. Az őrségi
szintesebb volt. A rövidebb pályák itt szinte csak a céltól délre lévő egész
lapos részen futottak, csak néhány hosszabb pálya ment el a terep szintesebb
déli részére. Talán az aljnövényzet is nagyobb volt tavaly mint idén.</DIV>
<DIV>- Tavaly sokkal több pont volt a pályákban (pl. F50-ben tavaly 25, idén
13), így idén kisebb esély volt hibázásra.</DIV>
<DIV>- A térkép sokkal pontosabb volt, mint tavaly, ezzel szintén csökkentve a
hibázás lehetőségét.</DIV>
<DIV>- Az időjárás ideális volt a versenyzéshez (ez persze tavaly is így volt,
éppen ezért még inkább meglepő, hogy ennyire gyorsak lettek a pályák). </DIV>
<DIV>Amikor ellenőriztem a pontokat, éppen ma három hete, egész napos eső után
mentem ki. Még szögesben is úgy csúsztak a völgyek, árkok oldalai, hogy alig
bírtam néhol kimászni, lefele meg néhol se**en csúsztam. A versenyen ilyen
körülmény nem jelentkezett, ezzel még tovább gyorsítva a pályákat. Esős időben
bizonyára kisebb lett volna a különbség az előírt és a tényleges győztes idők
között.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Mindezzel együtt úgy gondolom, hogy szinte kivétel nélkül igazságos
küzdelemben dőltek el a bajnoki helyezések.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Egy komolyabb hiba még volt, az N55 két versenyzője olyan térképet kapott,
amin nagyon halvány, szinte olvashatatlan volt a szintvonalrajz.</DIV>
<DIV>Ezeket a térképeket én ellenőrzéskor megtaláltam, kiselejteztem. Sajnos nem
téptem őket akkor azonnal össze, hanem kategóriánként külön választva (egy-egy
összehajtott papírlap közé betéve) a kategória kupacának végére raktam,
megjelölve, hogy azt ne kapja meg versenyző.</DIV>
<DIV>Bár még rajtam kívül többen mások is kiszedhették volna a kupacból, végül
sajnos mégis kikerült a rajtba. A kupacot a rajtszemélyzet megfordította, hogy
ne látszódjon a térképeken a pálya, így a rossz térkép került a tetejére, a két
első rajtoló ezt kapta. A két érintett versenyzőtől ezúton is elnézést
kérek!</DIV>
<DIV>Volt még néhány további (kb. 6 db) nem teljesen tökéletes térkép más
kategóriákban, azokon is halványabb volt a szintvonalrajz, de nem a térkép
pályás részén, hanem csak a pálya által nem érintett másik részén. Ezeket is
kiselejteztem, külön tettem, de valószínűleg ezeket is megkapták versenyzők.
Ezekkel azért lehetett versenyezni, bár nem voltak teljesen szépek.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Üdv’</DIV>
<DIV>Kovács Gábor</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'><B>From:</B>
<A title=dkerenyi@qualiplan.axelero.net
href="mailto:dkerenyi@qualiplan.axelero.net">Kerényi Dénes</A> </DIV>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV><B>Sent:</B> Monday, October 14, 2019 3:10 PM</DIV>
<DIV><B>To:</B> <A title=tajfutas@lazarus.elte.hu
href="mailto:tajfutas@lazarus.elte.hu">tájfutó LISTA</A> </DIV>
<DIV><B>Subject:</B> [Tajfutas] ONEB</DIV></DIV></DIV>
<DIV> </DIV></DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<P>Sziasztok!</P>
<P>Nagyobb a csönd egy OB után megszokottnál, úgyhogy egy kis kavics a Ľadovo
víztározóba. (Még mielőtt befagyna... :-)<BR></P>
<P>A mellékelt táblázatban a szabályzat szerinti győztes időket és a
szombatiakat írtam egymás mellé, az utána lévő két szám a győztes időn belül
végzettek száma, és aránya az összes befutottakhoz képest. (Idő híján csak a
férfiakat írtam ki.)<BR>Sajnos a tendencia már tavaly is megfigyelhető volt (a
szenior férfi kategóriákban biztosan, a többit nem tudom).</P>
<P>Annak, aki nem lapoz rá, elrettentésül egy kis összegzés:<BR>F14-F65 között
MINDEN kategóriában alulmérték a pályát, a győztes idők durván 80-90% körül
szórnak. Nagy átlagban a befutott versenyzők 25%-a a győztes időn belül ért
célba, de<BR>- F35-ben (73% volt a győztes ideje) <U>az egész mezőny</U> 70
percen belül végzett!!<BR>- további 3 kategóriában (F18, F60, F65) a mezőny
több, mint 1/3-a - F60-ban csaknem a fele - (33-47-37%) futott győztes időn
belül.<BR></P>
<P>A sommás véleményem: szép, de túl egyszerű terep, a terephez képest is
"egyszerű", (közérthetőbben: ob-hez méltatlan) pályakitűzés. <BR></P>
<P>üdv D<BR></P>
<P> </P>
<P>
<HR>
_______________________________________________<BR>Tajfutas mailing
list<BR>Tajfutas@lazarus.elte.hu<BR>http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas<BR></DIV></DIV></DIV></BODY></HTML>