<div dir="ltr">A halaknak saját GPS rendszerük van.</div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">2016. január 19. 11:07 Bozán György írta, <span dir="ltr"><<a href="mailto:bozan.gyorgy@gmail.com" target="_blank">bozan.gyorgy@gmail.com</a>></span>:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div text="#000000" bgcolor="#FFFFFF">
<div>Nagyon köszönjük az abszolút szakszerű
és valóban kimerítő tájékoztatást!<br>
<br>
Már csak az a kérdés, hogy találnak a <b>halak</b> vissza erre a
helyre?<br>
Figyelembe véve a víz felszíni és mélységi áramlási viszonyait.<br>
<br>
<br>
2016.01.19. 9:49 keltezéssel, Guttmann Zoltán - multiNavigátor
írta:<br>
</div>
<blockquote type="cite">
<div>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">Szia,
<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">évente
háromszor kerülök ilyen probléma megoldásának/opciójának
megmagyarázására. <u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">szóval
a mai kézi GPS-ek főleg a Garmin vízálló túra GPS-ei, a
térképesek mindenképp, tudnak átlagolni illetve a legújabbak
egyszerre két rendszer használatával valós időben is képesek
pontosabb mérésre mint csak a NAVSTAR által működtetett
amerikai rendszer. Az orosz Glonass rendszer önmagában is
képes olyan pontosságra 1-5m a mérések 98%-ban amit a
Navstar rendszer csak a differencial GPS szolgáltatással
tud, ami rádióhullámokon vagy műholdról érkezik azokban az
országokban ahol vannak referencia állomások, ahonnan mérik
a műholdak pálya korrekciós jeleit és eljuttatják a
felhasználó GPS-ébe, amik a referencia állomástól 50km-es
körzeten belül képesek pontosítani a jelet 1-5 méteresre.
Nos ez a korrekciós jel szolgáltatás Magyarországon nem
működik (hogy miért azt nem tudom de van sejtésem) miközben
megvannak a megfelelő mérő állomások ahol a jeleket mérik
csak nem juttatják el a DGP szolgáltatóhoz.<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">Szóval
ha valaki a GPS-ekben meglévő WAAS-amerikai, EGNOS-európai
korrekciós jel vételt bekapcsolja csodát lát de pontos
pozíciót biztos nem (mert a jelek valószínű Lengyel vagy
Osztrák referencia állomásokról érkeznek és jobban elrontják
a pozíció valós mérését mint anélkül, sőt előfordul, hogy
pozíciót sem képes meghatározni. <u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">Még
nem vagyunk a megoldásnál de jó ha ezeket a dolgokat
ismerjük.<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">szóval
visszatérve az eredeti problémára, van egy helyünk ahol
beetettük a halakat és oda akarjuk lógatni a csalit
legközelebb is mondjuk praktikusan másnap hajnalba sötétben.<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">Odamegyünk
előkapjuk a GPS-ünket ( mivel nyílt vízen vagyunk ezért a
fák lombjai vagy magas hegyek nem takarják a műholdakat)
ezért műholdas rendszerenként legalább 8-10 műholdból is
válogatva is adja a távolságot amiből biztos van olyan két
kombináció amikor a négy legjobb értékű műhold jel/távolság
ad valami koordinátát ami valós időben is biztosan 1-5
méteren belül van. Nos ha itt még elp… cs…lünk vagy 600
másodpercet és az átlagolós funkcióval megpróbáljuk
pontosítani a mérést akkor a 1-5 métert letolhatjuk akár
azonos valószínűség mellett 1-3 méterre is. Vagy viszünk
magunkkal három különböző típusú és esetleg márkájú GPS-t
(ez azért jó mert pl a Garmin GPS-ek azonos chipsetet
használnak és azonosan számolnak van úgy, hogy egymás
mellet, azonos GPS-ek, azonos koordinátát mutatnak
metrikusan a természetes számok halmazán. Azaz hiába
próbálok valami statisztikát képezni a mért mintákból ha
nincs véletlen szerű szórás akkor ugyebár csak egy hibával
terhelt mérést kapok aminek ismeretlen a hiba nagysága és
iránya, ami jelen esetben akár hasznos információ is
lehetne. Szóval bemérésékor ha egyszerre három GPS-el mért
különböző mérési hibával terhelt, a síkon elhelyezkedő három
pont egy háromszöget határoz meg aminek az átlagát könnyen a
háromszög súlypontjával határozhatjuk meg akár
szemrevételezéssel is ( egy GPS-es PC-s szoftver
segítségével akár pontozva is könnyedén, gyorsan és pontosan
is). Ezzel a módszerrel akár 1-3 méteres pontosság is
elérhető. Na de most vissza is kell találni arra a helyre
amikor is macerás ugyanezen méréssel (átlagolás vagy három
GPS-el mérés és bökés a háromszögbe) ez ugye bonyolult és
kevésbé kivitelezhető olcsó cuccokkal előzetes felkészülés
nélkül a nyílt vízen a nádas közelében. <u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">akkor
valami más kell. nézzük a peremfeltételeket: Sötét van .- ez
lehet előny is – „mert ugyebár egy töketlen fecske csak úgy
érhet el repülősebességet ha legalább negyven szárnycsapás
per perc csapkod a szárnyával” azaz mondjuk egy precízen
bemért etetőhelyen nem akarjuk, hogy a szomszéd ráüljön az
etetett halaimra de én odataláljak a két-három napja
odaszoktatott pontyokhoz, akkor úgy jelölöm meg a helyet,
hogy mások az etetett helyet csak akkor láthassák, ha 1-5
méteres távolságban megközelíti. Ennek a valószínűsége (
hogy mások az én helyem közelében csónakázgassanak keresve
az etetés helyét pontos bemérés hiányában csekély. De
nekünk van GPS-ünk amivel odaérünk és látni kívánjuk a
precíz akár 1 méteren belüli pontos pozíciót. Egy pecás
világító patront egy nehezékkel úgy helyezünk el a
vízfelszín alatt 10-20cm-re (ne lógjon ki a vízből), hogy az
1-5 méteren belül észlelhető azon kívül kevésbé. Ezek a
világító patronok 8-12 órát világítanak tehát akkor kell
kihelyezni amikor még van hátra legalább 8 óra azaz vacsi
után és akkor hajnal 3-4 kor még világít. <u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">jöhet
a kérdés: mi van ha más is kiszúrja a patront és odalógatja
kukacát? nos akkor egy olyan helyet mérünk be és rakjuk a
jelölőt ahonnan tudjuk, hogy milyen irányba és hány méterre
kell dobálni a csalit. Azt már még kisebb valószínűséggel
képes kifigyelni az az orvhorgász aki a mi halainkra
pályázik. Azaz a helyszínen meg kell figyelni a közelben
vagy a távolban két olyan éjszaka is látható objektumot
aminek a pozíciója fix és az adott és ahhoz képest tudjuk
milyen irányba és távolságra kell a megjelölt helytől
hajigálnunk. Ez már kell működjön mindenféle mérő
alkalmatosság nélkül is. <u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">Szóval
kell némi adminisztráció, archiválás, csellel jelölés. <u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">nézzük
mi van nappal. <u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">A
GPS-es pozíció mérés azonos rendszerben elvvel és
gyakorlattal működik. De mivel nappal van semmit nem érünk a
világító patronnal mert fényben 10cm-ről láthatjuk csak.
Ezért a 1-5 méterre megközelíttet helyszín körzetében mint
a jó tengerészek két vagy három távoli-közeli objektum
bemérésével ki tudjuk metszeni iránymérős segítségével a
pozíciót 1-2 km-es távolságból 0.5° mérési pontosság mellett
kb. 8-10 méteren belülre de 100-200 méterről 1 már csak
méterem belülre. Ilyen tájoló a <a href="http://www.multinavigator.hu/termek.php?id=262" target="_blank">Silva
expedition 54 precision</a> tájoló amit ti is sokan
használtok térképhelyesbítéshez. <u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">A
megtalálási koncepciót itt nem kell cselezni mert nincs
semmi más által is észlelhető jelölő, tehát csak precízen
kell irányokat mérni és közbe a csónakot evezni – tehát
odaevezünk arra a pontra amit GPS mutat majd a pontos
pozíciót az iránymérővel megtaláljuk. Utána ha megvan a
pozíció, ideiglenes bója majd dobálhatjuk az úszót. <u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">Kicsit
hosszú, kicsit áltudományos de megoldható koncepció ha
valakinek megvan a türelme. <u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">Üdv
Guttmann Zoltán <u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU"><a href="http://www.multinavigator.hu/" target="_blank">multiNavigátor.hu
futók - terepfutók boltja</a><u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU">+361/7
888 888<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span style="color:#1f497d" lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<div>
<div style="border:none;border-top:solid #e1e1e1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm">
<p class="MsoNormal"><b><span lang="HU">From:</span></b><span lang="HU">
<a href="mailto:tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu" target="_blank">tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu</a>
[<a href="mailto:tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu" target="_blank">mailto:tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu</a>] <b>On Behalf
Of </b>Varsányi Attila<br>
<b>Sent:</b> Monday, January 18, 2016 9:10 PM<br>
<b>To:</b> <a href="mailto:tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
<b>Subject:</b> [Tajfutas] GPS pecás kérdés<u></u><u></u></span></p>
</div>
</div>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU">Sziasztok!<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU">Tudna-e nekem valaki
segíteni az alábbi kérdésben:<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU">Egy pecás barátom kérdezi,
hogy milyen típusú GPS szerkezetet vegyen, ahhoz a
tájékozódási feladathoz, hogy a Balatonon (bent a vízen) egy
adott ponton, ha beetet a halaknak több nappal később is
pont ugyanoda visszataláljon.<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU">Tehát a szerkezetnek kb 2-3
m-es eltéréssel pontosan visszakellene vinnie egy adott
pontra. Nyilván az se baj, ha a GPS több ilyen pontot is tud
rögzíteni.<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU">Várom válaszaitokat akár
itt a lev.listán, akár magánban.<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU">Köszönettel:<u></u><u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="HU"><u></u> <u></u></span></p>
<p class="MsoNormal"><b><i><span style="color:#1f497d" lang="HU">Varsányi
Attila<u></u><u></u></span></i></b></p>
</div>
<br>
<fieldset></fieldset>
<br>
<pre>_______________________________________________
Tajfutas mailing list
<a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a>
<a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a>
</pre>
</blockquote>
<br>
</div>
<br>_______________________________________________<br>
Tajfutas mailing list<br>
<a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
<a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" rel="noreferrer" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><br>
<br></blockquote></div><br><br clear="all"><div><br></div>-- <br><div class="gmail_signature">Pap László<br>+36/20/356-2055<br><div></div><div></div><div></div><div></div><div></div></div>
</div>