<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-2"><meta name=Generator content="Microsoft Word 15 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:#0563C1;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:#954F72;
        text-decoration:underline;}
span.E-mailStlus17
        {mso-style-type:personal;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:windowtext;}
span.E-mailStlus18
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:#1F497D;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-size:10.0pt;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]--></head><body lang=EN-GB link="#0563C1" vlink="#954F72"><div class=WordSection1><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>Szia, <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>évente háromszor kerülök ilyen probléma megoldásának/opciójának megmagyarázására. <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>szóval a mai kézi GPS-ek főleg a Garmin vízálló túra GPS-ei, a térképesek mindenképp, tudnak átlagolni illetve a legújabbak egyszerre két rendszer használatával valós időben is képesek pontosabb mérésre mint csak a NAVSTAR által működtetett amerikai rendszer. Az orosz Glonass rendszer önmagában is képes olyan pontosságra 1-5m a mérések 98%-ban amit a Navstar rendszer csak a differencial GPS szolgáltatással tud, ami rádióhullámokon vagy műholdról érkezik azokban az országokban ahol vannak referencia állomások, ahonnan mérik a műholdak pálya korrekciós jeleit és eljuttatják a felhasználó GPS-ébe, amik a referencia állomástól 50km-es körzeten belül képesek pontosítani a jelet 1-5 méteresre. Nos ez a korrekciós jel szolgáltatás  Magyarországon nem működik (hogy miért azt nem tudom de van sejtésem) miközben megvannak a megfelelő mérő állomások ahol a jeleket mérik csak nem juttatják el a DGP szolgáltatóhoz.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>Szóval ha valaki a GPS-ekben meglévő WAAS-amerikai, EGNOS-európai korrekciós jel vételt bekapcsolja csodát lát de pontos pozíciót biztos nem (mert a jelek valószínű Lengyel vagy Osztrák referencia állomásokról érkeznek és jobban elrontják a pozíció valós mérését mint anélkül, sőt előfordul, hogy pozíciót sem képes meghatározni. <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>Még nem vagyunk a megoldásnál de jó ha ezeket a dolgokat ismerjük.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>szóval visszatérve az eredeti problémára, van egy helyünk ahol beetettük a halakat és oda akarjuk lógatni a csalit legközelebb is mondjuk praktikusan másnap hajnalba sötétben.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>Odamegyünk előkapjuk a GPS-ünket ( mivel nyílt vízen vagyunk ezért a fák lombjai vagy magas hegyek nem takarják a  műholdakat) ezért műholdas rendszerenként legalább 8-10 műholdból is válogatva  is adja a távolságot amiből biztos van olyan két kombináció amikor a négy legjobb értékű műhold jel/távolság ad valami koordinátát ami valós időben is biztosan 1-5 méteren belül van. Nos ha itt még elp… cs…lünk vagy 600 másodpercet és az átlagolós funkcióval megpróbáljuk pontosítani a mérést akkor a 1-5 métert letolhatjuk akár azonos valószínűség mellett 1-3 méterre is. Vagy viszünk magunkkal három különböző típusú és esetleg márkájú GPS-t (ez azért jó mert pl a Garmin GPS-ek azonos chipsetet használnak és azonosan számolnak van úgy, hogy egymás mellet, azonos GPS-ek, azonos koordinátát mutatnak metrikusan a természetes számok halmazán. Azaz hiába próbálok  valami statisztikát képezni a mért mintákból ha nincs véletlen szerű szórás akkor ugyebár csak egy hibával terhelt mérést kapok aminek ismeretlen a hiba nagysága és iránya, ami jelen esetben akár hasznos információ is lehetne.  Szóval  bemérésékor ha egyszerre három GPS-el mért különböző mérési hibával terhelt, a síkon elhelyezkedő három pont egy háromszöget határoz meg aminek az átlagát könnyen a háromszög súlypontjával határozhatjuk meg akár szemrevételezéssel is ( egy GPS-es PC-s szoftver segítségével akár pontozva is könnyedén, gyorsan és pontosan is). Ezzel a módszerrel akár 1-3 méteres pontosság is elérhető. Na de most vissza is kell találni arra a helyre amikor is macerás ugyanezen méréssel (átlagolás vagy három GPS-el mérés és bökés a háromszögbe) ez ugye bonyolult és kevésbé kivitelezhető olcsó cuccokkal előzetes felkészülés nélkül a nyílt vízen a nádas közelében.   <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>akkor valami más kell. nézzük a peremfeltételeket: Sötét van .- ez lehet előny is – „mert ugyebár egy töketlen fecske csak úgy érhet el repülősebességet ha legalább negyven szárnycsapás per perc csapkod a  szárnyával”   azaz mondjuk egy precízen bemért etetőhelyen nem akarjuk, hogy a szomszéd ráüljön az etetett halaimra de én odataláljak a két-három napja odaszoktatott pontyokhoz, akkor úgy jelölöm meg a helyet, hogy mások az etetett helyet csak akkor láthassák, ha 1-5 méteres távolságban megközelíti. Ennek a valószínűsége ( hogy mások az én helyem közelében csónakázgassanak keresve az etetés helyét pontos bemérés hiányában csekély.  De nekünk van GPS-ünk amivel odaérünk és látni kívánjuk a precíz akár 1 méteren belüli pontos pozíciót. Egy pecás világító patront egy nehezékkel úgy helyezünk el a vízfelszín alatt 10-20cm-re (ne lógjon ki a vízből), hogy az 1-5 méteren belül észlelhető azon kívül kevésbé. Ezek a világító patronok 8-12 órát világítanak tehát akkor kell kihelyezni amikor még van hátra legalább 8 óra azaz vacsi után és akkor hajnal 3-4 kor még világít. <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>jöhet a kérdés: mi van ha más is kiszúrja a patront és odalógatja kukacát? nos akkor egy olyan helyet mérünk be és rakjuk a jelölőt ahonnan tudjuk, hogy milyen irányba és hány méterre kell dobálni a csalit. Azt már még kisebb valószínűséggel képes kifigyelni az az orvhorgász aki a mi halainkra pályázik. Azaz a helyszínen meg kell figyelni a közelben vagy a távolban két olyan éjszaka is látható objektumot aminek a pozíciója fix és az adott és ahhoz képest tudjuk milyen irányba és távolságra kell a megjelölt helytől hajigálnunk. Ez már kell működjön mindenféle mérő alkalmatosság nélkül is.  <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>Szóval kell némi adminisztráció, archiválás, csellel jelölés. <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>nézzük mi van nappal. <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>A GPS-es pozíció mérés azonos rendszerben elvvel és gyakorlattal működik. De mivel nappal van semmit nem érünk a világító patronnal mert fényben 10cm-ről láthatjuk csak.   Ezért a 1-5 méterre megközelíttet helyszín körzetében mint a jó tengerészek két vagy három távoli-közeli objektum bemérésével ki tudjuk metszeni iránymérős segítségével a pozíciót 1-2 km-es távolságból 0.5° mérési pontosság mellett kb. 8-10 méteren belülre de 100-200 méterről 1 már  csak méterem belülre. Ilyen tájoló a <a href="http://www.multinavigator.hu/termek.php?id=262">Silva expedition 54 precision</a> tájoló amit ti is sokan használtok térképhelyesbítéshez. <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>A megtalálási koncepciót itt nem kell cselezni mert  nincs semmi más által is észlelhető jelölő, tehát csak precízen kell irányokat mérni és közbe a csónakot evezni – tehát odaevezünk arra a pontra amit  GPS mutat majd a pontos pozíciót az iránymérővel megtaláljuk. Utána ha megvan a pozíció, ideiglenes bója majd dobálhatjuk az úszót. <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>Kicsit hosszú, kicsit áltudományos de megoldható koncepció ha valakinek megvan a türelme.  <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>Üdv Guttmann Zoltán <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'><a href="http://www.multinavigator.hu/">multiNavigátor.hu futók - terepfutók boltja</a><o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'>+361/7 888 888<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU style='color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><div><div style='border:none;border-top:solid #E1E1E1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm'><p class=MsoNormal><b><span lang=HU style='mso-fareast-language:EN-GB'>From:</span></b><span lang=HU style='mso-fareast-language:EN-GB'> tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu [mailto:tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu] <b>On Behalf Of </b>Varsányi Attila<br><b>Sent:</b> Monday, January 18, 2016 9:10 PM<br><b>To:</b> tajfutas@lazarus.elte.hu<br><b>Subject:</b> [Tajfutas] GPS pecás kérdés<o:p></o:p></span></p></div></div><p class=MsoNormal><span lang=HU><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU>Sziasztok!<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU>Tudna-e nekem valaki segíteni az alábbi kérdésben:<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU>Egy pecás barátom kérdezi, hogy milyen típusú GPS szerkezetet vegyen, ahhoz a tájékozódási feladathoz, hogy a Balatonon (bent a vízen) egy adott ponton, ha beetet a halaknak több nappal később is pont ugyanoda visszataláljon.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU>Tehát a szerkezetnek kb 2-3 m-es eltéréssel pontosan visszakellene vinnie egy adott pontra. Nyilván az se baj, ha a GPS több ilyen pontot is tud rögzíteni.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU>Várom válaszaitokat akár itt a lev.listán, akár magánban.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU>Köszönettel:<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span lang=HU><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><b><i><span lang=HU style='color:#1F497D;mso-fareast-language:HU'>Varsányi Attila<o:p></o:p></span></i></b></p></div></body></html>