<div dir="ltr">Zsolt összekevered az okot az okozattal. <div>Nem az a kérdés hogy szabad méretarányválasztás mellet ki mit alkot, hanem az, ki képes adott méretaránnyal megoldani a feladatot. </div><div>A miértekről és következtetésekről volt már szó, nem ismétlem. </div><div>MM</div></div><div class="gmail_extra"><br><div class="gmail_quote">2015. augusztus 5. 0:30 Tóth Zsolt írta, <span dir="ltr"><<a href="mailto:tothzsolt@kabelnet.hu" target="_blank">tothzsolt@kabelnet.hu</a>></span>:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Kedves Janó!<br>
<br>
Teljesen egyetértünk.<br>
Ezért is forszírozzuk, hogy végre felfogja a térkép bizottság illetékese,<br>
hogy a gyakorlati tapasztalatokat figyelembe véve fogadja el, hogy baromság<br>
a térképek méretarányának kőbe vésése. A térkép készítés célja, hogy a futva<br>
tájékozódáshoz megfelelő segédeszközt biztosítson a versenyzőknek. A terepi<br>
versenyekkel ellentétben a sprinten a méretaránynak önmagában nem sok<br>
jelentősége van, hiszen alapvetően az objektumok alapján tájékozódunk.<br>
Viszont annak igen, hogy minden a terepen szembe jövő objektum jól olvasható<br>
legyen.<br>
A térkép részletességére vonatkozó vita térképészetileg biztos nagyon<br>
érdekes probléma. Azonban versenyzőként Pavlovics Gyuri bácsi megfogalmazása<br>
a lényeg: Rendkívül nehéz lenne úgy versenyezni, ha minden terepen más-más<br>
objektumokat hagynának le a térképről és verseny közben kellene találgatni,<br>
hogy a térkép készítő mit tartott fontosnak ábrázolni és mit nem. Az elmúlt<br>
években volt szerencsém évi 50-60 versenyen indulni és azt tapasztaltam,<br>
hogy a legtöbb rendező nagyon okosan olyan méretarányokat igyekezett<br>
alkalmazni, hogy minden lényeges momentumot tudjon ábrázolni és még<br>
elviselhető méretű legyen a térkép. Ezért is alakult ki, hogy gyakorlatilag<br>
majd minden versenyen más-más kivágatot használnak, vagy éppen a<br>
fantasztikus Nógrádi 3x3-as váltón az is előfordul, hogy szükség esetén a<br>
mikrosprint színvonalú kiskörön más méretarányú térképet alkalmaznak, mint<br>
az erdei részeken. És ez egyrészt érdekesebbé teszi a versenyt, másrészt<br>
segíti a versenyzők tájékozódását.<br>
Az már egy másik kérdés, hogy az abszolút egyenlő esély érdekében az OB-k<br>
esetében nem ártana, ha már a rendezési jog odaítélésénél foglalkoznának<br>
vele, hogy az adott versenyforma igényeinek megfelelő terep és<br>
térképezhetőség esetén adjanak zöld utat és ne a rendezők ne<br>
változtatgathassák azt a kényük-kedvük szerint.<br>
<br>
Üdv<br>
<span class="im HOEnZb"><br>
Zsolt<br>
<br>
<br>
-----Original Message-----<br>
From: <a href="mailto:tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu">tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu</a><br>
</span><div class="HOEnZb"><div class="h5">[mailto:<a href="mailto:tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu">tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu</a>] On Behalf Of Kelemen János<br>
Sent: Tuesday, August 04, 2015 11:52 PM<br>
To: <a href="mailto:tajfutas@lazarus.elte.hu">tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
Subject: Re: [Tajfutas] sprint térkép<br>
<br>
Szia Zsolt,<br>
Egy térképen sok esetben kell "csalni".<br>
Egy fa térképi jele 0,95 mm majdnem 4 métert foglal el, míg a fa átmérője a<br>
valóságban 40-70 cm. Ezért is szeretik sokan a teli zöld pöttyöt alkalmazni,<br>
mert az csak 0,75 mm, vagy szabálytalanul a gyümölcsös mátrix pöttyét ami<br>
0,45 mm.<br>
A kerítés áthatolhatatlan jele 0,4 mm, 1:4000 térképet feltételezve<br>
1,6 m-t fed le.<br>
A legkisebb ábrázolható járdaszélesség az olvashatóság érdekében 0,35 mm,<br>
1,4 m. Sok esetben a betonozott járdák szélessége nem éri el az egy métert a<br>
valóságban.<br>
Nincs mit tenni sok esetben helyet kell teremteni a fontos dolgoknak a<br>
térképen. (De nem a térképi jel méretének a csökkentésével.) Üdv, Janó<br>
<br>
<br>
2015.08.04. 23:00 keltezéssel, Tóth Zsolt írta:<br>
> Kedves Marci!<br>
><br>
> A méretarány nem a fal áthatolhatóság szempontjából volt probléma,<br>
> mert azt egyértelműen meg lehetett állapítani. Hanem a keskeny<br>
> ösvényeknél, átjáróknál volt probléma, hogy zsákutca, vagy sem.<br>
><br>
> Üdv<br>
><br>
> Tóth Zsolt<br>
><br>
> -----Original Message-----<br>
> From: <a href="mailto:tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu">tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu</a><br>
> [mailto:<a href="mailto:tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu">tajfutas-bounces@lazarus.elte.hu</a>] On Behalf Of Scultéty Márton<br>
> Sent: Tuesday, August 04, 2015 1:25 AM<br>
> To: Tájfutó lista<br>
> Subject: Re: [Tajfutas] sprint térkép<br>
><br>
> Sziasztok!<br>
><br>
> Én jellemzően sprint jelkulcsú térképeket szoktam csinálni, és az<br>
> elmúlt évek VB-in sok tapasztalatot szereztem ezen a téren, főleg<br>
2012-ben.<br>
><br>
> Szerintem a járdaszegélyek nem fölöslegesek a soproni térképen abból a<br>
> szempontból, hogy hol várható járműforgalom, mivel ez nincs megjelölve<br>
> erősebb barnával (ami egyáltalán nem baj, de egy lehetőség lenne).<br>
><br>
> Az összeérő házaknak valóban nem kell és nem is szokás külön kontúrt<br>
> rajzolni.<br>
><br>
> Ami a méretarány-vitát illeti, szerintem nem a konkrét lépték a<br>
> leglényegesebb, hanem hogy ne legyen eltérés a szabványban<br>
> meghatározott jelméretektől, különösen a falak tekintetében. Hiszen a<br>
> jelkulcs definiálja, hogy min lehet átmenni, és min nem.<br>
><br>
> Serdülő a Szentendre térképpel szerintem már túlságosan generalizált,<br>
> én megtartottam volna legalább az utcafronton a házak alakját, és<br>
> külön ábrázolva azt, hogy hol van csak (kőfalas) kerítés.<br>
> Ennek talán lehet jelentősége egy tájfutó számára pl. annak<br>
> felismerésére, ha rossz utcába fut be.<br>
><br>
> Üdv,<br>
> Skuló Marci<br>
><br>
> _______________________________________________<br>
> Tajfutas mailing list<br>
> <a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
> <a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" rel="noreferrer" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><br>
><br>
><br>
> _______________________________________________<br>
> Tajfutas mailing list<br>
> <a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
> <a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" rel="noreferrer" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><br>
><br>
<br>
<br>
_______________________________________________<br>
Tajfutas mailing list<br>
<a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
<a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" rel="noreferrer" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><br>
<br>
<br>
_______________________________________________<br>
Tajfutas mailing list<br>
<a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
<a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" rel="noreferrer" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><br>
</div></div></blockquote></div><br></div>