[Tajfutas] Századik év

Kéri Gerzson gfkeri at gmail.com
2024. Jan. 12., P, 09:42:27 CET

Gyerekek is hasonlóan ugratták egymást, amikor elemi iskolás kis srác
voltam. Mondja az egyik osztálytársam: Nekem csak 9 ujjam van a két
kezemen, és számol: egyem, kettőm, hármom, négyem, ötöm, hatom, hetem,
hétem, nyolcam, kilencem, Ezzel elfogytak az ujjai.

Ismert paradoxon: Nem könnyű eldönteni, hogy i. sz. 1. év hány évvel később
volt, mint az i. sz. előtti 1. év? Van olyan értelmezés, hogy eggyel
később, más értelmezés szerint kettővel később, mert 1 - (-1) = 2. De
kérdés, hogy volt-e nulladik év?

A zsidó naptárnak nincs ilyen problémája, mivel az éveket akkortól
számítja, amikor a zsidó hit szerint az emberiség történelme elkezdődött,
tehát nem kell bajlódnia negatív évekkel. A mai dátum a zsidó naptárban
5784. svat 2. Az ember teremtésének a dátuma 1. tisré 1. Ennél régebbi
(tehát nem pozitív évszámú) dátumokkal fölösleges foglalkozni, úgy
gondolták a zsidó naptár megalkotói. Mivel a legutóbbi, 5784. évi tisré 1
(vagyis ros hásáná ünnep) 2023. szeptember 16-ra esett, ebből pontosan ki
lehet számítani, mennyi ideje kezdődött a történelem az ember teremtésével:
pontosan 5783 évvel, 3 hónappal és 27 nappal a mai nap előtt.

Szóval nem kell csúfolódni a matematikuson, mert bosszúból ilyen hosszú,
unalmas válasszak terhelik meg a listát.

G.