[Tajfutas] találós kérdés

Erdélyi Tibor etibor1 at gmail.com
2021. Feb. 5., P, 17:00:42 CET

Kedves Feri,

köszönöm a kérdésedet!

A megoldás az, hogy a jelkulcsban, ha rajzi méretekről van szó, akkor azon
az 1:15 000 méretarányban mért távolságokat kell érteni. Minden más
méretarányú térkép (1:10 000, 1:7 500) az 15 000-es méretarány nagyítása.
Tehát ami valóságban 15 m, annak a rajzi mérete 1 mm az 15 000-es
méretarányú térképen, ha ki van nyomtatva.
A képen 1x1 mm (1 mm2-es) rajzi méretű négyzetek láthatók, és benne a 3
féle (210, 211, és 212-es jel) kőmezőnek megfelelő sűrűségben a pontok,
tehát 1mm2-en 4, 7, és 14 pontocska. (A rajz az OCAD2020 rajzolóprogram
jelkészletével készült)

[image: kőmező méretek.jpg]

Megjegyzem, hogy magyar terepeken nem nagyon fogunk találkozni kőmező
ábrázolással ilyen változatosságban, de külföldön előfordulhat.
Érdemes nemcsak térképkészítőknek olvasgatni a jelkulcsot, mert jól
értelmezi a jeleket, és lehet, hogy a magyar tájfutó szlengben nem azt
értjük alatta, mint a hivatalos jelkulcs. Én is rácsodálkozom néha, hogy
egész mást gondolunk egy jelről. Például "lapos gödör"-t, emlegetünk (sőt a
térképre is fel van véve, és pont is van rajta), ami valójában se nem
lapos, se nem gödör a jelkulcs szerint, és legtöbbször nem is kellene
ábrázolni.

Az "erdei" térképjelkulcs magyar fordítását itt is megtalálni, a sprint
jelkulcs angol (és más nyelvű) változataival együtt:
 https://orienteering.sport/iof/mapping/
Jelkulcsi fejtörőt itt találhatsz:
 https://forms.gle/xvoY4v4izu4WFXF47

Üdvözlettel