[Tajfutas] lev. lista - hosszu

Kovács Béla climbela at map.elte.hu
2021. Dec. 21., K, 11:05:44 CET

Kedves Gerzson és a "tajfutas" (nemhivatalos) levlista tagjai!

Gerzson előző "személyes" hangvételű levelére (többetek tanácsa szerint: "...hagyd a fenébe, ne foglalkozz vele..." ) nem tudok _nem reagálni_:

Tények:

- lassan majdnem 30 éve vagyok a lazarus.elte.hu rendszergazdája (Zetor kezdeményezésére, eleinte SzakályG később MGyula segítségével) a rajta futó levelezési listák adminisztrátora is
- a fenti listadmin feladatokat teljesen önkéntesen, ingyen, fizetség nélkül, a szabadidőmben végzem (mindez általában napi 15-30 perces feladat, esetleges probléma esetén ez akár napi 24 órát +az éjszakát jelenti  :-)
- "időszámításunk előtt", valamikor az évezredforduló környékén, mindezért megkaptuk Gyulával a "Tájfutásért - BRONZ" jelvényt, Köszönjük!
- de soha, semmilyen más juttatásban/elismerésben nem részesültünk
- tudásunk legjavát, és szabadidőnk sokezer óráját öltük a rendszer működtetésébe
- az épp aktuális lazarus szerverünk, kivénhedt csataló volt majdnem mindig, így főleg az elején nem is SW, hanem HW hibákat kellett megoldani. Sokszor hétvégeken, ünnepnapokon berohanva a szerverterembe, és megnyomni a reset gombot, vagy épp újra telepíteni a tejes rendszert hdd/alaplap hiba miatt
- a listát, a magukat visszafogni/kontrollálni képtelen kedves tájfutó társaink miatt, párszor teljesen kitiltották az ELTE_net forgalmából, ilyenkor nekem kellett kanosszát járnom, hogy valami módon visszakapcsolják/kiengedjék a forgalmunk a világhálóra (mert ilyenkor nem a tájfutó levlistát tiltják ki, hanem a teljes Tanszéki hálózati infrastruktúrát). Zetornak is volt pár nagyon kellemetlen "élménye" emiatt - noha sokszor írtuk a kedves "...nekünk jogunk van bármit/bárhol mondani..." listatagoknak, hogy "NE, nem ide, NEM erre a listára való a vélt vagy valós (politikai, vallási, népcsoportokkal szembeni) sérelmük/véleményük!!!", de az ilyen személyek miatt párszor nagyon közel álltunk a fegyelmihez/kirúgáshoz a munkahelyünkön (ne feledjük, a lazarus.elte.hu Magyarország legnagyobb (legjobb :-) oktatási intézményének térképekkel foglalkozó munkahelyi szervere (így fért bele/rá a "tájfutás" is, mint térképe
 t (fel)használó, akkoriban még főleg nonprofit, szabadidős sport tevékenység

- az idén, november másodikán jelentkező probléma: a lazarus szerveren hostolt mintegy mintegy 40 levelezési lista közül _egy_ lista (régi térképekkel foglalkozó, NEM általam karbantartott/felügyelt/adminisztrált) kompromittálódott, _EMIATT_ az ELTE levelezési központi MX/smarthost szervereit (vagyis az összes, *.elte.hu-s email cínet!!!)  SPAM-nek minősítette sok szervezet. Az ELTE levelezőrendszereit és hálózatát menedzselő rendszergazdák tűzoltásként, gyakorlatilag pillanatok alatt "kihúzták" a kábelt, és letiltották minden lazarus-os forgalmát, hisz nem tudhatták mi okozta a napi sokmilliós megnövekedett levélforgalmat, csak azt, hogy honnan indult ki (tiltották tehát az oktatói/hallgatói levelezési listáinkat, az épp szervezés alatt lévő decemberi firenzei ICA konferenciához kapcsolódó és egyéb webes felületeinket stb.) így gyakorlatilag a pandémiás időkben, az addig használt frekventált online kapcsolattar
 tási felületünket blokkolták. A kábel kihúzása= 1 darab jól paraméterezett "disable" parancs kiadása a központi routerben. A "visszaengedteése" kb. 500 órámba került. (a technikai részleteket kb. 2 nap alatt megoldottam, kiderítettem a problémát (még egyszer, nem a tajfutassal, vagy a maradék 38 egyéb levelezési listával volt gond, hanem CSAK eggyel anegyvenből!!! -amit ráadásul nem is én menedzseltem)
- december elejére jutottunk oda, hogy visszaengedték fokozatosan a forgalmazást a szerverünkön (a http portok enedélyeztetései relatíve gyorsan mentek, de a levelezéshez szükséges csatornákat csak a sokszor sokezer soros MTA/MTU konfigurációs állományoknak a _tételes_ (ELTE hálófelügyeletével közös) ellenőrzését követően engedélyezték

JELENLEG: minden szolgáltatás működik a lazarus-on, semmilyen intézményi rendszertiltás NINCS a szerverünkön.

Bármilyen levelezési hiba a felhasználónál/esetleg annak szolgáltatójánál van (vagyis annak rosz/hibás/téves/elavult beállításin vagy szűrőin múlik)

A november 2.-i eset miatt (sok szolgáltató használ ingyenes, emiatt nagyon lassan frissülő ún. grey, white vagy black szűrő-listákat, amire felkerülni pofon egyszerű, de lekerülni róla hetek/hónapok kérdése) sajnos még a mai napon is pár (főleg az "ingyenes" szolgáltatók (gmail, freemail, citromail, yahoo stb.) helyen még tiltólistán van az *.ELTE.HU, közte a lazarus.elte.hu domain.

MEGOLDÁS:

Az a tapasztalat, hogy a gmail (mail.google.com), ha saját webes kliensén  keresztül használjuk, akkor a leveleinket sokszor spam-nek jelöli (de nem mindenkinél, gyaníthatóan attól függ ki/melyik google node-ra került, melyik google-s MX/MTA/MTU kezeli a levelezését az adott l/júzernek)), és a kukába/spamba/kéretlen/marketing stb. mappába helyezi automatikusan az *.elte.hu-ról érkező leveleket.

Ha valamilyen kliens használunk, erről nem is értesülünk!!!
(szép, okos, jó a gugli MI(vagy bármely "ingyenes szolgáltató"), ugye? Tessék használni ennek megfelelően :-)

Erről bővebben pl. itt lehet olvasni:

https://support.google.com/mail/answer/1366858?hl=hu&expand=5

A javasolt megoldás röviden (többetek jelezte, hogy nála bevált, már így minden működik újra):

1. belépni a mail.google.com felületén (nem mobil eszközről!!!) a saját azonosítónkkal (NEM valamilyen kliensből, mint pl. outlook, thunderbird stb.)
2. bekapcsolni az alapértelmezetten rejtett (SPAM/KUKA/MARKETING/KÉRETLEN stb. nevű mappákat)
3. ezen mappák beállításánál az automatikus ürítést kikapcsolni, vagy átállítani min. 60-90 napra a beérkezett levelek megőrzését
4. akinél elérhető, ott kikapcsolni az "intelligens mosóporos" levélszűrést!!!
5. HA megvan a szpemnek jelölt listalevél(csak az lesz vsz. látható, ami ezen levél olvasását követően a változások elvégzése/mentése után kerül majd kiküldésre a listára), _azt olvasva_, rákattintani az "Ez NEM SPAM" -ablakra/menüpontra (lásd csatolt kép)

Ezek után az inboxba (beérkező levelk közé) fog kerülni újra a listáról érkező összes levél.

Amíg ezt nem tesszük meg, NEM fog beesni a levele továbbra sem a postájába!

MINT ÍRTAM ezt NEM a levelezőkliensekben kell elvégezni elsősorban, hanem a gmail webes felületén!!!

Természetes az outlook, thunderbird stb. kliensekben is lehetnek ilyen + szpemszűrők, beállítások, és ott is hasonló lehet a megoldás (mivel nem használok ilyet, nem tudok segíteni azok beállításában)

KB
még mint listadmin

ps1. Sajnos továbbra sem tudok minden listatagnak (vagyis a sokezer felhasználónknak) egyesével mindig segíteni a saját problémáinak a megoldásában - azt azért minden megkeresésre szinte azonnal válaszolok, és jelzem hogy nálunk van a hiba, vagy ha nála... (ezen levél megírása is bő órámba került, de talán többeknek segíthet)

PS. ÉS IGEN, A LABDA TOVÁBBRA IS NÁLAD PATTOG GERZSON!!!

...---...

Kedves Gerzson, a labda nálad pattog, a mellékelt csatolmány szerint: nálunk minden OK. (mindenkinek ugyanez a beállítása...)
Nincs hibajelzésem, a levelek kimennek a lazarus-ról a gmail fele,

Ellenőrizdd a kuka/spam/szemetes mappádat, nem szűrte-e ki valamely MI-s szutyok szűrő...

KB

Dr. Kovács Béla
  adjunktus
Eötvös Loránd Tudományegyetem -IK- Térképtudományi és Geoinformatikai Intézet
H-1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/a
Tel:+36-1-3722975, Fax:+36-1-3722951                   http://lazarus.elte.hu