[Tajfutas] Térképtörténet 2. rész, Várgesztes térkép

Erdélyi Tibor etibor1 at gmail.com
2020. Már. 15., V, 14:25:32 CET

 A *Tavaszi Spartacus Kupa 2. napja* a Kotló-heggyel átellenben, a
közismert nevén *Várgesztes térkép déli részén
<https://www.google.hu/maps/place/V%C3%A1rgesztes,+2824/@47.4435078,18.406865,2471m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x476a3e05f2e50d71:0xba0c5c290cbc7ec8!8m2!3d47.4747062!4d18.3988089?hl=hu&authuser=0>*
lett
volna.
Az 1963-ban készült, helyesbített Vadaskert térkép után a tájfutók
rájöttek, hogy saját kézbe kell venni a számukra használhatóbb térképek
készítését, és ez így van azóta is.
*Bozán György* így írt nekem a Várgesztes térkép készítéséről.

*"1965-ben Thuróczy Lajos bízott meg a helyesbítéssel. Két hétig favágókkal
laktam egy 10 ágyas szobában Várgesztesen. Egy néni főzött nekik, egyszer
én is kaptam a káposztás kockából.*

*Még nagyon hittem a térképben, főleg vadleseket, etetőket mértem be.
Egészen megdöbbentem, amikor egy kb. 400 m hosszú, 25 m mély völgyet
találtam pluszban, ahol a térképen nem volt semmi. Aztán bátran behúztam. *
*Magáról a versenyről semmit nem tudtam. Jó félévvel később egy agresszív
alak ugrott nekem: Te vagy a Bozán? kérdezte vészjóslóan: a 4-es etető pont
egészen rossz helyen volt bömbölte."*
Nincs új azóta se, a térképhelyesbítőn lehet elverni a port a hibázásért 🙂.
És a folytatás:
*"Ezzel együtt ugyanezt a térképet az 1967-es Vasas kupára Szőnyi Laci
bácsiék tudtomon kívül színesben kinyomtatták. A nagy titkolódzás ellenére
megnyertem a versenyt...*

*1969-ben Vértes 5 néven adta ki a Kartográfia, ezt már az újabb keletű 5
méteres szintközű 25 ezresről készítették. Talán Bp. bajnokság volt rajta.*

*1977-ben volt itt a Nov7 aminek már 10 ezres alapja volt, de elég gyenge.
Állítólag nyári repülés. Ez volt a nevezetes 60. évforduló. Hrenkó Pál
megígérte, hogy megszerzi az eredeti légifotókat. A KV KISz fiatalok meg
jubileumi felajánlásként tájfutó igények szerint kiértékelik!  Akkor még
hittem az ilyen ígéreteknek...Szerintem az volt egy mérföldkő, amikor
Kisdüdü megcsinálta a Kőhányás feletti sziklás oldalt és már oda is
lehetett pontot tenni."  *
Ez valószínű *2000*-ben lehetett, és a meredek oldal nagy völgy utáni
folytatását Kiácz Bence javította ki. 2002-ben a Szentendre kupán éltem is
a lehetőséggel, a mezőny nagy örömére volt jó néhány szintben vezető
átmenet a meredek, sziklás oldalban.
Végezetül a mai, *2020*-as térkép egy részlete, sajnos csak gondolatban
futhattunk ott ma.
*Köszönet Bozán Gyögynek* a rengeteg segítségért, hogy ez kis összeállítás
létrejöhessen!

[image: összes.jpg]