[Tajfutas] Mi volt előbb?

Sandor Talas sandor.talas at gmail.com
2020. Jún. 15., H, 02:32:10 CEST

Aki haladt a korral, az bringával járt már 1893-ban is :-)

Az érdem csak kis részben az enyém, én csak a leszúrtam a malacot a végén, meg megírtam az IOF-nek, hogy amit eddig tudtak a tájékozódási sportok történetéről, az csak részben igaz.

A legnagyobb érdem Jávorka Péteré, aki a Turista 1965 decemberi számában megírta, hogy a Magyar Sport híradása szerint volt egy tájbringa verseny Ausztriában. Hogy miként talált rá erre az 1893-94-ben alig másfél évet élt lapra a könyvtárban, az örök rejtély marad.

Ez a hír csendben fel-fel merült a 70-es évek tájfutó kiadványaiban, ahonnan bekerült László F Csaba 1982-es Erdélyben kiadott Tájfutók Könyvébe.

Füzy Anna valahogy emlékezett erre, s bedobta amikor egy Ausztrál a facebook MTBO csoportjában érdeklődött, hogy mikor is volt az első tájbringa verseny. Ennek alapján a máramarosi Toth Zoli segítségével kikérdeztük a Kolozsváron élő Csabát, hogy emlékszik-e a forrására, hisz alig 40 éve írta a könyvet.

Csaba útmutatása alapján elindulva találtam a fenti Turista cikket az Arcanum anyagai közt. De itt megakadtunk, mert a kérészéletű 1893-as Magyar Sport nincs digitalizálva.

Ekkor szólt Benke Noémi, hogy a labancoknál viszont ingyen elérhetőek a régi lapok, csak ő nem talál semmit. Egy darabig én se, mert a Turista információja Graz felé mutatott, de sikerült addig szintén igen rövid életű Radfahr-Sport 1893 októberi két számában feltűntek a kicsit még most is hihetetlen cikkek Terrainfahren címszó alatt.

1893-ban Langelois mellett rendezték az eddig ismert első hivatalos tájbringás versenyt. 5km volt a pálya, de a célt csak a rajtban tudatták a versenyzőkkel. Kaptak egy térképet az összes úttal (Zetor és kollégái még találgatják mi is lehetett az a térkép). A győztes jobb útvonalválasztással verte a mezőnyt, mert hosszabban tekert gyorsabb utakon, míg a többiek a rövidebb utakon szenvedtek. Már csak az érintésmentes SI hiányzott, hogy modern versenynek is elmenjen ;-)

Mindez 3 hónappal azután hogy a stockholmi laktanyajátékokon először versenyeztek katonák térképolvasási gyakorlaton, és 4 évvel az első Osloban rendezett első polgári tájfutó verseny előtt.

A kutatás nem állt le. Nyit a könyvtár és van esély arra, hogy több részlet kiderüljön a Magyar Sport tudósítása alapján (pl. voltak-e plusz pontok, miért gráciakra hivatkoznak, stb), s reméljük, hogy a térképről is lesz több információnk.

Üdv,
Sün

Alább linkek az újságokhoz, illetve a cikkek lényeges részletei.

1 Oct 1893, p3 and p6: https://tinyurl.com/y85ovzjn <https://tinyurl.com/y85ovzjn>
15 Oct 1893, p3: https://tinyurl.com/y9zudzau <https://tinyurl.com/y9zudzau>