[Tajfutas] BudaSprint 2018 - Eredmények

Tamás Magyar magyar.g98 at gmail.com
2018. Nov. 4., V, 18:26:18 CET

Kedves Sporttársak!

Ha a versenyről utólag ilyen beszélgetés folyik, az minden esetben az
ellenőrző bíró hibája, hiszen nem járt el kellő körültekintéssel, nem
gondolt minden eshetőségre. Ezt tényleg így gondolom, így ez egy elég nagy
mínusz pont nekem.

Aki szeretett volna egy jót versenyezni egy kiemelten technikás terepen,
erősen gondolkodtató pályákon, a gyönyörű világörökségnek számító
területen, az jó helyen járt pénteken abban biztos vagyok. Szerintem
elenyésző azon emberek száma, akik ezt a hibát (mind rendezői, mind
versenyzői oldalról) tényleg a szívükre vették. Ezúton is köszönjük a
részvételt, és reméljük kevés turista bosszankodott a „bolond” papírral
rohangálók miatt. Egy kicsit a miénk is volt a vár, ha csak egy fél napra
is.

Kelemen Janó hozzászólása teljesen fedi a mondanivalómat, pedig csak egy
képet csatolt. A montázsnak szerintem minden klubhelységben jelen kéne
lennie, ugyanis a sprint versenyek áthatolhatatlan objektumait ábrázolja,
jó vastagon áthúzva. Én is csatolok egy fotót, szerintem teljesen témába
vág. A 2003-as párizsi szabadtéri atlétikai világbajnokság egy
óriásplakátja látható rajta.

Így utólag már azt gondolom, hogy ellenőrzőbírók kellettek volna a kritikus
pontokra, akik folyamatos vijjogó hangot adva figyelmeztetik az arra tévedő
futókat. Verseny előtt úgy gondoltuk, hogy erre nincsen szükség, hiszen egy
nem rangsoroló eseményről van szó, nem ezen van a hangsúly. Nyilván a
terület adta nehézségek miatt ez nem feltétlen volt így jó. Az 5 helyen
kihelyezett behajtani tilos tábla, áthúzott futót ábrázoló stilizált kép,
és tiltott átfutás futóknak szöveg magyarul és angolul lehet, hogy
megfogott pár embert, de nem bizonyult elégségesnek. Legközelebb sokkal
figyelemkeltőbb módot kell választani, ezt jegyeztük félkövéren. Sajnos
kordonokat érthető okokból nem rakhatunk ki, ahogy Tibor is írta „a várban
mindenhez engedély kell, és azt nem nagyon osztogatják”. Ez érvényes a
területhasználatra, átfutásra, pontelhelyezésre stb. Így került tiltásra a
Várkert Bazár rózsakerti része is.

Az átfutások 3 típushelyen történtek. Volt aki épületen futott át,
gondolván amin a rajtba lehet menni az a verseny közben is használható.
Volt aki a bíbor sraffozáson ment át (tiltott terület), és volt aki az
ábrázolhatatlan és ezáltal táblával tiltott földalatti járatokat használta.
Ahogy egy korábbi levél is említi, a tájfutó térkép nem alkalmas
háromdimenziós ábrázolásra. Így a „földszint”, a hidak, illetve átjárók
ábrázolhatóak csak. A föld alatt fekvő kazamaták, falban futó lépcsők,
aminek a tetején szintén lépcső van nem. Így ezeket csak a helyszínen lehet
tiltani, térképen nem. Máskor ezek jobban ki lesznek emelve az értesítőben,
ahogy a térkép értelmezését segítő nyilak is.

Alapvetően én nem feltételezem a szándékos csalást, ahogy senki sem ebben a
sportban, hiszen a tapasztalat mindig ezt támasztja alá. A megkérdezett
emberek nagyjából 95%-a nem tudta, hogy éppen tilosban jár amikor futott.
Azonban beszéltem olyan emberrel is, aki szándékosan futott át a Clark Ádám
térnél, hiszen a „józanész” szerint ő ott átfuthat, semmi értelme ott a
tiltásnak. Nem hiszem, hogy a versenyzőnek kéne ezt mérlegelnie sem a
pályán, sem utána. Hasonló vonatkozik az „elcsábultam” kijelentésre. Olyan
büszkék vagyunk rá (és jogosan!), hogy a tájfutás nem csak fizikai, hanem
szellemi kihívásokat is tartalmazó sport. Ezek szerint vagyunk annyira
elmések, hogy nem csalunk egy versenyen készakarva. Esetleg a második
esetben egy túlzott igazságérzet lépett fel, ami miatt viszont ugyan úgy a
FAIR PLAY szelleme és a területet nem használó versenyzők sérülnek.
Gondoljunk csak a hazai rendezésű 2009-es VB-re. A tiszta játék (!)
mindennél többet ér.

Akik a verseny hevében átmentek oxigénhiányos állapotban, az már teljesen
más dolog, főként nekik kellett volna sokkal jobb támaszt nyúltanunk,
nagyobb táblákkal, segítő emberekel. Aki pedig a jelkulccsal nincsen
tisztában, azoknak én is javaslom Janóval egyetemben a dokumentumot, hiszen
ahogy az imént már mondtam a tájfutás fizikai és szellemi sport is. Így
kiemelten fontos a szabályok ismerete, nem csak az észnélküli szaladgálás.
Sajnos hallottam már 10 éve tájfutótól is, hogy sose tudta mik azok a barna
vonalak a térképen, mikor szóba kerültek a szintvonalak. Tartozunk
magunknak ennyivel, hogy legalább egyszer elolvassuk ezeket. Kicsit olyan
ez nekem, mikor bepipáljuk, hogy elolvastuk és elfogadjuk a felhasználási
feltételeket…

Persze az vesse rá az első követ egy hibázóra, aki még nem tévedett sosem.
Nem bűn átmenni tiltott helyeken, de nem igyekezni azon, hogy ezt
legközelebb is megtörténjen, az…

Sporttársi üdvözlettel:

Magyar Tamás

a verseny ellenőrző bírója, önjelölt igazságtevő