[Tajfutas] Szabály az szabály - kizártak a ROB-on...

péter kovács kovacsp969 at gmail.com
2016. Sze. 12., H, 18:17:08 CEST

avagy a Színtévesztő Szappanopera folytatása

Hosszú lesz, csak az olvassa el, akinek nincs jobb dolga!
Nem lesz benne semmi dráma, max. némi melodráma.

A múlt heti, színtévesztéssel kapcsolatos levelezéskor még magam sem
gondoltam, hogy ilyen hamar meg fog dőlni az akkor említett tapasztalatom,
miszerint "*én pl. egész jól megbirkózok az olívazölddel"*
Most jött el az a pillanat, amikor számomra a színtévesztés az eddigi
lassító-gátló-akadályozó tényezőről átváltott (szó szerint) kizáró
tényezőre.

Bár a selejtező után az első villámkiértékelésen Tamás Tibivel és bátyámmal
(mindhárman színtévesztők vagyunk) jónak ítéltük a tiltott területek
láthatóságát, de később a pályaberajzoláskor már néhol elbizonytalanodtam,
hogy a lakótelep házai mellett lévő ágyások közül vajon mindet
észrevettük-e a térképen? Ágyásba ugyan nem gázoltam, de hogy tényleg csak
a térképen jelölt, fal melletti keskeny járdákat használtuk-e, vagy néhol a
nem jelölteket is, erre már nem emlékeztem..
Intő jelek tehát voltak.

Aztán a döntőben eljutottam a 10. pontra, majd onnan tovább a 11. felé.
*(rob 10-11.jpg)*
A pont felé haladva a parkba vezető "átlós" sétányon direkt lelassítottam,
hogy kiolvassam, van-e valami tiltás a pontig, vagy mehetek egyenesen. A
térképen csak sárgát láttam és egy kerítést, de azért egyszer még meg is
álltam, és újra csak azt láttam, hogy keskeny a kerítés jele, nem méregzöld
a sövény, és belül pedig sárga a kis téglalap.
Ezek után átvágtam a bekerített területen, ami nem okozott komoly
nehézséget, mert csak egy simán átfutható alacsony kerítés vett körül egy
olyan jellegű növényzetet, mint amiben a két futam között a VK-ban
pihentünk.
A ponthoz érve aztán villant a vaku, és persze az én agyamban is a
felismerés.
Meg is kérdeztem a fotóst, Stork Gabit:
*-Akkor itt nem volt szabad átvágni?*
*-Sajnos nem, de most már mindegy, nem érdemes visszamenned.*
(Ez egyébként igaz volt, mert hiába megyek vissza, attól egyszer már
átgázoltam rajta, és ha történetesen a királyné rózsakertjén rongyoltam
volna keresztül, akkor is automatikusan négybe vágnak és a várkapura tűznek)
Azért a magam megnyugtatására még egyszer megnéztem a térképet, és újra
csak sárgát láttam belül, mondtam is Gabinak, hogy de hát itt mégiscsak
szabad!
A pontról kifelé futva még kikerültem a tér ÉK sarkában lévő kis olívazöld
foltot, ami körbe is volt kordonozva, aztán futottam tovább. Igaz, néhány
átmenetben még továbbra is ezen járt az agyam, hogy Gabi csak viccelt-e, de
ilyennel versenyhelyzetben azért nem nagyon szoktak.

A befutás után első dolgom az volt, hogy újra alaposabban megnézzem a
térképet a 11.-nél, és akkor már láttam valamilyen árnyalatnyi különbséget
a kerítésen kívül és belül, később mások is megerősítették ezt
Eleinte még benne voltam az eredménylistában, de később a mezőny végére, a
hibapontosok után soroltak disq-val. (ami azért egy hangyányival jobb, mint
ha KIZÁRVA!! lett volna odaírva)
Igazából egy kicsit  megkönnyebbülés volt számomra, hogy kizártak, és nem
magam kellett feljelenteni szabályszegésért, bár belátom, már az is
erkölcsi aggályokat vet fel, ha egyáltalán megfordul a fejemben, hogy ne
jelentsem fel magam. (azt hiszem ez olvasva Orwell és Pavel Morozov
összevigyorognak a felhő szélén ülve :-)

Azóta sokat gondolkodtam azon, hogy hibázott-e valaki?

Én?
Nem tudom. Befutás után, álló helyzetben, visszaesett pulzussal már én is
láttam különbséget a sárga és a kis olívazöld folt között. Az átmenetben
először lelassítottam, majd egyszer meg is álltam, sőt a szabályszegés után
újra megnézve még mindig szabadnak láttam az utat. Azt hiszem, hogy
versenyhelyzetben ennél többet már nem nagyon tudok tenni.
Itthon, asztal mellett, nagyítóval már tűrhetően látszik a különbség a
színek között.
Többen megkérdezték utána, hogy miért nem kerültem ki a kerítést? Hát mert
nem láttam tiltást, hanem azt, hogy mehetek egyenesen.
Ki kellene dolgoznom spritversenyekre egy olyan tájékozódási technikát,
amely minden lehetséges tiltást feltételez és megkerül? Nem vagyok biztos a
hatékonyságában...

Az ellenőrzőbíró?
Ő semmiképp, hiszen a szabály az szabály, aki vét ellene, azt ki kell
zárni, nem vizsgálhatja, hogy ki miért vág át egy tiltott területen.
 (Arról nem is beszélve, hogy ha kivételt tenne bárkivel, akkor a
szabálykövető többség kerülne hátrányba)
A fotós Stork Gabit meg főleg nem hibáztatom, hiszen neki ez volt a
feladata, azóta már jó alaposan meg is beszéltük vele :-)

A térképkészítő?
Szerintem ő sem.
Vékony kerítésjelet használt, hiszen alacsony, áthatolható volt a kerítés,
itt maga az olívazöld folt lett volna a tiltás. A  kerítést övező sövényt
is valószínűleg épp emiatt nem ábrázolta méregzölddel.

A pályakitűző?
Elvileg körbekeríthette volna lila vonallal, vagy besraffozhatta volna
lilával a kerítést, de egy tiltást miért kellene egy másik tiltással
megerősíteni?
Vagy körbekeríthették volna ezt a területet is piros szalaggal, mint máshol
az olívazöldeket? De hát ott volt a kis kerítés (igaz áthatolható), annak
elégnek kellett volna lennie.
Ezek szerint ő sem.

Vajon a térképjelekkel volt valami baj?
Ezt sem mondanám, kb. olyanok voltak a színek, mint az utóbbi időkben
általában mindig.
Itthon nagyítóval alaposabban megnéztem a térképet, és érdekes dolgokat
látni rajta:
*(raszterek.jpg)*
A kerítésen belül van egy sárga+sötét raszter (ez lenne az olívazöld), a
pont mellett pedig egy sárga + magenta raszter (ez lenne a sárga)

Az nem teljesen világos, hogy a jelkulcsban 100% sárgával meghatározott
nyílt terület jelbe hogyan kerül bármilyen bíbor raszter?
Hogyan maradhat sárga egy szín akkor, ha magentát keverünk bele?
Ha átgondolom a színek keverését, akkor a sárga + magenta az narancssárgát
eredményez.
(lehet, hogy nem igazán ideillő a hasonlat, de ha egy hordó borba egy
deciliter szennyvizet adagolok, akkor onnatól egy hordó szennyvízről
beszélhetünk)
A rasztereket nézegetve azt látom, hogy a sűrűségük kb. megegyezik. és
ilyen nagyításnál a zöld kicsit sötétebbnek tűnik. Na ezt a tónusbeli
különbséget kellene nekünk futás közben jól értelmezni.
Így már nagyjából értem, hogy miért nem láttam a különbséget, nekünk a
narancssárga és a libazöld színek inkább hasonlóak mint különbözőek,

A piros-zöld színtévesztőknek (ez a leggyakoribb) épp az a bajuk, hogy az
azonos színárnyalatú, tónusú pirosat és zöldet nem tudják jól (vagy sehogy)
megkülönböztetni egymástól.
Ezen alapul a színtévesztés kiszűrésére használt klasszikus ""babos könyv"
is:
Egy felületre sok zöldes színárnyalatú korongocskát tesznek, és közéjük
valamilyen betű- vagy számalakzatot hasonló színerősségű pirosból. És hogy
néha még jobban megtornáztassák a színtévesztőket, esetleg sötétebb zöld
tónussal egy egészen más számot vagy betűt is beleírnak. A jó színlátású
emberek a pirosas színű köröcskékből kiolvassák a helyes ábrát, a
színtévesztők pedig a sötétebb zöld korongocskákból a helytelent.
A mellékelt *babos.jpg*-n szabad szemmel én semmilyen ábrát nem tudok
értelmezni, de egy piros fólián át nézve már látom az így eltüntetett piros
szám helyét.

De hogy jön ez ide?
Ha egy tájfutótérképen a különböző színű (1, 2, 3, olíva-) zöld foltokat
"narancssárga" (magentával turnbózott sárga) alapra kezdjük el felpakolni,
akkor épp a fent említett baboskönyv-effektust fogjuk előidézni, tehát a
piros-zöld színtévesztők nagy valószínűséggel rosszabbul fogják látni egy
ilyen "narancssárga" alapon a színeket.

Ezek után már csak az a kérdés, hogy hogyan kerül ez a magenta a sárga
színekbe?
Miért lett "narancssárga"?
Régebbi ötszínnyomású offszet térképeken nyoma sincs a sárgában magentának,
így erős a gyanú, hogy köze van a négyszínnyomáshoz
Erről, illetve a magenta használatának égető szükségességéről szívesen
meghallgatnám valamelyik nyomdatechnikában jártas szakember (pl. Ábel,
Panka) véleményét.

Persze azt is megnéztem, hogy mit ír és mit mutat az aktuális jelkulcs a
tele sárgáról, azaz a 401-es nyílt területről.
A 2012-es magyar nyelvű ISSOM szerint a színe 100% sárga, viszont a
demonstrációs ábra sárga színében szintén ott virít a magenta raszter.
Akkor most az írás vagy a kép az igaz?
Vagy nyomdatechnikailag ezt csak így lehet megoldani?

Van egy olyan gyanúm, hogy ez a magenta raszter nem teljesen automatikus
folyománya a négyszínnyomásnak, hanem a tájfutók azért keverik bele a
színbe, hogy"erősebbnek" látszódjon a fehér papíron, ezáltal kisebb foltok
is jobban láthatók legyenek.
Nem tudom, hogy ez valóbban így van-e, de hogy a színtévesztők egy részének
így nehezebben megkülönböztethető a (nekünk) hasonló zöld színektől, az
valószínű.

Az Ocad színkeverését nézegetve még érdekesebb dolgokat is látni:
Az 528.1-es olívazöldet 38% kék+39% magenta+100% sárga színből keveri, míg
a 401-es telesárgát 25% magentából és 79% sárgából. Hogyan lehet a tele
sárgában bő 20%-kal kevesebb sárga mint a kutyult olívában?
Hát azt hiszem én kicsi vagyok ahhoz, hogy ezeket megértsem.

Végül szeretnék mindenkit megnyugtatni:
Nem akarok én színforradalmat kirobbantani sem a térképi alapszínek, sem a
pályajelölés, sem a bója, sem a szalagozások színeiben, talán csak annyit
szeretnék, hogy ne úgy tekintsetek ránk, mint akik szándékosan hágunk át a
tiltott területeken.
*(bár akkor ehhez a disq helyett valami új titulust kellene számunkra
kitalálni :-)*

Próbáltam levonni az esetből magamnak a tanulságokat, de egyelőre még nem
jártam sikerrel, ha valakinek van használható ötlete, hogy mit kellene
máshogy csinálnom, azt szívesen fogadnám!

Valószínűleg ez a kudarc még nem vette el a kedvem örökre a sprint
versenyektől, pl. a másnapi ORVB-n már egy egészen jó futással
vigasztalódhattam :-)

Bocs, a hosszú írásért, de én szóltam előre!
:-)
És bár itt egy negatív kicsengésű epizódot boncolgattam, de nekem ettől
függetlenül azért tetszettek a versenyek, a helyszínek, a pályák, és jól
éreztem magam!
kovacsp