[Tajfutas] Sportágfejlesztési fórum - jún.20. Pécs

Kelemen János kelemen.janos111 at t-online.hu
2015. Jún. 18., Cs, 16:34:33 CEST


Sziasztok,
Kivonat (részlet) a NAT Testnevelés és sport 5.-8. évfolyam leírásából:

*Alternatív környezetben űzhető sportok***

	

*Órakeret 46 óra *


Tájfutás

/A térkép./A térképi ábrázolás. A térképek típusai. A természetjárás 
fontosabb térképtípusai. Város- és parktérképek. Útvonaltervezés a 
várostérképen.

/Túra /a városban – csoportokban. Felkészülés a túrára: tervkészítés, a 
szükséges tárgyak összeírása stb. Túra jelzett turistautakon. A térkép 
követése tanári irányítással.

/Az iránytű és a tájoló/. A tájolás. Távolságmérések a térképen. 
Távolságmérési gyakorlatok. Városi túra tervezése és önálló feladat 
megoldása. Turista- és tájfutó térképek jelrendszere. Túra tervezése: 
menetrend, távolságmérések, menetidő-megállapítás stb. /Tájékozódás a 
terepen/ (gyakorlatok az iskola környékén). Terepgyakorlatok – 
vezetővonal-követés gyakorlása tájfutó térképpel közösen, majd kisebb 
csoportokban, futással. A tájékozódási ismeretek bővítése és 
rendszerezése. Önálló feladatmegoldást igénylő tevékenységre történő 
felkészítés.

Korcsolyázás

/Gyakorlatok jégre lépés előtt/: állások egy lábon, guggolások, 
törzshajlítások; járások, lépések előre, hátra, oldalra.

/Jéghez szoktatás/: esés-felállás; gimnasztikai gyakorlatok 
palánkfogással és a palánk fogása nélkül; harántcsúszások előre, hátra.

/Egyenes korcsolyázás/: alapállás; két lábon siklás előre, hátra (palánk 
fogással is); halacska (palánk fogással); halacska két lábon, egy lábon; 
halacska váltott lábon; lökés egy lábon.


A térkép fejezetrész földrajz órára való.
Túra a városban az életvitel órára való.
Iránytű és a tájoló? Szóra sem érdemes, mert a 3. szinten lép be az 
oktatásba. Lásd. mellékelt táblázat.
Távolságmérések matematika órára.
A korcsolyázást azért hagytam benne, mert jól példázza az alapok 
megismertetését.
Üdv,
Janó






2015.06.16. 21:56 keltezéssel, Kelemen János írta:
> Sziasztok,
> Már réges-régen hazaértem.
> Egy karantén felelősnek nincs szüksége hosszas eligazításra.  :)))
>
> A megígért folytatás.
> Miért zsákutca az akkreditált ped. továbbképzés? (Az akkreditációs 
> költségek magas volta mellett.)
> Ez is 2011-ben íródott:
>
> 2011.04.11. 20:01 keltezéssel, Kelemen János írta:
>> Jelentem megtanultam a leckét és "jó" osztályzatot kaptam.
>> Kitől is? Egy igazgatóhelyettes hölgytől. Úgy hívják, hogy 
>> ..................
>> Ismerősen cseng a neve? Nem? A lányát úgy hívják, hogy 
>> ......................
>> Így már OK mindenkinek? Ha nem, akkor már csak egy sportágat mondok: 
>> úszás.
>> A férj/apa .................., ő volt az edzőm pályafutásom utolsó 
>> két-három évében, anno 1987-90 között.
>> Azért kaptam "jó"osztályzatot tőle, mert azt mondta, hogy kevés olyan 
>> pedagógus kollégája van aki ennyire ismerné a továbbképzés rendjéről 
>> szóló kormányrendeletet. (/megj: azóta már elfelejtettem./)
>> A lényeg a vele folytatott kb. 30 perces beszélgetésből:
>> - Ők komolyan veszik a továbbképzéseket és nyilvántartásukat is. 
>> Speciel éppen Ő felel ezért az iskolájában.
>> - A pedagógus számára is lényeges a megléte, mert ezen múlik az 
>> előmenetele, az állása és fizetése.
>> - Anyagilag újra tudják támogatni a továbbképzéseket. Évente 11.000,- 
>> Ft/pedagógus összeget kapnak erre a célra. Így kb. 80 (iskola) - 
>> 20(tanár) % arányban tudják támogatni az éves továbbképzéseket. Aki 
>> gondolja az mélyebben is a zsebébe nyúlhat. (Ezeket teljes mértékben 
>> megerősíti ............ nővérem a Bp-i sulija esetében)
>> - Mit/kit preferálnak: - azt a képzést és azt a pedagógust 
>> akire/amire szüksége van az iskolának. Tehát arra mehetnek el, amit 
>> az iskola vezetése és a kollektíva is elfogad.
>> -Kiesik a továbbképzésből a kezdő pedagógus az első 7 évben és az 50 
>> feletti korosztály. Tehát nekünk a 32-50 év közötti tanárok jönnek 
>> szóba. Ez így ok is.
>> -Azokat a lehetőségeket keresik a pedagógusok a továbbképzésekben 
>> ahol szakvizsgát tudnak tenni, hogy az előremeneteli ranglétrán 
>> feljebb kerüljenek.
>> -Hiába lesz akkreditált rendszerünk, ha nem fognak rá jelentkezni. 
>> (Elmondása szerint volt egy olyan év amikor pályázat útján dúskáltak 
>> a lehetőségek között, és mindenki olyan továbbképzésre ment, amit 
>> éppen szeretett. Ez az időszak elmúlt. Fordítottja is előfordult két 
>> éve egy fillért sem kapott a suli továbbképzésre.))
>> -Egy központi helyen magtartott pl. TF továbbképzésre nem nagyon 
>> mennek el, mert a szállás, utazási költség nagyon magas. Ma már a 
>> nagyvárosokba helybe jön a tanfolyam. Többnapos eseményre pedig azért 
>> sem mennek, mert akkor a helyettesítésüket is meg kell oldani. Így az 
>> a preferált, ha hétvégén, vagy péntek délután vannak a kurzusok, 
>> helyben vagy elérhető távolságban.
>> -Árak: kb. azt lehet mondani, hogy  1 óra továbbképzés díja kb. 
>> 1500,- Ft-ra tehető, ha nagyon menő és keresett dologról van szó. A 
>> mi esetünkben célozzunk meg úgy 800 Ft/órát, minden kellékanyag 
>> biztosítása mellett. Nos ebből senki nem fog meggazdagodni, de ha a 
>> hírünket viszik nullszaldó mellett, már az is nagy eredmény.
>> -Ő is azt javasolja/vagy egyetért vele, hogy az 5-30 óra közötti nem 
>> akkreditált képzéssel próbálkozzunk, nagyvárosokban (vonzáskörzetet 
>> bevonva). Legyen közös tanfolyam atlétákkal és/vagy mountain bike 
>> sportágakkal közösen.
>> -Mi töltelék szerepet tudunk nyújtani, hogy a 120 órájából 15-20 órát 
>> könnyen, rugalmasan, olcsón, helyben tudjon le a pedagógus.
>> -Most volt Pécsett a "Hétszögletű kerekasztal" háromnapos 
>> továbbképzés, amire ők is leküldték pár pedagógusukat napi 
>> 3000Ft-ért, és aki ott volt az hozta az 5 órás "látogatási 
>> igazolást", de ezt is előre egyeztette a tantestület vezetése. (Lásd 
>> honlap: http://www.vki-pecs.sulinet.hu/konferencia.html (/megj: ez a 
>> link már nem él/) azon belül keresd meg a lap alsó harmadában a 
>> Letölthető dokumentumok / Szekció leírások doc. fájlt és tekintsd meg 
>> a 4. szekció leírását. Mit is látsz ott? Terem-tájékozódást. Sajna ez 
>> csak beharangozó maradt, helyette kenguru cipő bemutató lett. Nem 
>> rajtam múlott.)
>> -A rövid/olcsó továbbképzési lehetőségek előnye, hogy év közben 
>> rugalmasan be tudják tenni a képzési tervükbe, mert több esetben 
>> tapasztalták, hogy  a drágán meghirdetett programokat az utolsó 
>> pillanatban a rendezők érdeklődés hiányában lemondták. Egy ilyen 
>> szituáció nem vetne jó fényt ránk.
>> -Megcélzott többszakos pedagógusok: tesi-földrajz, földraz-rajz, 
>> tesi-rajz.
>> -Arra is ügyeljünk, hogy nehogy idő előtt kiégjen a programunk, azaz 
>> megfelelő óraszámban és megfelelő időszakonként legyenek meghirdetve 
>> a továbbképzések. Jelenleg az Ő kollektívájuk úgy áll, hogy a 
>> tantestület zöme 50 év felett van, tehát náluk elenyésző a 
>> továbbképzésre kötelezett pedagógus.
>> Továbbra is azt mondom, hogy a nagyvárosokban kellene helyi szintű 
>> kapcsolatokkal közös lépéseket tenni. Mi kell hozzá: központilag, de 
>> közös erővel előállított tananyag/kipróbált lebonyolítás és helyi 
>> összefogás, szervezés. Meg kell mozgatni a területi szervezeti 
>> egységeket és tagjaikat.
>> ............. sok sikert kíván nekünk, és azt mondja, hogy ......... 
>> jó hírünk van ......
>> No de nyugtával dicsérd a napot.
>> Kéz csókom és üdv. mindenkinek.
>> Janó, az örök pesszimista
> Közben folyamatosak a letöltések az MTFSZ oldaráról. 45-nél tartunk.
> http://adatbank.mtfsz.hu/dokumentum/show/dokumentum_id/77/dokkategoria_id/14
> Még egy gondolat, amivel nem értek egyet Juhász Mikivel. Tájoló/2 
> szám. 12. oldal. első oszlop, alulról a 12+1 sor.
> Tapasztalatom szerint az olvasók (listatagok) vagy a rendszergazdák 
> "csírájában" szokták ezen kezdeményezéseket elfojtani.
> Üdv,
> Janó, aki egy "prezivel" is vár Titeket (ha lesz rá lehetőség)
>
> 2015.06.16. 17:15 keltezéssel, Kelemen János írta:
>> Szia Boxi,
>> Ezt max. az a 38 ember érti aki letöltötte a dokumentumtárból az 
>> anyagot. Sajna ez nagyon kevés.
>> Egy reflexió Juhász Miki Tájolóban/2. szám megjelent cikkéhez 12o. 
>> harmadik hasáb, 12. sor) és a Sportágfejlesztési koncepcióban 
>> szereplő pedagógus képzéshez.
>> 2011.04.19. 20:13 keltezéssel, Kelemen János írta:
>>> Gyia te vagy hóóóoooo........!
>>> Nem eszik olyan forrón a kását!
>>> A Sportágfejlesztési Tervben azt fogadták el, hogy a ciklus végéig 
>>> induljon be egy akkreditált ped. továbbképzés.
>>> Tehát van időnk. Amit megtehetünk ma, azt halasszuk el holnapra.
>> Folytatás hamarosan, de itt Pécsett kedden szövetségi nap van és most 
>> oda gurulok. (Hány keréken?)
>> Üdv,
>> Janó
>> Ui: addig is tessék letölteni a doksit és egyszer átolvasni. Vizsga 
>> szombat este.
>> Gyalogos helyett "lábonfutó" az én javaslatom.
>
>
>
> _______________________________________________
> Tajfutas mailing list
> Tajfutas at lazarus.elte.hu
> http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas

--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20150618/43da3ffa/attachment.html>
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: tablazat.doc
Type: application/msword
Size: 57856 bytes
Desc: nem elérhető
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20150618/43da3ffa/attachment.doc>


További információk a(z) Tajfutas levelezőlistáról