[Tajfutas] szintkülönbség

Mérő Edit edit.mero at gmail.com
2015. Júl. 7., K, 20:38:12 CEST

Kedves Sporttársak!

Szeretném, ha valaki elmagyarázná, mi az oka a pályaadatoknál megadott
szintkülönbségek és a valóság közötti *igen jelentős *eltéréseknek?
Nem néhány tíz méterről beszélek, amit más útvonalválasztás, vagy egyéb
okok megmagyaráznának. Hanem arról, amikor mondjuk háromszor annyi (!)
szint van a pályában...
A hétvégi Balaton Kupa uzsai futamán ugyanis megint ez volt tapasztalható.
Mivel többektől hallottam, hogy ezt boncolgatják, szeretném itt is felvetni
a témát, hátha valaki értelmes magyarázattal tud szolgálni erre a
jelenségre.

Néhányan hagyományos módon, a térkép szintvonalait számolgatva, míg mások a
megtett - és optimálisnak tekinthető - útvonalukat elemző technikai
segítséggel jutottak ugyanarra: óriási eltérések voltak ahhoz képest, amire
számítottak a pályaadatok alapján.
Csak néhány példa illusztrációként: N45-ben 70 m szintkülönbséget adtak
meg, ehhez képest egy sporttársam több mint 200 m-ig számolta utólag a
szinteket, aztán inkább feladta, nem is számolta végig. Ez így is már kb.
háromszoros eltérés! N35-ben már az 1. pontig megvolt az értesítőben
megadott teljes szint, és akkor még visszavolt az összes többi (11) pont...
Egy másik kategóriában a megadott 105-höz képest 300-nál is több
szintemelkedést mértek.

Mire jó akkor ez a tájékoztatás így?

Szerintem *nem mindegy*, mire készül az ember.
Például ha egy légvonalban 4 km hosszú futásra készül valaki egy
versenykiírás alapján, akkor is igencsak megdöbbentő lenne felvéve a
térképet azt látni, hogy ja? 12 km lesz... A szintek esetén nyilván nem
olyan egyszerű a megállapítás, mint a táv megállapítása, mégis
tulajdonképpen ugyanilyen félrevezető az információ.
Esetleg szenior versenyzők esetében egyéb szempontok miatt is
megfontolandó, hogy többszáz méter szintkülönbség legyűrését igénylő pályán
elinduljanak-e. Különösen ilyen rekkenő hőségben. De a pályaadatokból
teljesen hamis képet lehetett kapni.

Nem tudom, hogy szándékosan írtak kevesebbet, vagy mi / milyen koncepció
áll esetleg emögött, mindenesetre én feltétlenül a korrekt tájékoztatás
híve vagyok, örülnék, ha korrekt, és (időben rendelkezésre álló)
információk alapján lehetne dönteni egy-egy versenyen való indulásról,
mindenkinek megadva a lehetőséget a mérlegelésre, hogy az megfelel-e a
képességeinek, erőnlétének, egészségi állapotának, vagy sem. Gondolom,
ezzel nem vagyok egyedül, hiszen arányait tekintve valószínűleg kevesebb
élsportoló indul a versenyeken, mint ahány "átlagember".

Nem lehetne a lehetőségekhez mérten a legkorrektebb módon megadni ezt a
fontos információt?

Fentieket mint egy általános, talán közérdeklődésre számot tartó témaként
vetettem fel, semmiképpen nem szeretném, ha személyeskedésbe csapna át, ez
egyáltalán nem volt szándékom. Ez egy általános "szakmai" probléma, amivel
kapcsolatban különféle álláspontok vannak, de most az aktualitása miatt
érdemes talán ezen a fórumon is elemezgetni egy kicsit.

Érdeklődéssel várom a véleményeteket, visszajelzéseteket.

Üdvözlettel:
Mérő Edit