[Tajfutas] HOB

Szieberth Péter szieberth at gmail.hu
2015. Feb. 10., K, 17:54:39 CET

Sziasztok!

Azt hittem rosszul hallottam a hírt, hogy a HOB
tömegrajtos lesz. Megpróbálták … megbukott. Újra próbálni egy eleve
necces dolgot felesleges. Induljunk ki csak az alapokból. A tájfutás
egyéni sportág. A szabályzat megpróbál minden szankcióval (amit persze
bizonyítani elég nehéz) élni a ragacsokkal szemben. Mindenki emlékszik
arra mikor a 80-as években az egyenes váltó alkalmazásakor, mikor ifi
lányoknál az 1. helyezett térkép nélkül végigfutott a "második"
helyezettel, mert a befutón lehajrázta. Számtalan történet van a
tarsolyunkban. A problémát kizárva, még a váltón is azért alkalmazunk
(ki jól, ki jobban) farstát , motalát. A CSB régen egy egyéni verseny
volt, persze taktikai elemekkel, a mostani, hogy 3 pályán futnak,
szintén azt eredményezheti, hogy csökkentsük az együttfutás lehetőségét.
A pontbegyűjtő ésszerűségéről nehéz meggyőződni, de elfogatható, hogy
vannak olyanok, akik élvezik ezt a versenyzési formát, ebben akár a
pálya közben is csapattárssal megbeszélhető a feladat, szentesítve van
akár a szervezett együttfutás is. Számomra a pontbegyűjtő OB nem más,
mint az OB-ok számának növelése.

Azt gondolom (erről már írtam itt),
hogy az OB-ok számának növelése arányában csökkenti a kupaversenyeken
indulók számát. Lassan sorvasszuk el a kupaversenyeinket. Innen a
végekről nem hallatszik fel eléggé a szavunk, hogy az arányosság
teljesüljön. Az itteni versenyzők versenyeztetése lényegesen többe
kerül, mint az ország középpontja környékéről.

A HOB lehet, hogy
valakinek újat mondok: egyéni verseny. Ha csapatban, vagy tömegben
akarok versenyezni, most már a hagyományos Váltó és Csapat OB kívül van:
Rövidtávú Váltó, Egyesületi Váltó, Pontbegyűjtő CSB. Tehát van 5 db  OB,
hogy valaki a csapatversenynek hódoljon. Egyéni OB: hagyományos Nappali,
Éjszakai, Rövidtávú, Középtávú és… lenne a Hosszútávú, amit átpasszoltak
a másik oldalra. Most az arány 6 a 4 ellenében. Úgy érzem kifordult a
sportágunk. Mikor Saci volt a szöv. kap. elmés mondásokat írt a levelei
 fejlécére. Az egyik ez volt: "Csak az ostoba ember tart ki tévedésében"
/Ciceró/. Semmi nem indokolja a tömegrajtos rendezést, ha csak az nem,
hogy másfél órával előbb lehet hazamenni. A hátránya ami már be is
bizonyosodott viszont számottevő. Nem zárja ki az együttfutásokat, és
ezzel a végeredményt döntően befolyásolja. Persze lehet
próbálkozni…"majd mi jól csináljuk". Ne csináljátok, vagy rendezzetek
váltót, az tömegrajtos. Bár azt is el tudom képzelni, valakinek lesz
olyan agyszüleménye : legyen olyan Váltó OB is, ami percenkénti
indítású. A csapat (váltó) legyen csapatverseny, az egyéni meg egyéni.
Megnézhető, hogy a sikeres sportágak nem kísérletezgetnek, a
versenyszabályzatuk gerice állandó. A bajban lévők, mint öttusa,
birkózás kísérletezget. Bajban lennénk??? Azt inkább venném pozitívnak,
hogy olyan megoldásokat alkalmazunk terepadottságtól függően, hogy
minimalizáljuk az együttfutást. A NAGY versenyek leginkább egyéni
versenyek. Szeretném, ha az a kevés megmaradna. Készültem, már tűrhetően
kocogok is, pár kilót lerúgtam, de nem megyek el erre a HOB-ra. Kevés az
a lehetőség amivel fel lehet hívni a figyelmet. A távolmaradásommal
persze nem osztok-szorzok ha csak egyedül leszek. Indultam pár OB-n,
most (jövőre?) egyet tudatosan kihagyok. Ennyi.

Szieberth Péter PVM