[Tajfutas] matematikusi bolondság

Kéri Gerzson gfkeri at gmail.com
2014. Aug. 13., Sze, 10:33:36 CEST

Sziasztok!

Azért írtam tárgynak azt, amit írtam, hogy akiket a matematikuskodás nem
érdekel, azok rögtön törölni tudják e levelemet, és ne nagyon tartsam fel
vele őket. Másrészt nincs semmi gyakorlati jelentősége a felvetésemnek,
csak elméleti jelentősége van. Elsősorban azért kérdezem a többi tájfutót,
vagyis közülük azokat, akik szeretnek ilyesmin gondolkodni, mert egy
rejtélyre szeretnék magyarázatot találni.

A rejtély: A rangsoroló versenyek után rögtön számolom magamnak a
rangsorpontokat. Az esetek többségében tökéletesen egyezek a hivatalos
rangsorpont-számítás eredményével. Néhány esetben azonban a második tizedes
helyen eltérés van, mindössze egy századnyi eltérés. Mivel ennél nagyobb
eltérés nincs, ezért nincs gyakorlati jelentősége, és nincs értelme azt
kérni, hogy a rangsorpont számító programot most rögtön javítsa ki valaki.
Ismétlem, csakis a rejtély megfejtését szeretném megtudni.

Konkrétan: Az én számításom szerint a szerzett pontom a Rimóczi ev.-en
(ápr.27) 37,82; a máj.31-i DAR reg. bajnokságon 40,05; a Maccabi Kupa 2.
napján 16,31 (ezt a napot ellazsáltam); a Balaton Kupa 3. futamán 61,09; a
Valkony ev. 4. fordulójában 30,47. Az MTFSZ honlapon nyilvánosságra hozott
rangsorpontos eredményekben ezek mindegyikénél egy századdal jobb pontérték
van, vagyis 37,83; 40,06; 16,32; 61,10; 30,48.

Lásd melléklet!

A bemenő adatok ugyanazok nálam, mint amik a honlapon olvashatók, kivéve
néhány Tm esetén, ami a honlapon tőlem eltérően 25,55555; 25,27777;
19,16666. Végigszámoltam ezekkel is, de így sem változtak az általam
számított eredmények.

Az sem megoldás, ha valaki azt válaszolja, hogy nem a kinyomtatott tizedes
számokkal kell számolni. Nem is azokkal számoltam, hanem a sokkal pontosabb
valós ábrázolású számokkal, és gondolom, ugyanezt teszi az MTFSZ programja
is. Ez nem befolyásolja a végeredményt az eddigi esetekben.

Akkor mi lehet az oka az eltérésnek? Nekem az a sanda gyanúm van, hogy a
Tx-eknek perc/mp-ről tizedestörtben kifejezett percre történő átszámítása
során történik vesztés a számítás pontosságából, ami talán nem 5 tizedesre
pontos, mint a Tm esetében. Én a Tx-ekkel is valós ábrázolásban számolok.
Ám lehet, hogy tévedek és másutt kell a rejtély magyarázatát keresni.

Üdv:
Kéri Gerzson